ІІ.
Уроки молитви
Візія
Бога й усієї дійсності, отож і себе самого, як дару, вдячне
прийняття Бога і всіх дарів з Його рук, любов до Бога в Його
дарах і любов до дарів у їхньому Подателю – це великий і
основний урок, який мені дав св. Ігнатій. Називаю це уроком
правди, радості та щастя. Він охоплює два виміри – природи і
благодаті. Мене захоплює його універсальність. За цей урок я
дуже вдячний моєму Вчителю.
Другий
урок – урок молитви. Хочу тут звернути увагу на деякі
ігнатіянські молитви, які мені допомагали і допомагають у
всьому шукати й знаходити Бога, і так жити в Його
близькості, так віддавати себе Богові. Без молитви це було
би неможливо, бо без молитви я не міг би відчинитися на Бога
і черпати з Бога, бо був би далеко й
зачиненим.
У
св. Ігнатія є молитва, якою моляться упродовж усього циклу
Духовних Вправ і
якою слід молитися все життя. Це молитва приготування, яка є
ніби ключем, який відчиняє наше життя на Бога.
«Просимо у
Господа Бога благодать скерувати всі наші наміри, вчинки
і діяння виключно на служіння Його Божій Величі та її
прославу» (ДВ 46). Так потрібно молитися перед
кожною молитвою – медитацією і контемпляцією. Це прохання
про внутрішній лад і добре спрямування усіх моїх намірів,
рішень і вчинків – прагнень, постанов і дій – усієї моєї
особовості на служіння і прославу Бога містить у собі
плід усіх Вправ.
Подивімося
на цю молитву ближче. Чому Ігнатій надає їй таке велике
значення? Чому вона є добрим приготуванням до кожної молитви
і до кожної доброї дії, народженої доброю молитвою? Що є тим
приготуванням, про яке я прошу? Впорядкування моїх намірів,
рішень й учинків так, щоб вони були простими й чистими, щоби
випливали з чистої любові до Бога, до Його волі, до Його
слави, і тим самим були вільними від бруду й безладу власної
любові. Мілош сказав би, що в долі й недолі, особливо в
недолі, потрібні лад і краса. Коли наша любов чиста,
впорядкована і красива? Коли є даром Святого Духа (пор. Рим.
5, 5). І коли спрямована до служіння і прославлення Бога,
якого полюбили понад усе. Скільки разів я так молюся,
скільки разів прагну того, що міститься у цій молитві,
стільки разів вільним і чистим серцем відчиняюся на Бога і
Його волю; стільки разів прагну Йому так служити, щоби моє
служіння було для Його слави. Таке служіння, яке випливає з
чистої любові, буде плідним: «Тим Отець мій прославляється,
коли ви плід щедро приносите» (Йо. 15, 8).
Добрі
й чисті вчинки, які походять із добрих і чистих намірів і
рішень, – це добрі плоди нашого життя, це прославляння Бога,
бо завдяки ним стаємо добрими дітьми Отця, які Йому
подобаються і Його прославляють. Бог Отець гордиться такими
дітьми. А люди, коли бачать добрі вчинки таких Божих дітей,
прославляють їхнього Отця, як нам про це говорить сам Божий
Син (пор. Мт. 5, 16).
Молитва
– це прохання про життя у служінні й прославленні Бога. Вона
випливає з любові, яку нам дарує Бог, і в цій любові її сила
для впорядковування нашого життя. Св. Ігнатій на початку
Вправ, від
П’ятої вступної
зауваги вказує, що просимо Бога про цю любов, бо дуже її
прагнемо. А це прагнення – це вже любов, яка дає Богові
свободу щодо нас і нам свободу щодо Бога (пор. ДВ 15). Всі
наші справи з Богом повинні відбуватися в любові й свободі
(пор. 1 Кор. 16, 14; 2 Кор. 3, 17). Якщо любимо Бога чистим
серцем, то хочемо служити Йому і для Його слави, а тим самим
і для свого щастя.
Урок
св. Ігнатія про молитву заохочує нас також просити. Чого
просити? «Того, чого хочемо і бажаємо» (ДВ 48). Чи це не
самолюбне прохання? Чи не занадто суб’єктивне? Св. Ігнатій
захищає нас від цих двох небезпек. По-перше, теми молитов,
медитацій чи контемпляцій виразно й об’єктивно говорять, про
яке добро і який плід благодаті потрібно просити. Тут немає
самовільної довільності чи випадковості. Таїни життя Ісуса,
які споглядаємо, дуже об’єктивно окреслюють те, чого ми
тепер повинні хотіти й прагнути: вбозтва разом із убогим
Ісусом в стайні та на хресті, вірності Отцеві разом із
вірним і послушним Ісусом аж до смерті, радості з Ісусом,
радісним в таїні воскресіння.
По-друге,
окрім теми молитви є ще інший чинник, набагато важливіший і
більш особистий, який захищає нашу молитву від самолюбної
суб’єктивності. Це Святий Дух, якого просимо, і не лише під
час виборів, але завжди, упродовж усього життя,
«щоби Він
зволив спонукати нашу волю і вкласти нам у душу те, що
маємо зробити у пропонованій справі, аби якнайбільше
докластися до Його хвали та прослави» (ДВ
180).
Є
також урок доброї молитви в атмосфері великої довіри і
віддання себе Богові. Кінцеву бесіду, тобто найінтимніший
момент молитви, «потрібно провадити так, як
один приятель говорить до іншого або як слуга говорить до
свого пана – то прохаючи про якусь ласку, то звинувачуючи
себе у якомусь поганому вчинку, то звіряючи свої турботи і
запитуючи поради» (ДВ 54). Можна і навіть потрібно
додати: … як дитина звертається до батька, довірливо, з
любов’ю… Нас торкає слово про пораду, яку шукаємо в Бога, це
виразне відлуння розпізнавання за допомогою Божого
світла.
У
кульмінаційній фазі Вправ, Спогляданню для здобуття
любові, тобто в молитві повного віддання себе Богові,
св. Ігнатій заохочує нас просити: «Мені ж дай любов Твою»
(ДВ 234). Нехай любов, якою є Ти сам, мій Боже, наповнить
мене так, щоби разом із Тобою і силою Твоєї любові я любив
усе: Тебе, Боже в Тройці Єдиний, себе, ближніх, усю
дійсність, яку Ти, Творець і Спаситель, любиш. Нехай усе, що
діється зі мною, діється у Твоїй в мені любові, а через мене
– у Твоєму світі. Вчини, щоби я був носієм Твоєї любові у
світі, який так її прагне. Ти сам у мені й через мене люби
все. Вчини мене знаряддям Твоєї любові.
Бог
вислуховує такі молитви, натхнені Святим Духом. Божа любов,
яку в наші серця вливає Святий Дух (Рим. 5, 5), дає нам
бажання і прагнення того, чого хоче Бог. Тоді наші наміри,
рішення і вчинки у чистий спосіб, бо під впливом чистої
любові, впорядковані, спрямовані до служіння і прославлення
Бога, а тим самим – до спільного добра і щастя людей,
охоплених в нас Божою любов’ю. Така молитва – справді
апостольська, шукає Божу славу в людях і щастя людей в
Богові.
Такою
є мета і плід Духовних Вправ. З їх
допомогою св. Ігнатій хоче формувати людей, відданих Богові
в служебній любові, які прагнуть більшої Божої слави і
більшого загального добра. Така любов схилятиме їх до того,
що «більше і краще» для більшої прослави Бога, любов до
якого зростає, і до більшого загального добра людей, яких
любимо в Бозі і разом із Богом. У такий спосіб Ігнатій хоче
формувати своїх синів в ордені й таку мету ставить своєму
орденові. Кожний, кого охопить така духовність, стане
людиною служебної любові, яка спрагнена того, що «більше»
служить і допомагає цій меті, яка дуже узгоджується із
втіленням, з Боголюдиною, бо спрямована до щораз більшого
добра і щастя людей, Божих дітей у Божому Синові, який став
людиною на нашій людській планеті.
Ця
риса magis –
більше – знаменна для Ігнатія і є рисою справжньої, живої
любові, яка зростає. Ця любов, яку в серця вливає Святий
Дух, ніколи не говорить: «Досить, достатньо, не більше,
вистачить»… Така любов прагне второпно давати і служити
краще Тому, кого любить понад усе, і тим, яких у Ньому та
Його любов’ю любить, і тому може їх любити як самого
себе.
Хто
цього не розуміє, той не розуміє суті духовності св.
Ігнатія, який цією рисою подібний до св. Франциска з Ассізі,
і до св. Домініка, і до св. Онуфрія, з яким зустрівся в
Золотій Легенді
на самому початку свого навернення в Лойолі. Така любов,
така духовність – це Божий дар, і про неї потрібно Бога
просити, цією випрошеною любов’ю очищати всі свої наміри,
рішення й учинки, з цієї любові черпати силу до щораз
більшого жертовного служіння Богові в
людях.
Великою
молитвою св. Ігнатія, яка перемінює наше життя, уподібнюючи
нас до Ісуса Христа, є молитва в контемпляції про таїну
втілення: «Просимо про те, чого хочемо. Тут треба просити
внутрішнього пізнання нашого Господа, який задля нас став
людиною, щоб іще сильніше Його полюбити і краще наслідувати»
(ДВ 104). Це христологічна молитва. В ній є гаряче прагнення
такого бачення Ісуса, яке стане в нас зростаючою любов’ю і
наслідуванням Ісуса, а тим самим – щораз кращим служінням
разом із Ісусом на славу Отця і на добро, тобто спасіння
людей. Такою є місія Ісуса, дана Йому Отцем у Святому
Духові.
Ця
молитва проходиться через усі Вправи і формує
реколектанта людиною, яка разом із Ісусом і силою Його
любові віддає себе Отцеві та Його рятівній волі. Завдяки
такому пізнанню, наслідуванню Ісуса і такій любові всі наші
наміри, рішення і вчинки в чистий спосіб, бо разом із
Ісусом, спрямовані до служіння і прославлення Отця і до
добра людей, Його дітей в Синові й у Духові всиновлення
(пор. Рим. 8, 15-17). Так сформована людина йде через життя
з Ісусом і робить добро в Духові (пор. Ді. 10, 38) і через
Ісуса в Святому Духові має доступ до Отця (Еф. 2,
18).
Задивлений
в Ісуса, спраглий бути разом із Ісусом, щоби разом із Ним
молитися і служити Богові й людям, Ігнатій закликає нас
молитися, просити Отця через заступництво Марії та Ісуса про
повне приєднання нас до Ісуса назавжди й у всьому (пор.
Споглядання Царства
Ісуса Христа, ДВ 91-98). Бути повністю відданим Ісусові,
переживати всі Його таїни, віддати себе Отцеві разом із
Ісусом у смерті та воскресінні через Святого Духа – це
найбільші прагнення св. Ігнатія, які він хоче пробудити в
кожному реколектантові. В роздумах Про два стяги він заохочує
благати Марію, щоби випросила для нас у свого Сина благодать
прийняти нас під свій стяг, а це стяг хреста, спочатку як у
зовнішній, так і у внутрішній вбогості – якщо така Його
воля, а потім – в покорі, в зневага і кривдах, як Він їх
переживав, аби лише не спокушатися до гріха і робити це з
уподобанням Його Божественної Величі. Про це саме заохочує
нас просити Сина, аби випросив це для нас в Отця, нарешті –
Отця через заступництво Матері й Сина (ДВ 147; пор. ДВ
97-98).
Про
що насправді йдеться у цій молитві? Чого дуже прагнемо, так
молячись? Прагнемо бути разом із Ісусом Спасителем, убогим і
стражденним, у Його спасительній місії, повністю і назавжди
з’єднані з Ним, аби Йому допомагати в справі спасіння всіх
людей. У цій молитві велика любов до розп’ятого Ісуса, яка
уподібнює нас до Нього через участь у Його вбозтві й
стражданнях. Це христологічна й водночас тринітарна молитва,
хоча Святий Дух тут виразно не згадується; це також
маріологічна, апостольська і сотеріологічна молитва, бо
йдеться про участь у справі спасіння. Людина, яка так
молиться, себе саму й усе своє – наміри, рішення і вчинки –
приєднує до Ісуса і до Його спасительної місії. Вже не шукає
себе, але вся у житті й смерті віддає себе Ісусові згідно з
волею Отця і з допомогою Матері Ісуса, яка саме так віддала
себе Синові в убозтві й стражданнях, і так увійшла в радість
і славу воскреслого Сина.
Ця
молитва Ігнатія, яка народилася в Манресі (1522), була
виразно вислухана в Ля Сторта (1537), коли Отець доручив
Синові, який ніс хрест, прийняти Ігнатія на службу до Божих
Осіб Пресвятої Тройці (Автобіографія, 96). Через багато
років, у 1544 році, Ігнатій згадав це велике видіння і
записав спомин в Духовному щоденнику. Це
видіння в Ля Сторта, це приєднання до Ісуса з хрестом, це
супроводження Ісуса Спасителя спонукало Ігнатія назвати свій
орден Товариством Ісуса.
Цю
саму молитву про приєднання до Ісуса і під Його стяг хреста
св. Ігнатій в Духовних Вправах повторює
ще два рази: коли роздумує про повне віддання себе Богові й
готовність прийняти Його волю у всьому (див. роздуми про три
класи людей, ДВ 150-156) і коли прагне отримати від Бога
третій вид покори, який полягає у виборі того, що вибрав
Ісус: вбозтво, зневаги й приниження в очах людей; тоді також
заохочує молитися тою самою потрійною молитвою через
заступництво Марії та Ісуса до Отця про повне приєднання до
Сина, аби бути разом із Ним і так як Він в Його місії (ДВ
167).
Ще
раніше, у роздумах про гріхи, Ігнатій показує нам на хресті
Ісуса, «як Він, Творець, зійшов до того, що став людиною і
заради наших гріхів перейшов від вічного життя до земної
смерті, яку прийняв таким чином», і заохочує нас молитися до
Ісуса й водночас питати себе – що я зробив, роблю й повинен
зробити для Нього з вдячності за все, що Він зробив для мене
(ДВ 53). Таким образом Ісуса й такими запитаннями пробуджую
в собі глибоке прагнення приєднатися до Нього і повністю
прийняти Його рятівну місію, випереджаючи тут те, про що
проситиму, роздумуючи про «Два стяги» і про «Третій ступінь
смирення».
Усі
ці молитви спрямовані до однієї мети: віддати себе разом із
Ісусом в руки Отця для спасіння світу, а через це – до Божої
слави і для добра людей. Себе самого й усі свої наміри,
рішення і вчини занурити в рятівній, послушній Отцеві, за
нас і ради нас виданій і розіп’ятій любові Спасителя. «Ісус
– моя розіп’ята любов».
Є
ще одна улюблена молитва св. Ігнатія, взята зі
середньовіччя: «Душе Христова». Вона добре відома в Церкві.
Складається з самих прохань про таке з’єднання зі святою
людською природою Ісуса, щоби душа, тіло, кров, вода, муки,
рани Ісуса огорнули мене міцно і проникли в мене так глибоко
й назавжди, щоб не дозволили віддалитися від Ісуса ані за
життя, ані в годину смерті. Плодом цієї молитви має бути
остаточний прихід до Ісуса в небі, аби так вічно прославляти
Його з усіма святими; отож цим плодом є найвище й остаточне
Добро: Божа слава і наше щастя.
|