<< Previous    [1]  2  3  4  5  ...6    Next >>

Павло Вітон ТІ  

 

MAGIS 

 

практичний підручник 

 

переклав о. О. Кривобочок ТІ 

 

Практичні вказівки для модераторів і аніматорів єзуїтської 

молодіжної спільноти MAGIS 

 

 

1. Спільнота MAGIS 

 

Слово magis походить з латинської мови і означає більше. Завдяки св. Ігнатію Лойолі його почали вживати в контексті християнського життя. Він вважав, що якщо мета людини – чинити добро, то воно повинно мати свою якість. І тому більше означає чинити добро, яке не задовольняється посередністю і будь-якою якістю. 

 

1. 1. Спільнота 

 

Слово magis поширене серед єзуїтів, і тому багато спільнот на світі беруть його як власну назву. Однією з них є наша молодіжна спільнота, яка постала на початку ХХІ ст. Протагоністами були єзуїти, які працювали в молодіжному душпастирстві в різних парафіях на півдні Польщі. Вони хотіли створити молодіжне душпастирство, яке спиралося би на духовність св. Ігнатія Лойоли. MAGIS охоплює молодь віком 15-19 років. 

 

Головні покровителі спільноти MAGIS 

 

§   св. Ігнатій Лойола (1491-1556), іспанець, засновник Ордену Єзуїтів, на його духовності спирається MAGIS

§   св. Станіслав Костка (1550-1568), поляк, єзуїт, покровитель молоді й спільноти MAGIS

 

Логотип спільноти: МАГІСНЕ СОНЕЧКО 

Символіка сонечка: 

R-3-1

 

 

 

Структура спільноти MAGIS 

 

MAGIS – це спільнота локального й загального рівня. Всі локальні спільноти в парафіях складають одну загальну спільноту в країні. Для забезпечення властивого функціонування на локальному й загальному рівнях MAGIS має окреслену структуру. Вона окреслює обов’язки, обсяг відповідальності й стосунки між членами спільноти. 

 

ГОЛОВНИЙ МОДЕРАТОР – єзуїт, координує діяльність усіх спільнот. 

ЛОКАЛЬНИЙ МОДЕРАТОР – єзуїт, керує спільнотою на парафії. 

АНІМАТОР – помічник модератора і керівник формаційної групи. 

МАГІСНИК\ МАГІСНИЦЯ – член\ членкиня спільноти і формаційної групи. 

 

1. 2. Формування в MAGIS 

 

Слово формувати означає «надавати властиву форму» (пор. Єр. 18, 1-12). Формування – суттєвий елемент християнських спільнот, бо Ісус формував апостолів у вірі, а вони потім формували в ній своїх учнів. Спільнота MAGIS створила свою модель формування, основану на Святому Письмі, ігнатіянській [1] духовності й навчанні Католицької Церкви. Її мета: формування християнської віри, будування стосунків з Богом, розвиток особистості й дарів її членів. Формуванням у MAGIS охоплені аніматори та їхні групи. 

 

Групи 

Аніматор 

за формування відповідає аніматор; 

за формування відповідає модератор; 

формування триває 4 роки, а кожний рік – це один рівень (рівні від І до ІV ); 

мета формування аніматора – розвиток його віри, набуття і розвиток умінь, потрібних для ведення групи; 

кожний рівень має свою тему і програму; 

план зустрічей, їх тематика і частота залежать від порозуміння між модератором і аніматором; 

формування спирається на працю в групі, яка зустрічається раз на тиждень під час шкільного року; 

під час канікул група бере участь у ре колекціях даного рівня; 

аніматор бере участь у Формуванні Аніматорів – спеціальному виїзді під час шкільного року, метою якого є інтеграція аніматорів, розвиток віри і своїх умінь, відпочинок. 

дидактичними матеріалами в групі є конспекти. 

 

Теми і програма конкретних рівнів 

 

І рівень: Спільнота 

ІІ рівень: Служіння 

знайомство та інтеграція; 

служіння ближнім; 

введення в питання віри і духовності; 

введення в Святе Письмо; 

навчання молитви і медитації; 

прочитання Святого Письма; 

сакраментальне життя; 

жіночість і чоловічість в Біблії; 

навчання Катехизму Католицької Церкви

прощення – вихід зі зранень; 

 

введення в ігнатіянську духовність. 

ІІІ рівень: Євангелізація 

ІV рівень: Молитва 

відновлення і зміцнення віри; 

поглиблення ігнатіянської духовності; 

навчання євангелізації; 

вибір і зрозуміння свого покликання; 

обговорення складних соціальних тем; 

школа зрілої любові. 

поглиблення ігнатіянської духовності. 

 

 

1. 3. Річний план MAGISу 

 

Кожна локальна спільнота розробляє свій план тижневих зустрічей, який зобов’язує під час шкільного року. 

 

Загальні норми для всіх груп MAGIS

- одна меса в будній день і в неділю, 

- тижнева зустріч усієї спільноти, 

- тижнева зустріч групи формування, 

- зустріч модератора з аніматорами згідно з графіком. 

 

Реколекції та інші зустрічі: 

- літні реколекції: 10-12 днів, друга половина липня, обов’язкові для всіх спільнот і груп формування; 

- зимові реколекції: 3-5 днів, під час зимових канікул; 

- Ігнатіянські Дні Молоді (ІДМ): 2-4 дні, кінець липня; 

- День Спільноти (ДС): одноденна зустріч у вересні, для всіх спільнот, не обов’язкова, місце зустрічі головний модератор узгіднює з локальними модераторами. 

 

Мета зустрічей: 

- меса – єдність групи в молитві; 

- загальна зустріч спільноти – інтеграція спільноти; може бути забавою, конференцією, огляданням фільму тощо; 

- зустріч групи формування – інтеграція групи і спільна праця над розвитком і поглибленням віри її учасників; 

- зустріч модератора з аніматорами – обмін інформацією про те, що діється у спільноті, планування її діяльності та формування учасників; 

- літні реколекції – закінчення і підсумок праці в групі формування; мета – поглиблення віри та інтеграція учасників; 

- зимові реколекції – поєднують реколекції з відпочинком; мета – поглиблення віри, інтеграція учасників і спільний відпочинок; тема залежить від організатора; 

- Ігнатіянські Дні Молоді (ІДМ) – уможливлюють зустріч та інтеграцію учасників літніх реколекцій; форма, тема і план ІДМ завжди залежать від організатора; відбуваються після літніх ре колекцій; 

- День Спільноти (ДС) – зустріч усіх спільнот після канікул та інтеграція з новими членами спільноти, які приєдналися на початку шкільного року.  

 

1. 4. Зимові реколекції 

 

Зимові реколекції поєднують молитву з відпочинком. Їхня мета – поглиблення віри, інтеграція учасників і спільний відпочинок. 

 

Дата : період зимових канікул. Потрібно завчасно зарезервувати місце й домовитися з іншими спільнотами про виїзд. 

Час тривання потрібно наперед визначити. 

Хто організовує: локальна спільнота може їхати сама на реколекції або приєднатися до інших спільнот. Якщо спільнот багато, то вони повинні визначити принцип організації реколекцій: 

а) одна спільнота організовує все, 

б) одна спільнота – головний організатор, інші допомагають, 

в) організовують усі разом. 

Тема : вибір теми ре колекцій залежить від організатора. Теми не мусять бути пов’язані з рівнями. 

Бронювання осередка: за бронювання відповідає організатор реколекцій. Бронювати потрібно завчасно, навіть за рік. 

Учасники : члени однієї спільноти або всіх спільнот – учасників реколекцій. 

Бюджет : а) транспорт – забезпечення транспорту для спільноти, б) їжа, в) проживання, в) кухарка. 

Дозвіл : згода батьків чи опікунів. 

План реколекцій: відповідає організатор. 

Елементи плану: пропозиція – пробудження, ранкова молитва, сніданок, конференція, меса, обід, прибирання, прогулянка, вільний післяобідній час, вечеря, вечірня молитва, іспит совісті, фільм. 

Поділ обов’язків: мета – забезпечити добрий процес реколекцій і відповідний розподіл обов’язків. Графік обов’язків: приготування їжі, миття посуду, прибирання, меса. Графік готує головний організатор або призначена ним особа. 

Речі для реколекцій: альби для священника і міністрантів, стула, орнат, речі для меси, месал, лекціонарій, свічки, обрус на вівтар, сірники, колонки, музичні інструменти, комп’ютер, проектор, продовжувальні шнури, екран, ручки, зошити… Речами займається головний організатор в порозумінні з іншими модераторами. 

 

1. 5. Літні реколекції 

 

Літні реколекції мають два варіанти: 1) учасники розділені на рівні, 2) учасники поділені на спільноти, а тема реколекцій залежить від організатора. Другий варіант здійснюють, якщо неможливо організувати реколекції в нормальному варіанті, до прикладу, пандемія. 

 

Місце реколекцій:  

Час реколекцій: канікули, 10 днів, скорочення чи продовження ре колекцій залежить від рішення головного модератора в порозумінні з локальними модераторами. 

Термін реколекцій: друга половина липня. 

Організатор : головним організатором літніх реколекцій є головний модератор. Організатором реколекцій конкретного рівня є локальний модератор, який виконує роль директора осередку. Йому допомагають інші локальні модератори і призначені для цієї праці єзуїти (новики, клерики), які разом складають команду цього рівня. 

Тема реколекцій: кожний рівень має свою тему. 

Бронювання осередка: за бронювання всіх осередків відповідає головний модератор. 

Учасники : члени всіх спільнот. 

Транспорт : за транспорт відповідають локальні модератори, хіба що з головним модератором домовляться про інший принцип. 

Бюджет : а) транспорт для спільноти, б) їжа, в) проживання, г) кухарка. 

Дозвіл на реколекції: згода батьків чи опікунів на реколекції. 

План реколекцій: відповідає директор осередка. 

Елементи плану: пробудження, ранкова молитва, сніданок, конференція, меса, обід, прибирання, прогулянка, вільний післяобідній час, вечеря, вечірня молитва, іспит совісті, сповідь, фільм, виїзд. 

Поділ обов’язків: за приготування графіку обов’язків відповідає директор осередку або назначена ним особа. 

Речі для реколекцій: альби для священника і міністрантів, стула, орнат, речі для меси, месал, лекціонарій, свічки, обрус на вівтар, сірники, колонки, музичні інструменти, комп’ютер, проектор, продовжувальні шнури, екран, ручки, зошити… Речами займається головний організатор в порозумінні з іншими модераторами. 

 

Банери для літніх реколекцій 

 

Літні реколекції розділені на рівні: І, ІІ, ІІІ, ІV. Кожний рівень має свою тему, програму і символ, які у формі банера вручають учасникові даного рівня. Рішення – хто може отримати символ рівня, як і момент вручення банерів – залежить від модератора реколекцій. 

 

Символи рівнів та їхнє значення 

І рівень: 

небесне сонечко  

Сонечко і його проміння означають спільноту, в якій кожна особа є важливим елементом. Блакитний колір символізує небо. 

ІІ рівень: 

хрест  

Хрест означає посвячення. В його середині містяться букви IHS – скорочення імені Ісус. Цвяхи символізують розп’яття Ісуса, тобто його повне посвячення себе людині аж до смерті на хресті. 

ІІІ рівень: 

перстень  

Перстень поєднаний з євангельською історією про блудного сина і милосердного батька. Коли син повертається після грішного життя, то батько приймає його з любов’ю і дає йому перстень (див. Лк. 15, 11-32). Цвяхи на персню означають людську гріховність, відкуплену через смерть Христа. IHS означає ім’я Ісус, бо завдяки Йому ми відкуплені й примирені з Богом Отцем. AdmaioremDeigloriam означає «На більшу Божу славу». Це гасло св. Ігнатія Лойоли. 

IV рівень: 

срібне сонечко  

Реколекції ІV рівня означають закінчення програми MAGIS і початок нового життєвого етапу. Символ срібного сонечка має нагадувати про MAGIS , про пережитий там добрий час і зібраний досвід, який стане фундаментом подальшого життя. Срібло символізує шляхетність, тобто поставою, з якою магісник повинен вирушити в світ. 

 

1. 6. Організація ІДМ 

 

Ігнатіянські Дні Молоді (ІДМ) – це зустріч усіх учасників літніх реколекцій, мета якої – спільна інтеграція. Назва походить від імені св. Ігнатія Лойоли. В них можуть брати участь також і ті, які не є членами MAGISу. 

 

Місце

Час : кінець липня, 2-4 дні, продовження або скорочення ІДМ залежить від рішення керівника ІДМ. 

Термін : 28-31 липня/ 1 серпня. 

Організатор : керівник ІДМ, назначений провінціалом, або головний модератор MAGISу, який також виконує функції керівника ІДМ. Йому допомагають інші місцеві модератори, призначені для цього єзуїти (новики, клерики) й миряни, які входять у команду ІДМ. 

Тема : визначає керівник ІДМ. 

Бронювання місць: відповідальний керівник ІДМ. 

Учасники : члени всіх спільнот і зареєстровані особи. 

Транспорт : відповідальний керівник ІДМ. 

Бюджет : а) транспорт для спільноти, б) їжа, в) проживання. 

План : відповідальний керівник ІДМ. 

Поділ обов’язків: Графік обов’язків: приготування їжі, миття посуду, прибирання, меса. Графік готує керівник ІДМ або призначена ним особа. 

 

1. 7. Організація Дня Спільноти 

 

День Спільноти (ДС) – зустріч усієї спільноти MAGIS, метою якої є інтеграція всіх локальних спільнот. 

 

Місце : вибирає головний модератор. 

Час : вересень, 1 день. 

Організатор : локальний модератор. 

Транспорт : кожна локальна спільнота організовує свій транспорт. 

Бюджет : а) обід і їжа на дорогу, б) ночівля для спільнот здалека. 

План : відповідальний організатор ДС. Головний пункт – меса, якою розпочинається ДС. 

Кошти : одна квота для всіх з фонду солідарності. Навіть спільнота-організатор платить свою частку за транспорт інших осередків. 

Поділ обов’язків: приготування обіду, прибирання, меса. 

 

1. 8. Завдання головного й місцевого аніматорів, музичного аніматора й учасника 

 

Кожний член спільноти має свої обов’язки: 

 

Головний модератор спільноти MAGIS назначається провінціалом єзуїтів. Його завдання: 

- співпраця з локальними модераторами, 

- організація зустрічей для локальних модераторів два рази в рік, 

- організація реколекцій під час канікул, 

- пошуки спонсорів, 

- співпраця з єзуїтом, який відповідає за організацію ІДМ або їх організація. 

 

Локальний модератор назначається провінціалом. Його завдання: 

- співпраця з головним модератором, 

- провід локальної спільноти, 

- приготування з аніматорами річного плану для своєї спільноти, 

- організація виїзду на зимові й літні реколекції, 

- формування аніматорів, 

- контакт з учасниками, 

- пошуки спонсорів, 

- меса для спільноти. 

 

Аніматор групи формування вибирається локальним модератором. Його завдання: 

- навчання своєї групи, 

- приготування або допомога в приготуванні загальних зустрічей, 

- допомога модераторові, 

- допомога в організації зимових і літніх ре колекцій, 

- забезпечення порядку й чистоти в залах MAGISу, 

- приготування графіку (хто що робить) для спільноти. 

 

Музичний аніматор вибирається локальним аніматором. Його завдання: 

- керувати групою музикантів, 

- дбати про інструменти, 

- контакт з модератором у справі інструментів, 

- музикальний супровід меси. 

 

Учасник – особа, яка добровільно приєдналася до спільноти MAGIS. Його завдання: 

- участь у загальних і локальних зібраннях, 

- виконання доручених обов’язків, 

- допомога аніматорові, 

- забезпечення порядку й чистоти в залах MAGISу. 

 

1. 9. Стосунки в спільноті 

 

Побудова спільноти і її функціонування в великій мірі залежать від міжлюдських стосунків у ній. Їхня якість вирішує про те, чи спільнота здорова, чи розвивається і притягує інших. 

 

Основні умови для побудови здорових стосунків у спільноті: 

- розуміння того, ким ми є (до прикладу, модератор ≠ аніматор з огляду на вік і функції), 

- розуміння обсягу наших обов’язків (до прикладу, аніматор не входить у компетенції модератора), 

- пошана до іншої особи (до прикладу, функція не звільняє нас від пошани), 

- пошана особистих границь іншої особи (до прикладу, шануємо простір, в якому кожний почувається безпечно): 

-- фізичні й сексуальні границі – уникання двозначного дотику, 

-- інтелектуальні – шанувати думку іншої людини, 

-- емоційні – уникати нав’язування своїх емоцій іншій людині, 

-- матеріальні – не використовувати чужі речі, 

-- часові – шанувати час і плани іншої особи. 

 

Кожний стосунок має свою специфіку, яка походить із віку (дорослий – молодий) і з ролі у спільноті (аніматор – учасник). Окреслення границь стосунків і їх дотримання свідчить про професіоналізм і прагнення запевнити кожній особі безпеку. 

 

Риси стосунків

- модератор ↔ аніматор – стосунок асиметричний/ нерівний, бо їх відрізняє вік і завдання; модератор – керівник спільноти, аніматор – співпрацівник. 

- модератор ↔ магісник – стосунок асиметричний, бо їх відрізняє вік і завдання; модератор – керівник спільноти, магісник – член спільноти. 

- аніматор ↔ магісник – стосунок асиметричний тільки в контексті групи, бо мають різні завдання; аніматор – керівник групи, магісник – член групи. 

- аніматор ↔ аніматор – стосунок симетричний/ рівний, бо їх об’єднує завдання. 

- магісник ↔ магісник – симетричний стосунок, бо їх об’єднує завдання. 

 

Небезпеки в стосунках: 

- зведення стосунків модератор ↔ аніматор/ магісник до панібратських стосунків, в яких бракує взаємної пошани і властивих границь; 

- фаворизування модератором особи або групи осіб; 

- узалежнення особи від себе; 

- «заволодіння» модератора аніматорами й блокування доступу до нього; 

- невідповідні жарти щодо зовнішнього вигляду, статі чи одягу; 

- зваблення іншої особи; 

- будування авторитету на силі чи насильстві; 

- посилання невідповідної інформації через емейл або смс. 

 



[1]Ігнатіянська духовність – життя з Богом згідно з правилами, запропонованими Ігнатієм Лойолою. 
<< Previous    [1]  2  3  4  5  ...6    Next >>