о. А. Драгуля
Очищення уяви
переклав о. О. Кривобочок
ТІ
Східні релігії вчать звільнятися від образів.
Дорога східної медитації полягає у тому, щоб звільнитися
від усіх образів, а її ціль – осягнення стану чистої
медитації, відокремленої від предметів і образів.
Християнська медитація йде зовсім іншою дорогою: не
відкидає образи, а вчить добре ними користуватися.
Кардинал Хрістоф Шонборн пише: «Щоб вести добре духовне
життя, потрібно очищати думки, пам’ять і уяву». Основним
завданням стає обов’язок робити ґрунтовну селекцію
образів, які доходять до наших очей. Очевидно, що є те,
чого неможливо уникнути. Але багато чого можемо уникнути.
Далі кардинал говорить: «Аскетичний підхід до образів
сьогодні є однією з найважливіших форм
аскези».
Такій аскезі може допомогти Великий Піст, під
час якого можна вправлятися в «утриманні від образів»
через їх обмеження. Для багатьох це буде важче, ніж
утримання від м’ясної їжі. Але вартість буде подвійною:
гартування духу і обмеження образів зла, які через очі
входять у серце. Серед багатьох людських пожадливостей на
перший план виходить libido videndi – пожадливість бачення, коли «глядач дивиться
ради самої радості бачення». Ця пожадливість – це
«радість, яка випливає з оглядання, бачення всього, а
особливо того, що не можна або не маємо права оглядати,
врешті радість з того, що бачу, а мене не бачать:
панування через зір над тим, що не є моїм, не показуючись
іншим».
Кардинал Шонборн наголошує: «Очищення – це
тільки вступна умова. Нам треба не порожнечі, а нових
перцепційних сил очищеного серця». Кардинал подає приклад
св. Терези Авільської. У процесі її внутрішньої зміни
велику роль відіграла монастирська фігура Ісуса. «Цей
образ мав на неї великий вплив, переформував її уяву і
думку, ввійшов у пам’ять. Безперервне контемплювання
Того, хто на неї дивився з цієї ікони, змінило її серце».
Християнське духовне життя знає такий метод контемпляції,
який виходить з образу, а мета – формування серця. Цю
залежність дуже добре відображає німецька мова, де
виявляється спорідненість між das Bild, тобто «образ», і bilden, тобто «формувати, створювати, надавати
форму». Прохання до Бога сформувати на подобу образу тут
стає ще вимовнішим.
Чистота серця проявляється у тому, що з нього
випливає, але тим, що чинить серце нечистим, є спочатку
те, що до нього входить. Очі – уста серця, через які до
нього доходить добро і зло. Ми стаємо тим, про що
думаємо, але ще більше тим, що контемплюємо своїми
очима.
|