Питання, які потребують розпізнавання і перегляду норм
12. Щоб допомогти споглядальним жінкам осягнути мету свого
особливого покликання, описану вище, запрошую до роздумів і
розпізнавання стосовно наступних дванадцяти тем богопосвяченого
життя взагалі і, особливо, стосовно монастичної традиції:
вишкіл, молитва, Боже Слово, Євхаристія та сповідь, сестринське
життя у спільноті, автономність, федерації, затвор, праця,
мовчання, засоби комунікації, аскеза. Ці теми пізніше будуть
вводитися у життя й адаптуватися до особливостей харизматичних
традицій різних монастирських спільнот згідно з нормами
останньої частини цієї Конституції і з частковими нормами, які
пізніше видасть Конгрегація у справах Інститутів
Богопосвяченого життя і Товариств Апостольського
життя.
Вишкіл
13. Вишкіл богопосвяченої особи – це процес уподібнення до
Ісуса Христа і присвоєння Його почуттів у повній самопожертві
себе Отцеві; цей процес ніколи не закінчиться, його мета –
охопити всю особу й глибоко в неї проникнути, щоб усі її
постави й дії об’являли повну й радісну приналежність до Христа
– а це вимагає постійного навернення до Бога. Цей процес формує
серце, розум і життя, полегшуючи інтеграцію людського,
культурного, духовного і душпастирського вимірів.
Конкретніше: вишкіл богопосвяченої споглядальниці спрямований
до гармонійної єдності з Богом і з сестрами в атмосфері
мовчання, яке захищає щоденний затвор.
14. Бог Отець – вихователь у найвищій мірі, але в цій
«ремісничій» праці Він використовує посередників: вихователів і
виховательок, старших братів і сестер, головна місія яких –
показувати «красу наслідування Господа і цінність харизми, яка
це здійснює».
Вишкіл, особливо постійний, «внутрішньо властивий чернечому
посвяченню», відбувається у спільноті й
у щоденному житті. І тому сестри повинні пам’ятати, що
звичайним місцем вишколу є монастир і що сестринське життя у
спільноті повинно підтримувати цей вишкіл у всіх його
проявах.
15. Беручи до уваги актуальний соціокультурний і релігійний
контекст, монастирі повинні звернути велику увагу на
розпізнавання покликання і на духовне розпізнавання, і не
піддаватися спокусам кількості та ефективності; повинні забезпечити
кандидаткам індивідуальне супроводження і відповідні для них
навчальні програми, розуміючи, що на початковий вишкіл і на час
тимчасових обітів «потрібно відвести багато місця і
часу»: якщо можливо, то не менше
дев’яти і не більше дванадцяти років.
Молитва
16. Літургійна та особиста молитва – це основна вимога для
підтримки вашого споглядання: якщо «молитва – «серцевина»
богопосвяченого життя», то тим більше –
споглядального життя. Сьогодні багато людей не вміють молитися.
І багато людей просто не відчувають потреби молитися або
зводять свій зв’язок з Богом до прохань у важкі хвилини, коли
більше нема до кого звернутися. Інші тільки прославляють Бога в
моменти щастя. Рецитуючи і співаючи пісні прослави Господу під
час Літургії Годин, ви стаєте голосом цих людей і, подібно як
пророки, просите про спасіння всього людства. Особиста молитва допоможе
вам бути в єдності з Господом так, як гілки перебувають в
єдності з лозою, і у такий спосіб ваше життя дасть щедрі плоди
(див. Йо. 15, 1-15).
Але пам’ятайте, що молитва і споглядання не повинні
зосереджувати вас на вас самих, а повинні розширювати серце
так, щоб воно могло охопити все людство і, особливо,
стражденних.
Через молитву заступництва ви виконуєте в Церкві фундаментальну
роль. Ви молитеся й просите за багатьох братів та сестер,
емігрантів, біженців і переслідуваних, за зранені родини, за
безробітних, убогих, хворих, узалежнених – це лише деякі
ситуації, які з кожним днем стають щораз важчими. Ви подібні до
тих, які приносять до Господа паралітика, аби його зцілив (див.
Мр. 2, 1-12). Через
молитву вдень і вночі ви приносите до Господа багато братів і
сестер, які через різні причини не можуть до Нього прийти, аби
досвідчити Його рятівне милосердя, в той час як Він на них
чекає, аби уділити їм свої благодаті. Своєю молитвою ви лікуєте
рани багатьох людей.
Споглядання Христа Дівою Марією – це неперевершений взірець.
Обличчя Сина належить їй у винятковий спосіб. Мати і Вчителька
досконалого уподібнення до Сина, через зразкову й материнську
присутність, є великою допомогою у щоденній вірності молитві
(див. Ді. 1, 14),
особливо синівській молитві.
17. Книжка Вихід показує нам, як молитва Мойсея вирішує долю
народу, гарантуючи перемогу над ворогом, коли він тримає свої
руки піднесеними, благаючи допомоги в Господа (див. 17, 11).
Цей текст видається мені дуже виразним образом сили й
ефективності вашої молитви в намірах усього людства і Церкви,
особливо в намірах найслабших і потребуючих. Можна вірити, що
сьогодні, як і тоді, доля людства вирішується у молільних
серцях і піднесених руках споглядальниць. І тому заохочую вас
бути вірними, згідно з вашими Конституціями, літургійній та
особистій молитві, яка є приготуванням до літургійної молитви і
її продовженням. І тому заохочую вас, щоби ніщо не «ставити
понад opus Dei», щоби ніщо їй не
перешкоджало, щоби ніщо від неї не віддаляло, щоби ніщо не
втручалося у вашу послугу молитви. У такий спосіб через
споглядання ви стаєте образом Христа, а ваші спільноти стають
справжніми школами молитви.
18. Усе це вимагає духовності, основаної на Божому Слові, на
силі сакраментального життя, на навчанні Церкви і на творах
ваших засновників і засновниць; духовності, завдяки якій стаєте
дочками неба і дочками землі, ученицями і місіонерками – згідно
з вашим стилем життя. Також вимагає поступового навчання
особистої та літургійної молитви – аж до споглядання, не
забуваючи, що саме споглядання живиться в основному
«скандальною красою» Хреста.
Див. Йоан Павло ІІ, Післясинодальна Апостольська Адгортація
Vita consecrata (25 березня 1996), 65: AAS
88 (1996), 441; CIC c. 664.
Там само
, 66: AAS 88 (1996), 442.
Там само
, 69: AAS 88 (1996), 444; cf. CIC c.
661.
Конгрегація у справах Інститутів Богопосвяченого життя і
Товариств Апостольського життя, Інструкція Caminar desde
Cristo. Un renovado compromiso de la vida consagrada en el
Tercer Milenio (19 травня 2002), 18.
Див. Йоан Павло ІІ, Післясинодальна Апостольська Адгортація
Vita consecrata (25 березня 1996), 65: AAS
88 (1996), 441.
Див. CIC cc. 648/1 y 3; 657/2.
Привітання в кінці Святої Меси
, 2 лютого 2016: L’Osservatore Romano, 4 лютого 2016,
ст. 6; див. CIC c. 673.
Див. ІІ Ватиканський Собор, Конституція Sacrosanctum
Concilium, 83; CIC cc. 1173;
1174/1.
Див. Бенедикт XVI, Catequesis (28 грудня 2011):
Insegnamenti VII/2 (2011), 980-985; CIC c. 663/4;
Конгрегація у справах Інститутів Богопосвяченого життя і
Товариств Апостольського життя, Інструкція El servicio de la
autoridad y la obediencia, 11 травня 2008,
31.
Св. Бенедикт, Правило, 43, 3.
Див. Св. Франциск з Ассізі, Незатверджене
правило,
XXIII, 31.
Див. Клара з Ассізі, III лист до Інеси Богемської,
12.13.
|