9.ІГНАТІЙ В ПУСТЕЛІ
20: До нього весь час приходила вперта думка, яка
його мучила, представляючи йому труднощі його звичайного
життя. Ця думка була сильніша від його волі, і
вимагала піддатися їй. Мовою сучасної психології можемо
сказати, що в Ігнатія був обсесійний невроз. Розглянемо
детально його симптоми. Людину переслідує необхідність
керуватися тільки і виключно тим, чого, як вона вважає,
неможливо уникнути. Немає жодної внутрішньої свободи.
Така людина вважає, що завжди виконує свої обов’язки
найкраще, і вимагає від інших, щоби робили все, як вона.
Вона нездатна до гнучкості, має хворобливий культ букви
закону, якщо буква порушена, то людина попадає в
депресію. У внутрішньому світі такої людини бажання і
можливості подавлені необхідністю, обов’язком. Вона стає
перфекціоністом: все повинно бути зроблено найкращим
способом. Цим неврозом страждають люди, що провадять
релігійне і духовне життя, тому що почуття обов’язку
розвивають до повного формалізму всього свого життя і
збільшують почуття провини, що знаходиться в релігійній
традиції. Якщо така людина має владу над іншими людьми,
то стає тираном, не дозволяє нікому вільно зітхнути під
приводом обов’язків. Вона дуже ображається, коли чиясь
думка не співпадає з її думкою, завжди у всьому хоче, щоб
останнє слово належало їй, а якщо їй його не дають, то
зачиняється в собі, в своєму неврозі.
21:Почав відчувати великі зміни в душі. Відчував
пригнічення і не знаходив потіхи в молитвах і Службі
Божій. Спокуса очевидна: цей спосіб життя не для
тебе. Іншим разом все здавалося йому по-іншому.
Здавалося, що хтось знімав з нього сухість і пригнічення
так, як з людини знімають пальто. Сучасний психолог скаже, що це симптом
істеричного неврозу. Така особа завжди рветься між двома
крайнощами, по черзі вибираючи кожну. Викладач не може
вирішити по якому підручнику йому читати лекції, весь час
змінюючи підручники і стиль викладання. Студент не в
стані прочитати всю рекомендовану літературу, починає
читати одну книжку, бачить її недоліки, кидає, бере
другу, потім третю, потім повертається до першої, і так
без кінця. Зовні така людина виглядає гармонічною, а
всередині роздвоєна.
Ігнатій зрозумів одну річ. Пальто є чимось
зовнішнім, що до мене не належить, що не являється
частиною моєї особи, а накинене кимсь іншим, і при
рішучості і сильній волі можу його скинути, не
піддаватися впливові зовні.
22-25: Він багато страждав через скрупули, за кожним
разом все більш дрібніші. Він добре розумів, що вони для
нього шкідливі, але не міг позбутися
їх. В такому стані людина починає бачити у всьому
гріх і звинувачує себе, відчуваючи негідність свого
життя, що веде часом до самогубства. До нього приходили раптові спокуси, щоби
кинутися з гори і покінчити життя самогубством, але
знаючи, що це гріх, він стримувався від
цього. Це симптоми депресійного неврозу. В наші час
це самий розповсюджений вид неврозу, через який люди дуже
страждають. Людина відчуває, що життєві завдання йому не
під силу, перевершують її, боїться заложити сімю, тому що
не в стані забезпечити матеріальний стандарт життя,
боїться взяти відповідальну роботу, зв’язану з ризиком і
відповідальністю тощо. Закривається в собі, звинувачує
себе, що ні на що не годиться, збуджує в собі почуття
провини: не справлюсь з цим, це моя провина. Всі ці
симптоми – це відсутність в людині надії і віри в Боже
Провидіння.
26:
Коли лягав спати, то мав великі одкровення
і духовну радість, і тому мало спав, перебуваючи в цьому
стані. Але почав підозрівати, що їх викликає поганий дух, і
не займався ними, а спав. Це симптоми
шизоїдального неврозу. Людина втрачає контакт з дійсністю,
попадає в ілюзію, що все добре. Хворий таким неврозом будує
цілі духовні і ідеологічні системи, повністю відірвані від
реальності. Має псевдомістичні уявлення про свої
супердуховні сили, про своє унікальне покликання. Така
людина говорить про свої глибокі духовні пережиття, але
кожний, хто більш-менш розбирається в цих справах, зразу
зауважує, що все це хворобливе і з справжнім духовним
досвідом не має нічого спільного.

|