VII. ДОПОМОГА СНІВ
Ці
дари продовжують дозрівати як бруньки у мені під час
щоденної медитації або в будь-якому сні, який
неочікувано приходить, щоби збагатити мої ночі
новими, корисними, неймовірними пунктами для
роздумів.
НИЖНІ
ПОВЕРХИ (LOS PLANOS DE ABAJO)
До
цього моменту ми вивчали наш дім і його мешканців
(маленькі «я») на свідомому рівні (nivel
consciente). Але дім має не тільки зовнішній поверх,
має ще нижчі поверхи, менш доступні для
спостереження управителя. Фахівці, які досліджують
ці рівні, називають їх по-різному: підсвідоме
(subconsciente), бо розташоване «нижче» рівня
звичайної свідомості в пробудженому стані, несвідоме
(inconsciente), бо «не повністю свідоме»,
колективне
несвідоме (inconsciente colectivo) –
різновид несвідомого, притаманного не тільки
індивіду, а й групі людей.
Нелегко
точно визначити зміст нижніх поверхів нашого дому,
бо цей зміст не доступний для нормального
спостереження управителя. Але одне є певним: там є
життя, відмінне від усвідомленого життя, але через
це воно не менш автентичне і не менш наше. Інша
типова риса змісту нижніх поверхів – вони не хочуть
перебувати в повній ізоляції й не мати можливості
комунікації з сусідами з верхніх поверхів. Вони не
хочуть відмовлятися від участі в управлінні нашим
домом, і тому при різних нагодах й з різними
інтервалами посилають нам особливі послання. З
давніх-давен ці послання називаємо «снами», але, як
побачимо, не всі вони мають однакову природу, хоча
формують інформацію для верхніх
поверхів.
ДОПОМОГА
СНІВ
Здається,
що сни можуть дати значний внесок у наше
самопізнання і зростання, бо співпрацюють в
управлінні нашого дому і тому становлять частину
нашого життя. Надсилання нам повідомлень також
свідчить про їхню зацікавленість повідомити нам
щось. Важливо зрозуміти, як отримувати ці послання,
як їх слухати й читати; і, перш за все, як
користуватися їхнім змістом і залучити їх до
побудови гармонії й порядку в нашому домі, і як з
їхньою допомогою усувати перешкоди на шляху до
центру Буття.
Очевидно,
що в одній главі не опишемо вичерпно те, що
відноситься до нашого оніричного виміру. Тут я обмежуся
деякими важливими аспектами, бо внесок наших снів у
інтегральну працю по очищенню і самопізнанню дуже
великий, вони допомагають зав’язати контакт з
Господарем чи центром нашого Буття.
РІЗНОМАНІТНА
ТИПОЛОГІЯ СНІВ
Перше,
що вважаю важливим у розгляді оніричної дійсності,
це різноманітна природа снів. Тут я коротко подам
різні види снів, про які мені розповідали учасники
курсів та інші особи, тобто це безпосередні
свідчення.
• Пророчі сни, які пізніше точно
здійснюються.
• Слова, які, як здається, містять глибоке, але
таємниче й нерозбірливе повідомлення (Двері. Мої
двері зверху… шукай там, на ясному
горизонті!)
• Здійснення великого прагнення (обняти і
попрощатися з молодшим братом, який загинув у
автомобільній катастрофі).
• Життя в іншій тонкій, але знайомій дійсності, яку
ніби відчуваєте щоденно (помилково пробудитися в
своїй кімнаті, вилетіти з неї та з’єднатися у повному
просторі зі світлими особами, які стверджують: «ми
тут зустрічаємося щодня»).
• Відповідь на фізичні чи математичні проблеми
(побачити на клавіатурі комбінацію клавіш для
розблокування комп’ютера, розв’язати складну
геометричну задачу, в архітектонічному проекті побачити
елемент, якого бракує).
• Дуже яскраві й кольорові сни з відчуттям контакту з
іншою дійсністю, які запам’ятовуються на все
життя.
• «Чорно-білі» ледве розбірливі сни, які швидко
забуваються.
Подані
тут види снів можна детально вивчати й доповнювати
подібними прикладами. Мета цього переліку –
прояснити, що терміном «сон» ми позначаємо контакт з
багатоформною та різноманітною дійсністю. Мені також
здається, що ця версія світу снів цілком
підтверджена різними психологічними теоріями і
школами, які намагаються пояснити, чому ми бачимо
сни і що вони означають. Звичайно, що психологічні
школи та теорії дуже цікаві й корисні, але вони
залишаються теоріями, жодна з них не стала
абсолютною і безперечною доктриною.
Ми
вводимо в практику ГМС контакт зі снами для того,
щоб допомогти медитувальникам збагатити самопізнання
і інтегрувати оніричні послання в працю над
гармонічним веденням дому. З другого боку, якщо наш
дім буде чистим і впорядкованими тільки на рівні
звичайної свідомості (conciencia ordinaria), тобто
на першому поверсі, то брак чистоти на підсвідомому
рівні помітимо під час медитації, яка веде нас з
першого до нижніх поверхів.
ЦІНУВАТИ
НИЖНІ ПОВЕРХИ
Спершу,
якщо хочемо мати добрі й дружні стосунки зі своїми
снами, то раджу по-справжньому шанувати нижні
поверхи та їхніх мешканці, яких часто забуваємо і
вважаємо їх «бідними родичами» у своєму життєвому
досвіді.
Щоби
їх шанувати, ми повинні мати позитивну й реалістичну
мотивацію.
Тут
подаю кілька пунктів для роздумів над цією
мотивацією.
• Відомо, що щораз більше людей займається
самоаналізом. Для них сни – дуже корисне джерело
інформації та самопізнання. Слід додати, що для їх
отримання й легкого запам’ятовування достатньо мати
сильне особисте бажання займатися самопізнанням, тобто
просто розглядати сни як ефективний внесок в осягнення
бажаного результату, що, безсумнівно, спонукає до
постійного й частого спілкування з нижніми
поверхами.
• Я вже наголошував на важливості контакту зі снами з
метою очищення свого дому й усунення перешкод на шляху
до центру нашого Буття.
• У той час як наші маленькі «я» на першому поверсі
намагаються нас заплутати й обманювати про справжні
перешкоди на шляху до центру, повідомлення з нижніх
поверхів говорять нам майже з дитячою наївністю та
інфантильність про те, що з нами насправді
відбувається. Правда, що мова снів відмінна від мови
першого поверху, але якщо часто з ними контактуємо і
поважаємо їх, то сприймати їх розумно не становитиме
труднощів.
• Окрім того сни також можуть бути дуже корисними для
практичного життя, бути джерелом творчості й
відкриттів. Такі відомі особи як Е. А. По, В. Скотт,
Гете, Кафка, Стівенсон, Декарт, Ейнштейн, Кекуле й інші
знаходили у своїх снах скарби для створення художніх
творів та наукових відкриттів.
• Древні поважні цивілізації підтримували контакт із
оніричним виміром для свого психо-фізично-духовного
розвитку. Традиції Тібету, Індії, Лівії, Японії,
Єгипту, Греції та Риму у своїй давній історії залишили
величезну інформацію на цю тему.
Думаю,
що ці й подібні рації допоможуть зацікавленим
читачам з більшою пошаною ставитися до нашого
оніричного виміру.
ДОПОМОГА
ДЛЯ ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯ СНІВ
Вчені,
які досліджують сни, вже давно виявили, що сни
проходять циклічними етапами. Приблизно кожні
дев’яносто хвилин ритмічна мозкова діяльність
сплячого наближається до стану пробудження. Пам’ять
про сни зменшується в міру наближення до ранку, але
якщо хтось пробудиться вночі в середині зазначеного
процесу, то обов’язково згадає сон. І тому ми можемо
навчитися ненадовго прокидатися в кінці кожного
природного циклу і перед початком наступного (коли
ненадовго повертаємося на інший бік і знову
занурюємося в сон), щоб легко згадати
сон.
Для
цього потрібно підтримувати в собі певну стратегію
чуйності. Якщо спокійно та терпеливо пробуватимемо
пробуджуватися трошки більше в кінці кожного циклу
сну, то не важко буде у цій царині отримати більше
знань. Проте така чуйність не рекомендується в
станах емоційного напруження (неспокій, тривога,
біль, страх…).
На
початку я вже пояснив різні техніки для
запам’ятовування снів. Тут коротко
пригадаю деякі з них. По-перше, чуйність уві сні
починається в сонливому стані перед самим справжнім
сном, коли ми вже хочемо відпочити і наш мозок
сповільнює свій звичайний ритм (α-хвилі). Тоді ми
можемо коротко висловити бажання запам’ятати сон
наприкінці звичайного циклу або вранці. Декому допоможе
прочитання якогось параграфу з книжки про
сни.
Коли
пробудимося, пам’ятаючи сон, то важливо його
«закріпити». Не рухаючись, кілька разів пригадати
основні символи сну (на такій вулиці в
Римі, зустріч з цією людиною. Обідаємо в цьому
ресторані). Достатньо зафіксувати основні
символи, і вранці згадаємо весь
сон.
ЯК
СТАВИТИСЯ ДО ОНІРИЧНИХ ПОСЛАНЬ
Існує
багато способів трактування снів – залежно від шкіл
психології, типів терапії тощо. Я віддаю перевагу
терміну «прочитати», або, краще, «запам’ятати
(conmemorar)» сон у сенсі, що він сподобався і
зберігаємо його в пам’яті, а не терміну
«інтерпретувати» його. Порівнюючи наші стосунки зі
снами до стосунків з іноземною мовою, можемо
сказати, що не володіємо нею доти, доки потребуємо
перекладача, який перекладає для нас чужі фонеми на
нашу рідну мову. Але якщо трьох-чотирьох річна
дитина потрапить в іншу країну, то через два роки
вже добре володіє цією мовою і не потребує
перекладача. Що сталося? Дитина просто «прийняла»
нові звуки й жести, які стали для неї новою знайомою
мовою. Це саме можемо робити зі снами. Не
недооцінюючи методи, які показали свою ефективність
у різних психологічних школах (пізніше я подам
деякі), можемо підійти до своїх снів природно,
приймаючи і смакуючи їх з дружнім, зацікавленим і
позитивним налаштуванням. І таке налаштування я
називаю «запам’ятовуванням» снів.
Запам’ятовувати
(Conmemorar) свої оніричні пригоди – це просто
пам’ятати їх (recordarlas), носити їх з собою
вранці, дозволяти їм проявлятися упродовж дня – так
як ми дозволяємо проявлятися красивим пейзажам з
побаченого напередодні фільму чи якійсь фразі, яка
приходить спонтанно, чи музиці, яка виринає з
пам’яті. У такий спосіб наші сни будуть нам щораз
ближчі. Також часто виникатимуть проблиски інтуїції
щодо снів, які спонтанно виходять із цих
інвокацій.
Сни
– це оніричне життя, але наше життя. Кожної ночі ми
справді проживаємо якусь частину оніричного виміру,
який щось у нас породжує, так само як у нас щось
породжує вимір свідомого стану упродовж дня.
Пропоную читачам ставитися до подій, які
відбуваються у сні, з простою безпосередністю, яка
буде простим способом розуміти цінний внесок снів і
насолоджуватися ним.
ВПРАВА
Медитація
над снами
По-перше:
вибери сон, який ти запам’ятав. Потім починай
медитацію з попереднім частковим чи повним
розслабленням – як буде подаватися в кожній вправі.
Подані тут коротко методи поглиблення снів взяті з
різних шкіл і досліджень, які займаються цією темою.
Потім кожний сон потрібно перенести до секції снів у
Щоденнику
самопізнання (глава 16) – якщо хочеш цей досвід
використати на дорозі ГМС.
1.
ПРОЯСНЕННЯ (Aclaración) СНУ:
НСПП
(Назва,
Сюжет, Почуття, Питання) (Titulo, Trama,
Sentimientos, Pregunta). Це корисний метод для тих,
які «не мають часу» для продовженої медитації та
поглиблення своїх снів. Мета методу – дати коротке
«прояснення» сну. Попереднє розслаблення не
потрібне. Достатньо записати назву, вибрану
спонтанно, сюжет кількома реченнями, почуття
кількома словами (здивування, страх, радість, дивне
відчуття, легкість…) і задатися питанням: що мені
говорить цей сон? Такі прояснення можуть спонтанно
викликати корисні інтуїції на цю
тему.
2.
ПЕРЕТВОРИТИ СОН У СИМВОЛ
Розслабся
до повного обнулення. Вибери символ сну, який тебе
приваблює і видається тобі цікавим. Відразу
візуалізуй його й увійди в нього так, ніби ти
перетворився в нього, ніби ти є «маленьким я».
Ідентифікувавшись із цим символом, попробуй
відповісти на питання: «Як можу себе описати? Що
відчуваю та досвідчую? Чого мені бракує?» Відповіді
– це ключі для кращого розуміння частини твоєї
особи, втіленої в символі, і його послання до
тебе.
3.
ДІАЛОГ МІЖ СИМВОЛАМИ
Переглянь
список усіх основних символів твого сну: особи,
тварини, речі. Вибери два чи три символи, які
найбільше тебе приваблюють. Розслабся до повного
обнулення і візуалізуй вибрані два чи три символи.
Запроси їх розмовляти між собою. Розслаблено слухай,
що вони говорять, і спокійно відкриєш цікаві
елементи про себе і про своє життя.
4.
РОЗДУМУВАТИ НАД СЛОВАМИ СНІВ
Часом
пам’ятаємо слова чи фрази зі снів без образів.
Повністю розслабся, зосередься на слові чи фразі,
розслаблено повторюй слово чи фразу, не
розмірковуючи над ними. Водночас спостерігай за
почуттями, образами, значеннями, споминами, які
спонтанно виникають при повторенні цих слів. Після
медитації роздумувати над цим усім, намагаючись
знайти зв’язок із повсякденним життям.
5.
КЛЮЧ ДО СНУ В МОМЕНТ ПРОБУДЖЕННЯ
Якщо
ти пробудишся, пам’ятаючи щойно побачений сон, то ще
в ліжку запитай: «Яке центральне послання мого сну?
Який подарунок мені приносить? Який зв’язок має з
моїм щоденним життям? Що хоче сказати це послання?»
У цей момент ти перебуваєш у точці між підсвідомим і
свідомим станом. Цей метод корисний у тій мірі, в
якій моя підсвідомість привчена до дружніх і частих
стосунків зі свідомістю.
6.
ОНІРИЧНИЙ ПОСІВ
Це
древня техніка, яку ми так підсумуємо: за кілька
днів до вправи побачити сон, який відповідає певній
проблемі або чомусь незнаному, що хвилює. У
відповідний день, перед тим як заснути, у стані
спокою і розслаблення, близького до сну (хвилі α),
подумки коротко висловити бажання отримати в сні
відповідь на тему, яка цікавить. Оніричний матеріал,
який приходить, легше прочитати, бо він орієнтований
на відповідь на питання. У деяких лабораторних
експериментах посів (який називають оніричною
інкубацією) робиться у групі, щоби допомогти
одному з членів групи: кожний учасник цієї ночі
відмовляється від свого сну, щоби почути відповідь
на невідому проблему учасника, який просить про
допомогу.
Запитання
1.
Вже довший час не можу запам’ятати сни, навіть якщо
перед сном роблю вправу чи прохання пригадати сон.
Що це означає? В чому проблема? Що мене
блокує?
Якщо
наполегливо й терпеливо дотримуєшся описаної
стратегії чуйності, то контакт відбудеться. Може
бути що спілкування між верхнім і нижнім поверхами
загальмується, але колись відбудеться. Нагадую, що
не можна опускати деталі цієї вправи: стан спокою
перед сном, типовий для мозкової активності в
діапазоні α-хвиль, повна відсутність напружень та
емоційного збудження і дружнє налаштування до
нижнього поверху і пошана до нього.
2.
Психоаналіз говорить, що сни походять із
несвідомості. Чи відповіді, які можемо отримати від
снів через оніричний посів, походять від нас самих
чи від надприродної дійсності? Якщо походять від
одного і від другого, то як можемо пізнати, коли
походять від нас, а коли від надприродного
світу?
Ми
не можемо ставитися до наших неясних снів як до
точних наук. Загалом, тут можна також застосувати,
згідно з якістю отриманої відповіді, правило
розпізнавання, що «дерево пізнається по плодах». Але
дослідники, також і древні, розрізняють більші та
менші
сни. Сни, які вражають своєю інтенсивністю і
незабутністю яскравих кольорів і почуттів, – це
більші
сни, які я називаю головними. Ці сни
ми пам’ятаємо роками, упродовж усього життя з
початковою інтенсивністю; навпаки, менші сни частіші
й більш доступні, вони бліді й легко забуваються. У
нашому житті рідко з’являються головні сни, хоча
в містиків і медитувальників їх більше. Не можна
стверджувати, що всі головні сни
обов’язково походять із надприродної дійсності, хоча
також не можна цього виключати. Багато таких снів
бачимо, до прикладу, на сторінках Біблії.
3.
У моєму віці рідко бачу сни, але навіть коли щось
сниться, то пробудившись, нічого не пам’ятаю.
Залишилися тільки негативні чи позитивні образи, але
без логічної послідовності. Це мене дуже злить. Чому
так відбувається?
Щоби
добре запам’ятати сон, потрібно сумлінно
практикувати зосередження на чотирьох основних
символах – як говорилося раніше. Також не слід
забувати вправу і практику чуйності, особливо
відразу після першого сну. Щодо логіки, яку не можеш
знайти, то сни не промовляють до нас у логічний
спосіб, не формуються так, як наша свідома логічна
мова, і тому тобі не треба чинити зусилля для
знаходження «логічного» змісту цих послань, а
сприймати й досвідчувати через образи і
почуття.
4.
Як можу наказати підсвідомості запам’ятати
найпрекрасніший сон, якщо ніколи нічого не сниться?
Не можу зануритися в глибокий сон, бо постійний шум
тримає мене напівпробудженою.
Мені
здається, що твій вислів «наказати підсвідомості» не
узгоджується з дружньою й відкритою поставою до
нижніх поверхів. Цей вислів говорить про стосунки
пан-раб. Але раніше наголошувалося на важливості
близьких і дружніх стосунків зі своєю підсвідомістю.
Якщо ставимося до неї зверхньо, без належної пошани,
то вона відповідає нам так само, відмовляється
спілкуватися, зневажає нас, тобто віддзеркалює наше
налаштування і наші почуття до неї. Треба змінити
таке налаштування і наполегливо практикувати техніку
запам’ятовування снів. У свою інвокацію можеш
включити бажання більш-менш у такій формі: «Можу
добре спати упродовж часу, відведеного для нічного
відпочинку».
5.
Я хотіла би знати, чи за допомогою медитації можемо
поглибити досвід снів, які повторюються. Кілька
разів на рік (це рідко) мені сниться, що маю скласти
іспит на атестат зрілості. Відчуваю неспокій і
тривогу тих часів, хоча я вже випускниця. Також мене
мучив і мучить інший сон – про війну. Чую ритмічні
кроки солдат, які зупиняються, вдираються у дім і
хапають мужчин. Відчуття такі живі й справжні, що
прокидаюся, залита потом.
Сни,
які повторюються (як і всі інші сни), приходять,
щоби допомогти нам. У деяких випадках вони хочуть
нам передати щось важливе, що ми не чуємо чи не
хочемо бачимо. Тому вони повторно повідомляють нас.
Повторення сну може означати, що ти турбуєшся, щоби
бути на висоті окресленої ситуації, так само як
турбувався про іспит на атестат зрілості. Спробуй
зрозуміти, що він тобі говорить, виконуючи вправу
про оніричну медитацію. Можеш, до прикладу,
зав’язати діалог зі своїм іспитом і запросити його
поговорити з тобою. Пізніше, в свідомому стані, в
конкретній ситуації, пов’язаній зі сном, пробуй
поводитися відповідно до пропозицій, отриманих під
час медитації. Це також допоможе медитувати над сном
про війну. Можеш також вибрати символ, який тобі
здається значущим і важливим, таким як солдат, і
поговорити з одним або з кількома солдатами, яких
чуєш. Ти можеш першим підійти до дверей дому перед
ними, запросити їх увійти і розмовляти про те, чого
вони бажають і що хочуть тобі
сказати.
Для поглиблення
цієї теми див. мою книжку Meditare un
sogno, Edizioni Messaggero, Padova
20053; La ayuda de Jos sueños
en el crecimiento espiritual, Sal Terrae,
Santander 2006.
Див.
посилання 1.
|