[181] Пункт четвертий. Обміркувати і зважити те, скільки користі чи переваг здобудемо, виключно задля примноження Господньої слави та спасіння своєї душі, якщо приймемо пропонований бенефіцій чи посаду; з іншого боку, розважити також і недоліки та небезпеки, які можуть з’явитися внаслідок цього. У той же спосіб слід обдумати й інший бік, тобто скільки переваг та користи принесла б відмова від такої пропозиції і, навпаки, які недоліки та небезпеки пов’язані з цією відмовою.

 

[182] Пункт п’ятий. Після того, як справу розглянуто та зважено з усіх боків, подивитися, до чого радше схиляється розум. Саме так, тобто відповідно до більшого поруху розуму, а не певного поруху чутливої людської природи, треба здійснювати вибір у такій справі.

 

[183] Пункт шостий. Зробивши вибір чи прийнявши рішення, треба цілковито віддатися молитві до Господа Бога нашого і піднести Йому здійснений вибір, щоби Божа Велич зволила прийняти його та підтвердити, якщо лишень це сприятиме кращому служінню Богові та Його прославі.

 

[184] ДРУГИЙ СПОСІБ

ЗДІЙСНЕННЯ РОЗВАЖЛИВОГО І ДОБРОГО ВИБОРУ

містить чотири правила і примітку

 

Правило перше. Любов, яка керує нами і спонукає нас до вибору певної речі, має сходити згори, від любові Божої, так, щоб той, хто здійснює вибір, сам попередньо збагнув, що та більша чи менша любов, яку він відчуває до предмета вибору, є виключно любов’ю до свого Творця і Господа.

 

[185] Правило друге. Уявити собі особу, якої ніколи раніше не знали і не бачили, і, бажаючи їй повної досконалості, подумати, що б ми порадили їй учинити і вибрати задля примноження Божої слави та вдосконалення її душі. Застосувавши ці поради до себе, потрібно діяти так, як порадив би іншому.

 

[186] Правило третє. Уявити себе на порозі смерті, і той спосіб та міру, що їх ми побажали б мати тоді, застосувати до вибору, який потрібно здійснити тепер, а тоді прийняти відповідне рішення.

 

[187] Правило четверте. Уявити та обміркувати, в якому стані перебуватимемо в день Божого суду, і подумати, яким би ми хотіли мати тоді свій теперішній вибір, а відтак застосувати те правило, яке хотіли б побачити дотриманим тоді, щоб відчути повне вдоволення і радість.

 

[188] Примітка. Застосувавши наведені вище правила, укладені з метою забезпечити нам спасіння та вічне вдоволення, треба здійснити свій вибір і піднести його Господу Богові, відповідно до шостого пункту першого способу здійснення вибору [183].

 

[189] ЗАУВАГА

сприяє виправленню та зміні свого життя та стану

 

Що стосується тих, хто займає якусь церковну посаду або перебуває у подружжі, то, незалежно від того, посідають вони щедроту земних благ чи ні, варто зауважити: якщо у них немає можливості або не вистарчає волі здійснити вибір стосовно речей, які підлягають змінному вибору, то вельми корисно запропонувати їм, замість вибору, певний спосіб і метод виправлення та зміни свого життя і стану, визначивши, що метою їхнього створення, життя і стану є прослава та хвала Господа Бога і спасіння їхньої душі.

Щоб рухатися до цієї мети і сягнути її, потрібно під час вправ та за допомогою наведених вище способів здійснення вибору [175-188] детально розглянути своє життя: який треба мати дім і скільки осіб у ньому; як керувати своїми домашніми та наставляти і навчати їх як словом, так і власним прикладом. Подібним чином слід обміркувати своє майнове становище: яку частину майна виділити на дім та для своїх домашніх, а яку роздати вбогим та призначити для інших побожних цілей, не прагнучи в усьому цьому нічого, крім примноження честі та слави Господа Бога нашого.

Кожен має подумати про те, що сягне поступу в усіх духовних справах настільки, наскільки позбудеться любові до себе самого, власної волі та вигоди.

 

ТИЖДЕНЬ ТРЕТІЙ

 

[190] ДЕНЬ ПЕРШИЙ

 

СПОГЛЯДАННЯ ПЕРШЕ

здійснюється опівночі

 

Як Христос, Господь наш, вирушив із Витанії

до Єрусалима на Тайну вечерю [289]

 містить молитву приготування, три впровадження,

шість пунктів та бесіду

 

Молитва приготування – як звичайно.

 

[191] Впровадження перше. Історія. Тут треба пригадати, як Господь наш Ісус Христос послав двох учнів із Витанії до Єрусалима приготувати пасхальну вечерю, а потім і сам прийшов туди з іншими учнями; як, споживши разом із ними пасхального Агнця, Він після Вечері обмив своїм учням ноги і дав їм своє Пресвяте Тіло та свою Дорогоцінну Кров; як опісля, коли Юда вже пішов, аби зрадити свого Господа, виголосив прощальну проповідь.

 

[192] Впровадження друге. Витворення в уяві місця. Тут потрібно уявити собі дорогу з Витанії до Єрусалима: широка вона чи вузька, рівна чи ні, і так далі. Так само треба уявити світлицю, де відбувалася Вечеря: простора вона чи не дуже, як опоряджена.

 

[193] Впровадження третє. Просимо про те, чого хочемо. Тут слід просити про печаль, скруху і сором, оскільки власне через наші гріхи Господь іде на муки.

 

[194] Пункт перший. Побачити учасників Вечері і, заглибившись у роздуми, постаратися почерпнути з цього якусь користь.

 

Пункт другий. Прислухатися до того, що вони говорять, так само намагаючись почерпнути з цього якусь користь.

 

Пункт третій. Дивитися на те, що вони роблять, і почернути з цього якусь користь.

 

[195] Пункт четвертий. Подумати про те, як Господь наш Ісус Христос страждає у своїй людській природі чи як хоче страждати, відповідно до моменту, який споглядаємо, а тоді з великим старанням спонукати себе до скорботи, скрухи серця і сліз; так само чинити і в наступних пунктах.

 

[196] Пункт п’ятий. Звернути увагу на те, як ховається Його Божество; себто, Він міг би знищити своїх ворогів, однак не робить цього, дозволяючи своїй людській природі так жахливо страждати.

 

[197] Пункт шостий. Усвідомити, що все це Господь терпить через наші гріхи і так далі, опісля ж запитати у себе: “Що я можу зробити і витерпіти заради Нього?”

 

[198] Бесіда. Завершити бесідою з Господом нашим Ісусом Христом і насамкінець промовити “Отче наш”.

 

[199] Примітка. Слід зазначити, що, як уже почасти пояснювалося вище [54], у бесідах треба розмовляти та просити відповідно до теми, над якою розважаємо, себто залежно від того, чи відчуваємо спокусу або втіху; чи хочемо оволодіти певною чеснотою; чи досвідчуємо печаль або радість стосовно того, що споглядаємо. Просити ж слід про те, чого найбільше прагнемо у певній конкретній справі.

Таким чином, можна провести одну бесіду з Господом нашим Ісусом Христом або, якщо до цього схиляє нас предмет розважання чи побожність, три бесіди: одну з Матір’ю, другу  з Сином і третю з Отцем, дотримуючись способу, вказаного у Другому тижні в розважанні про три класи людей [156] та в примітці до цього розважання [157].

 

[200] СПОГЛЯДАННЯ ДРУГЕ

здійснюється на світанку

 

Від Тайної вечері до Гетсиманського саду включно

 

Молитва приготування – як звичайно.