Супроводження і керівництво Церкви
7. Соборне і папське навчання завжди проявляло особливу турботу
про всі форми богопосвяченого життя, видаючи важливі документи.
Серед них на особливу увагу заслуговують великі документи ІІ
Ватиканського Собору: догматична конституція про Церкву
Lumen gentium і декрет про оновлення чернечого життя
Perfectae caritatis.
Перший документ вводить богопосвяченне життя в еклезіологію
Божого Народу, до якого воно належить по праву загального
покликання до святості й вкорінення в посвячення Таїнства
Хрещення. Другий документ вимагає
від богопосвячених осіб оновлення відповідно до сучасних умов,
пропонуючи необхідні критерії цього оновлення: вірність
Христові, Євангелію, власній харизмі, Церкві й сучасній
людині.
Не слід також забувати про Післясинодальну Апостольську
Адгортацію Vita consecrata мого попередника св. Йоана
Павла ІІ. Цей документ, який зібрав у собі багатство Синоду
Єпископів про богопосвячене життя, містить елементи, які дуже
важливі для продовження оновлення богопосвяченого життя і
оживлення його євангельського значення в наш час (особливо nn.
59 і 68).
Також не можемо забувати про ці документи, які є доказом того,
що Церква постійно й натхненно супроводжує вас у споглядальному
житті:
- Директивні норми Potissimum Institutioni, видані 2
лютого 1990 Конгрегацією у справах Інститутів Богопосвяченого
життя і Товариств Апостольського життя, значна частина яких
присвячена вашій особливій споглядальній формі богопосвяченого
життя (IV, 78-85).
- Міждикастерійний документ Sviluppi з 6 січня 1992,
який піднімає проблему браку покликань до богопосвяченого життя
взагалі і до споглядального життя зокрема (n.
81).
- Катехизм Католицької
Церкви, промульгований Апостольською Конституцією Fidei
depositum 11 жовтня 1992, дуже важливий для пізнання і
зрозуміння усіма вірними вашого стилю богопосвяченого життя;
nn. 915-933 присвячені всім формам богопосвяченого життя; n.
1672 говорить про ваше несакраментальне посвячення і про
благословення абатів і абатис; n. 1974 і 2102 говорять про
зв’язок між десятьма заповідями і обітами євангельських рад; n.
2518 показує тісний зв’язок між чистотою серця шостого
блаженства, гаранта оглядання Бога, і любов’ю до правд віри;
nn. 1691 і 2687 хвалять витривалу молитву заступництва до Бога,
яка виходить із споглядальних монастирів, незамінних місць для
поєднання індивідуальної і спільної молитов; n. 2715 говорить
про привілей споглядальників – задивлені в Ісуса і в таїни Його
життя й діяльності.
- Інструкція Конгрегації у справах Інститутів Богопосвяченого
життя і Товариств Апостольського життя Congregavit nos
за 2 лютого 1994, де в nn. 10 і 34 поєднується мовчання і
самотність із великими вимогами спільного братерського життя і
наголошується на зв’язку між віддаленням від світу та щоденною
атмосферою зосередження.
- Інструкція Конгрегації у справах Інститутів Богопосвяченого
життя і Товариств Апостольського життя Verbi Sponsa за
13 травня 1999, у art. 1-8 подає чудовий історичний і
систематичний синтез усього навчання Учительського Уряду Церкви
про місіонерське й есхатологічне значення життя в затворі
споглядальних черниць.
- Врешті, Інструкція Конгрегації у справах Інститутів
Богопосвяченого життя і Товариств Апостольського життя
Caminar desde Cristo
за 19 травня 2002, яка наполегливо заохочує безустанно
споглядати обличчя Христа; показує черниць і ченців на вершині
хорової молитви прославлення і безмовної молитви Церкви (n.
25), і водночас хвалить їх за те, що вони завжди віддають
перевагу Літургії Годин та Євхаристії, які стоять у центрі
їхнього життя.
8. Через п’ятдесять років після ІІ Ватиканського Собору, після
потрібних консультацій і уважного розпізнавання, я вирішив, що
потрібно представити Церкві, з особливим посиланням на
монастирі латинського обряду, цю Апостольську Конституцію, яка
бере до уваги як інтенсивну й плідну дорогу, яку Церква пройшла
останніми десятиліттями в світлі навчання ІІ Ватиканського
Собору, так і нові соціально-культурні обставини. Це був час
швидких змін в історії людства, які вимагають діалогу, аби
забезпечити фундаментальні цінності, на яких базується
споглядальне життя, яке, зі своїми вимогами мовчання, слухання,
поклику до інтеріоризації, сталості, може й повинно бути
викликом для сучасної ментальності.
Цим Документом маю намір підтвердити як свою особисту
вдячність, так і вдячність усієї Церкви цій особливій формі
sequela Christi (наслідування Христа),
якою живуть споглядальні черниці, для багатьох з яких – це
повністю споглядальне життя і безцінний та незамінний дар
Святого Духа Церкві.
У випадках, коли це виявиться потрібним і слушним, Конгрегація
у справах Інститутів Богопосвяченого життя і Товариств
Апостольського життя вивчить справу і узгодить рішення з
Конгрегацією євангелізації народів і з Конгрегацією Східних
Церков.
ІІ Ватиканський Собор, Догматична Конституція Lumen
gentium,
44.
|