Листи, без сумніву, належать до основних
джерел, які дають можливість пізнати особовість автора.
Це стосується також і св. Ігнатія.
Від 1524 до 1556 рр., тобто на протязі тридцяти
двох років, коли були написані листи, бачимо в них
турботу про духовну допомогу людям, до яких вони
написані. З цього періоду збереглося 6813 листів, які він
сам написав, до яких додавав думки, виправляв їх і
затверджував. Від 1524 до 1540 рр. маємо лише тридцять
листів. Інші походять з останніх шістнадцяти років його
життя. Затвердження Товариства Ісуса в 1540 р. Павлом ІІІ
збільшило кореспонденцію Ігнатія.
Філіп Нері залишив по собі тридцять листів,
Тереза Авільська – 450, Франциск Ксаверій – 137, Еразм
Роттердамський – 2040, Лютер – 3426, Кальвін –
4271.
Слід уточнити, що майже сім тисяч листів
Ігнатія містять також деяку кількість конспектів листів,
копій і скорочених листів. Подають лише загальний зміст
утрачених листів.
АДРЕСАТИ. Серед адресатів листів Ігнатія фігурують
найвідоміші особи католицького світу: імператор
КарлV, римський король Фердинанд І, Пилип ІІ,
пізніший король Іспанії, Іоанн ІІІ, король Португалії,
Клавдій, імператор Абісинії,
АльбертV, герцог Баварії, Іоанн де Вега, віце-король
Сицилії, та інші.
Значна кількість листів написана до достойників
Католицької Церкви: до Пап, кардиналів, єпископів. Серед
них особливе місце займають Папи Павло ІІІ і Юлій ІІІ,
які затвердили Товариство. З кардиналів варто згадати
Марцелла Червіні, майбутнього Папу Марцелла ІІ, і Іоанна
Петра Карафу, майбутнього Папу
ПавлаIV, а також інших відомих і знаменитих осіб:
Карла де Гвісе, кардинала Лотарингії, Регінальда Поля,
кардинала Англії, Оттона Трушесса, кардинала Авсбурга,
кардиналів Мороне, Альвареза з Толедо, Генрика з
Португалії.
Серед адресатів були також і жінки: дочки
КарлаV,герцогині Парми і Флоренції, добродійки,
духовні дочки, духовним керівником яких він
був.
Але основна маса листів написана до членів
нового Ордену, який на його очах і під його керівництвом
швидко розвивався і своєю діяльністю охоплював нові
частини світу. Ігнатій слідкував за ростом Товариства і
мудро ним керував. І тому зростала кількість листів,
інструкцій і вказівок до провінціалів, настоятелів,
візитаторів і конкретних членів Ордену. Там само зростала
і кількість листів, написаних до
Ігнатія.
ТЕМАТИКА ЛИСТІВ. Тематика листів надзвичайно широка. Його
цікавили як великі проблеми Церкви і сучасного світу, так
і дрібні справи щоденності. Значна частина листів
присвячена духовним справам. Особливу вартість мають
інструкції для єзуїтів, які працюють в різних частинах
світу. Ці листи є автентичною інтерпретацією думки
Ігнатія і його поглядів на багато життєвих справ і на
способи впливати на інших людей з метою привести їх до
Бога.
Перелік деяких тем покаже широту поглядів
Ігнатія. Знаходимо інструкції про способи поведінки щодо
людей з різними темпераментами, приготовані для оо.
Броета і Сальмерона перед їхнім виїздом до Ірландії. Інші
листи подають норми і вказівки щодо апостольської праці в
різних країнах, умовах і середовищах. Цікавими є його
зауваження і поради щодо заснування колегіумів. Засади на
тему керування, адресовані настоятелям, свідчать про його
виняткову розторопність. Інші листи розкривають його
великі плани боротьби з єресями і зміцнення католицтва в
Німеччині, запровадження чернечих реформ, боротьби з
турками і піратами в Середземному морі. Є дуже проникливі
уваги щодо місійної праці в різних частинах світу,
обов’язків королівських сповідників, поведінки у випадку
пропонування церковних посад, щодо гуманістичних студій,
і навіть уваги про користування з праць класичних авторів
давнини, також багато дрібних речей, як, наприклад,
поведінка сповідника щодо жінки, яка нескромно
вбрана.
РЕДАГУВАННЯ ЛИСТІВ. В одному з листів Ігнатій пише: «Написаний
лист переглядаю і виправляю, бо багато людей можуть його
читати. Пишу його другий раз або доручаю написати комусь
іншому. Тому, що пишеться, слід приділяти більше уваги
ніж тому, що говориться. Написаний текст залишається і
завжди свідчить, і його не можна виправити чи пояснити
так легко, як в мові. І навіть після цього я вважаю, що
зробив усе не так, як треба було
зробити».
Переважна більшість листів написані іспанською.
Є також листи, написані латинською та італійською мовами.
В латинській та італійській мовах багато іспанізмів, а в
іспанських листах багато слів з баскської
мови.
Стиль і мова Ігнатія дуже важкі. Речення довгі,
багато дієслівних зворотів і логічних
скорочень.
ДУХОВНІСТЬ У ЛИСТАХ. Листи Ігнатія можна назвати коментарем до
Духовних Вправ
і до Конституцій. Знаходимо
в них ті самі думки, ті самі принципи і ту саму
надприродну поставу. Різниця полягає у способі їх
представлення. У Вправах і в Конституціях стиль
абстрактний, теоретичний і систематичний, в листах і
інструкціях – конкретний і спонтанний, пристосований до
конкретних обставин.
Іншою рисою листів Ігнатія є турбота про
безперервні пошуки Божої волі, що для нього є найвищою
формою дії.