<< Previous    1...   2  3  [4]  5  6  ...31    Next >>

Четверта медитація  

 

І. Н. 2: «9 та й каже до них: “Я знаю, що Господь дав вам цей край, бо на нас напав страх перед вами, й усі мешканці краю помліли перед вами; 

10 чували ми про те, як Господь висушив був воду у Червонім морі перед вами, як ви виходили з Єгипту, і про те, що ви були вчинили обом царям аморійським, Сихонові та Огові, по тім боці Йордану, що ви їх вигубили. 

11 Почули ми про це, й охляло серце наше, і ні в кого нема більш духу перед вами, бо Господь, Бог ваш - Бог на небі вгорі і на землі внизу. 

12 Отож кляніться мені, прошу, Господом, що за мою добрість до вас і ви теж покажете добрість домові батька мого, вдайте мені певний знак, 

13 що зоставите живими батька мого й матір мою, і братів моїх, і сестер моїх, і всіх тих, що їм належать, і вирятуєте життя наше від смерти”». 

 

Погляньмо на образ Рахав. Блудниця, тобто веде аморальне життя; зрадниця свого народу; зрадниця своєї віри. Які мотиви нею керують? Перша потреба шкали цінностей Маслоу: збереження свого життя за будь-яку ціну. І вона цього не приховує, а ясно й однозначно озвучує: я врятую вас, а ви врятуєте мене й мою сім’ю. Що під цим стоїть? Великий страх до євреїв, який опанував не тільки її, а й увесь її народ. Повне переконання, що спротив євреям нічого не дасть, усе вже вирішено десь на небі, єврейський Бог наймогутніший із богів, Єрихон і народ приречені на знищення. Вона втратила віру у свій народ і в своїх богів. Патріотизм у такій ситуації – це безглуздя, потрібно втікати. А тут їй трапилася нагода домовитися з ворогами, що вона і її сім’я не загинуть. 

Якщо ми поглянемо на цю ситуацію через призму нашої сьогоднішньої ситуації – війни з московськими орками, то станемо на бік Єрихону й його народу, який хоробро захищався до кінця, а Рахав варта тільки осудження та зневаги. Але це сприйняття, бачення і оцінювання подій на зовнішньому рівні. Це мислення на рівні писаних і неписаних законів та норм моралі й етики. Розібравши, обдумавши, промоливши, промедитувавши цей текст на рівні історичних подій, потім – на рівні моралі, потрібно йти далі, на глибші рівні – рівні символів і духа. 

Що таке глибший рівень? Глибший рівень – це не краще знання церковних наук, зокрема біблістики. Глибший рівень не осягнемо знаннями та інтелектуальними роздумами. Глибший рівень розуміння біблійного тексту – це, в першу чергу, глибший рівень розуміння себе самого і особистий досвід Бога, безпосередній з Ним контакт, а не через книжки й навчання Церкви. Щоби перейти на глибший рівень розуміння Святого Письма, потрібно спочатку пройти навернення, метаною. А це – духовність у безпосередньому значенні цього слова. І основні елементи цього процесу: досвід свого гріха і досвід Божої любові. А ці два види досвіду – це плід людських зусиль і Божої благодаті. З біографій святих бачимо, що вони осягали цей досвід у різний спосіб. Мовою ігнатіянської духовності – це досвід першого тижня Духовних Вправ св. Ігнатія Лойоли. 

І саме цей досвід вводить нас у духовний світ, саме завдяки цьому досвіду можемо справді поставити Бога на перше місце в своєму житті, прагнути й шукати його волю. Саме після такого досвіду я усвідомив, що це початок віри в Бога, а до того це була віра в свої уявлення про Бога. І лише в світлі свого особистого досвіду можу поглянути на постать Рахав по-іншому. 
<< Previous    1...   2  3  [4]  5  6  ...31    Next >>