6. Контемплятивна молитва
Венеція, 11 вересня
1536
Попередній лист закінчується деякими
зауваженнями щодо містичного життя, які знайдемо також у
листуванні з Франческо Боржіа. Даний лист спростовує
образ Ігнатія Лойоли як твердого прихильника методичної
медитації. Спекулятивна молитва ніколи не була його
сильною стороною, йому не була притаманна суха
інтелектуальна розсудливість. Цей текст про
контемплятивну молитву, яка є справжньою містикою, є
доказом цього.
(MI Epp I
107-109)
IHS
С. Терезі Рехадей
Благодать і любов ГНІХ нехай завжди буде нашою
підтримкою і допомогою.
Я отримав від Вас два листи. На перший відповів
довгим листом і гадаю, що Ви його напевно отримали. У
другому листі Ви пишете те саме, що і в першому, за
винятком кількох нових речень, на які я стисло відповім.
Ви пишете, що відкрили у собі велике неуцтво, боягузтво
тощо. Пізнати себе настільки – це вже багато! Вам
здається, що це спричинене багатьма неточними вказівками,
які Вам подавали. Я думаю так само: хто не уточнює
деталі, мало розуміє і менше допомагає. Але Господь усе
бачить, Він Вам допоможе.
Кожна медитація, у якій працює інтелект,
втомлює тіло. Інші види медитації, впорядковані та
заспокійливі для інтелекту, не обтяжують внутрішніх
здатностей душі, виконуються без внутрішнього і
зовнішнього зусилля, не втомлюють, а розслабляють тіло –
якщо виконуються дві умови.
Перша. Не занедбувати їжу і відпочинок,
необхідні для тіла. Їжа: коли хтось так захоплений
медитацією, що довго нею займається і забуває їсти у
визначений час. Відпочинок: повинен бути побожним, тобто дозволити інтелекту
вільно рухатись по добрих або індиферентних темах,
уникаючи поганих.
Друга. Стосується багатьох, які віддають багато
часу молитві чи контемпляції, бо перед сном вони сильно
навантажують інтелект роздумами, тому не можуть заснути,
продовжуючи думати про те, що контемплювали чи уявляли
собі. Тоді ворог намагається продовжити добрі думки, щоб
позбавити сну і нашкодити здоров’ю: цього необхідно
уникати повністю. Зі здоровим тілом Ви зможете зробити
багато; я не знаю, що зможете зробити з хворим тілом. Зі
здоровим тілом можна робити багато добра і зла: багато
зла зроблять ті, в кого зіпсута воля й грішні звички;
багато добра зроблять ті, воля яких віддана Богові й
утверджена в добрих звичках.
І тому я, не знаючи спосіб і тривалість Ваших
медитацій і вправ, незалежно від того, що Вам говорив
Какерес, не можу нічого додати до сказаного раніше і
підтверджую те, про що писав раніше.
Незважаючи на все це, Ви вважаєте, що Бог Вас
любить – у що я не маю найменшого сумніву. Відповідайте
Йому тією самою любов’ю, не звертаючи уваги на погані,
нечисті й тілесні думки та на слабкі й літеплі почуття
проти Божої волі. Бо навіть св. Петро і св. Павло не
могли їх позбутись повністю чи частково. Якщо результат
невеликий, то велике значення має не звертати на них
уваги. Бо я не спасу себе добрими вчинками добрих
ангелів, так само не погублю себе поганими і грішними
думками, які мені підсувають злі духи, світ і моя
тілесність. Господь Бог хоче від мене одного – щоб моя
душа підпорядкувалась Божественній Величі. Якщо вона
підпорядкується, то підпорядкує також і тіло – хоче воно
цього чи ні – Божественній волі. У цьому проявляється
наша найбільша боротьба; тут перебуває велике задоволення
вічного і суверенного добра. Нехай Господь у своїй
безмежній доброті та благодаті тримає нас завжди у своїх
руках.
Вбогий добром
Ініго

|