3.
ВОПЛОЧЕННЯ
[102] Під час першого
впровадження переглядаємо історію того, що споглядатимемо;
в цьому випадку слід уявити собі, як три Божі Особи спозирали
простори цілого світу, переповнені людьми, і, побачивши, що всі
ці люди прямують до пекла, постановили у своїй вічності, що
Друга Особа стане людиною, аби спасти людський рід. І так, коли
настала повнота часів, послали архангела Гавриїла до Пресвятої
Діви [262].
[106] Пункт перший. Окремо
розглянути різних людей.
По-перше, слід побачити тих, що
населяють земний обшир та вельми різняться між собою і одягом,
і способом життя: одні – білі, інші – чорні; одні перебувають у
мирі, інші – у війнах; одні плачуть, інші сміються; одні –
здорові, інші – хворі; одні народжуються, інші вмирають
тощо.
По-друге, треба уявити собі і
поміркувати про те, як ото три Божі Особи сидять, так би
мовити, на престолі своєї Божої Величі та споглядають увесь
обшир світу й усі народи, що перебувають у великому
засліпленні, і бачать, як люди помирають і прямують до
пекла.
По-третє, маємо побачити Пресвяту
Діву й ангела, який її вітає, а тоді віддатися розважанням, аби
почерпнути користь із побаченого.
[107] Пункт другий.
Вслухатися у те, що говорять люди, які населяють земний обшир,
себто послухати, як вони розмовляють, проклинають та
богохульствують. Подібним чином почути, як Божі Особи кажуть:
“Здійснимо викуплення роду людського”, і так далі. Тоді
послухати, про що говорять ангел і Пресвята Діва, і насамкінець
віддатися роздумам, аби почерпнути користь із їхніх
слів.
[108] Пункт третій.
Спостерігати за вчинками людей, що живуть на земних просторах:
як вони ворогують між собою, убивають, йдуть до пекла тощо.
Також і за діяннями Божих Осіб, які звершують пресвяте
Воплочення і так далі, а тоді – за тим, що роблять ангел і
Пресвята Діва: як ангел виконує обов’язки посланця, а Пресвята
Діва смиренно дякує Божій Величі. Потому віддатися роздумам,
щоби почерпнути користь із кожної їхньої дії.
[109] Бесіда. В кінці
провести бесіду; поміркувати про те, що маємо сказати трьом
Божим Особам, чи Предвічному Слову, що стало плоттю, чи
Пресвятій Діві, нашій Владарці. проситимемо ласки відповідно до
того, що відчуваємо у своєму серці, аби краще наслідувати
воплоченого Господа нашого і йти за Ним. Наприкінці промовляємо
“Отче наш”.
В медитації про воплочення є дві
частини: нарада Божих Осіб і Благовіщення. В цій медитації
займемося нарадою Божих Осіб.
Бт. 18, 1-33: „1. Господь
з’явився йому в діброві Мамре, як він сидів при вході до намету
під час денної спеки. 2. Підвів він свої очі та глянув - три
чоловіки стоять перед ним; як тільки він їх побачив, метнувся
від входу намету їм назустріч і вклонився до землі, 3. та й
каже: „Мій владико! Як я знайшов ласку в твоїх очах, не минай,
прохаю, слуги твого. 4. Нехай принесуть трохи води, помийте
собі ноги, відпочиньте під деревом. 5. Я ж принесу хліба, щоб
ви покріпились, а потім підете: на те ж бо й зайшли до вашого
слуги.” А вони відповіли: „Зроби так, як сказав.” 6. Тоді
кинувсь Авраам у намет до Сари й каже: „Зготуй хутенько три
сита питльованої муки, заміси й нароби паляниць.” 7. По тому
Авраам побіг до корів, узяв телятко, ніжне й ситне, і дав
слузі, а цей скоренько впорав його. 8. Тоді взяв він сиру,
молока й телятко, що його напоготовив, та й поставив перед
ними. Сам же стояв коло них, тід деревом, коли вони їли. 9. І
промовили вони до нього: „де Сара, твоя жінка?” він відповів:
„Ось тут у наметі.” 10. (Один) і каже: „Я вернуся за рік о цій
порі, й Сара, твоя жінка, буде мати сина.” А Сара слухала це
при вході до намету, що був іззаду нього. 11. Авраам же й Сара
були старі, дожили пізніх літ, і в Сари перестало бувати, що
звичайне в жінок. 12. Тож і засміялася Сара, кажучи сама до
себе: „Оце б то, зів’янувши, та здобутись на таку втіху? І
чоловік мій вже старенький.” 13. Але Господь сказав до Авраама:
„Чого ж це сміялася Сара, кажучи: „Чи ж справді можу родити,
бож я стара!” 14. Хіба для Господа є щось трудне? За рік о тій
самій порі повернусь я до тебе, й Сара матиме сина.” 15. Сара ж
перечила, кажучи: „Я не сміялася” - бо вона злякалась. Та він
сказав: „Ні, ти таки сміялась.” 16. встали ці чоловіки звідсіля
й повернули на Содом, а Авраам ішов з ними, проводивши їх. 17.
При тому Господь думав: „Чи затаїти перед Авраамом те, що
роблю? 18. З Авраама ж напевно вийде народ великий та могутній,
і через нього благословенні будуть усі народи землі. 19. Бо я
вибрав його на те, щоб він наказав своїм дітям і своєму домові
по собі берегти путі Господні, творивши правду й суд, щоб
Господь сповнив на Авраамові те, що обіцяв йому.” 20. далі
Господь сказав: „Скарги, що здіймаються з Содому й Гомори,
вельми великі і гріх їхній дуже тяжкий. 21. Зійду й побачу, чи
воно так насправді, чи ні, як у скаргах, що доходять до мене,
щоб знати.” 22. І повернулись оті чоловіки звідтіля та й пішли
на Содом, а Авраам ще стояв перед Господом. 23. Тоді приступив
Авраам ще ближче й сказав: „Невже ж ти справді хочеш погубити
праведного з грішним?. 24. Ануж є в цьому місті
п’ятдесят
праведних. Чи справді їх погубиш і не простиш місцю задля
п’ятдесятьох праведних, що в ньому? 25. Хіба ж можеш таке
вчинити! Чи вб’єш праведного разом з грішним? Чи прирівняєш
праведника до грішника? Невже суддя всієї землі не чинитеме по
правді?” 26. Господь же сказав: „Коли знайду в Содомі, в місті
п’ятдесят праведників, помилую все місце задля них.” 27. Тоді
Авраам у відповідь: „Оце насміливсь я говорити до Господа, а я
земля і порох. 28. Може до п’ятдесят і бракуватиме п’ять, тож
чи зруйнуєш ти через тих п’ятьох ціле місто?” Господь сказав:
„Не зруйную, коли знайду там сорок п’ять.” 29. І знову
заговорив він до Господа, кажучи: „А може їх там знайдеться
сорок?” І відрік: „Не зроблю того заради тих сорока.” 30. Тоді
Авраам сказав: „Благаю лишень Господа не гніватися, коли я ще
скажу: а може їх там знайдеться тридцять?” І відповів: „Не
зроблю, як знайду там тридцять.” 31. Тоді той знову: „Оце
насміливсь я говорити до Господа: а може їх там знайдеться
тільки двадцять?” На це Господь відрік: „Не зруйную заради
двадцятьох.” 32. Нарешті Авраам промовив: „Не в гнів нехай
моєму Господеві промовлю ще рз: а може їх там знайдеться хоч
десять?” І відповів: „Не зруйную і заради десяти.” 33. Перестав
Господь говорити до Авраама й відійшов, а Авраам повернувся на
своє місце.”
Мешканців Содому і Гомори можна
прирівняти до людства, яке йде до пекла. Бог рятує людство,
відділяючи праведних, які ще залишилися. З тих праведних мусить
вирости людський рід. Ісаак, як надія продовження праведного
роду, є прообразом Ісуса Христа. Постарайся тепер побачити не
тільки Содом і Гомору, але увесь світ, увесь простір земної
кулі. Сьогодні це легше зробити, ніж в часи св. Ігнатія.
Телебачення дає нам можливість побачити те, що діється в
найдальших куточкаж земної кулі. досить одним оком глянути на
вечірні новини, щоб побачити війни, кров, сльози, голод. Огорни
поглядом нашу землю не тільки в просторі, але і в часі. Згадай
всесвітну історію. На протязі останніх 5000 років людство жило
без воєн напевно не більше, ніж кілька сот років. Шлях людства
до пекла не закінчився народженням Спасителя, не закінчився
разом з закінченням його місії у земному житті. Цей шлях триває
і посьогодні.
Нам легко побачити зло, коли
людина гнобить і мордує іншу людину фізично. Згадай якийсь
фільм про війну, де нацисти женуть людей в концтабір, потім в
газову камеру, яка може бути прообразом пекла. Зло очевидне.
Але набагато важче побачити зло у сьогоднішньому так званому
вільному світі, де зовнішньо панує спокій і добробут. в такому
суспільстві також є багато проблем, які мусять бути вирішені.
Але люди короткозорі, бачать лише ближчі причини: економічні,
політичні, етнічні, культурні тощо. Людство неспроможне глянути
далі, в глибину тих проблем. А всі проблеми вкінці зводяться до
однієї: людина вигнала Бога зі свого життя, зі своїх думок, і
цю пустку заповнює зло.
В сьогоднішньому
високоцивілізованому світі зло діє високоцивілізованими
методами: через різні економічно-політичні структури, партії,
організації, нові філософські ідеї. діє під маскою добра. Люди,
які працюють на зло, цього не усвідомлюють. Але в кінцевому
результаті світ виглядає так, як у вищезгаданому фільмі: одні
женуть інших в газову камеру, тільки як одні, так і другі в
цьому випадку цього несвідомі.
Як глибоко ти усвідомлюєш
значення і сенс подій, які відбуваються довкола тебе?
Наприклад, політичні і національні змагання нашого народу. Яке
місце в цих змаганнях займає Бог? І чи взагалі Бог там є? Там,
де нема глибокого усвідомлення того, що діється, де нема
рефлексії над своїми чинами, думками, прагненнями, над тим, що
Бог хоче від мене в дану хвилину, там є тільки зовнішній
активізм, праця на інтелектуальному рівні усвідомлення, де
успішність і продуктивність такої праці оцінюється зовнішніми
видимими результатами. Отож духовні наслідки ототожнюються з
матеріальними, з тим, що ми можемо зауважити органами відчуття.
Людина матеріалізується, хоч їй здається, що духовно росте:
працює день і ніч для вбогих, годує їх, одягає, створює різні
харитативні організації, релігійні спільноти, катехизує,
годинами сповідає, безупинно проповідує, говорить про Бога. І
не може усвідомити, що шукає тільки себе, говорить тільки про
себе, навіть коли говорить про Бога.
Матеріалізуються люди, посвячені
Богові, матеріалізуються релігійні організації,
матеріалізуються чернечі спільноти, матеріалізуються церковні
структури. Проси в Бога ласку зрозуміти, наскільки ти справді
Йому служиш душею і серцем, а на скільки ти ще є релігійною
активісткою. Проси в Бога ласку зрозуміти, яке місце ти займаєш
серед світу, який йде до пекла. Чи ти разом з усіма з гордо
піднесеною головою крокуєш до газової камери, чи пробуєш плисти
проти течії, чи може вже вирвалася з того натовпу і стоїш
збоку, не знаєш, що робити? А може ти вже стала справжньою
служебницею Бога і пробуєш своєю скромною працею зупинити цей
потік в пекло.
Отож, цей світ йшов і йде до
пекла, і постійно вимагає Спасителя - в наші часи може більше,
ніж колись. Свята Трійця А. Рубльова допоможе тобі побачити
світ очима Бога, поможе усвідомити і побачити Божу любов і
піклування цим світом. Споглядай цю ікону систематично, і крок
за кроком будеш входити у Божий світ, у Його небесну домівку,
аж вкінці сядеш біля Божих Осіб і станеш свідком і учасником
Божого плану спасіння людства.

|