Медитація
і контемпляція
Перший
тиждень духовних вправ св. Ігнатія Лойоли – медитація,
наступні тижні – контемпляція. Медитація – це роздумування,
дискурсивна молитва. Контемпляція – це споглядання, перехід
від дискурсивної молитви до напівдискурсивної. Закінчення
реколекцій – споглядання для здобуття любові, іншими словами
– знайти Бога в усьому, ще по-іншому – осягнути досвід
адвайти: недвоїстості буття, ще по-іншому – перейти на вищий
рівень свідомості, ще по-іншому – відчути, побачити,
зрозуміти вищу суть усього, що відбувається, окремі
розрізненні факти з’єднати в одну цілість, ще по-іншому –
зробити глобальний синтез теології, антропології,
космології, звести все в одну єдність.
Чому
необхідно розпочинати від медитації, а не відразу споглядати
євангельські правди та сцени? Зробімо аналогію з таїнствами
Церкви. Перше таїнство – Хрещення, усі інші таїнства можливі
лише після того, як людина отримає таїнство Хрещення. Що
таке Хрещення на рівні психо-духовного досвіду, чому ми
називаємо його ініціацією в християнське життя? Повний обряд
таїнства Хрещення, який поєднує Божу благодать із зовнішніми
знаками, які є символами таїнства Хрещення, але повинні бути
дієвими символами, які реалізують таїнство, а не лише
вказують на нього чи пояснюють його, таким чином з’єднуючи
дух і матерію в одне ціле: катехумен повністю занурюється
під воду – це досвід вмирання старої людини, досвід великого
духовного спустошення, кенозису, пекла. Божа благодать
воскрешає його до нового життя як нову людину – це досвід
нового народження, великої духовної втіхи, досвід Божої
любові та прощення.
Мета
першого тижня духовних вправ – досвід глибини своєї
гріховності та Божої любові й прощення. Це як досвід
таїнства Хрещення. Саме цей досвід відриває мене від мене
самого й спрямовує до Бога, це перехід від егоцентризму до
теоцентризму. Лише після такого досвіду я спроможний дійсно
споглядати євангельські правди зі спрямуванням до Бога. Якщо
не пройду через цей досвід, то євангельські сцени
споглядатиму через призму свого Я, егоцентрично, спотворено.
Простими словами – на глибинному рівні я буду в центрі свого
світогляду, Бог буде для мене золотою рибкою, незважаючи на
те, що діється в моїй свідомості, якими церковними науками
та дипломами напхана моя голова.
Перший
тиждень ще називається дорогою очищення. І саме на цій
дорозі, проходячи внутрішнє очищення, відкриваємо свої
прив’язання, свої невпорядковані схильності – пізнаємо
правду свого життя. Але це не означає, що ми вже повністю
очищені, без вад, плям, прив’язань. Очищення
продовжуватиметься й на наступних етапах, але тут повинно
бути достатнім для того, щоб перейти на другий рівень
молитви – євангельську контемпляцію.
|