Мелетій
Смотрицький
(стаття написана для Хмельницького
радіо)
Слава Ісусу
Христу! Я хотів би сказати декілька слів на тему:
„Постать Мелетія Смотрицького очима сучасного
греко-католицького священика”, до того ж першого
українського єзуїта.
Єзуїт Войцех
Кортисций в прощальному слові на похороні Мелетія
Смотрицького назвав його Савлом і Павлом. Це
перше, що постає в моєму умі – порівняння Мелетія з ап.
Павлом. На шляху до Дамаску відбулася подія, яка
радикально змінила світогляд Савла: запеклий гонитель
християн стає апостолом народів. Це була зустріч з
воскреслим Христом.
Мелетій
Смотрицький змінює свою релігійну орієнтацію після
вбивства Йосафата Кунцевича, чого він, звичайно, не бажав
і не міг передбачити. Йосафат Кунцевич був уніатським
єпископом і суперником Мелетія в боротьбі православ’я з
унією. За красномовство його називали Золотоустим, за
великі успіхи в справі навернення православних до унії –
душехватом. У 1623 році розлючений натовп убив Йосафата.
Мелетій не міг не розуміти, що його полемічні твори
відіграли в цьому немалу роль. Отож смерть Йосафата і
пов’язане з нею почуття провини стали причиною глибокої
застанови над своїм життям, діяльністю і релігійними
переконаннями. Це був період духовної кризи, що спонукало
Смотрицького поїхати до Святої Землі в пошуках віднайти
рівновагу духа. На Україну він повертається вже
уніатом.
Але сьогодні
назвати Смотрицького Савлом і Павлом
Української Греко-католицької Церкви означає Православну
Церкву назвати злом, а Греко-католицьку – добром, що, з
мого боку, було би проявом не тільки релігійної
нетерпимості, але також темного середньовічного
фанатизму.
Ми живемо в епоху,
коли в нашій країні відбуваються великі зміни в людському
мисленні, і думаю, що в кращу сторону. Але разом з цим
бачимо велику нетерпимість до інакшого способу мислення:
політичного, релігійного, економічного, тощо. Бачимо
багато фальші в політиці і релігії, бажання узурпувати
право володіння правдою на всіх рівнях суспільного життя.
І постать Мелетія Смотрицького, без огляду на його
релігійні переконання і зміни цих переконань, для людини
сьогодення може бути прикладом чесності і відвертості,
мужності визнати свої помилки і відкрито про них
говорити.
Християнин – це
людина, яка не володіє правдою, а перебуває в постійних
пошуках правди, подорожанин до Божого Царства. І якщо ми
усвідомимо, що коли щось стверджуємо з повною
категоричністю своєї правоти, то стаємо на місце Бога, а
це – вершина ідолопоклонства.
Мелетій
Смотрицький жив у важкий для України період релігійного
самовизначення нації, що, само по собі, має далекі
наслідки, – веде до національного самовизначення і
геополітичної орієнтації: Схід або Захід. Історія повинна
бути вчителькою життя. Ми повинні звертатися до минулого
особливо у переломні і буремні періоди, і думаю, що ми
живемо саме в такому часі, шукати поради у видатних
діячів нашого минулого, вчитися на їхніх ділах і помилках
і не повторювати їх. І неординарна особистість Мелетія
Смотрицького повинна бути одним із дороговказів, які дає
нам історія, спрямовуючи нас у
прийдешнє.
|