X
. ДІАЛОГ З ВНУТРІШНЬОЮ ДИТИНОЮ
Через місяць в мені змінилося
відчуття радості й миру, і це також
помітно впливає на мої стосунки з
іншими людьми: нульова
зустріч
(encuentro a cero) з моєю
«внутрішньою дитиною» була
фундаментальним кроком
вперед.
ЗЛОЩАСНИЙ
ПЕРФЕКЦІОНІЗМ
Попередня вправа, можливо, дала нам
можливість відкрити у собі аспекти,
поховані в глибинах нашого забутого
дитинства. Питання, які зазвичай
виникають у медитувальників, які
входять у контакт зі своїм
дитинством за допомогою
запропонованих вправ, можна
підсумувати так: «Де це життя, яке
я втратив, коли жив?» або «Чи я
можу відновити справжню любов, якої
не зазнав у
дитинстві?»
Аліса Міллєр, швейцарська
психологиня,
відома з досліджень жорстокого
поводження з дітьми, на цю тему
написала книжку The Drama of the
Gifted Child (Драма обдарованої
дитини): «Якщо особа здатна
відчувати, що в дитинстві її ніколи
не «любили» такою, якою вона була,
а тільки за її здобутки, успіхи й
позитивні якості, і що її дитинство
принесли в жертву такій «любові»,
то вона буде глибоко вражена, і
якогось дня захоче покласти край
такому виду «любові». І тоді вона
відкриватиме в собі потребу жити
згідно зі «справжнім я» і вже не
відчуватиме примусу здобувати
любов, яка, по суті, не зможе її
задовольнити, бо призначена для
«фальшивого я», якого вона почала
позбуватися».
Жан Ваньє, фундатор спільнот
«Ковчег», говорить, що коли його
запросили до школи, то був
здивований, побачивши над входом
великий напис, який учні бачили
щодня: «Не виділятися є злочином».
Жахлива токсичність, написана
невблаганним рефреном у серцях
хлопців: «Якщо не виділятимуся, то
буду злочинцем!»
Досвід дитячих глав життя для
багатьох був затьмарений і зіпсутий
болем постійного тиску долати себе
згідно зі злощасним
перфекціонізмом. Мало людей мали
можливість радіти автентичним
вихованням, дитячою атмосферою,
наповненою справжньою любов’ю,
вільним дитинством, відкритим на
творчість, на забави і радість
життя.
ВИЛІКУВАТИ ЗРАНЕНУ
ДИТИНУ
ГМС, мета якої – порядок і мир у
внутрішньому домі, пропонує
медитувальникам можливість зцілити
рани внутрішньої дитини, цієї
молодої і життєвої частини кожної
людини, яка ще перебуває в нас,
хоча, можливо, досі не звільнена й
травмована, і тому, ймовірно,
придушена. Зцілення цих ран
звільняє та відновлює чудові
енергії, які також є даром сили й
творчості у щоденному житті
дорослої людини.
Мета запропонованих нижче вправ –
полегшити зустріч з внутрішньою
дитиною, створюючи невимушену та
дружню атмосферу, щоб вона могла
почуватися вільною і розмовляти з
тобою. І тому перші кроки
присвячені створенню атмосфери
взаємної довіри й прийняття, після
чого можна буде робити вправи для
властивої й справжньої зустрічі. Це
свідчення учасника курсу,
присвяченого зустрічі з внутрішньою
дитиною: «Я вдома, в своєму
будинку, мені років з десять.
Входжу, ходжу по будинку звичайно,
впізнаю усе, бачу когось, але не
можу пригадати, хто це. Починаю
шукати маленького Альдо. Шукаю його
в кімнатах. Не знаходжу. Виходжу на
балкон, він стоїть там,
притулившись до вазона з геранню на
порозі тераси. Плаче, у розпачу.
Хоче померти, просить Бога, щоб
послав йому смерть. Я перебуваю
позаду. Затримуюся і дивлюся на
нього. Раптом згадую, що все це –
правда. Чому він хоче
померти?
Відчуваю у ньому безмежний сум, він
самотній.
Я неймовірно люблю його. Кличу
його, він повертається і виглядає
здивованим. Він дивиться на мене
широко розплющеними очима! Через
мить він у мене на руках. Я ніколи
нікого так не любив, і знаю, що він
також; знаю, що пізніше прийдуть
мої діти, але він особливий. Я даю
йому лист, написаний йому, а він,
усміхаючись, дістає з кишені штанів
свій лист, ми сміємося. Ми уклали
таємну угоду: «Альдо, говорю йому,
біжи, грайся. Тримай, ось твоя
рушниця!» І сама та, яку він любив
найбільше. Він сміється і
вибігає.
Я повертаюся в будинок і за шторами
когось бачу, здороваюся з ним як із
старим товаришем. Не бачу його, не
знаю, хто це. Говорю до нього:
«Дякую». Він відповідає: «Нема за
що!».
Я виходжу з будинку і тут сідаю.
Знайшовши маленького Альдо, я
відчув спокій і безпеку, які рідко
відчував. У мене ностальгія за
ним».
Для полегшення справжньої зустрічі
та діалогу з нашою внутрішньою
дитиною вправа розділена на три
частини: перші дві частини
присвячені щирому обміну листами
між «я дитина» і «я теперішній».
Остання частина найважча і
присвячена візуалізації і
сенсибілізації повідомлень, якими
попередньо обмінювалися в листах.
Після кожної частина має бути
перерва або виконувати вправи в
різні пори дня. Останній крок,
присвячений властивій і справжній
зустрічі, не повинен перевищувати
півгодини, включно з повним
обнуленням; безсумнівно, що
недовершені зустрічі можна
повторювати і, якщо не таке
бажання, поглиблювати для кращого
пізнання внутрішньої
дитини.
ВПРАВА
Діалог із внутрішньою
дитиною
ПЕРША ЧАСТИНА: ЛИСТ ДОРОСЛОЇ
ЛЮДИНИ ДО
ДИТИНИ
• Сядь у позу, яка найбільше сприяє
поставі спокою й погідності духа,
розслабся до першого або другого
рівня розслаблення (не робити
повний спуск). Тримай перед собою
щоденник, відкритий на «Секції
діалогів»
або приготуй якийсь листок і ручку,
щоби писати.
• Зосередь увагу на собі самому в
тому віці життя, до якого
звертаєшся. Якщо маєш своє фото з
цих часів, то воно може допомогти
відновити спомини з цих часів.
Спробуй відчути свою внутрішню
дитину перед собою, вона сидить
біля тебе зі своєю маленькою
історією, радощами, смутками й
ілюзіями…
• Якщо відчуваєш свою внутрішню
дитину близько, то напиши їй листа.
У ньому спонтанно виражай все своє
бажання зустріти її, любити,
допомагати їй у її проблемах… усе,
що ти відчував, коли наближався до
свого конкретного життя цього
періоду у вибраній главі життя.
Передовсім ти повинен виразити свою
любов, якої, як відчуваєш, вона
прагне.
• Виливай свої почуття без роздумів
і зусиль. Написавши листа,
перебувай у мовчанні й спокою
якийсь час.
Аліса Міллєр
(Alice Miller) народилася в
Польщі (1923), виростала у
Швейцарії, де навчалася і
отримала докторати з філософії,
психології та соціології у
Базилеї в
1953.
Citado por J.
Abrams, en AA.W, Recuperar
el Niño interior, edición
de J. Abrams, Kairós, Barcelona
2001, p.
17.
Cosí medita
la gente,
pp.
82-83.
ДРУГА ЧАСТИНА: ЛИСТ ДИТИНИ ДО ДОРОСЛОЇ ЛЮДИНИ
•
Через достатній проміжок часу або в іншу пору дня
повтори перший пункт попередньої вправи, присвячений
розслабленню.
•
Потім попробуй відчути в собі внутрішню дитину й
написати відповідь на попередній лист. Лист дитини
до дорослої людини слід писати лівою рукою, він буде
коротшим і простішим, написаним без роздумів, а з
покірністю й почуттями дитини.
•
Написавши два листи, прочитай їх
голосно.
Ліва рука
пов’язана з правою півкулею мозку, яка
зберігає найбільш ранішні та архаїчні
спомини, образи, події тощо. Очевидно, що в
лівші все навпаки.
РЕТЯ ЧАСТИНА: ЗУСТРІЧ
• Постарайся, щоб місце для медитації було захищене
від зовнішніх збудників, які можуть перешкоджати
медитативному досвіду: шуми, інтенсивне світло
тощо. Розслабся до повного
обнулення.
• Якщо бажаєш, то можеш попросити в свого
внутрішнього Вчителя благодать справжньої зустрічі
дружби і примирення зі своєю внутрішньою
дитиною.
• Тепер візуалізуй двері – конкретно і реалістично.
Поволі трансформуй їх у двері твого дитинства.
Намагайся побачити всі деталі: розмір, колір тощо.
Споглядай почуття і відчуття, які при цьому в тебе
виникають.
• Тепер актом волі й бажання відчини двері навстіж
і ввійди до свого дому. Проходячись по дому,
піддайся всім деталям та почуттям, які спонтанно
виникають у різних місцях дому твого дитинства. Це
можуть бути візуальні, слухові, нюхові й відчуття,
які важко описати, почуття…
• Тепер зайди до кімнати, в якій ти бавився і спав.
Спочатку затримайся біля дверей. Збуди в собі
прагнення зустрітися зі своєю внутрішньою дитиною,
з якою ти обмінявся листами. Тепер натисни на
клямку дверей і увійди до кімнати.
• Коли ти увійшов, то повністю дозволь твоєму
управителеві спостерігати за всім, що відбувається.
Можливо, що бачиш там маленьку дитину, яка відчуває
себе старшою, або твоя свідомість переміщується в
маленьку дитину, з якою ти ідентифікуєшся, яка
бачить, як відчиняються двері й входиш ти, доросла
людина.
• Мета цієї вправи – зустріч і поглиблення
розуміння змісту, послань, якими ви обмінялися.
Нехай доросла людина покаже дитині те, що їй раніше
написала, або нехай дитина заговорить до дорослої
людини. Ви розмовлятимете й перебиватимете одне
одного з емоціями. У всякому разі, дозволь
проявлятися усім відчуттям, почуттям і картинам,
які випливають на поверхню, не відкидай ніщо, що
хоче проявитися у такий важливий
момент.
• Вправа закінчується дружбою і обіцянками
продовжувати зустрічі й допомагати одне одному в
потребі. Також може бути цікавим звернутися до
внутрішнього Вчителя, щоби він благословив вашу
дружбу.
Запитання
1. Коли зустрічаюся зі своєю внутрішньою дитиною,
то не можу ідентифікуватися з нею. Відчуваю себе її
мамою. Чому?
Мабуть твоя внутрішня дитина потребує тебе як маму,
оскільки ще потребує материнської любові.
Постарайся дати їй те, що їй
бракує.
2. Не пам’ятаю нічого суттєвого з періоду
дитинства. Мама мене дуже любила, пояснювала мені
мої помилки, але не карала. Тато також мене любив,
але через працю часто був відсутнім. Ніколи мене не
карав. Криза сталася у підлітковий період. Я легко
написала лист собі як підлітку. Але нічого не
вийшло, коли ролі помінялися. Собі дорослій я не
змогла нічого написати. Що я робила не
так?
Ти все робила правильно. Те, що вважаєш перешкодою
у спілкуванні, означає, що ти не чинила зусиль, щоб
зробити вправу «досконалою» за будь-яку ціну.
Підліток ще в замішанні й соромиться відчинитися
(підлітки не налаштовані легко спілкуватися з
дорослими). Потрібний час. Раджу продовжувати
вправу, поки блокади не зникнуть самі.
3. Чи можна відчувати себе не однією дитиною, а
кількома?
Дозволь, щоб з тебе все виходило спонтанно: це
найважливіше. Може бути, що йдеться про різні
аспекти дитинства, які хочуть проявитися у такий
спосіб. Просто споглядай те, що виходить із тебе, і
як виходить; усе це сприяє очищенню і впорядкуванню
твого внутрішнього дому.
4. І що робити, коли я відчинив двері, а кімната
мого дитинства порожня?
Тоді можеш спробувати зробити це ще раз. Але чому
ти не хочеш поглиблювати самопізнання? Якщо кімната
порожня, то намагайся розслабитися краще й
повторити вправу, і побачиш як це
функціонує.
5. Моя внутрішня дитина сказала мені: відчуваю себе
в’язнем, прийди за мною, бо я самотня. Що маю
робити?
Роби те, що відчуваєш!
6. Обмін листами між мною і внутрішньою дитиною був
емоційним. Але коли я зустрілася з дівчинкою, то
вона бігала і стрибала з місця на місце. Я
попросила допомоги у внутрішнього Вчителя, потім
вирішила вийти й зайти знову до цієї кімнати. Але
це мені здалося дивним, бо дівчинка, яку пам’ятаю,
була доброю і приязною.
Ти добре виконала вправу. Немає нічого незвичайного
в тому, що при першій зустрічі не вдається
зав’язати стосунки. Раджу тобі повторити вправу так
як її відчуваєш.
7. Думаю, що я зустрілася зі своєю внутрішньою
дитиною, але що мені робити тепер? Не хочу залишати
її в кімнаті й бачитися з нею тільки час від часу.
Чи можу її взяти з собою? Але як? Змусити її
рости?
Довірся своєму серцю! Але мусиш уникати двох
крайнощів: не втручатися надмірно в її життя й не
залежати від неї надмірно. Постарайся зрозуміти, що
вона насправді хоче, щоби в домі запанував мир та
порядок. Потрібно поважати взаємні життєві ритми й
відповідну приватність. З упевненістю можна
сказати, що наступні зустрічі прояснять
ситуацію.
8. Моя внутрішня дитина відповіла мені: «Привіт, не
можу дочекатися того часу, коли буду дорослою, і
побачити – якою я тоді буду». Чому вона це сказала
мені, а не комусь іншому?
Бо вона хотіла розповісти про себе. Але сказала це
«комусь іншому», тобто тобі. Як би там не була,
вона потребує почуватися дорослою, бачити, як
зростає у гармонії та єдності з тобою. Допоможи їй
осягнути це бажання.
9. Я так примирився зі своєю внутрішньою дитиною,
що вона не хоче мене відпустити: постійно її
візуалізую, вона сміється й задоволена бути біля
мене. Це нормально?
Нормально. Пізніше тобі також допоможе вправа про
чарівну дитину, зможеш увібрати в себе всю
креативність та енергію, яку вона тобі може
дати.
10. Я здивована! Вражена! Не сподівалася на таку
зустріч, мені від неї треба так багато навчитися!
Вона стала «собою» завдяки тільки одному дружньому
листу! Але що це означає? Це моя
фантазія?
Фантазія – це дар, який часто допомагає нам
поглибити знання самих себе; це не синонім слова
«неправда» чи «не дійсність». Дерево пізнається по
плодах. Плід твого досвіду – несподіване й
захопливе відчуття неочікуваної можливості
особистого розвитку, яке слід збільшувати й
поглиблювати під час наступних зустрічей.
|