Медитація і контемпляція  

 

Перший тиждень духовних вправ св. Ігнатія Лойоли – медитація, наступні тижні – контемпляція. Медитація – це роздумування, дискурсивна молитва. Контемпляція – це споглядання, перехід від дискурсивної молитви до напівдискурсивної. Закінчення реколекцій – споглядання для здобуття любові, іншими словами – знайти Бога в усьому, ще по-іншому – осягнути досвід адвайти: недвоїстості буття, ще по-іншому – перейти на вищий рівень свідомості, ще по-іншому – відчути, побачити, зрозуміти вищу суть усього, що відбувається, окремі розрізненні факти з’єднати в одну цілість, ще по-іншому – зробити глобальний синтез теології, антропології, космології, звести все в одну єдність. 

Чому необхідно розпочинати від медитації, а не відразу споглядати євангельські правди та сцени? Зробімо аналогію з таїнствами Церкви. Перше таїнство – Хрещення, усі інші таїнства можливі лише після того, як людина отримає таїнство Хрещення. Що таке Хрещення на рівні психо-духовного досвіду, чому ми називаємо його ініціацією в християнське життя? Повний обряд таїнства Хрещення, який поєднує Божу благодать із зовнішніми знаками, які є символами таїнства Хрещення, але повинні бути дієвими символами, які реалізують таїнство, а не лише вказують на нього чи пояснюють його, таким чином з’єднуючи дух і матерію в одне ціле: катехумен повністю занурюється під воду – це досвід вмирання старої людини, досвід великого духовного спустошення, кенозису, пекла. Божа благодать воскрешає його до нового життя як нову людину – це досвід нового народження, великої духовної втіхи, досвід Божої любові та прощення. 

Мета першого тижня духовних вправ – досвід глибини своєї гріховності та Божої любові й прощення. Це як досвід таїнства Хрещення. Саме цей досвід відриває мене від мене самого й спрямовує до Бога, це перехід від егоцентризму до теоцентризму. Лише після такого досвіду я спроможний дійсно споглядати євангельські правди зі спрямуванням до Бога. Якщо не пройду через цей досвід, то євангельські сцени споглядатиму через призму свого Я, егоцентрично, спотворено. Простими словами – на глибинному рівні я буду в центрі свого світогляду, Бог буде для мене золотою рибкою, незважаючи на те, що діється в моїй свідомості, якими церковними науками та дипломами напхана моя голова. 

Перший тиждень ще називається дорогою очищення. І саме на цій дорозі, проходячи внутрішнє очищення, відкриваємо свої прив’язання, свої невпорядковані схильності – пізнаємо правду свого життя. Але це не означає, що ми вже повністю очищені, без вад, плям, прив’язань. Очищення продовжуватиметься й на наступних етапах, але тут повинно бути достатнім для того, щоб перейти на другий рівень молитви – євангельську контемпляцію.