18.
Єдність у глибині буття
Завдяки
Божій благодаті усвідомлення проникає в найглибші поклади.
Людина, звільнена від прив’язань, осягає внутрішній простір
свободи. Від егоцентричного налаштування до себе
(ahamkā
ra)
переходить до очевидного самоусвідомлення (ātmabodha).
В духовній кімнаті серця пізнає, ким насправді
є.
Бгагават-Гіта
говорить про три основні форми містичної єдності з
Богом:
1.
Людське «я» і божественне «Я» з’єднуються у різноманітності:
Я живу в тобі, а ти в Мені (9, 29).
2.
Людське «я» є єдністю з божественним «Я» так, як частина з
цілістю: ти – частина Мене (15, 7).
3.
Людське «я» і божественне «Я» врешті-решт стають чимось
одним: вважаю тебе моїм «Я» (7, 18).
По
суті, це три інтегральні, основні виміри кожного справжнього
містичного досвіду. І тому шукач повинен дозволити
виразитись усім трьом глибинам досвіду і бути вразливим до
Божого Духа, аби вів його туди, куди хоче.
Описаний
в Бгагават-Гіті внутрішній Учитель постійно супроводжує учня
від одної до іншої глибини досвіду. Учень сам повинен
відкриватися на найглибший досвід єдності. Тоді він отримує
«божественне око», аби «своє «я» міг бачити в собі» (6, 20;
13, 24). Тут внутрішній, сакральний простір повністю
освітлений «божественним світлом пізнання» (13, 17). У
найглибшій містичній свідомості «божественне «Я» повністю
піднімає й пронизує» людське «я» (6, 5; 2, 55; 3, 17). Там
душа чує божественну обітницю: «Трактуй мого улюбленого як
самого себе» (7, 18). Божественне світло променіє через
справжнє людське єство. Душа входить у Бога як крапля в
море, аби зазнати щасливої єдності – «не знищуючись», але
повністю перемінюючись (6, 30).
Цей
досвід обожнення людини не веде до бездіяльності. Те, що
з’єднане в найглибшому, діє назовні з усвідомленням, що Бог
є властивим суб’єктом. «Нічого не роблю; Бог діє через мене»
(5, 9-10). Це свобода, преображена
благодаттю.
Це
найглибший досвід jnā
na.
Людина,
яка вже не тримається свого «я»,
призначена
до обожнення.
Бгагават-Гіта
18, 53
Медитація
Місце:
сідаю, випростовуюся, розслабляюся. Через усвідомлене
дихання доходжу до втіленої тиші.
Спостереження:
Повністю освітлений внутрішнім божественним світлом, пробую
спостерігати за собою. Я втягнутий у глибину божественного
буття і повністю відкритий на божественну присутність. У
цьому мені допомагає образ прозорого кристала або крапля,
розчинена в морі. З вдячністю помічаю, як моє справжнє «я» і
божественне «Я» зливаються в одне ціле.
Слово
для медитації: За кожним віддихом повторюю: ми з Тобою одне або
в божественному «Я»
впізнати своє «я» (6, 20).
|