Четверта
медитація
І.
Н. 2: «9 та й каже до них: “Я знаю, що Господь дав вам цей
край, бо на нас напав страх перед вами, й усі мешканці краю
помліли перед вами;
10
чували ми про те, як Господь висушив був воду у Червонім
морі перед вами, як ви виходили з Єгипту, і про те, що ви
були вчинили обом царям аморійським, Сихонові та Огові, по
тім боці Йордану, що ви їх вигубили.
11
Почули ми про це, й охляло серце наше, і ні в кого нема
більш духу перед вами, бо Господь, Бог ваш - Бог на небі
вгорі і на землі внизу.
12
Отож кляніться мені, прошу, Господом, що за мою добрість до
вас і ви теж покажете добрість домові батька мого, вдайте
мені певний знак,
13
що зоставите живими батька мого й матір мою, і братів моїх,
і сестер моїх, і всіх тих, що їм належать, і вирятуєте життя
наше від смерти”».
Погляньмо
на образ Рахав. Блудниця, тобто веде аморальне життя;
зрадниця свого народу; зрадниця своєї віри. Які мотиви нею
керують? Перша потреба шкали цінностей Маслоу: збереження
свого життя за будь-яку ціну. І вона цього не приховує, а
ясно й однозначно озвучує: я врятую вас, а ви врятуєте мене
й мою сім’ю. Що під цим стоїть? Великий страх до євреїв,
який опанував не тільки її, а й увесь її народ. Повне
переконання, що спротив євреям нічого не дасть, усе вже
вирішено десь на небі, єврейський Бог наймогутніший із
богів, Єрихон і народ приречені на знищення. Вона втратила
віру у свій народ і в своїх богів. Патріотизм у такій
ситуації – це безглуздя, потрібно втікати. А тут їй
трапилася нагода домовитися з ворогами, що вона і її сім’я
не загинуть.
Якщо
ми поглянемо на цю ситуацію через призму нашої сьогоднішньої
ситуації – війни з московськими орками, то станемо на бік
Єрихону й його народу, який хоробро захищався до кінця, а
Рахав варта тільки осудження та зневаги. Але це сприйняття,
бачення і оцінювання подій на зовнішньому рівні. Це мислення
на рівні писаних і неписаних законів та норм моралі й етики.
Розібравши, обдумавши, промоливши, промедитувавши цей текст
на рівні історичних подій, потім – на рівні моралі, потрібно
йти далі, на глибші рівні – рівні символів і
духа.
Що
таке глибший рівень? Глибший рівень – це не краще знання
церковних наук, зокрема біблістики. Глибший рівень не
осягнемо знаннями та інтелектуальними роздумами. Глибший
рівень розуміння біблійного тексту – це, в першу чергу,
глибший рівень розуміння себе самого і особистий досвід
Бога, безпосередній з Ним контакт, а не через книжки й
навчання Церкви. Щоби перейти на глибший рівень розуміння
Святого Письма, потрібно спочатку пройти навернення,
метаною. А це – духовність у безпосередньому значенні цього
слова. І основні елементи цього процесу: досвід свого гріха
і досвід Божої любові. А ці два види досвіду – це плід
людських зусиль і Божої благодаті. З біографій святих
бачимо, що вони осягали цей досвід у різний спосіб. Мовою
ігнатіянської духовності – це досвід першого тижня Духовних
Вправ св. Ігнатія Лойоли.
І
саме цей досвід вводить нас у духовний світ, саме завдяки
цьому досвіду можемо справді поставити Бога на перше місце в
своєму житті, прагнути й шукати його волю. Саме після такого
досвіду я усвідомив, що це початок віри в Бога, а до того це
була віра в свої уявлення про Бога. І лише в світлі свого
особистого досвіду можу поглянути на постать Рахав
по-іншому.
|