Павло
Вітон ТІ
MAGIS
практичний
підручник
переклав
о. О. Кривобочок ТІ
Практичні
вказівки для модераторів і аніматорів
єзуїтської
молодіжної
спільноти MAGIS
1.
Спільнота MAGIS
Слово magis походить
з латинської мови і означає більше. Завдяки св.
Ігнатію Лойолі його почали вживати в контексті
християнського життя. Він вважав, що якщо мета людини –
чинити добро, то воно повинно мати свою якість. І тому
більше означає
чинити добро, яке не задовольняється посередністю і
будь-якою якістю.
1.
1. Спільнота
Слово
magis поширене
серед єзуїтів, і тому багато спільнот на світі беруть
його як власну назву. Однією з них є наша молодіжна
спільнота, яка постала на початку ХХІ ст. Протагоністами
були єзуїти, які працювали в молодіжному душпастирстві в
різних парафіях на півдні Польщі. Вони хотіли створити
молодіжне душпастирство, яке спиралося би на духовність
св. Ігнатія Лойоли. MAGIS охоплює
молодь віком 15-19 років.
Головні
покровителі спільноти MAGIS
§
св.
Ігнатій Лойола (1491-1556),
іспанець, засновник Ордену Єзуїтів, на його духовності
спирається MAGIS;
§
св.
Станіслав Костка (1550-1568),
поляк, єзуїт, покровитель молоді й спільноти
MAGIS.
Логотип
спільноти:
МАГІСНЕ
СОНЕЧКО
Символіка
сонечка:

Структура
спільноти MAGIS
MAGIS –
це спільнота локального й загального рівня. Всі локальні
спільноти в парафіях складають одну загальну спільноту в
країні. Для забезпечення властивого функціонування на
локальному й загальному рівнях MAGIS має
окреслену структуру. Вона окреслює обов’язки, обсяг відповідальності
й стосунки
між членами спільноти.
ГОЛОВНИЙ
МОДЕРАТОР – єзуїт, координує діяльність усіх
спільнот.
ЛОКАЛЬНИЙ
МОДЕРАТОР – єзуїт, керує спільнотою на
парафії.
АНІМАТОР
– помічник модератора і керівник формаційної
групи.
МАГІСНИК\
МАГІСНИЦЯ – член\ членкиня спільноти і формаційної
групи.
1.
2. Формування в MAGIS
Слово
формувати означає
«надавати властиву форму» (пор. Єр. 18, 1-12). Формування –
суттєвий елемент християнських спільнот, бо Ісус формував
апостолів у вірі, а вони потім формували в ній своїх учнів.
Спільнота MAGIS створила
свою модель формування, основану на Святому Письмі,
ігнатіянській духовності й навчанні
Католицької Церкви. Її мета: формування християнської
віри, будування
стосунків з Богом, розвиток особистості й дарів її
членів. Формуванням у MAGIS охоплені
аніматори та їхні групи.
Групи
|
Аніматор
|
за формування відповідає
аніматор;
|
за формування відповідає
модератор;
|
формування триває 4 роки, а кожний рік – це
один рівень (рівні від І до
ІV
);
|
мета формування аніматора – розвиток його віри,
набуття і розвиток умінь, потрібних для ведення
групи;
|
кожний рівень має свою тему і
програму;
|
план зустрічей, їх тематика і частота залежать
від порозуміння між модератором і
аніматором;
|
формування спирається на працю в групі, яка
зустрічається раз на тиждень під час шкільного
року;
|
під час канікул група бере участь у ре
колекціях даного рівня;
|
аніматор бере участь у Формуванні Аніматорів –
спеціальному виїзді під час шкільного року,
метою якого є інтеграція аніматорів, розвиток
віри і своїх умінь,
відпочинок.
|
дидактичними матеріалами в групі є
конспекти.
|
Теми
і програма конкретних рівнів
І рівень: Спільнота
|
ІІ рівень: Служіння
|
знайомство та інтеграція;
|
служіння ближнім;
|
введення в питання віри і
духовності;
|
введення в Святе Письмо;
|
навчання молитви і медитації;
|
прочитання Святого Письма;
|
сакраментальне життя;
|
жіночість і чоловічість в
Біблії;
|
навчання Катехизму
Католицької Церкви.
|
прощення – вихід зі зранень;
|
|
введення в ігнатіянську
духовність.
|
ІІІ рівень: Євангелізація
|
ІV
рівень: Молитва
|
відновлення і зміцнення віри;
|
поглиблення ігнатіянської
духовності;
|
навчання євангелізації;
|
вибір і зрозуміння свого
покликання;
|
обговорення складних соціальних
тем;
|
школа зрілої любові.
|
поглиблення ігнатіянської
духовності.
|
|
1.
3. Річний план MAGISу
Кожна
локальна спільнота розробляє свій план тижневих зустрічей,
який зобов’язує під час шкільного року.
Загальні
норми для всіх груп MAGIS:
-
одна меса в будній день і в неділю,
-
тижнева зустріч усієї спільноти,
-
тижнева зустріч групи формування,
-
зустріч модератора з аніматорами згідно з
графіком.
Реколекції
та інші зустрічі:
-
літні
реколекції: 10-12 днів, друга половина липня,
обов’язкові для всіх спільнот і груп
формування;
-
зимові
реколекції: 3-5 днів, під час зимових
канікул;
-
Ігнатіянські Дні
Молоді (ІДМ): 2-4 дні, кінець липня;
-
День Спільноти
(ДС): одноденна зустріч у вересні, для всіх спільнот, не
обов’язкова, місце зустрічі головний модератор узгіднює з
локальними модераторами.
Мета
зустрічей:
-
меса – єдність
групи в молитві;
-
загальна зустріч
спільноти – інтеграція спільноти; може бути забавою,
конференцією, огляданням фільму тощо;
-
зустріч групи
формування – інтеграція групи і спільна праця над
розвитком і поглибленням віри її учасників;
-
зустріч модератора з
аніматорами – обмін інформацією про те, що діється у
спільноті, планування її діяльності та формування
учасників;
-
літні реколекції
– закінчення і підсумок праці в групі формування; мета –
поглиблення віри та інтеграція учасників;
-
зимові
реколекції – поєднують реколекції з відпочинком; мета –
поглиблення віри, інтеграція учасників і спільний
відпочинок; тема залежить від організатора;
-
Ігнатіянські Дні
Молоді (ІДМ) – уможливлюють зустріч та інтеграцію
учасників літніх реколекцій; форма, тема і план ІДМ завжди
залежать від організатора; відбуваються після літніх ре
колекцій;
-
День Спільноти
(ДС) – зустріч усіх спільнот після канікул та інтеграція
з новими членами спільноти, які приєдналися на початку
шкільного року.
1.
4. Зимові реколекції
Зимові
реколекції поєднують молитву з відпочинком.
Їхня мета – поглиблення віри, інтеграція учасників і
спільний відпочинок.
Дата
:
період зимових канікул. Потрібно завчасно зарезервувати
місце й домовитися з іншими спільнотами про
виїзд.
Час
тривання потрібно
наперед визначити.
Хто
організовує:
локальна спільнота може їхати сама на реколекції або
приєднатися до інших спільнот. Якщо спільнот багато, то вони
повинні визначити принцип організації
реколекцій:
а)
одна спільнота організовує все,
б)
одна спільнота – головний організатор, інші
допомагають,
в)
організовують усі разом.
Тема
:
вибір теми ре колекцій залежить від організатора. Теми не
мусять бути пов’язані з рівнями.
Бронювання
осередка:
за бронювання відповідає організатор реколекцій. Бронювати
потрібно завчасно, навіть за рік.
Учасники
:
члени однієї спільноти або всіх спільнот – учасників
реколекцій.
Бюджет
:
а) транспорт – забезпечення транспорту для спільноти, б)
їжа, в) проживання, в) кухарка.
Дозвіл
:
згода батьків чи опікунів.
План
реколекцій:
відповідає організатор.
Елементи
плану:
пропозиція – пробудження, ранкова молитва, сніданок,
конференція, меса, обід, прибирання, прогулянка, вільний
післяобідній час, вечеря, вечірня молитва, іспит совісті,
фільм.
Поділ
обов’язків:
мета – забезпечити добрий процес реколекцій і відповідний
розподіл обов’язків. Графік обов’язків: приготування їжі,
миття посуду, прибирання, меса. Графік готує головний
організатор або призначена ним особа.
Речі
для реколекцій:
альби для священника і міністрантів, стула, орнат, речі для
меси, месал, лекціонарій, свічки, обрус на вівтар, сірники,
колонки, музичні інструменти, комп’ютер, проектор,
продовжувальні шнури, екран, ручки, зошити… Речами
займається головний організатор в порозумінні з іншими
модераторами.
1.
5. Літні реколекції
Літні
реколекції мають два варіанти: 1) учасники розділені на
рівні, 2) учасники поділені на спільноти, а тема реколекцій
залежить від організатора. Другий варіант здійснюють, якщо
неможливо організувати реколекції в нормальному варіанті, до
прикладу, пандемія.
Місце
реколекцій:
Час
реколекцій:
канікули, 10 днів, скорочення чи продовження ре колекцій
залежить від рішення головного модератора в порозумінні з
локальними модераторами.
Термін
реколекцій:
друга половина липня.
Організатор
:
головним організатором літніх реколекцій є головний
модератор. Організатором реколекцій конкретного рівня є
локальний модератор, який виконує роль директора осередку.
Йому допомагають інші локальні модератори і призначені для
цієї праці єзуїти (новики, клерики), які разом складають
команду цього рівня.
Тема
реколекцій:
кожний рівень має свою тему.
Бронювання
осередка:
за бронювання всіх осередків відповідає головний
модератор.
Учасники
:
члени всіх спільнот.
Транспорт
:
за транспорт відповідають локальні модератори, хіба що з
головним модератором домовляться про інший
принцип.
Бюджет
:
а) транспорт для спільноти, б) їжа, в) проживання, г)
кухарка.
Дозвіл
на реколекції:
згода батьків чи опікунів на реколекції.
План
реколекцій:
відповідає директор осередка.
Елементи
плану:
пробудження, ранкова молитва, сніданок, конференція, меса,
обід, прибирання, прогулянка, вільний післяобідній час,
вечеря, вечірня молитва, іспит совісті, сповідь, фільм,
виїзд.
Поділ
обов’язків:
за приготування графіку обов’язків відповідає директор
осередку або назначена ним особа.
Речі
для реколекцій:
альби для священника і міністрантів, стула, орнат, речі для
меси, месал, лекціонарій, свічки, обрус на вівтар, сірники,
колонки, музичні інструменти, комп’ютер, проектор,
продовжувальні шнури, екран, ручки, зошити… Речами
займається головний організатор в порозумінні з іншими
модераторами.
Банери
для літніх реколекцій
Літні
реколекції розділені на рівні: І, ІІ, ІІІ,
ІV.
Кожний рівень має свою тему, програму і символ, які у
формі банера вручають учасникові даного рівня. Рішення –
хто може отримати символ рівня, як і момент вручення
банерів – залежить від модератора
реколекцій.
Символи рівнів та їхнє
значення
|
І рівень:
небесне сонечко
|
Сонечко і його проміння означають спільноту, в
якій кожна особа є важливим елементом.
Блакитний колір символізує
небо.
|
ІІ рівень:
хрест
|
Хрест означає посвячення. В його середині
містяться букви IHS
– скорочення імені Ісус. Цвяхи символізують
розп’яття Ісуса, тобто його повне посвячення
себе людині аж до смерті на
хресті.
|
ІІІ рівень:
перстень
|
Перстень поєднаний з євангельською історією про
блудного сина і милосердного батька. Коли син
повертається після грішного життя, то батько
приймає його з любов’ю і дає йому перстень
(див. Лк. 15, 11-32). Цвяхи на персню означають
людську гріховність, відкуплену через смерть
Христа. IHS
означає ім’я Ісус, бо завдяки Йому ми
відкуплені й примирені з Богом Отцем.
AdmaioremDeigloriam
означає «На більшу Божу славу». Це гасло св.
Ігнатія Лойоли.
|
IV
рівень:
срібне сонечко
|
Реколекції ІV
рівня означають закінчення програми
MAGIS
і початок нового життєвого етапу. Символ
срібного сонечка має нагадувати про
MAGIS
, про пережитий там добрий час і зібраний
досвід, який стане фундаментом подальшого
життя. Срібло символізує шляхетність, тобто
поставою, з якою магісник повинен вирушити в
світ.
|
1.
6. Організація ІДМ
Ігнатіянські
Дні Молоді (ІДМ) – це зустріч усіх учасників літніх
реколекцій, мета якої – спільна інтеграція. Назва походить
від імені св. Ігнатія Лойоли. В них можуть брати участь
також і ті, які не є членами MAGISу.
Місце
:
Час
:
кінець липня, 2-4 дні, продовження або скорочення ІДМ
залежить від рішення керівника ІДМ.
Термін
:
28-31 липня/ 1 серпня.
Організатор
:
керівник ІДМ, назначений провінціалом, або головний
модератор MAGISу,
який також виконує функції керівника ІДМ. Йому
допомагають інші місцеві модератори, призначені для цього
єзуїти (новики, клерики) й миряни, які входять у команду
ІДМ.
Тема
:
визначає керівник ІДМ.
Бронювання
місць:
відповідальний керівник ІДМ.
Учасники
:
члени всіх спільнот і зареєстровані особи.
Транспорт
:
відповідальний керівник ІДМ.
Бюджет
:
а) транспорт для спільноти, б) їжа, в)
проживання.
План
:
відповідальний керівник ІДМ.
Поділ
обов’язків:
Графік обов’язків: приготування їжі, миття посуду,
прибирання, меса. Графік готує керівник ІДМ або призначена
ним особа.
1.
7. Організація Дня Спільноти
День
Спільноти (ДС) – зустріч усієї спільноти
MAGIS,
метою якої є інтеграція всіх локальних
спільнот.
Місце
:
вибирає головний модератор.
Час
:
вересень, 1 день.
Організатор
:
локальний модератор.
Транспорт
:
кожна локальна спільнота організовує свій
транспорт.
Бюджет
:
а) обід і їжа на дорогу, б) ночівля для спільнот
здалека.
План
:
відповідальний організатор ДС. Головний пункт – меса, якою
розпочинається ДС.
Кошти
:
одна квота для всіх з фонду солідарності. Навіть
спільнота-організатор платить свою частку за транспорт інших
осередків.
Поділ
обов’язків:
приготування обіду, прибирання, меса.
1.
8. Завдання головного й місцевого аніматорів, музичного
аніматора й учасника
Кожний
член спільноти має свої обов’язки:
Головний
модератор спільноти
MAGIS назначається
провінціалом єзуїтів. Його завдання:
-
співпраця з локальними модераторами,
-
організація зустрічей для локальних модераторів два рази в
рік,
-
організація реколекцій під час канікул,
-
пошуки спонсорів,
-
співпраця з єзуїтом, який відповідає за організацію ІДМ або
їх організація.
Локальний
модератор назначається
провінціалом. Його завдання:
-
співпраця з головним модератором,
-
провід локальної спільноти,
-
приготування з аніматорами річного плану для своєї
спільноти,
-
організація виїзду на зимові й літні
реколекції,
-
формування аніматорів,
-
контакт з учасниками,
-
пошуки спонсорів,
-
меса для спільноти.
Аніматор
групи формування вибирається
локальним модератором. Його завдання:
-
навчання своєї групи,
-
приготування або допомога в приготуванні загальних
зустрічей,
-
допомога модераторові,
-
допомога в організації зимових і літніх ре
колекцій,
-
забезпечення порядку й чистоти в залах
MAGISу,
-
приготування графіку (хто що робить) для
спільноти.
Музичний
аніматор вибирається
локальним аніматором. Його завдання:
-
керувати групою музикантів,
-
дбати про інструменти,
-
контакт з модератором у справі
інструментів,
-
музикальний супровід меси.
Учасник
–
особа, яка добровільно приєдналася до спільноти
MAGIS.
Його завдання:
-
участь у загальних і локальних зібраннях,
-
виконання доручених обов’язків,
-
допомога аніматорові,
-
забезпечення порядку й чистоти в залах
MAGISу.
1.
9. Стосунки в спільноті
Побудова
спільноти і її функціонування в великій мірі залежать від
міжлюдських стосунків у ній. Їхня якість вирішує про те, чи
спільнота здорова, чи розвивається і притягує
інших.
Основні
умови для побудови здорових стосунків у
спільноті:
-
розуміння того, ким ми є (до прикладу, модератор ≠ аніматор з огляду
на вік і функції),
-
розуміння обсягу наших обов’язків (до прикладу, аніматор не входить у
компетенції модератора),
-
пошана до іншої особи (до прикладу, функція не звільняє нас від
пошани),
-
пошана особистих границь іншої особи (до прикладу, шануємо простір, в якому
кожний почувається безпечно):
--
фізичні й сексуальні границі – уникання двозначного
дотику,
--
інтелектуальні – шанувати думку іншої
людини,
--
емоційні – уникати нав’язування своїх емоцій іншій
людині,
--
матеріальні – не використовувати чужі
речі,
--
часові – шанувати час і плани іншої
особи.
Кожний
стосунок має свою специфіку, яка походить із віку (дорослий – молодий) і з
ролі у спільноті (аніматор – учасник).
Окреслення границь стосунків і їх дотримання свідчить про
професіоналізм і прагнення запевнити кожній особі
безпеку.
Риси
стосунків:
-
модератор ↔
аніматор – стосунок асиметричний/ нерівний, бо їх
відрізняє вік і завдання; модератор – керівник спільноти,
аніматор – співпрацівник.
-
модератор ↔
магісник – стосунок асиметричний, бо їх відрізняє вік і
завдання; модератор – керівник спільноти, магісник – член
спільноти.
-
аніматор ↔
магісник – стосунок асиметричний тільки в контексті
групи, бо мають різні завдання; аніматор – керівник групи,
магісник – член групи.
-
аніматор ↔
аніматор – стосунок симетричний/ рівний, бо їх об’єднує
завдання.
-
магісник ↔
магісник – симетричний стосунок, бо їх об’єднує
завдання.
Небезпеки
в стосунках:
-
зведення стосунків модератор ↔ аніматор/ магісник до
панібратських стосунків, в яких бракує взаємної пошани і
властивих границь;
-
фаворизування модератором особи або групи
осіб;
-
узалежнення особи від себе;
-
«заволодіння» модератора аніматорами й блокування доступу до
нього;
-
невідповідні жарти щодо зовнішнього вигляду, статі чи
одягу;
-
зваблення іншої особи;
-
будування авторитету на силі чи насильстві;
-
посилання невідповідної інформації через емейл або
смс.
|