<< Previous    1  [2]  3  4  5  ...8    Next >>

ЙОГА ЯК ДОПОМОГА В МОЛИТВІ Й САДХАНІ  

 

с. Люрду Арулрай SCC

магістр Йоги університету Мангалор, 

магістр теології університету Мадрас 

 

Якщо хочеш бути копачем алмазів, 

то дбай про свої кирки та лопати. 

Якщо хочеш бути копачем свого духовного Я, 

то дбай про своє тіло, дихання і розум. 

Але не плутай засоби з метою. 

 

Йога означає «єдність», і така її мета. Але є люди, які найглибшу й вічну суть Йоги неправильно пояснюють, неправильно представляють і використовують для особистої вигоди. Але в минулому так не було. Йога була систематичною програмою, мета якої була духовною – можете назвати це просвіченням або само-реалізацією. Фізичне тіло само по собі – не перешкода для практикування медитації, контемпляції та молитви. Фактори, які можуть робити тіло перешкодою, в процесі йоги мінімізуються або усуваються. Це те, що я зрозуміла під час інтенсивних занять йогою. 

 

Садхана і духовна подорож 

 

Йога – це практичний метод, актуальний ще сьогодні, для здобуття повної єдності з Буттям. Основні його принципи можуть бути прийняті християнською молитвою, яка веде до внутрішнього містичного досвіду[1]

У книжці Духовність Йоги і християнське душпастирство Шеріан Путенпура показує, як йога може бути терапевтичною і духовною, лікувальною і допомогою в само-реалізації. Він пропонує лікувати хворих Крія-йогою (Kriya yoga ). Він також вважає йогу наукою про душу. Він припускає, що це міжрелігійна духовна культура, яка розвивається. Християнську йогу можна використовувати у пастирській праці з хворими[2] . Такий напрямок – це реалізація вказівок ІІ Ватиканського Собору, «щоб усе добро, засіяне в серцях і умах людей чи в обрядових практиках та культурах різних народів, - не лише не було втрачене, а й було оздоровлене, ошляхетнене і звершене на славу Богові» (Lumen gentium 17 )[3] . Чи ми бажаємо практикувати таку інкультурацію? 

 

Йога як терапія 

 

Я хочу обґрунтувати важливість науки йоги в сучасному світі. Незважаючи на недавні здобутки у різних царинах медицини, люди шукають альтернативних видів медицини й способів лікування. Йога постає як надія для майбутнього. Я практикую йогу кожного ранку для покращення фізичного стану, який допомагає моєму духовному станові. Я відчуваю, що йога дає здоров’я тілу, як і добре тілесне, розумове й духовне самопочуття. Це наука здорового життя, і вона працює, якщо її інтегрувати в щоденне життя. Під час виконання практик йоги відбувається гармонійний розвиток мускулів, внутрішніх органів, нервової системи і фізичної структури. В йозі немає різких рухів, отож немає витрати енергії. Завдяки вправам йоги серце, легені й мозок разом із спинномозковою системою перебувають у доброму стані[4]

Йога вважає, що всі патогенні фактори – це насправді модифікації тільки одної патології: невігластва – AVIDYA . Існують: 

1. Mala : велике забруднення на фізичному плані; 

2. Vikshepa : відхилення в астральному плані; 

3. Avarna : незнання причинно-наслідкових механізмів. 

Mala можна усунути асанами й іншими техніками йоги. Vikshepas можна знищити медитацією. Для цього потрібно пройти наступні етапи: 

1) Відповідний стиль життя. 

2) Практикування kriyas – очищення тіла. 

3) Практикування Asana – пози тіла для забезпечення стійкості й легкості, підтримування вищих фізичних здатностей. 

4) Практикування pranayama – автоматична імунізація через мікроциркуляцію дихання. 

5) Практикування bandas & mudra – омолодження, сприяє довголіттю. 

6) Практикування медитації: ментальне, моральне і духовне очищення. 

Як йога-терапевт, я стверджую, що для отримання цих результатів потрібні постійні вправи. 

Існують різні види йоги: Raja Yoga , Tantra yoga , Mantra Yoga , Karma Yoga , Bhakti yoga , Swara Yoga , Laya Yoga , Ashtanga Yoga , Hatha yoga , Kundalini yoga , Kriya yoga , Ananda Yoga тощо. Вища форма йоги – раджа-йога (Raja Yoga ), частина Аштанги (Ashtanga ) – шлях восьми етапів. Вона не обмежена асанами чи пранаямою. Мета Аштанга-йоги, як пояснює Патанджалі, – Citta Vritti Nirothaha , тобто зупинити всі думки, що веде до визволення. 

Якщо ми уважно приглянемося до «восьми (ashta) відгалужень (anga) » йоги, то знайдемо подібні елементи в Біблії. Вісім відгалужень: 

1. Етика (само-обмеження, Yama ). 

2. Добровільні утримання (аскеза, Niyama ). 

3. Пози тіла, вправи на розслаблення (Asana ). 

4. Техніки дихання (Pranayama ). 

5. Зосередження уваги на п’яти чуттях, подолати їх і спрямувати всередину (Pratyahara ). 

6. Зосередження уваги на мантрі, символі чи формі (Dharana ). 

7. Зосередження без зусиль (медитація, Dhyana ). 

8. Любляче перебування в Богові/ Абсолюті (Samadhi ). 

Переглядаючи етичні норми перших двох відгалужень чи етапів, християнин може запитати: «Чи це не 10 Заповідей?» Так. Ви маєте рацію. 

 

YAMA  

 

«Люби ближнього свого як себе самого!» співзвучне з ahimsa

«Не свідчи неправдиво!» співзвучне з satya

«Не кради!» і «Не пожадай нічого, що є власністю твого ближнього !» співзвучне з asteya

«Не чини перелюбу!» співзвучне з brahamcharya

«Не пожадай жінки твого ближнього!» співзвучне з parigraha

Ісус навчав своїх учнів задовольнятися тим, що вони мають, давати кожному, хто просить, і збирати собі скарби не на землі, а на небі. Притча про багача показує небезпеку бажання земного добра понад Богом (Лк. 12, 16-21). 

 

NIYAMA  

 

Saucha – це чистота. Чистота в християнстві має більше внутрішнє значення – згідно з навчанням Ісуса, що людину робить нечистою не те, що входить у шлунок, а те, що виходить із серця (погані наміри) (Мт. 15, 16-20). 

Santosha – наступна. «Не турбуйтеся про своє життя: що будете їсти, чи що будете пити, чи в що зодягнетеся. Чи життя не важливіше від їжі, а тіло – від одягу? Шукайте спершу Боже Царство». 

Tapas – аскетизм і ревність. Досвід Ісуса в пустелі – це Tapas . Ми визнаємо, що дорога до вічного життя вимагає щоденного зусилля і самодисципліни – що було добре пояснено прикладом, що легше верблюдові пройти в вушко голки… Ісус також говорив про вузькі двері (Мт. 7, 13-14). 

Swadhyaya – самопізнання, які має відношення до зросту Ісуса в послуху й мудрості (Лк. 2). Ісус пояснював Писання у віці дванадцяти років. Як доповнення до постійного читання Біблії й інших духовних книжок, загальною практикою серед християн, які займаються самопізнанням, є «перегляд дня» або «особистий іспит сумління». Суть полягає в тому, щоб поглиблювати усвідомлення, наскільки ми живемо Євангелієм у думках, словах і вчинках упродовж дня. Мета – постійне навернення до Христа.  

Ishwarapranithana потужно співзвучна з найбільшою заповіддю: «Возлюби Бога всім серцем своїм, усією душею своєю…» 

 

ASANA  

 

Будь-яка комфортна поза тіла, яку практикуємо довший час, може бути асаною, описаною Патанджалі в своїй системі йоги. Слово asana походить від ‘as ’, яке означає сісти, сидіти тощо. В Євангелію ми читаємо, що Ісус проводив ночі на молитві. Ми не знаємо, у яких позах Він молився. Але довгі молитви давали Ісусові силу. Вже давно помітили, що асани допомагають довгим молитвам, входженню в медитацію і осягненні стану samadhi

 

PRANAYAMA  

 

Перебуваючи в такій позі (asana ) перерви в (регулярному ритмічному) русі видиху і вдиху називаються pranayama . Наше дихання – наш найкращий товариш. Якщо ми звертатимемося до нього в усіх наших труднощах, то знайдемо в ньому задоволення і вказівки. В Біблії подих є символом і вираженням життя. В єврейській спільноті подих особи був її життям. Якщо хтось помирав, то говорили, що Бог взяв у нього віддих. Вірили, що Бог вложив у людину свій подих. Саме присутність Божого Духа тримає людину при житті. Дихання має всі фундаментальні якості життя. В Євангелію від Йоана читаємо, що на початку було Слово, і Слово було з Богом. Це Слово втілилося і стало живим. Через це життя постало все. Також написано, що Святий Дух ширяв над поверхнею землі. Також читаємо в Євангелію, що після воскресіння Ісус з’явився учням і вдихнув у них Святого Духа. 

 

PRATYAHARA  

 

Pratyahara – це стан тіла і його органів чуттів, коли чуття, не маючи можливості контактувати з суб’єктами чи об’єктами, з якими природно контактують, йдуть за природою citta чи ума. Pratyahara – це п’ята anga восьмиступеневої системи йоги Патанджалі. Її вважають «нічиєю землею», бо вона завершує Bahiranga (зовнішню йогу) і розпочинає Antaranga (внутрішню йогу) – внутрішні практики. Отож, Pratayahara поєднана з умом (citta ). Це частина ума, придатками якого є органи чуття. Отож, специфічне значення pratyahara : «Спрямування почуттів всередину до їх джерела – розуму (mind ) і ума (citta )». 

У Євангелію читаємо, що Ісус залишав людей і віддалявся до невідомих місць, аби побути з Отцем. Зазвичай перед тим, як прийняти якесь рішення, Ісус проводив багато часу з Отцем. Більшість ночей – це години молитви. І тому ми розуміємо, що Ісус практикував pratyahara , через яку ми вчимося контролювати сенсорні органи. Так можна керувати всіма indriyas (чуттями) . Практикуючим (sadakas ) дуже важливо в розвитку pratyahara усунути чуття. 

 

DHARANA 

 

Вибери щось як основний об’єкт зосередження. Сфокусуй свою увагу на об’єкті у такий спосіб, що якщо увага зсунеться на щось інше, то відразу усвідом цей зсув. Потрібно усвідомлювати не тільки зсуви, але також бажання серця робити такі зсуви. Усвідомлення – це потужний засіб для зростання в любові до Бога і ближнього. Усвідомлення допомагає бачити Бога в усьому. 

 

DHYANA  

 

Це медитація чи контемпляція. Багато містиків говорять, що крім розуму й серця, якими ми природно спілкуємося з Богом, ми наділені містичним розумом і містичним серцем, здатностями, які дають нам змогу контактувати з Богом безпосередньо, сприймати й відчувати глибоку сутність осіб. Медитація – це найкращий засіб з усіх, перевірених людьми. Ніщо інше не є таким безпосереднім, таким потужним, таким ефективним у звільненні в нас божественності. Щоби мати більше Я. 

 

SAMADHI 

 

Dhyana переходить у Samadhi тоді, коли суб’єкт позбавлений своєї первісної форми і виразно сприймає тільки свою сутність. Samadhi – це ardhamatra nirbhasam і svarupa -sunyam iva (виразне сприйняття самої сутності без форми, яка має атрибути, вибрані для медитації. Samadhi для християн – це єдність із Богом. Коли Ісус з’єднується з Отцем, то можемо сказати, що перебуває в стані samadhi. 

 

Закінчення 

 

У минулому багато людей вважали, що християни можуть ідеально вести спокійне, сидяче, монастирське життя молитви, навчання та медитації. Але Ісус Христос прийшов на землю не як клявзуровий чернець, але як столяр в епоху, коли не було потужних сучасних інструментів! Він вибрав рибаків, таких як Петро, Андрій, Яків та Іван, які не мали дизельної лебідки, що витягувати свої сіті! Коли Ісус закликав учнів «йти» за Ним (Мт. 4, 19), то це зумовлювало йти сотні миль щороку. Це важливо, бо такий стиль життя здоровий і відповідний для виконання місії. Також слід усвідомити, що Ісус також практикував ashtanga йогу, всі 8 відгалужень чи ступенів. Читаючи Новий Завіт, кожний може зрозуміти навчання і уроки Ісуса. Я хочу закінчити твердженням, що Біблія також має 8 відгалужень йоги, а саме Ashtangayoga чи Raja yoga .  



[1]       R.B Pinto, Indian Spirituality in Action, (Bombay: Asian Trading Corporation, 1973), 13. 

[2]    Cherian Puthenpura,Yoga Spirituality: A Christian Pastoral Understanding (Bangalore: Camillian Publication, 1997), pp. 3-4. 

[3]     Vandana, Indian Spirituality in our Formation Programme in R.B pinto, “Indian Spirituality in Action (Bombay: Asian Trading Corporation, 1973), pp. 15-25. 

[4]    Swami Chidananda, Practical Guide toYoga, (Munger: The Divine Life Society, 2011), p. 25. 
<< Previous    1  [2]  3  4  5  ...8    Next >>