VADEMECUM ANIMATORA
Третя
частина
ЄВАНГЕЛІЗАЦІЯ
Як
мудро зростати у вірі
та
ділитися нею?
Редактор
о. Збігнєв Шульчик ТІ
переклав
о. О. Кривобочок ТІ
ВСТУП
Дорогий
Аніматоре! Ти вже на третьому рівні формації і після двох
років праці зі своєю групою, і ви вже пройшли літні
реколекції. Це вже великі зміни й нова якість у
функціонуванні твоєї малої спільноти. Тримаєш у руках
матеріали, які допоможуть тобі вести твою улюблену групу.
Хоча маємо конспекти так званих Отців засновників
спільноти MAGIS,
але практика показала, що через п’ятнадцять років від їх
постання вони вже не відповідають у задовільний спосіб
потребам молодого покоління. І тому з’явилася думка
приготувати матеріали для аніматорів самими аніматорами,
а не підстаркуватим єзуїтом середнього
віку.
Конспекти
цього підручника – це співпраця багатьох аніматорів різних
спільнот, які поділилися своїм досвідом і мудрістю, за що я
їм дуже вдячний. Пропозиції для ведення
зустрічей перевірені, що, на мою думку, як аніматор, сам
відкриєш під час читання і реалізації. Отож користуйся ними
для більшої Божої слави з користю для своєї
групи.
У
даному зошиті знайдеш не тільки пропозиції конспектів, але
також – як вважаю – цінні вказівки для своєї праці. Третій
рівень вишколу – це часто час великих змін. На цьому етапі
найчастіше відходить перший аніматор групи і замість нього
вибирають іншого. Часом для цього вибирають аніматора з
іншої групи. Але частіше аніматора вибирають з цієї самої
групи. Обидва рішення мають свої плюси й мінуси. Якщо
аніматор «ззовні», то йому легше завоювати авторитет, бо він
не є для групи «колегою». Але важко достукатися до групи,
яка вже зіграна між собою й сформована двома роками
спільного досвіду. Такому аніматорові важко, бо потрібно
багато часу, щоб група його прийняла, і, очевидно, спочатку
буде його немилосердно порівнювати з попереднім аніматором.
У другому випадку ситуація також не проста. Раніше ти був
колегою, рівним з іншими. Раптом стаєш аніматором. Як
завоювати авторитет аніматора, якщо ще тиждень назад ти був
«одним із них»? Часто в гру входять емоції та заздрощі інших
членів групи, яких не вибрали аніматорами. А вони також
хотіли й надіялися… Практика показує, що модератора та
аніматора частіше вибирають з тієї самої групи. Якщо це твій
випадок, то тобі потрібно прочитати цінні вказівки
аніматорів, які пройшли через цей досвід і мають що
сказати.
Третій
рівень формації під багатьма аспектами дуже захоплюючий.
Містить у собі великий потенціал, але і небезпеку падіння
групи. Після двох років формації молоді люди вже багато
знають і багато досвідчили. Можуть цим конструктивно
ділитися і жити або затриматися в багні самозахоплення і
нидіти. Отож їх потрібно підвести до ділення досвідом у виді
євангелізації. Чудовим приготуванням для цього буде Семінар
Віднови Віри на основі керигми. О. Яцек Ольчик ТІ введете
тебе в одному з розділів в основи євангелізації, яку
найпростіше проводити в границях приготування молоді до
таїнства Миропомазання. Молодь з «трійки» може парами
проводити зустрічі в малих групах для учнів молодших класів.
Пропозиції конспектів для цих зустрічей також знайдеш у цій
книжці. Не забувай також про добру практику давати свідчення
молодшим з першого рівня підчас зустрічей.
Молоді
люди вже не такі молоді. Отож повинні вчитися і проводити
конструктивні дискусії та орієнтуватися у важливих
суспільних темах, таких як гендер, аборти, евтаназія,
відділення держави від Церкви, зісвітчення, секуляризація
тощо. І тому запланована серія зустрічей, яка веде до
формування критично мислити, тобто мислити логічно, вміти
критично оцінювати подані аргументи та об’єктивно оцінювати
їхню вартість. Це вимогливий цикл зустрічей, але якщо
розумно до цього підійдеш, то для тебе і для групи це буде
не тільки навчанням, але й доброю забавою. Реалізуючи цю програму,
притримуйся принципу: спочатку факти, потім інтерпретація і
моральна оцінка.
Третій
рівень вишколу дуже вимогливий як для групи, так і для тебе.
Це означає, що ти постійно будеш вчитися і розвиватися. Щоби
тобі допомогти, подаємо список джерел та інтернет-порталів
на тему стосунків, почуттів, суспільних проблем тощо.
Більшість із них «світські». Не бійся слухати різних думок з
різних точок зору. Але завжди тримайся принципу: спочатку
факти, потім інтерпретація і моральна оцінка, і також пробуй
пізнати і зрозуміти точку зору Церкви на тему питань, які
тебе цікавитимуть.
У
даному зошиті знайдеш не тільки пропозиції конспектів.
Обов’язково ознайомся з введенням у
ігнатіянську педагогіку. Це допоможе тобі краще
зрозуміти коріння, з якого виросла спільнота
MAGIS,
і також наш спосіб діяння. Може це не буде захоплююча
лектура, але не обминай її!
У
наступній частині познайомишся з вказівками й
порадами для тебе, аніматора. Не має сенсу виважувати
відчинені двері, тобто вчитися всього на власних помилках.
Користайся досвідом поколінь і будь найкращим аніматором для
своєї групи. Це вимагає багато праці й серця, але справишся.
Твоя група цього варта. Познайомся зі способом
комунікації на основі книжки Маршала Розенберга
Порозуміння без
насильства. Це допоможе тобі вміло спілкуватися з
«твоїми людьми» і вирішувати конфлікти, які виникатимуть. Ти
повинен прочитати цю книжку у вільні хвилини. Прочитай також про найчастіші
проблеми, з якими змагається майже кожний аніматор, і
про пропозиції твоїх реакцій, які, ймовірно, дадуть
очікувані результати. Завжди пам’ятай, що ти борешся за
людей, а не з ними! В останній частині введення подана структура формування,
інструкція для користування конспектами й перевірені методи
праці з молоддю.
Надіюся,
що дана публікація допоможе тобі вести твою групу, а не буде
для тебе бетонним рятувальним кругом, який, замість того,
щоб тримати тебе на поверхні, буде тягнути на глибину.
Поданими пропозиціями користуйся розумно, пам’ятаючи, що ти
найкраще знаєш свою групу і її потреби. Прийми допомогу і
перебувай у тісному контакті з модератором. Пам’ятай, що ти
– аніматор спільноти, а група насправді не твоя, а тільки
тобі довірена й завжди залишається частиною цілості, якою є
спільнота. Будь мудрим аніматором! Зростайте разом на більшу
Божу славу!
|