7.
Батько в
тіні
Польський
письменник Ян
Добрачиньскі в
книжці
Тінь
Отця
в формі
оповідання
описує життя
св. Йосифа. За
допомогою
сугестивного
образу тіні
окреслює
постать Йосифа,
який для Ісуса
був тінню
небесного Отця
на землі:
підтримує,
захищає, завжди
поряд, йде
вслід за
Ісусом.
Приходять на
гадку слова
Мойсея до
Ізраїля: «та й
у пустині, де
ти бачив, як
Господь, Бог
твій, ніс тебе,
як чоловік
носить свого
сина, на всьому
шляху» (
Втор. 1,
31). Так Йосиф
виконував
обов’язки
батька усе
життя.
Батьками не
народжуються,
ними стають.
Батьками не
стають тільки
тому, що
видають на світ
дитину, а тому
що
відповідально
нею займаються.
Кожного разу,
коли хтось бере
на себе
відповідальністю
за життя іншої
людини, в
певному сенсі
виконує роль її
батька.
Здається, що у
сучасному
суспільстві
діти часто не
мають батька.
Також сучасна
Церква потребує
батьків.
Постійно
актуальна
пересторога св.
Павло в Листі
до Корінтян:
«Бо хоч би ви
мали тисячі
учителів у
Христі, та
батьків не
багато» (
1 Кор. 4,
15); і кожний
священник чи
єпископ міг би
сказати так
само як і
апостол: «Бо я
вас породив
через Євангелію
в Христі Ісусі»
(
там само).
А галатам
говорить: «О
мої дітоньки,
яких я знову
народжую в
муках, доки
Христос
вообразиться у
вас!» (4,
19).
Бути батьком
означає ввести
дитину в досвід
життя, в
дійсність. Не
тримати дитину
при собі, не
зневолювати її,
не володіти
нею, а виховати
її здатною
робити вибори,
бути вільною,
залишити
батьківський
дім. Може саме
тому традиція,
називаючи його
«батьком»,
відразу називає
«найчистішим».
Це окреслення
не емоційності,
а синтез
постави,
протилежної
поставі
володіння.
Чистота – це
свобода від
бажання
володіти у всіх
сферах життя.
Тільки чиста
любов є
справжньою
любов’ю. Любов,
яка хоче
володіти,
врешті-решт
стає
небезпечною,
зневолює,
придушує,
робить людину
нещасливою. Сам
Бог полюбив
людину чистою
любов’ю,
залишаючи їй
свободу,
включно з
можливістю
помилятися й
бунтувати проти
Нього. Логіка
любові – це
завжди логіка
свободи, і
Йосиф міг
любити з
надзвичайною
свободою.
Ніколи не
ставив себе на
центральне
місце. Вмів
відходити в
сторону і в
центр свого
життя ставити
Марію і
Ісуса.
Щастя Йосифа
полягало не в
логіці
жертвування
самого себе, а
в логіці
дарування
самого себе. В
цій людині ми
ніколи не
бачимо
фрустрації, а
тільки довіру.
Його
наполегливе
мовчання
обдумує не
нарікання, а
конкретні жести
довіри. Світ
потребує
батьків,
відкидає панів,
тобто тих, які
хочуть
використовувати
владу над
іншими для
власної пустки;
відкидає тих,
які плутають
авторитет із
авторитаризмом,
служіння – з
сервілізмом,
конфронтацію –
з
пригнічуванням,
милосердя – з
милостинею,
силу – зі
знищенням.
Кожне справжнє
покликання
народжується з
дарування
самого себе,
яке є
дозріванням
простої
жертовності.
Також
священство й
богопосвячене
життя вимагає
такої зрілості.
Якщо покликання
до подружнього
життя, целібату
чи чистоти не
осягне зрілості
дарування
самого себе, а
затримається на
логіці жертви,
то замість
того, щоб стати
знаком краси і
радості любові,
може виражати
нещастя, смуток
і
фрустрацію.
Батьківство,
яке
відмовляється
від спокуси
жити життям
своїх дітей,
завжди відкрите
на нові
горизонти.
Кожна дитина
завжди має в
собі таємницю,
щось не
проявлене, яке
може проявити
себе тільки з
допомогою
батька, який
шанує свободу
дитини. Батька,
який розуміє,
що виконає свої
виховні функції
й повністю
проживе своїм
батьківством
тільки тоді,
коли стане
«непотрібним»,
коли побачить,
що дитина стала
самостійною й
може йти сама
стежками життя,
коли поставить
себе на місце
Йосифа, який
завжди знав, що
Дитя не було
його власністю,
а тільки було
довірене його
опіці. І саме
на це натякає
Ісус, коли
говорить: «Та й
отця собі теж
не йменуйте на
землі: один бо
у вас Отець –
той, що на
небі» (
Мт. 23,
9).
Завжди, коли
виконуємо
функції
батьківства, ми
повинні
пам’ятати, що
це не функція
володіння, а
«знак» вищого
батьківства. У
якомусь сенсі
всі ми
перебуваємо в
стані Йосифа:
ми – тінь
єдиного
небесного Отця,
який «велить
своєму сонцю
сходити на злих
і на добрих і
посилає дощ на
праведних і
неправедних» (
Мт. 5, 45),
і тінь, яка
наслідує
Сина.
* *
*
«Устань, візьми
дитятко і його
матір» (Мт. 2,
13) – говорить
Бог до св.
Йосифа.
Мета цього
Апостольського
Листа –
пробудити любов
до цього
великого
святого,
заохотити
просити в нього
заступництво й
наслідувати
його чесноти і
ревність.
По суті:
особлива місія
святих – не
тільки робити
чуда й уділяти
благодаті, але
й заступатися
за нас перед
Богом, як це
робили
Авраам,
Мойсей
і Ісус, «один
також і
посередник» (1
Тим. 2, 5),
наш «заступник»
перед Богом
Отцем (
1 Йо. 2,
1), «бо він
завжди живий,
щоб за них
заступатися» (
Євр. 7, 25;
див.
Рим. 8,
34).
Святі
допомагають
усім вірним йти
«до святості й
досягнення
досконалості у
властивому їм
стані».
Життя святих –
це конкретний
доказ, що
Євангелієм жити
можливо.
Ісус сказав:
«Навчіться від
мене, бо я
лагідний і
сумирний
серцем» (
Мт. 11,
29), а святі –
це приклади для
наслідування.
Св. Павло
виразно
заохочував:
«Будьте моїми
послідовниками»
(
1 Кор. 4,
16).
А св. Йосиф
говорив це
вимовним
мовчанням.
Бачачи приклад
багатьох
святих, св.
Августин
задається
питанням: «Чи
ти не можеш
робити те, що
вони робили?».
І так пережив
повне
навернення,
волаючи: «Я
пізно Тебе
полюбив, красо
– така древня і
така
нова!».
Залишається
тільки одне:
благати в св.
Йосифа
благодаті над
благодатями:
нашого
навернення.
Молімося до
нього:
Радуйся,
опікуне
Відкупителя
і обручнику
Діви
Марії.
Тобі Бог
довірив свого
Сина,
тобі довірилася
Марія,
біля тебе
Христос став
мужчиною.
О святий
Йосифе,
будь батьком
також і
нам,
і веди нас
дорогою
життя.
Дай нам
благодать,
милосердя і
хоробрість,
і захищай від
усякого зла.
Амінь.
Рим, Базиліка
св. Йоана в
Латерані, 8
грудня,
Урочистість
Непорочного
Зачаття
Пресвятої Діви
Марії, 2020,
восьмий рік
мого
Понтифікату.
Франциск
Edición
original:
Cień
Ojca,
Varsovia
1977.
Див.
Св.
Йоан
Павло
II,
Апостольська
адгортація
Redemptoris
custos,
7-8:
AAS
82
(1990),
12-16.
Див.
Вих.
17,
8-13;
32,
30-35.
ІІ
Ватиканський
Собор,
Догматична
конституція
Lumen
gentium,
42.
Див.
1
Кор.
11, 1;
Фил.
3, 17;
1
Сол.
1,
6.
Сповідь,
8, 11,
27:
PL
32,
761;
10, 27,
38:
PL
32,
795.
|