1. Духовне життя і апостольська праця Ордену
Духовні твори, вчення і благочестиві діла, які
розповсюджує чи відстоює якась духовна школа, – це та
частина історії будь-якої духовності, яку найлегше
вивчати, провіряти й оцінювати. Але це не основна її
частина, бо цінність будь-якої духовності полягає, перш
за все, у духовному житті, яке вона плекає і вирощує у
своїх прихильниках, і в ділах освячення, які вона
спонукає чинити в душах інших людей. Таким чином, для
Товариства, як і для будь-якої організації, яка володіє
своєю духовністю, важливим чинником є не література, а
духовне життя його членів і плоди святості, які вони з
Божою благодаттю вирощують у людських душах. І ці плоди
святості буде приносити їх діяльність, а не писані
твори.
Яким було духовне життя єзуїтів? Як і наскільки
успішно вони освячували душі? Ось дві теми, на яких слід
зупинитися в першу чергу, щоби зрозуміти, якою була їхня
духовність у ці півтора століття, які відділяють смерть
Аквавіви у 1615 від вибрання Річчі у 1758, від цієї дати,
коли розпочнуться масові гоніння, які в 1773 закінчаться
скасуванням Ордену. Щоб уберегти читача від надмірного
розчарування, відразу слід признати, що в цій праці ми
змогли тільки намітити деякі загальні положення і
«прощупати грунт». По суті, тільки численні довгі й
мозольні дослідження, присвячені різним відрізкам цього
періоду і різним країнам, де жили й працювали сини св.
Ігнатія, дали би нам можливість чітко представити собі,
яким було в дійсності духовне життя «пересічного єзуїта»,
побачити справжні результати різноманітних місій
освячення, одним словом – справжні досягнення духовності
Товариства. Можливості й обмеження цієї книжки не дають
нам можливості це зробити.

|