<< Previous    [1]  2  3  4  5  ...7    Next >>

 

ІІІ. УМОВИ  

 

9. Загальний контекст іспиту сумління 

 

Коли німе послання любові отримає 

Твоя любов, тоді зрозуміє сенс, слухаючи очима. 

В. Шекспір 

 

Значення контексту 

 

До сих пір ми займалися самою молитвою іспиту сумління: її п’яти кроках і їх гнучкому застосуванню. Мовою св. Ігнатія – займалися природою іспиту сумління як «духовною вправою» молитви. 

Читаючи Духовні Вправи св. Ігнатія, в яких він пропонує різні духовні вправи, знаходимо Додаткові Вказівки, поради, які «сприяють кращому виконанню вправ і успішному віднайденою того, чого прагнемо» (ДВ 73). Св. Ігнатій подає багато таких порад до кожного етапу Вправ, бажаючи, щоб ми постійно пам’ятали про них у досвіді молитви [1]. Очевидно, що Ігнатій вважає, що плідність духовних вправ, які він пропонує, залежить не тільки від нашої ревності під час молитви, але й від умов, які нас до неї готують і супроводжують під час їх виконання і після їх закінчення. Ці умови – як він говорить – допомагають «краще» виконувати Вправи і «успішно віднайти те, чого прагнемо» в нашій молитві. 

Очевидно, що св. Ігнатій застосував би цей самий принцип до першої духовної вправи, тобто до іспиту сумління (ДВ 1) [2]. Іншими словами: плідність нашого іспиту сумління залежить не тільки від часу, який присвячуємо цій молитві – про що ми говорили дотепер, – але й від інших чинників, які формують її духовний контекст. З досвіду знаємо, що додаткові чинники значно впливають як на сам перебіг молитви іспиту сумління, так і на його результат. Роблячи в цій царині мудрі духовні вибори, насправді «успішно віднайдемо те, чого прагнемо» в іспиті сумління. У цій частині наших роздумів міркуватимемо про суть тих додаткових порад і задамося питанням, у який спосіб вони можуть покращити виконання іспиту сумління. 

-------------------------------------------------------- 

В Духовних Вправах св. Ігнатій 

завжди натякає, що в розпізнаванні нам допоможе 

компетентний духовний провідник. 

--------------------------------------------------------- 

Це нелегке завдання, особливо для автора книжки. Так само як більшість аспектів молитовного життя й зауваження, які містяться в додаткових вказівках, по-різному застосовуються до різних людей. Не всі будуть однаково актуальними і однаково корисними для всіх, які моляться іспитом сумління. Так само як і спроби ввести відразу в життя усі ці поради принесли би більше шкоди, ніж користі. Але, незважаючи на це, кожна порада варта нашої уваги. Читаючи їх, слід запитати: Чи цей засіб допоможе мені зростати в іспиті сумління? У даному розділі ми обговоримо ці умови, які стосуються загального духовного контексту іспиту сумління. У наступному розділі розглянемо наступні умови стосовно самої практики цієї молитви. 



[1] Ігнатій подає десять додаткових вказівок в одній частині Вправ (ДВ 73-89), а потім допасовує їх до наступних етапів Духовних Вправ у пунктах 130, 206 і 229, а в пунктах 90, 160 і 207 просить, щоби реколектант на основі цих додаткових вказівок виконував частковий іспит сумління під час усіх Духовних Вправ. 

[2] По суті, подаючи частковий іспит сумління, св. Ігнатій робить це за тою самою схемою, описуючи спочатку саму духовну вправу, а потім – додаткові вказівки. Представивши сам іспит сумління (ДВ 24-26), додає до нього чотири «додаткові настанови» (ДВ 27-31). Зауважмо, що Ігнатій присвячує однаковий час на пояснення окремих пунктів іспиту сумління і на вказівки, в яких подає наступні поради щодо його практики. 
<< Previous    [1]  2  3  4  5  ...7    Next >>