[361] Правило дев’яте.
Врешті, хвалити всі церковні заповіді, спрямовуючи розум на
пошук аргументів на їхній захист, а не для того, щоби піддати
їх сумнівам.
[362] Правило десяте.
Маємо бути схильними визнавати і схвалювати як веління та
розпорядження, так і поведінку наших настоятелів, [а не
засуджувати їх]. Бо хоч у деяких випадках їхні вчинки не
заслуговували і не заслуговують схвалення, та все ж докори
супроти них у публічних проповідях чи в розмові з простими
людьми радше викликають ремствування і згіршення, ніж приносять
користь; у такий спосіб можна породити в людей обурення своїми
зверхниками, чи то світськими, чи церковними. Одначе, наскільки
шкідливо перед простим людом дорікати настоятелям за
їхньої відсутності, настільки ж корисно повідомляти про
неналежну поведінку з їхнього боку особам, які можуть цьому
зарадити.
[363] Правило одинадцяте.
Схвалювати позитивне та схоластичне богослов’я, позаяк учителям
позитивного богослов’я, як-от святому Єронімові, святому
Августинові, святому Григорієві та іншим властиво спонукати
серця до любові до Господа і служіння Йому в усьому, тоді як
схоластики, наприклад, святий Тома, святий Бонавентура,
“учитель сентенцій” святий Петро Ломбардський та інші, радше
визначають та тлумачать, відповідно до нашого часу, що саме
потрібно для спасіння, а також для виявлення помилок та обманів
і їхнього викорінення. Схоластики, що належать до пізніших
часів, не тільки плідно використовують правильне розуміння
Святого Письма і праць учителів позитивного богослов’я, але й,
просвітлені та навчені Божою благодаттю, черпають
допомогу в Соборах, канонах і постановах нашої святої
Матері Церкви.
[364] Правило дванадцяте.
Остерігатися порівнювати тих із нас, хто ще живе, із блаженними
минулих часів, бо великою помилкою є говорити, наприклад, що
цей знає більше, ніж святий Августин, той – то другий святий
Франциск чи й ще видатніший, а он той – другий святий Павло за
добротою та святістю і т.д.
[365] Правило тринадцяте.
Щоб у всьому дотримуватися праведності, потрібно не відступати
від такого принципу: “Якщо єрархічна Церква вирішить, що річ,
яка мені здається білою, чорна, то і я в це віритиму”. Бо ж
віримо, що між Господом нашим Ісусом Христом, Женихом, та
Церквою, Його Невістою, перебуває той же Дух, який керує нами і
провадить нас задля спасіння наших душ; і той же Дух, наш
Господь, який дав нам десять заповідей, керує нашою святою
Матір’ю Церквою і її провадить.
[366] Правило
чотирнадцяте. Хоч те і правда, що ніхто не може спастися,
якщо не призначений для спасіння і не має віри та благодаті,
але, говорячи та навчаючи про все це, треба бути дуже
обережним.
[367] Правило п’ятнадцяте.
Не слід виробляти у собі звичку багато говорити про
предистинацію; якщо ж уже про це зайде мова, то говорити треба
так, щоб не вводити простий люд в оману, як ото трапляється,
коли кажуть: “Якщо вже визначено, спасуся я чи буду проклятий,
то нічого не зміниться, поводитимусь я добре чи погано”. Відтак
люди стають байдужими і занедбують вчинки, які ведуть до добра
і до духовного поступу їхніх душ.
[368] Правило шістнадцяте.
Так само треба стежити за тим, щоб не говорити багато й
наполегливо про віру, нічого не розбираючи і не пояснюючи, бо
таким чином даємо людям привід для байдужості та занедбання
добрих справ, чи то перед тим, як здобудуть утверджену любов’ю
віру, чи після того.
[369] Правило сімнадцяте.
Подібним чином не варто надто детально і запально говорити про
благодать, щоби не породжувати шкідливих для свободи волі
помилок. Отож, про віру та ласку можна з Божою допомогою
говорити якомога більше суто задля примноження хвали Божої
Величі, проте не так і не у такий спосіб, особливо в наші
небезпечні часи, щоби справи чи вільна воля зазнали шкоди чи й
узагалі були зведені нанівець.
[370] Правило
вісімнадцяте. Понад усе треба, звісно, цінувати старанне
служіння Богові, породжене чистою любов’ю, проте
потрібно водночас неабияк хвалити почуття страху перед Божою
Величчю, позаяк не тільки синівський страх, але й страх
рабський є річчю побожною і вельми святою, і якщо людині не до
снаги сягнути чогось кориснішого, то він може дуже допомогти їй
позбутися смертельного гріха; а зробивши це, людина легко
приходить до синівського страху, який цілковито прийнятний і
приємний для Бога, оскільки нероздільно пов’язаний із любов’ю
до Нього.

|