Друга
медитація
Порівняймо
ситуацію Божого люду перед Червоним морем і перед Йорданом.
Обидві ситуації були Божою волею, але в першому випадку
через Червоне море їх гнало не так бажання виконати Божу
волю, як страх перед військом фараона. Тоді вони були
переслідуваними, біженцями від війни з військом фараона.
Говорячи сучасною мовою, зовнішня політична ситуація змушує
їх утікати, в них немає вибору – якою би в даній ситуації не
була Божа воля.
Тепер
ситуація інша, ніякої небезпеки немає, в пустелі ніхто їх не
переслідує. Перехід через Йордан – це їх вибір, це послух
Божій волі.
В
Єгипті Бог Авраама, Ісаака і Якова, тобто Бог їхніх предків
і їхній Бог з’являється за посередництвом Мойсея раптово,
ніби після кількох сотень років забуття, й відразу вимагає
від них те, до чого вони не готові. Зустріч з Богом за
посередництвом Мойсея для них несподіванка, їм потрібний
час, щоби освоїтися з Богом, призвичаїтися до Нього. Іншими
словами, поява Бога в Єгипті вводить їх у своєрідну кризу, а
зовнішні події – конфлікти Мойсея з фараоном і наслідки цих
конфліктів – відбуваються без їхньої участі. Але вони
змушені прийняти ці наслідки й відповідно
діяти.
В
пустелі вони були відокремлені від зовнішнього світу, від
впливу інших культур та релігій. Це був час налагодження
стосунків з Богом через започаткування культу, законів та
норм, які кодифікували життя народу.
Якщо
порівняємо Божий люд перед Червоним морем і перед Йорданом,
то це вже два різні покоління, які виросли й формували свою
ідентичність у зовсім різних зовнішніх умовах та обставинах.
Це два різні види світогляду, ментальності,
релігійності.
І.
Н. 1, 10-18: «10 І повелів Ісус начальникам
народу:
11
“Перейдіть посеред народу й накажіть народові: Заготуйте
собі живности, бо через три дні ви перейдете
через оцей Йордан, щоб увійти і зайняти землю, що Господь,
Бог ваш, дає вам у посілість.”
12
До рувимлян же та гадіїв та до півколіна манассіян Ісус
промовив:
13
“Спогадайте слово, що вам заповідав Мойсей, слуга Господній,
коли сказав: Господь, Бог ваш, дав вам спокій і дав вам цю
землю.
14
Жінки ваші, діти ваші й ваша скотина зостануться в землі, що
Мойсей дав вам по цім боці Йордану; ви ж усі, боєздатні
люди, виступите збройно на чолі з братами вашими і
допоможете їм,
15
аж поки Господь не дасть спокою вашим братам, як і вам, і
вони теж не заволодіють землею, що Господь, Бог ваш, дасть
їм. Тоді повернетесь собі у вашу спадкоємну землю й
володітимете нею, у землю, що Мойсей, раб Господній, дав вам
по цім боці Йордану, на схід сонця.”
16
І відповіли вони Ісусові: “Усе, що повелів єси нам, зробимо,
і куди б ти нас не післав, підемо.
17
Так, як слухалися ми в усьому Мойсея, так слухатимемо й
тебе, аби тільки Господь, Бог твій, був з гобою, як був з
Мойсеєм.
18
Кожний, що ставитиме спротив твоєму повелінню й не
слухатиметься твого наказу в усьому, буде покараний смертю.
Будь тільки мужнім і хоробрим.”»
«11.
“Перейдіть посеред народу й накажіть народові: Заготуйте
собі живности, бо через три дні ви перейдете
через оцей Йордан, щоб увійти і зайняти землю, що Господь,
Бог ваш, дає вам у посілість.”».
Цей
вірш здається простим, зрозумілим, не має в собі нічого
особливого. Але поміркуймо глибше. Біблійна герменевтика –
це різні методи інтерпретації Біблії. Один із таких методів:
одна подія посередньо вказує на іншу, події в Старому Завіті
посередньо вказують на події в Новому Завіті, деякі
персонажі Старого Завіту – це прообрази Ісуса Христа. Числа
в Біблії мають також і символічне значення. «Три дні»
відразу асоціюється з «трьома днями» перебування пророка
Йони в череві кита й «трьома днями» перебування Ісуса у
царстві мертвих.
Уважно
поміркуймо над наказом Ісуса Навина: «Заготуйте собі
живности, бо через три дні ви перейдете
через оцей Йордан». Можливі інтерпретації:
1.
Вони повинні сьогодні і три наступні дні заготовляти
живність, тобто чотири дні активно готуватися до переходу
через Йордан.
2.
Вони повинні сьогодні, за один день, заготовити потрібну
живність, а наступні три дні нічого не робити.
Це нічого не робити стосується зовнішньої пасивності, нічого
не робити фізично. Всю увагу слід зосередити на внутрішню
активність – внутрішнє приготування, метаноя, зміна
мислення, навернення до нової ситуації. Це подібне до того,
коли людина стоїть перед важливим вибором чи змінами у житті
і приїжджає на тижневі реколекції чи на триденні дні
віднови, аби відокремитися від світу, від щоденної рутини,
побути на самоті з собою, з Богом, переосмислити своє життя
в світлі Божого слова, ввійти в динаміку духовних вправ,
пройти метаною, навернення й вийти з цього досвіду новою,
оновленою людиною, яка бачить і розуміє дальше і глибше.
Отож, для вибраного народу «три дні нічого не робити» - це
час інтенсивної духовної праці, одним із аспектів якої є,
якщо говорити мовою ігнатіянської духовності, «позбутися
невпорядкованих» схильностей, прив’язань до цінностей та
орієнтирів минулого, але зберегти стрижень, про який
говорилося в попередній медитації, головний та незмінний
орієнтир чи дороговказ – вперед, до Бога, до Божого
Царства.
Іншими
словами, три дні потрібні для того, щоб спалити за собою всі
мости всередині себе.
І.
Н. 1, 12-16: «12 До рувимлян же та гадіїв та до півколіна
манассіян Ісус промовив:
13
“Спогадайте слово, що вам заповідав Мойсей, слуга Господній,
коли сказав: Господь, Бог ваш, дав вам спокій і дав вам цю
землю.
14
Жінки ваші, діти ваші й ваша скотина зостануться в землі, що
Мойсей дав вам по цім боці Йордану; ви ж усі, боєздатні
люди, виступите збройно на чолі з братами вашими і
допоможете їм,
15
аж поки Господь не дасть спокою вашим братам, як і вам, і
вони теж не заволодіють землею, що Господь, Бог ваш, дасть
їм. Тоді повернетесь собі у вашу спадкоємну землю й
володітимете нею, у землю, що Мойсей, раб Господній, дав вам
по цім боці Йордану, на схід сонця.”
16
І відповіли вони Ісусові: “Усе, що повелів єси нам, зробимо,
і куди б ти нас не післав, підемо.»
В
Єгипет євреї ввійшли як коліна синів Якова. Чотириста років
у Єгипті й сорок років у пустелі не усунули цих
відмінностей. Деякі коліна вже отримали свою землю, можуть
там залишитися й не воювати. Але тут вони проявляють
єдність, вони один народ, поза відмінностями колін. Вони –
єдина нація.
Яка
з цього наука для нашого сьогодення. В наших актуальних
умовах єдність повинна будуватися на усвідомленні спільної
держави в окреслених границях, спільного громадянства. І
різні коліна синів Якова – це сьогодні в одній державі різні
етноси, різні культури, різні мови, які повинні забути про
свої відмінності і не тягнути ковдру кожний на себе,
вимагаючи якихось привілей тощо, а відчути себе одним
державним народом, згуртованим довкола спільних суттєвих
цінностей. Особливо це важливо в обставинах зовнішньої
воєнної загрози.
|