3.
ЕМАУС
1
Лк. 24, 13-35:
„І ото, двоє з них того ж дня йшли в село, на ім'я Еммаус, що
від Єрусалиму лежало на стадій із шістдесят. 14 І розмовляли
вони між собою про все те, що сталося. 15 І ото, як вони
розмовляли, і розпитували один одного, підійшов Сам Ісус, і
пішов разом із ними. 16 Очі ж їхні були стримані, щоб Його не
пізнали. 17 І спитався Він їх: Що за речі такі, що про них між
собою в дорозі міркуєте, і чого ви сумні? 18 І озвався один,
йому ймення Клеопа, та й промовив до Нього: Ти хіба тут у
Єрусалимі єдиний захожий, що не знає, що сталося в нім цими
днями? 19 І спитався Він їх: Що таке? А вони розповіли Йому:
Про Ісуса Назарянина, що Пророк був, могутній у ділі й у слові
перед Богом і всім народом. 20 Як первосвященики й наша
старшина Його віддали на суд смертний, і Його розп'яли... 21 А
ми сподівались були, що Це Той, що має Ізраїля визволити. І до
того, оце третій день вже сьогодні, як усе оте сталося... 22 А
дехто з наших жінок, що рано були коло гробу, нас здивували: 23
вони тіла Його не знайшли, та й вернулися й оповідали, що
бачили й з'явлення Анголів, які кажуть, що живий Він... 24 І
пішли дехто з наших до гробу, і знайшли так, як казали й жінки;
та Його не побачили... 25 Тоді Він сказав їм: О, безумні й
запеклого серця, щоб повірити всьому, про що сповіщали Пророки!
26 Чи ж Христові не це перетерпіти треба було, і ввійти в Свою
славу? 27 І Він почав від Мойсея, і від Пророків усіх, і
виясняв їм зо всього Писання, що про Нього було. 28 І
наблизились вони до села, куди йшли. А Він удавав, ніби хоче
йти далі. 29 А вони не пускали Його й намовляли: Зостанься з
нами, бо вже вечоріє, і кінчається день. І Він увійшов, щоб із
ними побути. 30 І ото, коли сів Він із ними до столу, то взяв
хліб, поблагословив, і, ламаючи, їм подавав... 31 Тоді очі
відкрилися їм, і пізнали Його. Але Він став для них
невидимий... 32 І говорили вони один одному: Чи не палало нам
серце обом, коли промовляв Він до нас по дорозі, і коли виясняв
нам Писання?... 33 І зараз устали вони, і повернулись до
Єрусалиму, і знайшли там у зборі Одинадцятьох, і тих, що з ними
були, 34 які розповідали, що Господь дійсно воскрес, і з'явився
був Симонові. 35 А вони розповіли, що сталось було на дорозі, і
як пізнали Його в ламанні хліба”.
Пригляньмося уважно
з яким внутрішнім наставленням, з яким образом Бога і
світоглядом учні йдуть в Емаус? Пророк був, могутній у ділі
й у слові перед Богом і всім народом. Образ Месії в їх
уявленні поєднується з Богом всемогутнім, який посилає могутніх
і сильних пророків, таких як Ілля, що вогнем з неба знищив
поганських жерців. Отож, діла Ісуса, його чуда відповідали
такому образу пророка і Месії. Як первосвященики й наша
старшина Його віддали на суд смертний, і Його розп'яли.
Пророків також вбивали, отож тут немає нічого нового:
мученицька смерть пророка – це явище цілком нормальне. А ми
сподівались були, що Це Той, що має Ізраїля визволити.
Ніхто зі старозавітних пророків не відновив і не визволив
Ізраїль. Навпаки, пророки посилали на голови ізраїльських царів
і всього народу Божі прокляття і кари. Єремія навіть закликав
скоритися вавилонському цареві, отож закликав до зради, був
зрадником і колабораціоністом ворога.
Проблема усіх учнів
Ісуса була в тому, що вони не замислювалися глибоко над суттю
Христового вчення. Основну увагу приділяли лише зовнішнім
надзвичайним знакам, які доказували фізичну могутність Ісуса.
Живого Христа намагалися підігнати під уявленого, створеного
традицією і культурою іудейського народу. І хоча він вже з
самого початку не вписувався в цей образ, і робив все можливе,
щоб не відповідати Месії, якого очікував народ, то вони не
звертали на це увагу, вважали, що він ще виправиться. Петро
навіть відверто нав’язувався бути його наставником.
І ось тепер, коли
все закінчилося, і їхні надії і сподівання розлетілися в одну
мить, як мильна бульбашка, вони повертаються додому,
повертаються до свого тісного способу мислення, з якого Бог їх
не зміг вивести, до свого образу Месії, якого знову треба
чекати. Для них все вже закінчилося, вони вже поховали Ісуса в
своїх серцях. Залишилися лише спомини.
А дехто з наших
жінок, що рано були коло гробу, нас здивували: вони тіла Його
не знайшли, та й вернулися й оповідали, що бачили й з'явлення
Анголів, які кажуть, що живий Він.
Навіть ці
події після смерті Ісуса нічого їм не говорять. Вони
бачать в цьому щось незвичайне, але не настільки, щоб
воно могло воскресити в їх серцях Ісуса і воскресити їх
самих до нового мислення, а разом з ним до нового
життя.
Поміркуймо над
собою, над своїм світоглядом, над своїм способом мислення, над
своїм образом Бога і над своїм життям. Кожна людина прагне бути
щасливою, хоче, щоб життя було радісним, веселим, щоб бути
здоровим, багатим, тішитися повагою і любов’ю інших людей,
осягнути в житті те, чого бажається, щось зробити, залишити по
собі слід, щоб і по смерті всі згадували добрим словом. Хочемо,
щоби в родинному і суспільному житті нас постійно супроводжував
успіх і ми отримували лише позитивні емоції. І тому стараємося
усунути зі свого життя всяке терпіння, боїмося невдач, падінь і
поразок.
Чи наше життя таке,
яким ми хочемо його бачити? Стараймося в цих учнях, які йдуть в
Емаус, побачити себе самих, усвідомити своє світобачення, своє
відношення до Бога, до світу і, насамперед, до самих
себе.
Воскреслий Христос
йде поряд з ними, вони його бачать і розмовляють з ним, але не
можуть впізнати. Чому? Чи він змінив свій імідж, зголив бороду,
зробив нову зачіску, одягнув нове модне вбрання, що його
неможливо розпізнати? Чи може їхня неспроможність розпізнати
Спасителя – це Боже втручання, чудо, яке зробило їхні очі
напівсліпими, вуха - напівглухими і серця - твердими, як серце
єгипетського фараона?

|