[101] ДЕНЬ
ПЕРШИЙ
СПОГЛЯДАННЯ
ПЕРШЕ
ПРО
ВОПЛОЧЕННЯ
після молитви
приготування містить три впровадження,
три пункти та
бесіду
Молитва приготування
– звичайна.
[102] Під час першого
впровадження переглядаємо історію того, що
споглядатимемо; при цьому слід уявити собі, як три
Божі Особи споглядали простори цілого світу, переповнені
людьми, і, побачивши, що всі ці люди прямують до пекла,
постановили у своїй вічності, що Друга Особа стане людиною, аби
спасти людський рід. І так, коли настала повнота часів, послали
архангела Гавриїла до Пресвятої Діви [262].
[103] Друге впровадження
полягає у витворенні в уяві місця. Тут маємо спершу уявити собі
велетенський обшир світу, заселеного численними і
різноманітними народами, а тоді перед нашим мисленним поглядом
повинен постати дім і світлиця Пресвятої Діви у місті Назареті,
що в Галилеї.
[104] Впровадження третє.
Просимо про те, чого хочемо. Тут треба
просити внутрішнього пізнання нашого Господа, який задля
нас став людиною, щоб іще сильніше Його полюбити і краще
наслідувати.
[105] Примітка. Варто
зазначити, що таку ж молитву приготування і такі ж три
впровадження потрібно здійснювати протягом цього і наступних
тижнів, як було сказано на початку, змінюючи тільки форму
впроваджень відповідно до змісту споглядання.
[106] Пункт перший. Окремо
розглянути різних людей.
По-перше, слід побачити тих, що
населяють земний обшир та вельми різняться між собою і одягом,
і способом життя: одні – білі, інші – чорні; одні перебувають у
мирі, інші – у війнах; одні плачуть, інші сміються; одні –
здорові, інші – хворі; одні народжуються, інші вмирають
тощо.
По-друге, треба уявити собі і
поміркувати про те, як три Божі Особи сидять на престолі своєї
Божої Величі та споглядають увесь обшир світу й усі народи, що
перебувають у великому засліпленні, і бачать, як люди помирають
і прямують до пекла.
По-третє, маємо побачити Пресвяту
Діву й ангела, який її вітає, а тоді віддатися розважанням, аби
почерпнути користь із побаченого.
[107] Пункт другий.
Вслухатися у те, що говорять люди, які населяють земний обшир,
себто послухати, як вони розмовляють, проклинають та
богохульствують. Подібним чином почути, як Божі Особи кажуть:
“Здійснимо викуплення роду людського”, – і так далі. Тоді послухати, про що
говорять ангел і Пресвята Діва, і насамкінець віддатися
роздумам, аби почерпнути користь із почутих
слів.
[108] Пункт третій.
Спостерігати за вчинками людей, що живуть на земних просторах:
як вони ворогують між собою, убивають, йдуть до пекла тощо.
Також і за діяннями Божих Осіб, які звершують пресвяте
Воплочення і так далі, а тоді – за тим, що роблять ангел і
Пресвята Діва: як ангел виконує обов’язки посланця, а Пресвята
Діва смиренно дякує Божій Величі. Потім віддатися роздумам,
щоби почерпнути користь із кожної дії, яку
спостерігали.
[109] Бесіда. Укінці
провести бесіду; поміркувати про те, що маємо сказати трьом
Божим Особам чи Предвічному Слову, що стало плоттю, чи
Пресвятій Діві, нашій Владарці. Проситимемо благодаті
відповідно до того, що відчуваємо у своєму серці, аби краще
наслідувати воплоченого Господа нашого і йти за Ним. Наприкінці
промовляємо “Отче наш”.
[110]
СПОГЛЯДАННЯ ДРУГЕ
ПРО РІЗДВО
ХРИСТОВЕ
Молитва
приготування –
звичайна.
[111] Впровадження перше.
Історія. Тут слід побожно розважити про те, як Пресвята Діва на
дев’ятому місяці вагітності виїхала з Назарета верхи на ослиці
в супроводі Йосифа та служниці, яка гнала вола, вирушила до
Вифлеєма, щоб заплатити данину, накладену кесарем на всі ті
землі [264].
[112] Впровадження друге.
Витворення в уяві місця. Тут треба виобразити собі шлях від
Назарета до Вифлеєма, уявляючи його довжину та ширину, рівний
він був чи йшов долинами й узгір’ями. Так само потрібно
оглянути в уяві те місце чи то печеру, де народився Ісус;
простора вона чи маленька, низька чи висока, як виглядає
всередині.
[113] Впровадження третє.
Таке ж, як і у попередньому спогляданні; здійснюється у той же
спосіб.
[114] Пункт перший.
Побачити осіб, себто побачити Пресвяту Діву, Йосифа, служницю
та немовля Ісуса, який щойно народився, себе уявляючи вбогим та
негідним слугою; дивитися на них, споглядати їх і з усією
можливою пошаною та благоговінням прислуговувати їм у їхніх
потребах, так, наче ми там справді присутні. Опісля ж
заглибитися у роздуми, щоби почерпнути з цього якусь
користь.
[115] Пункт другий.
Спостерігати, уважно прислухаючись до того, що вони говорять, а
потім віддатися розважанням, аби почерпнути з цього
користь.
[116] Пункт третій. Уважно
дивитися, що вони роблять; споглядати, приміром, як мандрують
та працюють, щоби в такій-ото крайній нужді з’явився на світ
Господь, а потім, після стількох трудів, зазнавши голоду й
спраги, спеки й холоду, кривди і зневаги, помер на хресті, й
усе це – заради нас! Потім слід порозважати, щоб почерпнути
користь для себе.
[117] Бесіда. Закінчити
треба бесідою, як у попередньому спогляданні, а насамкінець
промовити “Отче наш”.
[118]
СПОГЛЯДАННЯ ТРЕТЄ
повторення
першого і другого
Після молитви приготування і
трьох впроваджень слід повторити першу і другу вправи,
звертаючи увагу на певні важливіші пункти, під час яких
той, хто виконує вправи, відчув якесь просвітлення,
зазнав втіхи чи спустошення. Наприкінці треба так само провести
бесіду та промовити “Отче наш”.
[119] Примітка. У цьому і
в усіх подальших повтореннях слід дотримуватися того ж порядку,
що й у повтореннях Першого тижня [62-64], змінюючи тільки зміст
та зберігаючи форму.
[120]
СПОГЛЯДАННЯ ЧЕТВЕРТЕ
повторення
першого і другого у той же спосіб,
що й у
попередньому повторенні

|