1. ДУХОВНА БОРОТЬБА І «ПОКЛИКАННЯ ДО
СВЯТОСТІ В СУЧАСНОМУ СВІТІ»
Перший натяк
Франциска на текст ігнатіянських Вправ міститься в
адгортації Gaudete et exsultate, про покликання до
святості в сучасному світі, в описі земної місії християнина
«як дороги святості», зазначаючи, що «кожний святий – це
місія; це план Бога по відображенню і втіленню у кожному
визначеному моменті історії якогось аспекту Євангелія» (GE
19). Отож ця місія набирає повного значення у світлі Христа,
відтворюючи «у своєму житті різні аспекти земного життя
Ісуса: приховане життя і життя у спільноті, близькі стосунки
з іншими людьми, вбогість та інші аспекти жертовності ради
любові” (GE 20). У серці досвіду Вправ св. Ігнатій пропонує
контемлювати таїни життя Господа, який «нас спрямовує і
втілює ці таїни в наші вибори й постави»
[1].
У проєкті
місіонерської реформи, яку папа Франциск хоче і прагне,
духовність займає виняткове місце у значенні наступних слів:
«І тому я хотів закінчити Evangelii gaudium
духовністю місії, Laudato si’ – екологічною
духовністю, Amoris laetitia – духовністю родинного
життя» (GE 28). Дійсно, у своїй програмі аргентинський Папа
закликав уважно ставитися до нагального завдання наших
часів, яке полягає у тому, щоб увесь Божий люд готувався
розпочати «з Духом» новий етап євангелізації
[2].
Із цих попередніх
роздумів, які об’єднують апостольську адгортацію Gaudete
et exsultate з духовними Вправами св. Ігнатія, хочемо
визначити загальну мету цієї праці: прослідкувати духовне
коріння, яке підтримувало реформаторську працю Хорхе Маріо
Бергольйо в часі: спочатку як мандрівного єзуїта, потім як
провінціала єзуїтів, потім як пастиря великого мегаполісу,
такого як Буенос-Айрес, і, врешті, як Єпископа
Рима.
У 2006, тоді ще
кардинал, Хорхе М. Бергольйо давав Духовні Вправи іспанським
єпископам. Пізніше ці вправи і медитації були видані окремою
книжкою під назвою Тільки в Ньому наша надія.
Цей текст буде особливо важливим при поясненні духовності
актуального Папи. З цього тексту ми взяли фразу для назви
першого розділу: «духовна боротьба», принцип, який «лежить у
серці місіонерської герменевтики папи Франциска»
[3]:
«Господь посилає нас
на духовну боротьбу. Смертельна боротьба, яку Він веде і до
якої запрошує нас, щоб ми знайшли своє місце в битві,
свідомі, що це війна Бога. Війна ведеться «проти ворога
людської природи», – як Ігнатій називає демона. І тому це
війна «товариша людської природи», Господа, який хоче
здобути нас для Бога і відновити все добро творіння, аби
віддати його Отцеві на Його прославу»
[4].
Цей фрагмент
синтезує ігнатіянське підґрунтя Франциска в дусі однієї з
найхарактерніших контемпляцій Духовних Вправ – медитації
про Два Стяги. Отець Єронім Надаль сказав, що Товариство
Ісуса постало з двох медитацій: Заклик Земного Царя і Два
Стяги
[5]. Там християнське життя
виглядає як битва, і християнин покликаний битися під стягом
Христа, під стягом хреста.
І тому ця стаття
переслідує подвійну мету. Спершу ми хочемо дослідити, як
єзуїт Бергольйо прийняв і засвоїв духовний заповіт св.
Ігнатія Лойоли під час богословського вишколу, який
співпадає з першим післясоборним періодом, коли ІІ
Ватиканський Собор запустив у дію ressourcement для
чернечого життя, тобто динаміку повернення до харизми
засновників (згідно з декретом Perfectae caritatis).
Все це відбувалося для майбутнього папи в особливих умовах
Аргентини, у бурхливі часи – як церковні, так і політичні –
першого післясоборного періоду. Як ми побачимо, на засвоєння
ним основного джерела ігнатіянської харизми наклали відбиток
три великі учителі: Хуго Ранер, Мігуель Анхель Фіоріто і
Гастон Фессард. Вони залишили свої інтерпретації й
застосування ігнатіянських Вправ, зосереджені на
розпізнаванні, виборі й реформі життя.
Потім хочемо
показати, як ігнатіянська духовність перетворилася у рису
ідентичності понтифікату першого в історії
папи-єзуїта
[6]. І тому ми заглибимося в
апостольську адгортацію Gaudete et exsultate, оживлену
дуже простим твердженням: «Кожен своїм шляхом» (GE 11),
універсальне покликання до святості, ініційоване ІІ
Ватиканським Собором. У цьому контексті, який аналізує
актуальну ситуацію і двох сучасних ворогів святості –
гностицизм і пелагіанство, – хочемо висвітлити драматичне
розуміння духовного життя в останній частині: «боротьба,
пильність і розпізнавання» як однозначний ігнатіянський дух, де
наголошується, що розпізнавання – «Це зброя у боротьбі, аби
краще наслідувати Господа» (GE 169).
[1]Cf. S. Arzubialde, Ejercicios
espirituales de S. Ignacio. Historia y análisis
(Mensajero –
Sal Terrae, Bilbao-Santander
1991) 559-583. G. UrÍBARRI, “Los misterios de
la vida de Cristo como epifanía de la voluntad de Dios”, en ÍD.
(ed.), Dogmática ignaciana. “Buscar y hallar la voluntad
divina” (Ej 1) (Mensajero – Sal
Terrae, Maliaño 2018) 177-204.
[2]Cf. S. Madrigal, “Aproximación a una
mística eclesial: evangelizadores con Espíritu desde el
espíritu del Vaticano II”, en ÍD., El giro eclesiológico en
la recepción del Vaticano II (Sal Terrae, Maliaño 2017)
455-477.
[3]E. J. Echeverría, El Papa
Francisco. El legado del Vaticano II (Desclée de Brouwer,
Bilbao 2017) 267.
[4]J. M. Bergoglio (Papa Francisco),
En Él solo la esperanza. Ejercicios espirituales a los
obispos españoles (BAC, Madrid 2013) 63 (n.
44).
[5]Cf. J. Nadal, Las pláticas del P
Jerónimo Nadal. La globalización ignaciana, ed. y trad. M.
Lop Sebastiá
(Mensajero-Sal Terrae, Bilbao-Santander 2011)
167.
[6]Cf. J. Corkery, “Francisco, heredero
e innovador: un papa argentino y jesuita en la tradición
posconciliar”, en M. Tenace (ed.), Del clavo a
la clave. La teología fundamental del papa Francisco (BAC,
Madrid 2018) 105-117. S. Kiechle, Grenze
überschreiten. Papst Franziskus und seine jesuitische
Wurzeln (Echter, Würzburg. M. SIEVERNICH, “Das theologische
Profil von Papst Franziskus / Pater Jorge Mario Bergoglio SJ”,
Theologsich-Quartalschrift 163 (2015) 20-29.
Íd., “Der
neue Stil des Papstes. Jesuitische und
lateinamerikanische Quellen seiner Patoral”, en K.
Bieberstein
— J. Bründl
(eds.), Der Papst, der alles anders macht?
(Lit-Verlag, Berlín 23-41.
|