24.
Нове народження
Зерно
пшениці відкривається в землі, але струмінь життя землі
підштовхує його вгору до нового способу існування. Вмирає
стара тотожність, але пробуджується нова форма життя. В
малому існуванні відбувається глибока переміна. Звільнене
зерно стає орним шаром для сотень зерен. Земля народжує
рослину, а властиво – земля народжується в рослині. Кожна
рослина – це кусочок переміненої землі. Те, що росте в виді
рослини, остаточно є самою землею. Рослини – це витягнуті
руки, годуючі груди землі. Кожна рослина хотіла би собі
сказати: я в землі, земля в мені, я і земля –
одне.
Цей
образ рослини є влучним символом переміни людини, яка
відбувається за посередництвом Божого Духа в ній. Екхарт
окреслює це як народження Бога в душі. У
внутрішньотринітарному процесі народження ми є людьми, які
постійно народжуються знову. «Бог народжує свого
єдинородного Сина в тому, що найдостойніше в душі. У цьому
самому процесі, в якому Він народжує свого єдинородного Сина
в мені, я народжую Його назад до Отця». Наше духовне життя,
по суті, розвивається не стільки перед Богом, скільки в
божественності, у внутрішньотринітарному струмені життя.
Божественне життя розквітає в нас і через нас. З коріння
землі Отця постає Син як паросток. У Духові розквітаємо як
галузки. «З землі, з якої Отець народжує своє споконвічне
Слово, з тої самої землі народжуюся я».
Будучи
галузками божественного дерева, носимо плоди божественного
життя, яке народжують нові дерева. І так дозволяємо, щоби це
божественне життя впливало на світ. «Бог діє, а я
розвиваюся». У такому значенні народжуємося з Бога, але
водночас народжуємо Бога. Ми не тільки його діти, але, в
певному сенсі, також його батьки й матері, бо «народжуємо
Того, від кого були народжені». Для ілюстрації цього
містичного процесу Екхарт користується образом діви, яка
стає мамою, бо «для Бога більш значущим є духовне народження
з кожної діви, тобто з кожної доброї душі, так як тілесно
Він народився з Марії». Процес цього містичного народження
Бога ми пізнали в Ісусі Христі. Те, що сталося з Ним, далі
стається з нами: обожествлення справжньої
істоти.
Бог
в людині стає плідним
Екхарт,
115
Медитація
Місце:
сідаю, випростовуюся, розслабляюся; якщо можливо, то сідаю
на підлогу. Відчуваю животворну силу землі.
Дихання:
Через хребет відчуваю струмінь дихання, який підноситься і
опускається.
Спостереження:
З вдячністю і переконанням помічаю дихання Бога в
мені.
Слово
для медитації: Звертаю увагу на вдих і слідкую, як за кожним
вдихом в мене входить сила життя і оновлює кожну клітину
тіла. З кожним вдихом видаю з себе відголос: народитися знову.
Досвідчую дію Божого Духа, яким нас обдарував
Христос.
Супроводжуючий
образ: Зерно пшениці, яке проростає і перетворюється у
колосок.
|