2.
Група MAGIS
Навчання
в MAGIS базується
на праці в групах, бо найкраще і найшвидше
розвиваємося завдяки присутності й підтримці інших
людей. Також і Ісус заохочував, щоб учні перебували
разом: «Де двоє або троє зібрані в моє ім'я, там я
серед них» (Мт. 18, 20).
-
групи формування поділені на рівні;
-
група І рівня створюється під час канікул або на початку
навчального року; до неї належать особи, які вирішили
приєднатися до MAGIS;
-
групи ІІ, ІІІ, і ІV рівнів
– групи в процесі формування;
-
групи поділені на групи хлопців і дівчат; це походить із
факту, що мають власну форму й динаміку
праці;
-
в окремих випадках групи можна об’єднати, до прикладу,
групу залишив аніматор, зменшилася кількість учасників
або група розпалася;
-
керівником кожної групи є аніматор, який назначається і
звільняється локальним модератором; групи можуть
надавати собі назви і брати святих
покровителями;
-
кандидат на аніматора групи повинен закінчити І рівень,
аби знати, як вести зустрічі.
Завдання
групи визначають
обсяг її діяльності та
відповідальності:
-
реалізація освітньої програми (І, ІІ, ІІІ,
ІVрівень
);
-
реалізація завдань згідно з річного плану всієї
спільноти (до прикладу, організація
молитви);
-
реалізація усталених у групі завдань (до прикладу,
читання в
листопаді Святого Письма);
-
піклування про чистоту місць зустрічей;
-
виконування графіка (до прикладу, організація меси,
прибирання залу).
Принципи
групи
Кожна
група повинна мати принципи, які регулюють її
діяльність, бо їхня відсутність веде до дезорганізації
та хаосу. І тому в момент народження групи важливо
встановити принципи, завдяки яким вона зможе добре
функціонувати. Ось чотири обов’язкові принципи в
групі:
•
функціонування, до прикладу, не спізнюємося, не
заважаємо, не користуємося
телефоном;
•
стосунків, до прикладу, не обмовляємо, не
ображаємо інших, слухаємо, що говорять
інші;
•
особисті, до прикладу, не клянемо, не
зіваємо;
•
чистоти, до прикладу, миємо після себе
посуд.
2.
1. Планування діяльності в групі
Мета
планування – усталення часу реалізації завдання (до
прикладу, травень) або окреслення конкретного часу
виконання (до прикладу, четвер 18.00). Без усталеного
плану групі загрожує дезорганізація, що спричинить
зменшення мотивації в учасників зустрічей, і вони
покинуть групу. Добрий план повинен виконувати окреслені
умови:
-
конкретний –
мета має бути ясною для тих, які її
реалізують;
-
реальний –
не плануй стати блакитним слоном, бо це не
реально;
-
вимірюваний
– можна перевірити як його реалізують;
-
доступний –
його можна реалізувати;
-
суттєвий –
повинен мати цінність для тих, які ним
займаються;
-
окреслений в
часі – повинен мати окреслений початок і
кінець;
-
записаний –
видимий для всіх.
Планування
зустрічей в групі
Кожна
група повинна мати загальний план діяльності (діяльність групи упродовж
року) і частковий (що група хоче здійснити за
якийсь період):
ЗАГАЛЬНИЙ
|
ЧАСТКОВИЙ
|
- коли зустрічаємося: день
тижня,
- час зустрічі: година,
- де зустрічаємося: місце,
- мета: який рівень
реалізовуємо цього
року.
|
- мета на жовтень: навчитися
медитації,
- спосіб: медитуємо
щоденно 15 хвилин упродовж 2
тижнів,
- засіб: підручник
медитації і практикування під час зустрічей
групи.
|
Напиши
зі своєю групою загальний і частковий плани. План можна
приготувати у такий спосіб:
а)
всі з допомогою календаря складають
план,
б)
спочатку кожний пише свої пропозиції, потім аніматор
збирає усі пропозиції.
Складаючи
план, аніматор повинен завчасно познайомитися з
програмою даного рівня і його метою. План слід
розмістити на видному місці в залі або нагадувати про
нього під час кожної зустрічі.
2.
2. Динаміка групи MAGIS
Кожна
група – це живий організм, який розвивається,
змінюється, росте, вмирає. Цей складний процес називають
динамікою. Це грецьке слово, яке означає силу, енергію,
швидкість, з якою змінюється або розвивається якесь
явище, процес чи подія. Динаміка групи – це складний
процес, який залежить від багатьох чинників, таких
як:
•
особи –
стосунки між членами групи впливають на її
функціонування,
•
час –
початкове захоплення з часом може стати
звичкою,
•
ведучий –
від аніматора залежить функціонування
групи,
•
керування –
від вміння аніматора вести групу залежить її
розвиток,
•
ситуація в
спільноті – проблеми в спільноті можуть позначитися
на її функціонуванні.
Подана
нижче схема динаміки групи показує фази її розвитку та
позитивні й негативні елементи.
|
Позитивні елементи:
|
Негативні елементи:
|
Початкова фаза:
створення групи
|
- позитивне налаштування до членів
групи,
- більша мотивація до реалізації її
мети,
- бажання часто
зустрічатися,
- захоплення новою групою,
|
- можливий брак розуміння мети групи та її
діяльності,
- брак дисципліни під час
зустрічей,
- брак повнішого відчинення себе на
інших,
|
Серединна фаза:
реалізація мети
|
- розвиток стосунків у
групі,
- вчитися реалізувати
мету,
- здобування нового
вміння,
|
- помічання вад у групі,
- перші конфлікти між учасниками (до
прикладу, боротьба за
владу),
|
Кінцева фаза:
розпущення групи
|
- реалізація мети
учасником,
- здобуття нового вміння.
|
- страх втратити знайомих і
стосунки,
- страх втратити
спільноту.
|
Питання
до індивідуальної праці та праці в
групі:
•
У якій фазі розвитку перебуває твоя
група?
•
Через які проблеми проходить/ пройшла твоя
група?
•
Які позитивні чинники спричинилися до розвитку
групи?
•
Що з часом змінилося у функціонуванні
групи?
•
Який чинник часу вплинув на функціонування групи
(захоплення, стагнація, байдужість)?
•
Які риси аніматора впливають на динаміку твоєї
групи?
Для
унаочнення цієї вправи можна використати образ дерева
(символ
життя). В якій фазі розвитку перебуває дерево
(мале чи велике,
сухе чи розлоге). Хмари над деревом – це проблеми,
сонце – це позитивні елементи. Садівник (аніматор) і садівники
(решта
групи). Від уяви залежить, які будуть елементи
малюнка і що вони виражатимуть.
2.
3. Проблематичні стилі поведінки і спілкування в
групі
Функціонування
групи і клімат у ній завжди залежать від поведінки її
членів. Негативна поведінка нищить стосунки між людьми і
залишення групи. І тому потрібно вчитися навичок доброї
поведінки. Ось приклад добрих і поганих
навичок:
Добрі навички
|
Погані навички
|
відповідальність
|
бездумність, байдужість
|
молитва
|
байдужість щодо Бога
|
дисципліна
|
безлад, самоволя
|
прощення
|
ненависть, злість
|
підтримка
|
байдужість, відкинення
|
пошана
|
погорда
|
дискретність
|
пліткарство
|
дружба
|
агресивність,
недружелюбність
|
готовність
|
лінивство, пасивність
|
пунктуальність
|
спізнювання
|
добрий настрій
|
висміювання
|
відкритість
|
нарцисизм
|
порядок
|
неохайність
|
Проблемні
стилі спілкування
Як
у випадку поведінки, так і у випадку спілкування стиль
впливає на клімат у групі. Дані приклади показують, які
стилі нервують і викликають проблеми та
конфлікти:
•
драматург –
все переживає як трагедію,
•
балакун –
може забалакати людей,
•
зірка
спільноти – хоче зосередити увагу на
собі,
•
я тут
начальник – вказує людям їхнє місце в групі й вважає
їх своєю власністю,
•
невиліковний
оптиміст – часом плутає оптимізм з
наївністю,
•
хоче всім
сподобатися – благає, щоб звернули на нього
увагу,
•
бунтар –
противиться усім пропозиціям,
•
теоретик –
багато балакає, але нічого не може втілити в
життя,
•
постійно
знуджений – бурчить і нищить мотивації
інших,
•
всезнайка –
знає відповідь на кожне запитання, не шанує знань і
досвіду інших,
•
робить
зауваження – говорить у невідповідний
момент,
•
емоційно
відчужений – недоступний, невідомо, як з ним бути й
розмовляти,
•
створює
конфлікти – день без конфлікту вважає
втраченим,
•
злісний
коментатор – критикує всіх і все.
2.
4. Приклади проблематичної поведінки в
групі
Група
як цілість може створювати проблеми, які впливають на
функціонування як її, так і спільноти. Подані приклади
допоможуть помітити такі проблеми:
Група
хоче керувати всією спільнотою
– ця проблема може з’явитися в групі з сильних
особистостей. Може з’явитися спокуса опанувати всю
спільноту, обсадити всі посади й впливати на модератора,
його рішення і рішення інших магісників.
Група
стає супермаркетом –
до супермаркету ходять за товаром. Група трактує
спільноту як супермаркет, з якого можна брати все і
нічого не давати. Не займається організацією зустрічей,
реколекцій, конференцій та молитов. Часто має багато
претензій і дуже критикує.
Група
стає самодостатньою –
спокуса відокремитися від інших у спільноті й діяти
незалежно. Підстав до цього може бути багато, до
прикладу, комплекс неповноцінності, легковаження інших.
Така група часом відходить від спільноти й стає клубом
взаємної адорації.
Група
перестає молитися –
спокуса легковажити стосунки з Богом. Зазвичай тоді
молитву скорочуються до мінімуму, відмовляють недбало,
заміняють якимись темами або ставлять під сумнів її
значення.
Група
не вміє розмовляти про важливі справи
–
це спокуса не піднімати суттєві теми й замінювати їх
виключно милими розмовами. Це свідчить про проблеми
комунікації в групі. Риса здорової групи – не втікати в
дискусії від важливих/ болісних/ важких
тем.
Група
підпорядковує собі аніматора –
спокуса «знерухомити» аніматора й підпорядкувати його
собі. Часто веде до розпаду групи, яка втрачає
лідера.
Група
не дисциплінована –
спокуса, щоб розслабуха стала нормою. Часто веде до
розпаду групи, бо немає ясних правил діяльності. У таких
групах мотивація до праці спадає майже до
нуля.
Група
втрачає контакт з місією –
спокуса забути, чому ми є групою і яка місія нашої
спільноти. Якщо втрачається контакт із місією, то група
не знає свою мету.
Допомога
у вирішенні проблем
Подані
пункти допоможуть зрозуміти джерело проблеми в групі й
підібрати відповідні засоби для її
вирішення:
•
розпізнати проблему,
•
побачити, хто може вирішити проблему (до прикладу,
модератор, аніматор),
•
зрозуміти користь з проблемної поведінки (парадоксально
проблемна поведінка має за свою мету осягнути якусь
користь; до прикладу, брак дисципліни під час зустрічей
і веселість перешкоджають провести зустріч, але користю
такої поведінки для магісників є добра забава); це
допомагає розпізнати рівень опору до змін (чим більша
користь з такої поведінки, тим менше бажання
змін),
•
побачити проблему в контексті цілісності функціонування
спільноти (наскільки така діяльність шкодить
усім),
•
побачити джерело проблеми й окреслити час
тривання,
•
побачити її наслідки.
Діагноз
проблеми – це тільки карта дороги, яку потрібно пройти.
Без дій проблема залишається не
вирішеною.
|