ПЕРША ЧАСТИНА
ЩО
БОЖЕ СЛОВО ГОВОРИТЬ ПРО МОЛОДЬ?
5. Відкриймо деякі скарби Святого Письма, де багаторазово
говориться про молодих людей і про те, як Господь виходить їм
назустріч.
В Старому Завіті
6. Деякі тексти показують, що у часи, коли з молодими людьми не
рахувалися, Бог дивився на них інакше. До прикладу, бачимо, що
Йосип був одним із наймолодших в родині (див. Бт. 37, 2-3). Але Бог
об’являв йому великі речі у снах, і він перевершив своїх братів
у важливих справах, коли мав тільки двадцять років. (див.
Бт.
37-47).
7. У Гедеоні бачимо щирість тих молодих людей, які не
заплющують очі на дійсність. Коли йому сказали, що Господь із
ним, він відповів: «Коли ж Господь з нами, так чого ж усе це
скоїлося з нами?» (Суд. 6, 13).
8. Самуїл був малим невпевненим хлопцем, але Господь промовив
до нього. Завдяки допомозі дорослої людини він відчинив своє
серце й почув Божий голос: «Говори, Господи, слуга твій слухає»
(1 Сам. 3, 9). І
тому він став великим пророком, який діяв у важливі для своєї
країни моменти. Цар Саул також був юнаком, коли Господь
покликав його виконати свою місію (див. 1 Сам. 9,
2).
9. Цар Давид був вибраний ще малим хлопцем. Коли пророк Самуїл
шукав майбутнього царя Ізраїлю, то один чоловік представив, як
кандидатів, своїх старших і більш досвідчених синів. Але пророк
сказав, що вибранець – юний Давид, який пас вівці (див.
1 Сам. 16, 6-13), бо
«чоловік дивиться на лице, Господь же дивиться на серце» (7
в.). Слава молодості полягає у серці більше, ніж у фізичній
силі чи враженні, яке хтось робить на інших.
10. Соломон, коли мав заступити свого батька, відчув
збентеження і сказав Богові: «Я ще дуже молодий, не знаю, як
поводитися» (1 Цар.
3, 7). Але хоробрість молодості спонукала його просити в Бога
мудрість і посвятитися своїй місії. Щось подібне сталося і з
пророком Єремією, покликаним в молодості пробудити свій народ.
Він злякався і відповів: «Ой Господи Боже! Я не вмію говорити,
бо я дитина» (Єр. 1,
6). Але Господь наказав йому не говорити так (див. Єр. 1, 7), і
додав: «Не страхайсь перед ними, бо я з тобою, щоб тебе
врятувати» (Єр. 1,
8). Посвячення пророка Єремії своїй місії показує те, що
можливо зробити, коли свіжість молодості поєднується з Божою
силою.
11. Молода єврейка, яка служила чужоземному полководцю Нааману,
втрутилася з вірою, щоб допомогти йому зцілитися від своєї
хвороби (див. 2 Цар.
5, 2-6). Молода Рут була прикладом великодушності, залишаючись
зі своєю свекрухою, яка потрапила у скрутне становище (див.
Рут 1, 1-18), і
також проявила відвагу, аби у житті йти вперед (див.
Рут 4,
1-17).
В Новому Завіті
12. Ісус розповів притчу (див. Лк. 15, 11-32), як «молодший»
син залишив батьківський дім і вирушив у далекий край (див.
вірші 12-13). Але його мрії про свободу перетворилися у
розпусту й розгнузданість (див. вірш 13), і він зазнав глибоку
самотність і велику бідність (див. вірші 14-16). Але він зумів
зібратися з силами й розпочати нове життя (див. вірші 17-19), і
вирішив повернутися додому (див. вірш 20). Молоде серце
налаштоване до змін, здатне повернутися, встати і вивчати
уроки, які дає життя. Хіба можна не супроводжувати сина в цьому
новому виборі? Але серце старшого брата вже постаріло і
піддалося жадібності, егоїзмові й заздрості (див. вірші 28-30).
Ісус хвалить молодого грішника, який стає на добру дорогу
більше, ніж того, хто вважає себе віруючим, але не живе духом
любові й милосердя.
13. Вічно молодий Ісус хоче дати нам вічно молоде серце. Боже
Слово закликає: «Усуньте стару закваску, щоб ви були новим
тістом» (1 Кор. 5,
7). Водночас закликає нас скинути з себе «стару людину» й
одягнутися в «молоду» людину (див. Кол. 3, 9.
10)
. А коли пояснює, що означає одягнутися в цю молодість, «що
відновлюється» (вірш 10), то говорить, що це означає
«одягнутися у серце спочутливе, доброту, смиренність,
лагідність, довготерпеливість, терплячи один одного й прощаючи
одне одному взаємно, коли б хтось мав на кого скаргу»
(Кол. 3, 12-13).
Це означає, що справжня молодість має серце, здатне любити.
Натомість усе те, що відділяє нас від ближнього, спричинює
старіння душі. І підсумовує: «А над усе будьте в любові, що
є зв'язок досконалости» (Кол. 3,
14).
14. Зауважмо, що Ісусові не подобалося, що дорослі зневажливо
ставилися до молодих чи деспотично змушували їх служити їм.
Навпаки, Він наполягав: «Більший між вами нехай буде як
молодший» (Лк. 22,
26). Для Ісуса вік не встановлював привілеїв, і бути молодшим
не означало меншої вартості чи гідності.
15. Боже Слово говорить, що до молодих людей треба ставитися
«як до братів» (1
Тим. 5, 1), і радить батькам: «не дратуйте дітей ваших, а
то впадуть на дусі» (Кол. 3, 21). Молоду людину
важко знеохотити, вона мріє про великі справи, шукає широкі
горизонти, має більшу відвагу, бажає здобути світ, здатна
приймати виклики, прагне віддати свої сили для побудови чогось
кращого. І тому наполягаю, щоб молодь не дозволила, щоб у неї
вкрали надію, і кожній молодій людині повторюю: «Ніхто твоїм
молодим віком хай не гордує» (1 Тим. 4, 12).
16. Водночас молодих людей напоумляють: «Молоді, коріться
старшим» (1 Пт. 5,
5). Біблія постійно наполягає на глибокій повазі до старших, бо
вони мають скарби досвіду, зазнали успіхів і поразок, радості й
великого смутку в житті, надій і розчарувань, і в тиші своїх
сердець зберігають багато історій, які можуть допомогти нам
уникнути помилок і не піддатися фальшивим ілюзіям. Слова
мудрого старця заохочують нас поважати деякі обмеження і
опанувати себе в потрібну хвилину: «Так само і юнаків умовляй,
щоб були помірковані» (Тита 2, 6). Не добре
піддатися культові молодості, або юнацькій поставі зневажання
старших, або тому, що вони з іншої епохи. Ісус сказав, що мудра
людина може черпати зі своєї скарбниці як нове, так і старе
(див. Мт. 13, 52).
Мудра молода людина відчиняється для майбутнього, але також
здатна почерпнути щось із досвіду інших людей.
17. В Євангелію від Марка з’являється чоловік, який, коли Ісус
нагадує йому про заповіді, відповідає: «Я вже те дотримував
змалку» (10, 20). Це вже було у псалмах: «Бо ти моя надія,
Господи, - Господь моє уповання від юности моєї. […] Боже! Ти
вчив мене вже змалку, і досі я оповідаю про діла твої чудесні»
(71, 5. 17). Не треба жаліти, що молодість була доброю, що
серце відчинялося для Господа, що жилося інакше. Це не
позбавляє нас молодості, тільки підсилює та відновлює її:
«Оновляється, як орел, твоя юність» (Пс. 103, 5). І тому святий
Августин нарікав: «Я пізно Тебе полюбив, красо, така древня і
така нова! Пізно Тебе полюбив!»
Але цей багатий чоловік, який був вірним Богові в молодості,
дозволив наступнм рокам украсти його мрії і прив’язався до
свого багатства (див. Мр. 10,
22).
18. Натомість у Євангелію від Матвія з’являється молодий юнак
(див. Мт. 19, 20.
22), який підходить до Ісуса, аби попросити про щось більше
(див. вірш 20), з відкритим духом, властивим молодим людям,
який шукає нові горизонти і великі виклики. В дійсності його
дух уже не був таким молодим, бо вже міцно прив’язався до
багатства й комфорту. Він говорив, що хоче чогось більшого, але
коли Ісус сказав йому бути щедрим і роздати свій маєток, то
усвідомив, що нездатний відірватися від того, що має. Врешті,
«почувши це слово, юнак відійшов смутний» (вірш 22). Зрікся
своєї молодості.
19. Євангеліє також говорить про розторопних дів, які були
приготовані й уважні, в той час як інші були розпорошені й
сонні (див. Мт. 25,
1-13). Можна прожити молодість розпорошено, пересуваючись по
поверхні життя, сонно, не входячи у глибокі стосунки й у
серцевину життя. У такий спосіб готуємо собі вбоге й
беззмістовне майбутнє. Або можна прожити молодість красивими й
великими справами, готуючи собі майбутнє, наповнене життям і
внутрішнім багатством.
20. Якщо ти втратив внутрішню енергію, мрії, ентузіазм, надію і
великодушність, то Ісус стає перед тобою, як став перед мертвим
сином вдови, і з усією силою Воскреслого Господь тебе заохочує:
«Юначе, кажу тобі, встань!» (Лк. 7, 14).
21. Очевидно, що є багато інших текстів Божого Слова, які
можуть освітити цей етап життя. До деяких із них звернемося в
наступних частинах.
Те саме грецьке слово перекладається як «новий» і як
«молодий».
Сповідь,
X, 27: PL 32, 795.

|