СВОБОДА І ВИЗВОЛЕННЯ
о. Кшиштоф Осух ТІ
Свобода і визволення – це слова, які будять в
нас загально живий відгук. Це є напевно для того, що і
свобода, і почуття зневолення належать до фундаментальних
досвідчень кожної людини. По-різному можна описати статус
людського існування – в кінці людина відкриває, хоча не
завжди відразу це визнає, що стоїть перед неглибокою
Тайною, від якої сподівається радикальних змін, власне
визволення свого існування в повноті так чи по іншому
виразної. Так є, так повинно бути «в кінці», але поки
людина дійде до радикального погодження Сенсу і до віри,
яка її визволяє в Таємниці, спочатку має досягти
радикальної альтернативи, заданої людській свободі. По
дорозі до безумовного погодження Сенсу і таємниці треба
досвідчити радикалізму «або-або», перед яким стоїть
людина. Людина може затриматись на границі самого себе і
світу і не перейти її до Того, котрий в своїй
Необмеженості створює обмежену реальність людини і
світу.
Вбивче є те, що як правило спільний людський
досвід стає підставою для різних радикальних
виборів.
Одні на підставі реальності, яка являється
проблематичною і бсурдною, роблять вихід до Божої
Трансценденції, інші – на підставі цієї ж самої
реальності – нехтують кінцевим Сенсом і переконані, що
попадають в нікуди, з почуттям, з однієї сторони,
геройського реалізму, а з другої, з безпечним відчуттям
даремності всього і просто розпачу.
Це коротко покликана альтернатива, перед якою
стоїть кожна людина в своїй свободі, в цьому
фундаментальному подарунку і завданні, щоб себе вибрати і
окреслити в розв'язанні: я вихований у вірі до особистої
Безмежності Бога, або: я ув'язнений у власній
закінченості, зневолені обмеженнями, різними границями, в
кінці границею смерті, зрозумілої як знищення свідомого
існування.
Людина взагалі, сучасна людина в особливий
спосіб, є територією змагання визнання життя і сил
заперечення себе, і заперечення визволяючого кінцевого
Сенсу, сплетеного з незрозумілою святою Таємницею. Її
притягує свята Таємниця Бога, тому що вона доходить до
якогось Її бачення, але також її попихає «щось» в безодню
пустоти і абсурду. Може маємо сьогодні справу – і це в
масовій шкалі цивілізації – з байдужістю на драматичну
альтернативу сенсу і безсенсу життя і смерті, погодження
і відречення. Місце ентузіазму у вірі чи атеїзмі починає
займати байдужість. Ми увійшли «в еру постатеїстичну, це
означає: в епоху, в якій люди погодилися з неприсутністю
Бога і самі організують власне життя, поважно або
несерйозно, але без відношення до Бога». Це розпізнання
французького автора Марселя Невша покривається із
ствердженням Мартіна Хайдегера: «Час Ночі Світу є марним
часом, бо марніє щараз більше. Змарнів аж так, що не може
розпізнати, що відсутність Бога є справжнім
браком».
На основі вищезгаданого опису, що стосується, з
однієї сторони, альтернативи, попереду якої стоїть
людська свобода, а з іншої, байдужість багатьох людей на
вирішальний характер цієї альтернативи (звичайно, діагноз
фрагментарний) – проявляється значення тієї праці
людського духу, яка виконується в Першому Тижні Духовних
Вправ. Це власне праця для пробудження вразливості на
задану людині альтернативу життя і смерті, надії і
розпачі. Це є одночасно праця визволення свободи,
приспаної інесвідомої себе, до свободи, яка стає свідомим
самостановленням в світлі правди всемогутності і любові
Творця, нашого Господа і Бога.
В Духовних Вправах, особливо через Фундамент і
Перший Тиждень, учасник реколекцій має віднайти остру
свідомість своєї свободи, це означає те, що даний є собі,
щоб себе мати; що даний є собі, щоб собі в світлі
пізнаної правди і добра панував, і щоб покладався на цю
власність самого себе і самопанування над собою, тобто
будував себе і таким чином досягав властивої повноти
себе. В процесі вправ стає зрозумілим, що перед даром і
завданням так званої свободи не належить і не можна
втікти. В Духовних Вправах – і це вже з самого початку, в
Фундаменті – людська внутрішня свобода є до відкриття і
визнання, де самостановлення не є якоюсь абсолютною
самозалежною креативністю, але креативністю, яка властива
людській свободі, що підвладна правді і добру. Людина
будує себе в залежності від правди в повазі до єрархії
добра. Але самі блага, абстакційно зрозумілі, людину не
визволяють, хоча її будують. В Духовних Вправах життєво
цінне є те, що людина стає не тільки перед радикальною
альтернативою правди і брехні, добра і зла, високих і
низьких цінностей, але залишається поставленою особистою
альтернативою: я сам або я в єдності з моїм Творцем і
Господом. В ім´я правди про себе покликана до
релятивності себе, тобто відношення себе до
Бога.
Вже Фундамент Вправ закликає учасника
реколекцій до розповіді: прославлення Бога, служіння Йому
і пошани Його – у відповіді на люблячий дар Творця,
вписаний в продовжувальний акт творіння. Поверхнею
нав´язаних визваляючих людину розповідей є Божа Любов,
яка все ж таки у Фундаменті є « з обох сторін
зашифрована». Зі сторони Бога виражається любов власне в
акті постійного створення людини, а зі сторони людини
виражається в радісній вдячності за все, що від Творця
отримує і все те, що людина робить. Також готовність
служити Богу в реалізації Його плану а також повна повага
до Божих заповідей і незрозумілих Його доріг показує
конкретний вираз довірливої любові людини до
Бога.
Можна визначити, що у Фундаменті свобода
починає пробуджуватись і відчувати свою позитивну та
негативну глибину: з однієї сторони, бачить, що є плодом
Божої Любові і є нею покликана до відповіді любові, а з
іншої, починає досвідчувати внутрішній опір щодо цієї
пропозиції. Бачить також як далеко для неї до життя
згідно відкритої Божої гармонії. Учасник реколекцій є
приготований до того, щоб увійти в Перший Тиждень Вправ і
змірятися з гріхом.
Перший Тиждень Вправ добуває в ньому і щодо
нього всі, звичайно неусвідомлені, величини гріха. І так,
по-перше, гріх Ангелів, пригаданий і роздумуваний,
вносить багато світла в світ людської свободи.
Переживаючий реколекції є запрошений, щоб поетапно
відкрити правду про натуру творення свободи. Усвідомлюючи
собі, що драма свободи стосується не тільки людини, але
також інших духовних істот, створених на Божий образ і
подобу. Через ці роздуми про гріх ангелів стає
закреслений якби найбільш далекий горизонт історії
людського гріха. Тут є місце на те, щоб людська свобода
побачила з цілковитим миром і повагою духовне джерело
досвідчуваних спокус і обманів: «Не боримося проти крові
і тіла, але проти Зверхності, проти Влади, проти
урядників світу цієї темноти, проти духовних первістків
зла на небесних висотах (Еф 6, 12). В правді про падіння
ангелів і про їх перехід «від благодаті до зрілості» -
джерельно виясняється гноблячий людську свободу факт
підлеглості світу силі Злого. Св. Іоан пише, що «цілий
світ лежить в силі Злого» (1 Йо 5, 19). В конфронтації з
правдою про гріх ангелів свобода учасника реколекцій
пробуджується щоразу більше і відчуває, дивлячись на те,
що свобода ангельська – розсвітлена пізнанням яскравішим,
ніж людське – не хочу собі допомогти добрим вживанням,
щоби перебудувати в повазі і послуху своєму Творцеві, аж
доходить до гордості. Найвиразніше самого світла правди
не вистачає, щоб тривати в єдності з Творцем. Потреба
духовного зусилля, дякуючи якому проба довіри стає
розумно притримана. Роздумуючи над гріхом ангелів, той,
хто йде дорогою Вправ, відкриває якби на нейтральному
грунті цю затверділу правду, що покуса гордості і
недовіри до інтенції Творця народжується не тільки і не
передусім від нестачі знання, не тільки і не передусім
від нестачі віри. Саме гіганти буття пізнають свій статус
і талант, переходять від благодаті до зрілості і
гордості.
Переходячи до роздумів над гріхом Адама і Єви,
переживаючий реколекції щоразу виразніше спостерігає, що
світ створених свобод – ангелів і людей – становить один
світ, взаємно пов´язаний. Треба рахуватись з фактом дії
сили Злого на людську свободу. Ці «інтелігентні», але
«злі» духи отримують можливість дії на людину, нав´язуючи
до її екзистенціального статусу створеної істоти. Бути
створеним означає бути коханим і бажаним, але також
означає бути обмеженим, а це означає також бути
спокушеним покращенням своєї екзистенційної ситуації і
швидкого досягнення повноти, досконалості. Істоту,
створену Богом і покликану до участі в нескінченності
Божого життя, – по годині проби – завжди можна спокусити
зосередженням на власному внутрішньому світі або (і)
підсказаним зовні, міражем ставання Богом без Бога при
одночасному відреченні умов випробування, окреслених
добротою і мужністю Творця.
Вникнення в механізм спокуси в раю, вдивлення в
наслідки гріха і добування вагомості, злості і бридкості
гріха (роздумування кінець кінців про гріх якогось
чоловіка), спостерігання, як гріх позначає плямою життя –
все це показує, що свобода стає свідомою своєї реальної
ситуації. Це є ситуація зневолення. В історії росте ріка
зла і гріха. Учасник бачить і чує, як він є занурений у
цій річці. Вдивляючись в глибину свого серця, бачить, як
охоплені гріхом його психічні структури і його відношення
з людьми і з світом. Відкриває також найглибше джерело
цієї ситуації: це зруйновані стосунки з Господом і
Творцем знаходять свій негативний відбиток на всіх
стосунках з собою, з ближніми і зі
світом.
Фундаментальний гріх зірвання довіреної реляції
з Творцем – явиться очам свободи як найбільш загрозливе
для людини зло. І так виростає більш або меньш
усвідомлене, повне найбільшої турботи питання, чи
існування, позначене гріхом та провиною, терпінням і
смертю – може розрахувати на спасіння, на визволення. Чи
взагалі людське існування є для прийняття і для визнання,
рівно зі сторони людини, як і Творця? Чи людина може
радісно хвалити Творця за існування, заплутане в гріх і
смерть?
Чи в очах Бога людське існування в провині і
гріху може бути виправданим? Ці питання втрачають абстрактний характер у
власній конфронтації з гріхом і смертю. Виражається в них
фундаментальна альтернатива життя і смерті, надії та
розпачу. Нащастя в прірву провини і гріха, в бачені
різних обмежень і зневолень людської свободи –
переживаючий вправи входить якби в двічі «забезпечений»
невідмовною любов´ю Бога Творця і любов´ю Бога –
Спасителя, який в Ісусі Христі сходить на дно людської
загибелі, щоб людину спасти, визволити і наново люблячи
її, визнати.
Образно можна би сказати, що Вправи ведуть
через гори та долини: виходять з гори Фундаменту, де очам
свободи є відкрите визнання Бога – Творця і цілий порядок
людської діяльності, що пливе з цього люблячого визнання
– але наступні кроки на першому етапі Першого Тижня
ведуть на дно темної долини гріха і смерті. Другий етап
або навіть момент Першого Тижня є випровадженням учасника
на гору, на якій стоїть хрест. Хрест, а краще розмова з
Розп´ятим виявляє бездонність гріха на основі безмежної
любові Бога до людини. В Розп´ятій Любові Ісуса Христа
стає покликаний на пам´ять цілий керигмат, цілковита
спасительна любов Бога, котрий людину-грішника далі
визнає, далі хоче її і є доброзичливим, є безумовно
вірним Своїй творчій, батьківській
любові.
В розмовах, які повторюються з Христом
Розп´ятим, переживаючий реколекції отримує великий
духовний дар, але одночасно попри духовну працю мусить в
якомусь сенсі спочатку виявити цей дар очам людської
свободи: «уявляючи собі Христа, Господа нашого,
присутнього і розп´ятого на хресті, розмовляти з Ним
(питаючи Його), як це Він, будучи Творцем, до цього
дійшов, що став людиною, а від життя вічного перейшов до
смерті земної і до терпіння за мої гріхи» (ДВ 53).
Перебуваючи з Розп´ятим на горі Кальварії, людина
піддається силі Любові що б´є з хреста. Над безодньою
безсенсовності і розпачу стає при ній Той, Котрий «будучи
Творцем, до того дійшов, що став людиною», стає і,
підтримуючи перед нахилами, перед упадками в порожнечу –
визнає його людяність, показує сенс всіх людських змагань
і обмежень, знімає тягар провини і смерті, більше:
просить про довіру до Нього а також перебування з Ним в
довірі – до Отця. Свобода до цієї пори зневолена:гріхом і
провиною, терпінням і смертю – стає впроваджена в
неокреслений простір світла і любові. Знаходить врешті цю
стихію – для якої була створена. Розп´ятий і воскреслий
Христос переконує, що всім найбільшим загрозам: гріхові,
смерті і сатані – була відібрана сила смертельної шкоди
проти люблячих зв´язків Бога і людини.
В цьому загальному погляді на Перший Тиждень
Вправ варто ще накінець зауважити, що тиждень цей
закінчується роздумами про Пекло. Дуже часто цю вправу
пропускаєють, але ця вправа є дуже важливою, може
недооціненою функцією в забезпечені віднайденої свободи.
Друге впровадження до роздумів про пекло найкраще
підкреслює значення цієї вправи для зміцнення віднайденою
свободи, завдяки глибокій скрусі серця і досвідченню
безмірного Божого Милосердя: «Тут просити – пише св.
Ігнатій – про глибоке почуття покарання, яку терплять
засуджені, щоб принаймі страх перед покаранням допоміг
мені уникнути гріха, щоб коли з приводу своїх провин
забув про любов Господа предвічного» (ДВ 65). Подібну
думку підкреслює св. Ігнатій у 18-му правилі Про єдність
з Церквою: «Хоча понад усе належить доцінювати
наполеглеву службу Богу, Господу нашому, з чистої любові,
то все ж таки ми повинні більше хвалити страх Його Божої
Величі; тому що не тільки синівський страх є дуже добрим
і святим, але навіть страх служіння, якщо людина не
спроможна на щось краще і корисне, більше допомагає для
виривання з смертельного гріха; а якщо людина один раз
вирветься з нього, легко дійде до синівського страху,
котрий цілковито є Богу, Господу нашому, приємний і
милий, тому що є роздільний від любові Бога» (ДВ
370).
Скільки людина живе на землі – завжди як тінь –
товаришує їй можливість вибору собі пекла як вічного
місця перебування, і діється це в акті закриття самого
себе в собі і в акті бідності закінченої реальності
світу. Тому добре є, виходячи з реколекцій з плодом,
властивим Першому Тижню, ще раз побачити, від чого
Христос звільнив грішника і до чого він може
повернутись...
І кінцеві роздуми, які виходять поза тему: отож
якщо учасник реколекцій зможе розкоштувати у Фундаменті і
Першому Тижні нової свободи, внутрішньо визволеної через
любов Отця Творця і через милосердну любов Сина
Спасителя, то буде прагнути увійти в наступні Тижні
Вправ, щоб приєднатися до Ісуса, бути з Ним, йти за Ним,
вчитися в Нього і видавати Йому глибини серця для
перемінення. Тоді цей довготривалий процес забезпечить
делікатний плід Першого Тижня, перемагаючи гріх, смерть і
сатану – щораз більше тривати і не відвертатись. З
християнського досвіду знаємо, що ця перемога стає
направду тривалою і остаточною не через сам факт
одноразового переживання цілих Вправ, але через постійне
їх переживання – пока плід кожного Тижня станеться
тривалим і однорідним, підкреслюючим кожний акт свободи:
кожний намір, рішення і дію.

|