0. Практична
медитація
Перед тим, як
подати теоретичні засади і елементи медитації я подаю приклад
практичного застосування їх – так як я роблю це під час
звичайної щоденної медитації. Лк. 8, 27-37: „27 І, як на
землю Він вийшов, перестрів Його один чоловік із міста, що
довгі роки мав він демонів, не вдягався в одежу, і мешкав не в
домі, а в гробах. 28 А коли він Ісуса побачив, то закричав,
поваливсь перед Ним, і голосом гучним закликав: Що до мене
Тобі, Ісусе, Сину Бога Всевишнього? Благаю Тебе, не муч мене!
29 Бо звелів Він нечистому духові вийти з людини. Довгий час
він хапав був його, і в’язали його ланцюгами й кайданами, і
стерегли його, але він розривав ланцюги, і демон гнав по
пустині його. 30 А Ісус запитався його: Як тобі на ім’я? І той
відказав: Леґіон, бо багато ввійшло в нього демонів. 31 І
благали Його, щоб Він їм не звелів іти в безодню. 32 Пасся ж
там на горі гурт великий свиней. І просилися демони ті, щоб
дозволив піти їм у них. І дозволив Він їм. 33 А як демони
вийшли з того чоловіка, то в свиней увійшли. І череда кинулась
із кручі до озера, і потопилась. 34 Пастухи ж, як побачили теє,
що сталось, повтікали, та в місті й по селах звістили. 35 І
вийшли побачити, що сталось. І прийшли до Ісуса й знайшли, що
той чоловік, що демони вийшли із нього, сидів при ногах
Ісусових вдягнений та при умі, і полякались... 36 Самовидці ж
їм розповіли, як видужав той біснуватий. 37 І ввесь народ
Гадаринського краю став благати Його, щоб пішов Він від них,
великий бо страх обгорнув їх. Він же до човна ввійшов і
вернувся”. Перший крок – впорядкування тексту: виокремлення
окремих ідей чи слів, які відразу привертають мою увагу, і
усунення інших. Прочитавши уважно біблійний текст і його
скорочений варіант, я приймаю вигідну позу і декілька хвилин
присвячую розслабленню тіла.
Потім намагаюся
уявити і відчути присутність Бога. Розпочинаю медитацію
молитвою: „Господи, дай мені свою благодать, щоб усі мої
наміри, рішення і вчинки були скеровані на служіння і прославу
твоєї Божої Величі, щоб я пізнавав твого Сина, любив Його і
наслідував. Дай мені благодать зрозуміти духовну суть даної
євангельської події і силу вводити її у моє життя”. Також
молюся молитвою митрополита Андрея „Прохання про Божу
Мудрість”, звертаючись до Божої Матері Оранти Київського
Софійського Собору. Тепер я намагаюсь уявити події, описані в
Євангелії. Розподіляю їх, немовби театральну виставу, на дії.
Всі біблійні персонажі я розподіляю на різні групи і в процесі
медитації намагаюся зрозуміти їх мислення, думки, і
ототожнитися з ними: знайти в них себе, свій світогляд, своє
сприйняття світу в їхньому сприйнятті. Таким чином ці люди
стають дзеркалом моєї душі, в яку мені дуже важко заглянути
безпосередньо, бо мій нарцизм – самозакоханість засліплює мене,
спотворює моє самопізнання, не дає можливості бути об’єктивним
по відношенню до себе самого. „І чого в оці брата свого ти
заскалку бачиш, колоди ж у власному оці не чуєш?” (Мт. 7,
3). Отже, побачивши скалку в оці ближнього, я намагаюсь
побачити її також і в своєму оці. Кожна біблійна ситуація, в
якій я зрозумію гріх людей, що знаходяться в ній і опановані
цією ситуацією, спонукує мене до молитви і роздумів над своїм
мисленням, почуваннями і сприйняттям довколишньої дійсності в
конкретних ситуаціях мого життя. Оскільки Біблія –
богодухновенна книга, Боже слово для кожної людини будь-якої
епохи і культури, то в ній описані не тільки конкретні
історичні події, а також закодована інформація, що стосується
тільки мене, і яку тільки я спроможний розшифрувати і
зрозуміти. Шифр – моє самобутнє мислення, життя і досвід.
Другої такої людини в світі немає, отже немає і другого шифру.
І тому для мене медитація – це не намагання зрозуміти загальні
моральні правди і універсальне Боже послання для усього світу.
Це я можу прочитати в різних книжках. Для мене медитація – це
вивчення Божої мови, якою Бог розмовляє тільки зі мною. Отже, в
умовій молитві я пізнаю Бога не як такого, що існує об’єктивно
і незалежно від мене, а суб’єктивно – як частину мого буття,
так як Він проявляється в тому, що я спроможний насправді
відчути і зазнати.
[2] ... Адже душу живить та
задовольняє не обсяг знань, а глибоке розуміння певної
дійсности і здатність відчувати внутрішню насолоду
нею.
Перша
дія:
невеличке селище, в якому живуть убогі люди. Кожний займається
своєю справою: одні пораються у городі, інші щось майструють,
діти бігають і бавляться, пастухи пасуть свині. Звичайна
сільська ідилія.
Друга
дія: на
сцену виходить Ісус зі своїми учнями. Для мешканців селища в
цьому немає нічого дивного: через їхнє селище постійно
проходять подорожні, мандрівники. Невелика група бідно
зодягнених людей їх не дивує.
Третя
дія: на
сцену виходить біснуватий. Мешканців села це не дивує:
біснуватий живе поблизу, вони його знають, звикли до нього і до
його поведінки. Вони далі займаються своїми справами, не
звертаючи на це уваги. Але для учнів Ісуса зустріч з біснуватим
– несподіванка. Їх охоплює страх і вони ховаються за
Ісуса.
Четверта
дія:
Ісус і біснуватий. Нечистий дух виходить з біснуватого, він
одужує. Стадо свиней кидається в озеро і топиться.
П’ята
дія:
реакція учнів і реакція пастухів та населення – контраст. Ісус
демонструє свою силу і владу над нечистими духами. Для учнів це
ще один доказ Його Божественної місії, Він Месія, хоч вони ще
не розуміють остаточної мети Його місії – страждання і смерті.
Вони бачать могутність, і саме це зміцнює їх віру у
правильності вибору. Це звичайна людська поведінка: в
релігійному, суспільному, економічному і політичному житті
країни ми прагнемо, щоб наші лідери були не тільки чесними і
богомільними, але й рішучими, сильними і могутніми, здатними
долати своїх суперників і покращувати наше життя не самою лише
балаканиною, а конкретними діями. Прагнемо бачити видимі
результати. І в даному випадку учні отримують те, що бажають –
наочний доказ сили. Тепер я переходжу до свого життя і
мислення. Що для мене християнство взагалі й особа Ісуса Христа
зокрема? Чи я в своєму світобаченні не подібний до учнів Ісуса
в даній ситуації? Чого я шукаю в християнстві і в духовності?
Звільнення від терпіння, бажання духовних знань як шляху до
Бога, чи як атрибути сили і могутності? Як відбувається моє
наслідування Христа, моє учнівство? Як я сприймаю своє
покликання? Чи готовий я нести хрест разом з Христом на
Голгофу, чи тільки урочисто в’їхати разом з Ним у Єрусалим, і
на тому мій шлях закінчиться? Я намагаюся у своїх конкретних
вчинках, словах, думках і загальному способі мислення і
світобачення знайти і виокремити конкретні негативні елементи і
загальну внутрішню негативну поставу. На ці запитання кожний
християнин повинен дати собі відповідь. Реакція пастухів і
мешканців села. Місцеве населення сприймає дії Ісуса однозначно
негативно – страх і прохання залишити їхню землю. В діях Ісуса
Христа вони бачать лише зло: знищене стадо свиней. Ісус
позбавив їх майна, наробив збитків. Для убогого села це велика
матеріальна втрата. Вони відчувають біль втрати, страждання і
також гнів, ненависть. У такому внутрішньому стані нормальна
реакція розлюченої юрби – кинутись на кривдника і побити чи
навіть убити його або, якщо зуміють опанувати ненависть,
домагатись матеріального відшкодування. Але перед ними стоїть
не звичайна людина. Він має надприродну силу, і невідомо, чого
ще можна від нього сподіватись. І тому найкраще не зачіпати
його, щоб не сталось чогось гіршого, а звернутись з проханням
залишити їх у спокої. Що вони і роблять. Ісус слухає їх і
відходить. Страх засліпив їх, вони бачать тільки видимі речі,
до яких дуже сильно прив’язані. Знищення цих речей вони
сприймають як зло, не бачачи духовної площини довколишнього
світу і добро, яке Ісус приніс їм в цій площині. Лев. 11,
4-8: „4 Тільки цього не будете їсти з тих, що жують жуйку, і з
тих, що мають розділені копита... 7 І свині, бо вона має
розділені ратиці, і має ратиці роздвоєні розривом, та жуйки не
жує, нечиста вона для вас. 8 Їхнього м’яса не будете їсти, а до
їхнього падла не будете доторкатися, нечисте воно для вас”.
Закон Мойсея забороняв розводити свиней. Свиня вважалася
нечистою твариною. Присутність свиней означала порушення Закону
Мойсея, отже релігійно-моральний занепад, тобто, гріх людей
даного селища. Ісус нищить цей гріх, спонукуючи їх глибше
замислитись над тим що сталося. Натомість вони сліпі, зачинені
в собі, у своєму болю, окрім якого нічого не бачать і не хочуть
ні бачити, ні думати. Бог дає їм шанс, з якого вони не
скористались.
Цю подію вони
сприймають як велику трагедію. Їхнє життя розділилося на дві
частини: до сьогоднішнього дня – щасливе життя, і з
сьогоднішнього – біль і скорбота.
Ми можемо це
порівняти з терористичним актом у Сполучений Штатах Америки:
падінням літаків на величезні хмарочоси. Американці говорять,
що для них після цієї події світ змінився, і вже не буде таким,
яким був раніше. Але чи вони зробили належні висновки, чи хтось
вбачає в цьому аналогію з Вавилонською вежею? Чи хтось сприймає
це як знак з неба, пересторогу, дану Богом, що Америка обрала
хибний шлях? Чи провину покладають виключно на ісламських
фанатиків? Америка і далі претендує на роль спасителя світу,
прагне експортувати у світ цінності, від яких у неї майже
нічого не залишилось.
Ідеал американця –
успіх і добробут матеріального життя, крайній гедонізм.
Говорячи образно: щасливий і успішний американець, якого
експортують поза межі країни, це свинопас великого стада
свиней. І всі цінності, що їх Америка пропонує світові як
американську мрію, в яку весь світ має бути закоханим, – це
свині, як символ американського гріха. Теж саме стосується і
Євросоюзу, в який ми прагнемо потрапити як у втрачений рай.
Тільки ми сліпі і сонні, живемо в печері Платона, бачимо
лише тіні речей і ганяємось за тінями. Мт. 13, 12: „Бо
хто має, то дасться йому та додасться, хто ж не має,
забереться від нього й те, що він має”. Хто
має – це той, хто не зачинений в собі повністю, а має
здатність мислити і виходити поза своє „Я”. Він спроможний
побачити Божий дар і прийняти його з вдячністю. Тепер я знову
переходжу до свого життя і мислення, своїх потіх і смутків, і
намагаюся побачити їх в іншому світлі і переоцінити. Смуток і
біль у моєму серці народжуються внаслідок втрати того, що для
мене є цінністю, що має якусь вартість в моїх очах, до чого я
прив’язаний, і що я не хочу втрачати. Якщо я заглиблюсь у своє
серце і мозок, то відкрию, що мої цінності – це ті самі
біблійні свині, мій гріх, якого я раніше не бачив. І лише тепер
починаю прозрівати. Моє духовне життя виглядає так: я оточив
себе свинями, які мають дуже одухотворені
фізіономії.
Ісус Христом йде до
мого серця, оточеного свинями, хоче пробитися через це
стадо, бере одну свиню за ратиці, хоче її втопити, а я
хапаюся за інші ратиці і не даю її Йому. Ми боремось. Ця
боротьба породжує терпіння в моїй душі. Я повинен не втікати
від терпіння, не боронитися проти Бога, а допомагати Йому
нищити свиней гріха в моєму серці.
В цьому світлі я
починаю розуміти слова Євангелія: „Хто вдарить тебе по щоці,
підстав йому й другу, а хто хоче плаща твого взяти, не
забороняй і сорочки” (Лк. 6, 29). Кожен удар, який я зазнаю
у будь-якому плані, – це входження Ісуса в моє серце і нищення
якоїсь свині – мого гріха. Підставляти другу щоку
означає усвідомити це і дати Богові можливість знищити і
наступну свинку. Отже, бути битим свідомо, розуміючи
чому мене б’ють і чому я терплю – це чинити духовний поступ,
позбуватися свого гріха. Робити це несвідомо або захищатись від
цього означає захищати своїх свиней – свій
гріх.
Ісус виходить з
човна на землю і знову повертається у човен. Його місія не
вдалася, люди Його відкинули. А як у моєму житті? Скільки разів
я відкидаю Ісуса щоденно, не усвідомлюючи
цього?


|