Духовне
супроводження
Найважче
(якщо взагалі можливо) витривало практикувати молитву іспиту
сумління тоді, коли, виконуючи її, залишаємося наодинці зі
своєю духовного боротьбою. Але практикувати її легше й з
більшою надією, якщо в нашій духовній подорожі нас хтось
супроводжує.
Якщо
молитва іспиту сумління – це не тільки справа морального
розвитку, але також духовного розпізнавання порухів
серця, то значення такої духовної
допомоги очевидне. В Духовних Вправах св. Ігнатій завжди
натякає, що в розпізнаванні нам допоможе компетентний духовний
провідник. Він нам потрібний навіть тоді, коли вже здобудемо
якесь уміння в мистецтві розпізнавання:
«Духовний
провідник, вслухуючись у наш досвід, може допомогти нам
помітити те, чого ми самі в собі ніколи би так виразно не
помітили, якщо би не спробували розказати про свій досвід
комусь довіреному й зацікавленому, комусь, хто вміє слухати
і має в цій царині потрібний вишкіл і досвід».
Яку
форму може мати така духовна допомога? Це може
бути:
-
духовне керівництво, тобто регулярні зустрічі з компетентним
духовним провідником. Така форма духовної допомоги –
перевірений елемент християнської духовної традиції, який
може бути дуже цінним в молитві іспиту
сумління.
-
У випадку деяких осіб найреалістичною формою духовної
допомоги будуть спорадичні зустрічі з досвідченим духовним
провідником.
-
Інша форма такої духовної допомоги – група такої духовної
формації, якою керує досвідчена особа.
-
Розмова з духовними товаришами, які супроводжують нас у
нашій мандрівці.
Згадані
форми духовної допомоги мають ще більше значення для людей,
які живуть у культурі, яка сама з себе дає менше духовної
підтримки ніж часи, в яких жив св. Ігнатій.
Компетентна
духовна допомога відповідає на багато труднощів, які
переживають люди, заангажовані в молитву іспитом сумління
(ДВ 326). Часом в духовному житті буває, що, незважаючи на
щире бажання і сумлінні зусилля виконувати іспит сумління,
можемо відчувати знеохочення. Іспит сумління не виходить
так, як того бажаємо, що може нас відштовхнути від цієї
форми молитви. З попередніх роздумів знаємо, що причини
труднощів можуть бути різними. Найпевніший спосіб боротьби з
ними – розмова з компетентним духовним супутником. Без таких
розмов можемо піддатися спокусі відмовитися від іспиту
сумління в трудні хвилини. З допомогою розмов наша боротьба
стає початком нового зростання в молитві іспиту сумління і –
через нього – загального духовного зростання.
--------------------------------------------------------
Іспит сумління – це
молитва,
але ця молитва зумовлює
існування
в нашому житті іншого рівня
молитви.
---------------------------------------------------------
Тут
варто додати важливу увагу щодо стосунків між духовним
керівником і іспитом сумління. Якщо, як ми вже сказали, наша
практика іспиту сумління отримує велику користь із духовного
керівництва, то вірне й протилежне твердження: наш досвід
духовного
керівництва отримує користь, якщо вносимо в нього плоди
нашого іспиту сумління. Щоденний іспит сумління постачає
досконалий «матеріал» до діалогу між духовним керівником і
керованим. Він буде гарантією, що діалог зосереджуватиметься
на справді суттєвих питаннях і проблемах, які в даний момент
з’являються в житті керованого, який користується духовним
керівництвом, і що його супроводжуватиме духовна ясність і
сила там, де керований їх найбільше потребує. Регулярна
практика іспиту сумління постійно вносить свіже бачення в
діалог духовного керівника й керованого, допомагаючи їм на
дорозі, якою йдуть роками, намагаючись йти за безмежно
креативним втручанням Святого Духа.
Іспит
сумління і молитовне життя
Дивлячись
на іспит сумління св. Ігнатія за 12 березня 1544, бачимо, що
молитовну рефлексію над минулими подіями він виконував у
день, наповнений різними видами молитви в різних порах дня.
Св. Ігнатій молиться вранці після пробудження, готуючись до
св. меси, під час неї і після неї. Молячись, зустрічається
із Богом, який любить його більше, «ніж він сам себе». З
багатства цього зв’язку з Богом у звичайних порах молитви
народжується прагнення постійного зв’язку з Богом упродовж
дня. Саме таке прагнення, як ми бачили, мобілізує нас до
практикування іспиту сумління. Наш зв’язок із Богом підчас
витривалої, щоденної молитви – це родючий ґрунт, у який
плідна практика іспиту сумління пускає коріння і
зростає.
Як
влучно зауважив о. Ашенбреннер, іспит сумління – це молитва,
яка зумовлює в нашому житті існування іншого рівня
молитви. Отож кожний крок на дорозі
розвитку зв’язку з Богом через витривалу молитву готує ґрунт
для нашої практики іспиту сумління. Чи слід ще додавати, що цю
справу варто обговорювати з духовним провідником? Корисно також
говорити про це з іншими особами, з якими розділяємо це саме
устремління і тугу.
Як
і в випадку зв’язку між іспитом сумління й духовним
керівництвом, так і тут діє принцип взаємної користі.
Любляче спілкування з Богом в часах регулярної молитви
(роздуми над Святим Письмом, свята меса, літургія
годин, lectio divina та
інші молитви) пробуджує в нас прагнення шукати Бога, який
нас любить, також упродовж усього дня, що, в свою чергу,
веде до іспиту сумління. Натомість іспит сумління
розширяє наш зв’язок любові поза звичайний час молитви і
розтягує його на конкретну щоденну активність. У такий
спосіб звичайні пори молитви – це не тільки тимчасові,
бажані пережиття єдності з Богом, але тісно поєднуються з
днем, частиною якого вони є, виходять із нього й ведуть
до нього більш-менш так, як бачимо це на прикладі опису
досвіду св. Ігнатія за 12 березня 1544.
Це
не тільки слова. Коли серце радіє зустріччю з Богом у
звичайних і регулярних порах молитви і щораз більше тужить
за частішим і глибшим досвідом цього зв’язку також упродовж
усього дня, тоді ми справді готові практикувати іспит
сумління.
|