2.3. Non coerceri máximo, contineri tamen a
minimo divinum est
Бергольйо
використовував надгробний ігнатіянський панегірик
у різних ситуаціях. Ми вже згадували одне
пояснення висловів Фіоріто й Фессарда, аби
наголосити, з одного боку, що фундамент
єзуїтського гасла христологічний, бо Ісус Христос
є «проявленням і приховуванням завжди більшого
Бога», і, з другого боку, щоб подати дуже точну
вказівку, що «завдання розпізнавання: рішуче йти
і знайти, не заплутавшись, Того, хто завжди
перебуває поза всякою плоттю, але знайшов
притулок, упокоривши себе, саме у цій плоті –
Боже Слово, «знову втілене» (ДВ
109)».
Це гасло
Бергольйо пояснював у духовних роздумах
(опублікованих у 1981) під назвою Вести у великому й
у малому. Цю максиму він виразив так: «Не
лякатися найбільшого і, безсумнівно, враховувати
навіть найменше – це від Бога»; і з самого
початку заявив, що ця порада виходить поза
правила поведінки, «аби налаштуватися так, щоб
відчувати Божі справи, і відчувати так, як їх
відчуває серце Бога»
[2]. Папа-єзуїт вивчав думку св. Ігнатія і
звертався до критерію управління, який святий пропонує
в Конституціях Товариства Ісуса, а саме, що великі
принципи слід конкретизувати відповідно до різних
«місць, часів і осіб». Суть у тому, що двозначність
життя можна врятувати для Бога тільки через
розпізнавання. Ця сентенція містить парадоксальну
логіку: під час рішення не боятися великих горизонтів і
не нехтувати найдрібнішими справами. Можемо розробляти
великі плани, не звертаючи уваги на етапи їх
реалізації, або можемо заплутатися у дрібницях, не
здатні перейти через них до Божого плану. І тому той,
хто керує людьми, повинен вміти оцінити «маленьке» з
перспективи великих горизонтів Царства і повинен
підтримувати розвиток апостольської
відваги.
Ми
знаходимо цю максиму в тексті Вправ, які у 2006
іспанським єпископам давав тодішній архієпископ
Буенос-Айреса
[3]. Важливо помістити цю максиму в її точний
контекст. Загальний контекст – це представлення
роздумів про життя Ісуса, колонами яких є медитація про
Царство – згідно з логікою заклику Господа, який
спонукає нас наслідувати Його. За
Ігнатієм, який реалістично дивиться на духовну
боротьбу, наслідування позначене блаженствами. Йти за
Ісусом у запрошенні Царства означає наслідувати Його в
апостольській праці: «Хочу і бажаю – таке моє добре
обдумане рішення» (ДВ 98)
[4]. Це прагнення протиставляється
антиапостольській ваді ацедії, яку він описує як
«нехтування «часом, місцем і особами», які формують
нашу пастирську діяльність»; іншим разом «це видно при
розробці великих планів, які не звертають увагу на
етапи їх реалізації; або навпаки – заплутуємося у
дрібницях, не здатні перейти через них до Божого
плану»
[5]. Так у вірному люді затухає праця
пастирів.
У
біографічній перспективі цікавими є роздуми
Франциска під час інтерв’ю, даному о. Спадаро в
серпні 2013. Коли розмова точилася довкола теми
розпізнавання і служіння наступника Петра, була
озвучена ця максима:
«
Мене завжди вражала одна максима, яка виражає світогляд
Ігнатія: Non coerceri a maximo, sed contineri a
minimo divinum es. Я дуже часто
роздумував над цим висловом у контексті різних керівних
посад; бути настоятелем: не ставити границі великому,
але зосередитися на малому. Ця чеснота великого й
малого називається великодушністю і дає можливість із
місця, на якому стоїмо, завжди бачити весь горизонт. І
робити щоденні маленькі справи з великим і відкритим до
Бога і до людей серцем. І вміти цінити малі справи
всередині великого горизонту, тобто Божого
Царства»
[6].
Як ми помітили, Бергольйо
перетворює надгробну епітафію у фундаментальний
критерій розпізнавання, особливо корисний для
керівників: бути свідомим і шукати те, що нас краще
веде до Бога, і це не ототожнюється ні з найбільшим,
ні з найменшим. Цей принцип побічно згадується в
апостольській адгортації Evangelii gaudium;
однак відчувається у словах, що цілість більша від
частини: «І тому
немає потреби приділяти надмірну увагу обмеженому і
частковому. Необхідно розширювати кругозір, щоб
розпізнавати більше добро, корисне для всіх. Але при
цьому не можна зрікатися свого. Необхідно глибше
пустити коріння в родючу землю і в історію своєї
землі, яка є Божим даром. Працюємо з малим і
близьким, але в ширшій перспективі»
(EG
235).
Згідно зі
стилем керування св. Ігнатія, потрібно вміти
великі принципи втілити в обставини «місця, часу
й осіб». Франциск не довіряє імпровізації, а
переконаний, що зміни й реформи вимагають часу
розпізнавання: «Розпізнавання в Господові
допомагає мені керувати»
[7]. Ми стоїмо перед стовпом духовності Папи
Бергольйо, який виражає його єзуїтську
ідентичність.
[2]
J.
M. Bergoglio,
Meditaciones para
religiosos, 114-127,
114.
[3]
J.
M. Bergoglio
(Papa Francisco), En Él
solo la esperanza, 51 (n.
34).
[4]
J.
M. Bergoglio
(Papa Francisco), En Él
solo la esperanza, 47 (n.
32).
[5]
J.
M. Bergoglio
(Papa Francisco), En Él
solo la esperanza, 51 (n.
34).
[6]
Cf.
“Papa Francisco: Busquemos ser una
Iglesia que encuentra caminos nuevos”,
Razón y Fe 268 (2013)
253.
[7]
“Papa
Francisco: Busquemos ser una Iglesia que
encuentra caminos nuevos”, Razón y
Fe 268 (2013) 254.
|