7
Мт. 2, 1-6: “1 Коли ж народився Ісус у Віфлеємі Юдейськім,
за днів царя Ірода, то ось мудреці прибули до Єрусалиму
зо сходу, 2 і питали: Де народжений Цар Юдейський? Бо на
сході ми бачили зорю Його, і прибули поклонитись Йому. 3
І, як зачув це цар Ірод, занепокоївся, і з ним увесь
Єрусалим. 4 І, зібравши всіх первосвящеників і книжників
людських, він випитував у них, де має Христос народитись?
5 Вони ж відказали йому: У Віфлеємі Юдейськім, бо в
пророка написано так: 6 І ти, Віфлеєме, земле Юдина, не
менший нічим між осадами Юдиними, бо з тебе з'явиться
Вождь, що буде Він пасти народ Мій
ізраїльський”.
Минулого разу ми говорили про традицію, про
добрі і погані сторони виховання, а також про авторитет
священиків, про їхню компетенцію в духовних справах.
Говорили про те, що Церква, а правильніше – частина
священиків спроваджують духовне життя християн до
релігійного, тобто, зовнішній культ без прагнення
особистого зв'язку з Богом. Говорили про те, чи завжди
слід слухати священиків. Дійшли висновку, що в справах
віри й моралі, коли вони стосуються загальних аспектів чи
знань церковної доктрини, священики компетентні, і їх
треба слухати. Коли ж віра й мораль торкаються конкретних
і дуже особистих справ індивіда, то компетенція священика
обмежена, і добре радитись з кількома священиками, а не з
одним.
Погляньмо на даний текст Євангелія у
перспективі духовних проблем християнина і духовної
компетенції священика.
Мудреців сприймаємо тепер як символ християн.
Первосвящеників і книжників сприймаємо як символ
католицьких священиків.
Зірка, яку побачили мудреці і пішли за нею – це
символ духовного життя, Бога, який починає діяти в
людському серці. Мудреці йдуть за зіркою, але їхні знання
і розуміння не повні, фрагментарні. Вони не мають повної
певності у тому, куди їх веде зірка.
Так само християнин, який починає відчувати, що
з ним діється щось незрозуміле, неясне, нове, починає
шукати точку опори. З одного боку, він йде за покликом
серця, не опирається йому, але не може зрозуміти ясно і
виразно цей голос, усвідомлює свою обмеженість. Отож, він
починає шукати когось, хто на цих справах розуміється
більше, є авторитетом. Хто є авторитетом в духовних
справах? Священик. І християнин зі своїми проблемами,
неясностями і турботами йде до
священика.
І, як зачув це цар Ірод, занепокоївся, і з ним
увесь Єрусалим. Коли до священика приходить християнин з
конкретними проханнями: охрестити дитину, висповідати,
поховати, відправити Службу Божу, дати шлюб, помолитись
за когось, то священик чується добре, він знає, що йому
робити, бо саме це його вчили в семінарії: махати кадилом
і кропилом. Коли ж людина приходить із суто
індивідуальними проблемами і просить допомоги, то він
відчуває занепокоєння і збентеження – його голова напхана
теоретичними знаннями з філософії та богослов'я, які в
такій ситуації мало придатні.
Де народжений Цар Юдейський?
Вони ж відказали йому: У Віфлеємі Юдейськім,
бо в пророка написано так. Незважаючи на своє
збентеження вони відповідають правильно, хоча і без
великого усвідомлення і переконання. Їхні знання також
неповні, фрагментарні: вони вказують місце, але не знають
часу. Відповідають правильно на запитання – де?, але не
знають відповіді на запитання – коли?
Тобто, вони не володіють ситуаціє повністю. Це
саме і з кожним священиком. Пригадую мої стосунки з
духівниками ще до мого священства. Я займався йогою,
говорив про це зі священиками під час сповіді. Яка їхня
реакція? Один не говорить нічого, другий починає
доказувати, що йога – від чорта, отож необхідно припинити
займатися нею, третій починає показувати свою вченість і
давати мудрі поради, тобто говорити повні нісенітниці. Я
відходжу зденервований і нарікаю на тупих
попів.
І лише згодом, коли вже сам став священиком,
досягнув якогось рівня духовної зрілості, став духовним
керівником, почав усвідомлювати свої обмеження, то почав
розуміти проблему глибше – духівник, яким би святим і
мудрим він не був, ніколи повністю не задовольнить нас.
Він завжди буде обмеженим, а наші прагнення завжди будуть
безмежними і проблеми постійними.

|