3. ВОПЛОЧЕННЯ

 

[102] Під час першого впровадження переглядаємо історію того, що споглядатимемо; в цьому випадку слід уявити собі, як три Божі Особи спозирали простори цілого світу, переповнені людьми, і, побачивши, що всі ці люди прямують до пекла, постановили у своїй вічності, що Друга Особа стане людиною, аби спасти людський рід. І так, коли настала повнота часів, послали архангела Гавриїла до Пресвятої Діви [262].

 

[106] Пункт перший. Окремо розглянути різних людей.

По-перше, слід побачити тих, що населяють земний обшир та вельми різняться між собою і одягом, і способом життя: одні – білі, інші – чорні; одні перебувають у мирі, інші – у війнах; одні плачуть, інші сміються; одні – здорові, інші – хворі; одні народжуються, інші вмирають тощо.

По-друге, треба уявити собі і поміркувати про те, як ото три Божі Особи сидять, так би мовити, на престолі своєї Божої Величі та споглядають увесь обшир світу й усі народи, що перебувають у великому засліпленні, і бачать, як люди помирають і прямують до пекла.

По-третє, маємо побачити Пресвяту Діву й ангела, який її вітає, а тоді віддатися розважанням, аби почерпнути користь із побаченого.

 

[107] Пункт другий. Вслухатися у те, що говорять люди, які населяють земний обшир, себто послухати, як вони розмовляють, проклинають та богохульствують. Подібним чином почути, як Божі Особи кажуть: “Здійснимо викуплення роду людського”, і так далі. Тоді послухати, про що говорять ангел і Пресвята Діва, і насамкінець віддатися роздумам, аби почерпнути користь із їхніх слів.

 

[108] Пункт третій. Спостерігати за вчинками людей, що живуть на земних просторах: як вони ворогують між собою, убивають, йдуть до пекла тощо. Також і за діяннями Божих Осіб, які звершують пресвяте Воплочення і так далі, а тоді – за тим, що роблять ангел і Пресвята Діва: як ангел виконує обов’язки посланця, а Пресвята Діва смиренно дякує Божій Величі. Потому віддатися роздумам, щоби почерпнути користь із кожної їхньої дії.

 

[109] Бесіда. В кінці провести бесіду; поміркувати про те, що маємо сказати трьом Божим Особам, чи Предвічному Слову, що стало плоттю, чи Пресвятій Діві, нашій Владарці. проситимемо ласки відповідно до того, що відчуваємо у своєму серці, аби краще наслідувати воплоченого Господа нашого і йти за Ним. Наприкінці промовляємо “Отче наш”.

 

В медитації про воплочення є дві частини: нарада Божих Осіб і Благовіщення. В цій медитації займемося нарадою Божих Осіб.

 

Бт. 18, 1-33: „1. Господь з’явився йому в діброві Мамре, як він сидів при вході до намету під час денної спеки. 2. Підвів він свої очі та глянув - три чоловіки стоять перед ним; як тільки він їх побачив, метнувся від входу намету їм назустріч і вклонився до землі, 3. та й каже: „Мій владико! Як я знайшов ласку в твоїх очах, не минай, прохаю, слуги твого. 4. Нехай принесуть трохи води, помийте собі ноги, відпочиньте під деревом. 5. Я ж принесу хліба, щоб ви покріпились, а потім підете: на те ж бо й зайшли до вашого слуги.” А вони відповіли: „Зроби так, як сказав.” 6. Тоді кинувсь Авраам у намет до Сари й каже: „Зготуй хутенько три сита питльованої муки, заміси й нароби паляниць.” 7. По тому Авраам побіг до корів, узяв телятко, ніжне й ситне, і дав слузі, а цей скоренько впорав його. 8. Тоді взяв він сиру, молока й телятко, що його напоготовив, та й поставив перед ними. Сам же стояв коло них, тід деревом, коли вони їли. 9. І промовили вони до нього: „де Сара, твоя жінка?” він відповів: „Ось тут у наметі.” 10. (Один) і каже: „Я вернуся за рік о цій порі, й Сара, твоя жінка, буде мати сина.” А Сара слухала це при вході до намету, що був іззаду нього. 11. Авраам же й Сара були старі, дожили пізніх літ, і в Сари перестало бувати, що звичайне в жінок. 12. Тож і засміялася Сара, кажучи сама до себе: „Оце б то, зів’янувши, та здобутись на таку втіху? І чоловік мій вже старенький.” 13. Але Господь сказав до Авраама: „Чого ж це сміялася Сара, кажучи: „Чи ж справді можу родити, бож я стара!” 14. Хіба для Господа є щось трудне? За рік о тій самій порі повернусь я до тебе, й Сара матиме сина.” 15. Сара ж перечила, кажучи: „Я не сміялася” - бо вона злякалась. Та він сказав: „Ні, ти таки сміялась.” 16. встали ці чоловіки звідсіля й повернули на Содом, а Авраам ішов з ними, проводивши їх. 17. При тому Господь думав: „Чи затаїти перед Авраамом те, що роблю? 18. З Авраама ж напевно вийде народ великий та могутній, і через нього благословенні будуть усі народи землі. 19. Бо я вибрав його на те, щоб він наказав своїм дітям і своєму домові по собі берегти путі Господні, творивши правду й суд, щоб Господь сповнив на Авраамові те, що обіцяв йому.” 20. далі Господь сказав: „Скарги, що здіймаються з Содому й Гомори, вельми великі і гріх їхній дуже тяжкий. 21. Зійду й побачу, чи воно так насправді, чи ні, як у скаргах, що доходять до мене, щоб знати.” 22. І повернулись оті чоловіки звідтіля та й пішли на Содом, а Авраам ще стояв перед Господом. 23. Тоді приступив Авраам ще ближче й сказав: „Невже ж ти справді хочеш погубити праведного з грішним?. 24. Ануж є в цьому місті пятдесят праведних. Чи справді їх погубиш і не простиш місцю задля п’ятдесятьох праведних, що в ньому? 25. Хіба ж можеш таке вчинити! Чи вб’єш праведного разом з грішним? Чи прирівняєш праведника до грішника? Невже суддя всієї землі не чинитеме по правді?” 26. Господь же сказав: „Коли знайду в Содомі, в місті п’ятдесят праведників, помилую все місце задля них.” 27. Тоді Авраам у відповідь: „Оце насміливсь я говорити до Господа, а я земля і порох. 28. Може до п’ятдесят і бракуватиме п’ять, тож чи зруйнуєш ти через тих п’ятьох ціле місто?” Господь сказав: „Не зруйную, коли знайду там сорок п’ять.” 29. І знову заговорив він до Господа, кажучи: „А може їх там знайдеться сорок?” І відрік: „Не зроблю того заради тих сорока.” 30. Тоді Авраам сказав: „Благаю лишень Господа не гніватися, коли я ще скажу: а може їх там знайдеться тридцять?” І відповів: „Не зроблю, як знайду там тридцять.” 31. Тоді той знову: „Оце насміливсь я говорити до Господа: а може їх там знайдеться тільки двадцять?” На це Господь відрік: „Не зруйную заради двадцятьох.” 32. Нарешті Авраам промовив: „Не в гнів нехай моєму Господеві промовлю ще рз: а може їх там знайдеться хоч десять?” І відповів: „Не зруйную і заради десяти.” 33. Перестав Господь говорити до Авраама й відійшов, а Авраам повернувся на своє місце.”

 

Мешканців Содому і Гомори можна прирівняти до людства, яке йде до пекла. Бог рятує людство, відділяючи праведних, які ще залишилися. З тих праведних мусить вирости людський рід. Ісаак, як надія продовження праведного роду, є прообразом Ісуса Христа. Постарайся тепер побачити не тільки Содом і Гомору, але увесь світ, увесь простір земної кулі. Сьогодні це легше зробити, ніж в часи св. Ігнатія. Телебачення дає нам можливість побачити те, що діється в найдальших куточкаж земної кулі. досить одним оком глянути на вечірні новини, щоб побачити війни, кров, сльози, голод. Огорни поглядом нашу землю не тільки в просторі, але і в часі. Згадай всесвітну історію. На протязі останніх 5000 років людство жило без воєн напевно не більше, ніж кілька сот років. Шлях людства до пекла не закінчився народженням Спасителя, не закінчився разом з закінченням його місії у земному житті. Цей шлях триває і посьогодні.

Нам легко побачити зло, коли людина гнобить і мордує іншу людину фізично. Згадай якийсь фільм про війну, де нацисти женуть людей в концтабір, потім в газову камеру, яка може бути прообразом пекла. Зло очевидне. Але набагато важче побачити зло у сьогоднішньому так званому вільному світі, де зовнішньо панує спокій і добробут. в такому суспільстві також є багато проблем, які мусять бути вирішені. Але люди короткозорі, бачать лише ближчі причини: економічні, політичні, етнічні, культурні тощо. Людство неспроможне глянути далі, в глибину тих проблем. А всі проблеми вкінці зводяться до однієї: людина вигнала Бога зі свого життя, зі своїх думок, і цю пустку заповнює зло.

В сьогоднішньому високоцивілізованому світі зло діє високоцивілізованими методами: через різні економічно-політичні структури, партії, організації, нові філософські ідеї. діє під маскою добра. Люди, які працюють на зло, цього не усвідомлюють. Але в кінцевому результаті світ виглядає так, як у вищезгаданому фільмі: одні женуть інших в газову камеру, тільки як одні, так і другі в цьому випадку цього несвідомі.

Як глибоко ти усвідомлюєш значення і сенс подій, які відбуваються довкола тебе? Наприклад, політичні і національні змагання нашого народу. Яке місце в цих змаганнях займає Бог? І чи взагалі Бог там є? Там, де нема глибокого усвідомлення того, що діється, де нема рефлексії над своїми чинами, думками, прагненнями, над тим, що Бог хоче від мене в дану хвилину, там є тільки зовнішній активізм, праця на інтелектуальному рівні усвідомлення, де успішність і продуктивність такої праці оцінюється зовнішніми видимими результатами. Отож духовні наслідки ототожнюються з матеріальними, з тим, що ми можемо зауважити органами відчуття. Людина матеріалізується, хоч їй здається, що духовно росте: працює день і ніч для вбогих, годує їх, одягає, створює різні харитативні організації, релігійні спільноти, катехизує, годинами сповідає, безупинно проповідує, говорить про Бога. І не може усвідомити, що шукає тільки себе, говорить тільки про себе, навіть коли говорить про Бога.

Матеріалізуються люди, посвячені Богові, матеріалізуються релігійні організації, матеріалізуються чернечі спільноти, матеріалізуються церковні структури. Проси в Бога ласку зрозуміти, наскільки ти справді Йому служиш душею і серцем, а на скільки ти ще є релігійною активісткою. Проси в Бога ласку зрозуміти, яке місце ти займаєш серед світу, який йде до пекла. Чи ти разом з усіма з гордо піднесеною головою крокуєш до газової камери, чи пробуєш плисти проти течії, чи може вже вирвалася з того натовпу і стоїш збоку, не знаєш, що робити? А може ти вже стала справжньою служебницею Бога і пробуєш своєю скромною працею зупинити цей потік в пекло.

Отож, цей світ йшов і йде до пекла, і постійно вимагає Спасителя - в наші часи може більше, ніж колись. Свята Трійця А. Рубльова допоможе тобі побачити світ очима Бога, поможе усвідомити і побачити Божу любов і піклування цим світом. Споглядай цю ікону систематично, і крок за кроком будеш входити у Божий світ, у Його небесну домівку, аж вкінці сядеш біля Божих Осіб і станеш свідком і учасником Божого плану спасіння людства.