12. Іспит сумління і піддання себе любові
Не прошу великого горизонту раю,
Мені достатньо променя для одного
кроку.
Генрі Ньюмен
Духовна втіха і спустошення
У ході наших роздумів ми вживали мову св. Ігнатія,
говорячи про духовну втіху й
спустошення, маючи на увазі приємні або важкі
афективні порухи, яких наше серце може досвідчувати в
духовному житті (ДВ 316-317). Ці види порухів
супроводжують кожну духовну мандрівку і можуть також
з’являтися під час іспиту сумління.
Пам’ятаймо, що св. Ігнатій виконував іспит сумління під
час великої духовної втіхи, навіть зі сльозами.
Згадуючи свою ранішню молитву з 12 березня 1544,
Ігнатій пише: «У звичайній молитві велика побожність, а
від другої половини – велика, ясна, сяюча і ніби
гаряча» (ДЩ 144). Відчуття на святій месі описує так:
«Велика побожність – аж до сліз» (ДЩ 144). Пізніше
духовна втіха повернулася: «І помалу темрява почала від
мене віддалятися, і почали котитися сльози» (ДЩ 148).
Молитва іспиту сумління св. Ігнатія – це часто спомини
й досвід духовної втіхи, радості в
Господові.
- Один чоловік говорить, що іспит сумління – це
«перебування в присутності Божества, всієї Пресвятої
Тройці» і «досвід безумовної любові». Це «почуття, що
ти коханий»; «його супроводжує радісне відкриття, що
життя чудове».
- Одна жінка говорить, що для неї іспит сумління – це
«щораз ясніше усвідомлення присутності Бога» і
«накопичення засобів вдячності», якими може пізніше
користуватися у важкі моменти.
- Інша жінка говорить, що роки, коли молилася іспитом
сумління, були для неї «інтенсивним та інтимним
любовним зв’язком з Богом».
Багато людей, які моляться іспитом сумління, виражають
вдячність за Божу любов, яку відчувають під час
молитви, й говорять, що ця вдячність наприкінці дня дає
їм особливу радість і світло. Це чудовий досвід
духовної
втіхи під час іспиту сумління; отримуємо його як
дар Божої любові, який утверджує нас у зв’язку любові з
Богом.
А що робити в хвилини духовного спустошення, коли наше
серце обважніле, а Бог здається дуже далеким? Як молитися
іспитом сумління в ці важкі хвилини?
Досвід св. Ігнатія з 12 березня 1544 подає виразний
приклад молитви іспиту сумління саме у такі хвилини.
Ігнатій описує свій стан після ранкової меси: «Я
відчував себе повністю самотнім, без будь-якої
допомоги, не відчував жодного з посередників і не
відчував Божих Осіб» (ДЩ 145). Почувається віддаленим
від них так, «ніби ніколи нікого з них не відчував у
минулому і вже ніколи не відчуватиму в майбутньому» (ДЩ
145). Що більше, пише, що приходили думки «проти Ісуса
чи проти когось іншого» (ДЩ 145). Пише, що «різні думки
так мене бентежили», що «ні в чому не міг знайти
спокою» (ДЩ 145).
Як бачимо, у цих обставинах молитися іспитом сумління
було дуже важко! Можемо втішати себе думкою, що св.
Ігнатій, як і ми, переживав у своєму житті такі темні
хвилини, коли серце почувається відокремленим від Бога,
якого любить, коли почувається «віддаленим» від Бога,
«без будь-якої допомоги», коли розум напастують «різні
думки». Ігнатій, як і ми, з власного досвіду пізнає, що
кожний учень Господа зустрічається з духовним
спустошенням на різних етапах духовної
мандрівки.
Св. Ігнатій також знає з багатого досвіду і з власної,
керованої благодаттю, рефлексії, що Бог допускає такі
випробування з огляду на любов: якщо відважно долаємо
духовне спустошення, то воно перемінюється у джерело
духовного зростання (ДВ 322). Певний вид духовної
зрілості можемо зазвичай осягнути тільки через досвід і
боротьбу з духовним спустошенням. 12 березня 1544,
тільки тоді, коли Ігнатій затримується і вивчає своє
духовне спустошення, усвідомлює, що те, чого прагне в
цей момент, не згідне з Божою волею. Зрозумівши це,
Ігнатій намагається схилити своє серце до того, що хоче
Бог, духовне спустошення відходить, він отримує
підтвердження свого розпізнавання.
Одну жінку гнітять серйозні сумніви; останнім часом
вона бореться сама з собою, пробуючи відчути любов
Бога. Кілька тижнів тому, після розмови з духовним
керівником, повернулася до практики іспиту сумління.
Сама практика
іспиту сумління – це для неї знаряддя визволення з
духовного спустошення. Вона пише:
«Тепер я відчуваю, що до того, як почала робити іспит
сумління, йшла через джунглі, відкрита на всі негативні
думки, які могли вільно мною володіти, бо не звертала
на них увагу. Лише тоді, коли вони були дуже темними і
гнітючими, помічала, що діється щось погане. Але й тоді
відчувала безпорадність, не могла зупинити те, що
діється, бо зовсім не знала, що це
таке…
Досвід іспиту сумління допоміг мене ясно побачити як
саму проблему, так і її суть. Вже само питання, чи
деякі думки й дії ведуть мене до Бога чи віддаляють від
Нього – це як сніп світла, що впадає до темної кімнати;
починаю бачити речі такими, якими вони є. Завдяки
новому досвіду помітила щось як остерігаючий сигнал –
усвідомила сліпоту, яка ввела мене в
клопіт…
Я дуже вдячна Господу за терпеливість, яку до мене
проявив, за те, що в моїй мандрівці виразно мені
допоміг, показуючи, що маю робити».
Для цієї жінки, як і для багатьох з нас, молитва іспиту
сумління, підтримувана принаймні спорадичною допомогою
духовного керівника, стає досвідом духовного
визволення. «Вже само питання, чи деякі думки й дії
ведуть мене до Бога чи віддаляють від Нього – це як
сніп світла, що
впадає до темної кімнати; починаю бачити речі
такими, якими вони є». В міру зростання її духовного
розуміння темрява розпорошується і серце наповнює
вдячність.
--------------------------------------------------------
Якщо відважно долаємо духовне
спустошення,
то воно перемінюється у джерело
духовного зростання.
---------------------------------------------------------
Досвід цієї жінки демонструє силу іспиту сумління, який
допомагає подолати духовне спустошення (ДВ 319).
Практикуючи його, моя співрозмовниця навчилася молитися
третім кроком (рефлексія над перебігом дня) і виразно
помічає тепер «остерігаючі сигнали», відбиваючи духовне
спустошення вже на самому початку (ДВ 325). Вона зробила
поступ у терпеливості й витривалості, що є плодом дії
Святого Духа в наших серцях (Гал. 5, 22); завдяки
практиці іспиту сумління може тепер відважно
любити.
Часом – зазвичай у довшій перспективі – іспит сумління
виявляється молитвою духовної втіхи.
Прагнемо його, і практикування його дає нам радість.
Завдяки щоденному іспиту сумління відчуваємо, що Бог
нас любить, і радіємо Його любов’ю. Але слід очікувати,
що в хвилини духовного спустошення
практика іспиту сумління не буде приємною. Якщо це
знаємо (ДВ 323), то нам легше буде молитися у важкі
хвилини й вважати його – згідно з Божим наміром –
нагодою до духовного зросту. Разом із св. Ігнатієм (ДВ
320) можемо бути впевненими, що завжди нам достатньо
Божої благодаті, аби подолати спокуси (1 Кор. 10, 13).
Завдяки вірності й витривалості, як пише св. Тереза,
«потім серце стає міцним, і ми здобуваємо одну перемогу
за другою».
|