26.
Вкорінення
Ми,
люди, любимо дерева. Дерево – правзірець, глибоко вписаний в
нашу душу. Це збірний архетип (К. Юнг). У кожному з нас
розвивається дерево. Створення простору для внутрішнього
дерева життя веде до зцілення в психічній сфері й до
спасіння в духовному житті.
Дерево
є нашою прабатьківщиною. Багато племен уявляли собі людське
тіло як результат розвитку дерева. Згідно з ведичною і
грецькою думкою людина – це перевернуте дерево. Від основи
мозку вниз розгалужуються нерви. Говорять також про
бронхіальне дерево, про артеріальне дерево, про судинне
дерево. Дитина живе в лоні матері подібно до дерева: мала
істота, обплетена найделікатнішими галузками кровоносної
системи матері, годується з дерева предків тим, що належить
до її спадку. Коли приходимо до дерева, то приходимо до
місця нашого виникнення. Також маємо вроджене захоплення
деревами. Ми швидко відновлюємо себе серед дерев або в лісах
– там, в кожній частині землі, ми справді вдома. Під деревом
Бог може торкнути сплячу душу жаром життя і
підкріпити.
Прихований
корінь дерева вказує на таїну дійсності, на божественне
джерело, на те, «з чого виникаємо, через що живемо і для
чого повертаємося» (Тайтіріджа Упанішади 3, 1, 1). Хто не
готовий ввійти в глибину, той себе втратить. Хто не має
жодного коріння, той не зростає до майбутнього. Так як
стовбур дерева знає про приховане коріння, так Ісус у своїй
найглибшій свідомості знав про Бога: «вийшов від Отця» (Йо.
16, 28); «живе Отцем» (Йо. 6, 57); «Бо як Отець має життя у
собі, так і Синові дав, щоб мав життя у собі» (Йо. 5, 26);
«Отець мене послав» (Йо. 7, 28-29); «Отець у мені, і я в
Отці» (Йо. 10, 38).
Містичне
значення цього образу зрозуміємо краще, якщо спробуємо
пояснювати його за допомогою символу дерева. Сам Ісус описує
себе як стовбур дерева (Йо. 15, 5). Бог, якого Ісус називає
Отцем, не є патріархальною божественною статуєю, яка сидить
на горі над небесному склепінні, є Тим, який народжує,
живить і носить у своєму батьківському лоні божественність:
те, чим живе. Св. Амврозій говорить: «Син народжений з лона
Отця». Так у світлі досвіду Ісуса можемо досвідчити Бога як
джерела нашого існування.
Отець
є початком
існування
Сина.
св.
Амврозій
Медитація
Місце:
сідаю, випростовуюся, розслабляюся і «вкорінююся в землю» як
дерево.
Дихання:
З кожним видихом слідкую за вростанням коріння вниз, а з
кожним вдихом досвідчую піднесення енергії землі вгору, до
живота й тазу.
Супроводжуючий
образ: Так як стовбур відчуває початок свого існування в
лоні матері землі, так з вдячністю помічаю початок свого
існування в лоні божественного Отця.
Слово
для медитації: З кожним подихом повторюю подумки слово, з
яким Ісус звертається до Отця: Авва, і дозволяю, щоб воно
видавало в мені відголос: походжу від Отця.
|