20.
Активність, яка змінює
Шукач,
ведений внутрішнім процесом зміни до того, щоб у всьому
пізнавати Бога і все бачити в Богові, отримує нову мотивацію
до активності в світі. Присутність Бога, яку помічають у
всьому – це не статична присутність, а динамічний процес.
Внутрішнім оком бачимо, як Божий Дух все перемінює і веде до
цілковитої інтеграції. Цей остаточний сенс життя в
Бгагават-Гіті називається дхармою. Буквально
дхарма означає
зібраність, всеохоплюючу гармонію, інтеграцію всесвіту в
божественну глибину буття. Через людську активність,
народжену з спасительної благодаті Бога, у світі
розвивається дхарма. Існує обітниця, що
в моменти великих криз Бог з’являється як Спаситель «для
порятунку пригнічених, для усунення зла, для повернення
дхарми» (4, 7-8).
І так історичний розвиток людини проходить як історія
спасіння.
«Визволення
з пут хтивості й глибоке закорінення в божественну глибину
спричинить твоє заангажування для добра всіх істот» – це
етичний поклик Бгагават-Гіти (2, 48; 3, 25; 5, 25). У такий
спосіб світ сприймається як сакральний простір, в якому
розвивається процес спасіння (yajna) (3,
9-10). Поклоніння Богові відбувається не тільки в
зачиненій святині, але також у творчій діяльності в світі
(6, 31; 3, 20). Тільки постава внутрішньої свободи і
праця веде людину до інтеграції (4, 23).
Чим
характеризується поведінка визволеної людини? Милосердям!
«Кого Бог любить найбільше? Людину, яка нікого не
ненавидить, яка лагідна й наповнена милосердям, душа якої
вільна від егоїзму та володіння. Ця людина внутрішньо
цілісна й задоволена» (12, 13). Хто досвідчує Бога в
«печері» свого серця, той милосердно відчиняє своє серце для
всіх живих істот. Він бачить божественне «Я» у всьому (6,
29) і себе самого в усьому (5, 7). У всьому шукає відблиску
свого справжнього «я» (6, 32). Його життя у світі формується
у двох напрямках: вкорінення (yoga)
в Богові і пошуки єдності (kshema)
з усім (9, 22).
Це
дорога карми.
Справа,
виконана
з
почуттям жертовності,
веде
до визволення
Бгагават-Гіта
4, 23
Медитація
Місце:
сідаю, випростовуюся, розслабляюся.
Дихання:
Через свідоме дихання до ходжу до втіленої тиші. Разом із
диханням, яке пропливає через тіло назовні, споглядаю, як
дихання Бога оживлює все.
Спостереження:
Дозволяю, щоб через мене пропливала любов божественного
Вчителя, присутнього в мені. З великим милосердям дивлюся на
зовнішнє середовище мого життя і бачу своє життя як участь в
дії Божого Духа. Конкретні зв’язки й заняття намагаюся
побачити в світлі процесу спасіння (дхарма), який все
перемінює.
Слово
для медитації: Роздумую над словом yajna (вчинок,
який виникає із віддання себе) або повторюю з кожним
подихом формулу: yogastahkurukarmani (вкорінення
в Богові здійснює твоє завдання (2,
48).
|