<< Previous    1...   2  3  [4]  5  6    Next >>
  

4. Toolbox– скринька інструментів для аніматора і магісника  

 

 

Toolbox скринька інструментів. Даний розділ містить збір основних інструментів, потрібних аніматорові і магісникам для виконання довірених їм завдань. Подані інструменти – це певна пропозиція, їх можна модифікувати й допасовувати до потреб тих, які ними користаються. 

 

 

4. 1. Приготування зустрічей формування 

 

 

Приготування зустрічі формування вимагає визначення часу, місця праці й приготування потрібного матеріалу. 

 

Час і місце 

Потрібні речі 

день зустрічі (до прикладу, четвер), 

година (до прикладу, 18:00), 

час зустрічі (до прикладу, одна година), 

місце зустрічі (до прикладу, клас 12

конспект і Біблія, 

навчальні матеріали (для вправ, поданих у конспекті), 

матеріали для праці (ручки, листки, комп’ютер, колонки, фільм, книжка тощо), 

речі для молитви (свічка, сірники, молитовник, співаник, гітара

 

 

4. 2. Схема зустрічі формування 

 

 

Постійна схема зустрічей повинна забезпечити групі стабільність праці, бо завдяки їй аніматор не мусить за кожним разом визначати процес зустрічі. Подану нижче схему можна модифікувати в залежності від потреб групи або теми: 

1 вступ: всі діляться тим, що останнім часом діялося у їхньому житті

2 початок: молитва аніматора або когось іншого

3 пояснення мети зустрічі: розповісти тему зустрічі

4 використання конспекту: 

фрагмент зі Святого Письма

вправа

дискусія

5 підсумок зустрічі: допомагає запам’ятати найважливіше

6 закінчення: молитва

 

 

4. 3. Схема конспекту для зустрічей формування 

 

 

Конспект – це план зустрічі в пунктах. Це карта, яка показує аніматорові, куди він повинен йти під час зустрічей формування. Кожний рівень формування має свій конспект, тематика якого пов’язана з програмою даного рівня. Аніматор може користуватися обов’язковим конспектом і створювати власний конспект, якщо це допоможе групі. Єдине правило, яке його зобов’язує, – дотримуватися програми даного рівня. 

 

Структура конспекту: 

Тема зустрічі: основна тема зустрічі формування 

Мета зустрічі: чого очікується від цієї зустрічі 

Молитва: на початок зустрічі 

Введення: пояснення теми зустрічі 

Точка відліку зустрічі: фрагмент з Біблії, оповідання, фільм 

Активність: вправа на основі фрагменту з Біблії, оповідання чи фільму 

Дискусія: ділення власними роздумами 

Підсумок: що слід запам’ятати з зустрічі 

Кінцева молитва:  

 

Зауваження щодо писання конспектів: 

• конспект можна написати самому або з допомогою модератора чи інших аніматорів; 

• тема конспекту має бути сформульована у доступній формі; 

• мова конспекту має бути простою і зрозумілою для всіх; 

• слід зберігати рівновагу у виборі змісту, бо надмір втомлює, а нестача не навчить; 

• вправи, фрагмент з Біблії, фільму тощо повинні відповідати темі й допомагати її пояснювати; 

• слід уникати складних вправ, виконувати які важко, а їх зміст дуже абстрактний; 

• конспект має бути написаний виразно, щоби не було проблем з читанням; 

• слід уникати розумових скорочень, бо не всі поняття зрозумілі для учасників зустрічі (наскільки виникне потреба показати конспект учасникам, бо конспект – це допомога для аніматора). 

 

 

4. 4. Приготування лекції 

 

 

Лекція – суттєва частина літніх і зимових реколекцій і зустрічей всієї спільноти. Мета – презентація і обговорення вибраної теми. Для лекції потрібно: 

 

Як приготувати лекцію: 

 

1 окреслити тему: має бути конкретною і зрозумілою

2 визначити час лекції 

3 записати засоби переказу: фільм, пісня, цитата з Біблії тощо

4 записати основні думки: вони вирішують про те, що говориться

5 записати аргументи, які підтверджують основні положення теми

6 записати елементи, які розбудовують думку: говорити загальними поняттями нічого не навчить

7 написати підсумок: завдяки цьому слухачі запам’ятають твою лекцію

 

Приклад лекції 

      Тема: Допомога хворим на прикладі милосердного самарянина 

      Час: 40 хвилин (від 15:00 до 15:40) 

      Засоби: 

      • читання фрагменту із Святого Письма (Лк. 10, 29-37), 

      • презентація в Power Point

      • фільм – інтерв’ю з хворим. 

 

Основні думки/ пункти лекції: 

1. Пояснити, що означає допомагати хворим. 

2. Показати, як допомагав милосердний самарянин. 

3. Показати, чого можемо навчитися від милосердного самарянина. 

 

Аргументи й деталі, які уточнюють пояснення: 

 

1. Що означає допомагати іншим? 

      • 23% осіб до 25 року життя допомагають хворим; 

      • допомога хворим збільшує кількість ви здоровлень на 10%; 

      • допомога хворим розвиває нашу емпатію. 

2. Як допомагав милосердний самарянин? 

      • пояснити, ким є милосердний самарянин на основі фрагменту зі Святого Письма (Лк. 10, 29-37); 

      • присвятити свій час; 

      • витратити свої гроші. 

3. Чого можемо навчитися від милосердного самарянина? 

      • посвячення, доброзичливості, відкритості. 

 

Підсумок: 

Вважаю, що… помагати іншим – це суттєва справа, бо… 

 

 

4. 5. Представлення лекції 

 

 

Лекція – це публічний виступ, мета якого – пояснити слухачам якусь тему. Подана схема допоможе прочитати її впорядковано і зрозуміло. 

 

Схема представленої лекції: 

 

 

Представлення теми лекції 

Тема лекції - … 

Пояснення мети лекції 

Мета - … 

Якщо лекція спирається на якийсь текст, пісню, фільм, то варто його прочитати/ відтворити 

Прочитаю фрагмент Святого Письма… 

Зараз подивимося фільм… 

Представлення головних думок 

Перша думка: Прощення добре, бо… 

Подати аргументи 

По-перше… 

По-друге… 

По-третє… 

Представлення наступних думок 

Друга думка: 

Третя думка: 

Підсумок 

Збір найважливішої інформації 

Закінчення 

Висновки з лекції 

Питання 

Час на питання 


 

Часті помилки під час лекції 

 

Під час презентації можна часом зробити помилки, які впливають на зацікавлення слухачів її змістом. Найчастіші помилки: 

• немає введення в тему; 

• відхилення від теми; 

• забагато відступів і прикладів, які нічого не додають; 

• вживання розумових скорочень, незрозумілих для слухачів; 

• забагато слайдів; 

• повторювання інформації на слайдах; 

• читання зі слайдів; 

• читання всієї лекції з папірця; 

• тихий і невпевнений голос; 

• загальні терміни: щось, колись, десь; 

• вживання жаргону; 

• надуживання висловами: ну, знаєте; 

• надуживання словами: мусите, мусиш; 

• немає контролювання часу; 

• погляд спрямований в стелю; 

• надмірна жестикуляція; 

• забагато ходить по залу; 

• не приготовані інструменти для лекції. 

 

 

4. 6. Мотивування людей 

 

 

Мотивація – це готовність виконати завдання. На жаль, мотивування людей – це великий виклик, бо статистично від 65 до 70% людей у кожній групі не хочуть ангажуватися в якусь діяльність і робити якісь зміни (явище self- sabotage). Що робити, коли магісникам бракує бажання щось робити? Немає одного ефективного засобу, а тільки певні способи розмови, які можуть підняти рівень мотивації. 

 

Якщо хочемо виміряти загальний рівень мотивації, то найлегше спитати учасників, яку мають мотивацію у шкалі від 1 до 10, де 1 = брак мотивації, 10 = повна мобілізація. 

 

Для мотивування людей можна використати певні техніки

 

 

Техніка 

Приклад 

Відчинення дверей: питання другої особи, яке не відразу можна помітити, про шанс успіху. 

Магісник: Стільки разів не вдавалося, отож нема сенсу пробувати. 

Аніматор: Чи є якийсь шанс, щоби тобі вдалося цього разу?

Знаходження винятків: пошуки ситуацій, в яких раніше вдавалося щось зробити. 

М.: Стільки разів не вдавалося, отож немає сенсу пробувати. 

А.: 2 роки тому вдалося, бо… Може тепер варто спробувати…

Не конфронтувати, а дати перспективу: конфронтація, приниження, легковаження ще більше знижують мотивацію до дії. Показування сенсу діяльності підвищує мотивацію. 

М.: Стільки разів не вдавалося, отож немає сенсу пробувати. 

Замість: Балакаєш безсенсовно… 

Краще сказати: А: Може тепер це так виглядає, але ми можемо приготуватися краще. 

Представлення наслідків браку змін: часом мотивація низька, бо люди не розуміють сенсу змін. Варто показати наслідки таких дій. 

М.: Стільки разів не вдавалося, отож немає сенсу пробувати. 

А.: А якщо не спробуємо, то… не стане Папою. 

Відображення: запевнити співрозмовника, що добре розуміє свої висловлювання. Якщо він починає розуміти, що говорить, то часом змінює свою думку. 

М.: Стільки разів не вдавалося, отож немає сенсу пробувати. 

А.: Говориш, що стільки разів не вдавалося, отож немає сенсу пробувати. Я правильно зрозумів? 

Наголошення на автономності: часом люди чогось не роблять тому, що діяльність не походить із їх рішення. Автономність допомагає їм прийняти позитивне рішення. 

М.: Стільки разів не вдавалося, отож немає сенсу пробувати. 

А.: Розумію твою думку. Не хочу тебе змушувати. Але вважаю… 



 

4. 7. Нищення мотивації 

 

 

Спосіб мотивування впливає на рівень мотивації. Часом заохочування людей до діяльності виглядає як забивання цвяхів в труну. 

 

 

Зробімо щось 

Таке повідомлення найчастіше з’являється тоді, коли у спільноті стагнація. Таке повідомлення дуже загальне й часом звучить як крик розпачу, аби нарешті щось почало діятися. 

Мусимо щось зробити 

Змушування найчастіше викликає протилежну реакцію. Часом мусимо, але не завжди. 

Благаю, зробімо це 

Благальний голос означає, що ситуація страшна й важка. А люди не хочуть влазити в проблеми. 

Звернення до совісті, Бога й інших вищих інстанцій 

Коли звертаємося до вищих інстанцій, що визнаємо своє безсилля. Часом це звучить як застрашування. 

Не знаю, навіщо мусимо це робити, але сказали мені це оголосити 

Брак власного переконання не переконує інших. 

Крики й погрози 

Найкраще мотивацію нищать крик і погрози. 

Принижування й обзивання 

Говори молодшим, що погано прибирають, і показуй, що старші роблять це краще. 



 

Мова мотивації має три суттєві риси, про які слід пам’ятати: 

готовність – слухання і показування цінності діяльності, 

спрямування – мотивація повинна мати якусь мету, 

проявлення – мова, яка підтримує і не знищує мотивацію. 

 

Мотивуючи людей, варто пам’ятати про суттєвий чинник, присутній в період дозрівання, тобто про мінливість емоцій. До прикладу, аніматор заохотив групу до зустрічі за два дні. Всі зраділи, але з семи осіб прийшло тільки троє. Аніматор мотивував людей, але через два дні це вже не мало такого значення. Мінливість емоцій підтинає крила аніматорові, бо він отримує суперечливу інформацію. Як наслідок, вони також послаблюють його мотивацію діяти і дають відчуття, що він не може розраховувати на свою групу. У такому випадку аніматор не повинен це сприймати на свій рахунок і не піддаватися цьому. 

 

4. 8. П’ять стилів комунікації 

 

Комунікація – це переказування вербальної (словами) і невербальної (мова тіла) інформації. Людина завжди переказує якусь інформацію іншій людині, навіть якщо мовчить. Частина проблемних стилів спілкування була описана в розділі Проблемні стилі поведінки і спілкування в групі. Описані тут стилі опрацювала Віржінія Сатір. За її думкою, подані стилі вирішують про те, чи особа спілкується у здоровий спосіб чи ні. Також пояснює причини непорозуміння у спілкуванні. 

 

 

Нездорові стилі комунікації: 

Характеристика 

Пацифіст 

Приймає поставу приниження перед усіма й за будь-яку ціну намагається ввести мир. Боїться бути вимогливим і не може впоратися з конфліктами. Часто бере на себе проблеми і клопоти інших, аби їх вирішити. 

Обвинувач 

Звинувачує всіх за все. Сам часто спричиняє конфлікти. Вважає себе кращим, який знає кращі вирішення. Помічає тільки негативні сторони справ і людей. 

Комп’ютер 

Не проявляє жодних емоцій. Хоча він організований, але йому важко захопити інших до співпраці. Часом знає справи тільки теоретично. 

Хаотик 

Говорить не по темі, хаотично, часто нелогічно. 


 

Кожна особа може мати один домінантний стиль і змішувати різні стилі в залежності від ситуації, в якій перебуває. Вдома я обвинувач, а у спільноті – комп’ютер. Важливо зрозуміти, який стиль в мене домінантний і в якому контексті його вживаю. Суперечки і непорозуміння часто виникають у результаті зіткнення двох стилів. До прикладу, під час розмови про організування літніх реколекцій обвинувач витягує всі негативні спомини з минулорічних реколекцій. Комп’ютер говорить теоретично про те, що потрібно зробити, аби організувати виїзд. Хаотик перескакує з теми на тему, пацифіст потішає обвинувача. 

 

Здоровий стиль – допасований стиль, а той, хто ним користується: 

• говорить по темі; 

• здатний говорити про свої почуття; 

• ясно представляє те, що хоче сказати; 

• говорить за себе, а не в тоні звинувачення; 

• шанує в розмові іншу особи і її думку; 

• не має потреби принижувати в розмові себе й свої цінності. 

 

4. 9. Конфлікти і їх вирішення 

 

Конфлікти – невід’ємний елемент людських стосунків, бо вони виникають з протилежних устремлінь, думок і цінностей. Вирішення конфлікту залежить від розуміння його виду і від вибору відповідних інструментів. 

 

Види конфліктів: 

реалістичний (має реальні причини), 

нереалістичний (до прикладу, надмірні очікування), 

інтересів (двом сторонам бракує чогось, що хочуть осягнути), 

потреб (до прикладу, меблі чи телевізор?

бажань (до прикладу, канікули на Флориді чи в Каліфорнії), 

вартостей (етичних, моральних, релігійних, до прикладу, чия релігія правильніша), 

псевдоконфлікти (нібито внаслідок недомовок). 

 

Вирішувати конфлікти допоможе техніка DESC

Describe(опиши): опиши детально і об’єктивно ситуацію, проблему, поведінку – те, що є причиною конфлікту; також час, місце, частоту. 

Люди з музичного колективу не хочуть мене прийняти. Вважають, що їм не потрібна ще одна людина до співу. 

Express(вирази): розкажи, що думаєш і відчуваєш на тему описаної проблеми. 

      Відчуваю смуток. Вважаю, що колектив зачинився на нових людей. 

Specify(конкретизуй): розкажи, чого очікуєш від другої сторони. 

      Хотів би співати в цьому колективі. 

Chooseconsequences(вибери наслідки): опиши наслідки, які виникають з осягнення порозуміння або з його браку. 

      Спів розвиватиме мій слух. Якщо не зможу співати, то залишу спільноту. 

 

Якою мовою користуватися для вирішення проблеми 

Від того, як ми звертаємося до особи, з якою перебуваємо в конфлікті, залежить, як вирішимо проблему. Можемо вживати мови шакала: Оцінюй, викидай, чіпляйся, постійно атакуй, будь злісним, говори «бо ти є…». Тоді конфлікт не вирішиться. Можемо вживати мову жирафа: Опиши те, що ти досвідчив, назви те, чого ти досвідчив, розкажи іншому про те, чого очікуєш. Це важка мова, яка вимагає відмови від деяких почуттів, але допомагає по-іншому підійти до проблеми. 

 

4. 10. Іспит сумління 

 

Іспит сумління (ІС) – це молитва, створена св. Ігнатієм Лойолою. Він практикував її два рази на день по 15 хв. В MAGIS повертаємося до неї під час зимових і літніх реколекцій наприкінці дня. Також радиться упродовж року молитися іспитом сумління принаймні раз на день. Мета ІС: 

• розвиток і зміцнення особистого зв’язку з Богом, 

• поглиблення розуміння його дії в нашому житті, 

• впорядкування свого життя, щоби краще служити Богові, 

• розпізнавання гріха і праця над його виправленням, 

• розпізнавання Божої волі стосовно нашого життя. 

 

Схема ІС (час молитви – 15 хв.): 

подякувати Богові за конкретні події, які сталися від останньої молитви, 

просити про благодать пізнати гріхи й відкинути їх, 

згадати свої думки, слова й вчинки, 

просити в Бога прощення провин, 

постановити виправитися завдяки його благодаті. 

 

Кілька зауваг до ІС: 

• Замість того, щоб придивлятися до думок, слів і вчинків, можна вибрати одну думку, вчинок, слово або якусь актуальну проблему. 

• На початку дороги ІС добре спочатку зосередитися на вдячності й відкривати себе на Бога. 

• Особи, схильні мучити себе думками, дорікати собі в слабкості, повинні зосередитися на вдячності й відкривати себе на милосердного Бога. 

• Якщо під час ІС нічого до голови не приходить, то слід подумати про одну благодать, про яку ти хотів би попросити Бога. ІС буде молитвою прохання про цю благодать. До прикладу: Прошу Тебе, Ісусе, допоможи мені налагодити стосунки з товаришем

• Якщо спочатку не можеш молитися 15 хв., то почни з меншого проміжку часу й поступово його продовжуй.
<< Previous    1...   2  3  [4]  5  6    Next >>