ЩО ВЗЯТИ З СОБОЮ?
ПІСЛЯ ФУНДАМЕНТУ
ДУХОВНИХ ВПРАВ
Під редакцією о. Юзефа Августина ТІ
WYDAWNICTWO WAM 2012
переклав о. О. Кривобочок ТІ
ВСТУП
Реколекції, які виконуються за методом, поданим у книжці
Духовних Вправ св.
Ігнатія, це, зазвичай, великий досвід. Звичайно, що це не
перший духовний досвід реколектанта, але він входить у його
особисту історію спасіння як важлива і навіть переломна подія.
Чим сильніше реколектант відчуває дотик Бога, тим наполегливіше
і з більшою турботою задається запитанням: Як перенести у своє
життя новий духовний досвід? Як свідоміше продовжувати свою
історію спасіння? Чи щоденні турботи і справи не виб’ють мене з
колії живих стосунків із Богом? Чи у сірій щоденності не
загублю смак духовних речей? Чи не повернеться знову те, що
було раніше: великий страх за себе, моральна невпорядкованість,
байдужість до Бога, недовіра? Навіть після реколекцій, які були
виконані дуже добре, реколектант повинен пам’ятати пересторогу
Ісуса, що до добре прибраного будинку повертається «ворог» Бога
та людини з помноженою злістю та впертістю (пор. Мт. 12,
42-50). Що тоді робити?
Необхідно найважливіші елементи Духовних Вправ взяти з собою
і перенести у щоденне життя. І тому назва книжки Що взяти з собою? Необхідно
також постійно повторювати духовні вправи: щоденний іспит
совісті, продовжену молитву, інспіровану Божим словом,
приступати до святих Таїнств, розпізнавати стан своєї душі,
користуватися духовним керівництвом. У такий спосіб реколектант
може не лише підтримувати, а й розпалювати полум’я духовної
ревності, яке запалили в його душі Духовні
Вправи.
1. У 2008-2011 роках з’явилося п’яте видання Що взяти з собою? у шести
томах, присвячене послідовним етапам Духовних Вправ св. Ігнатія
Лойоли. Перше однотомне видання з’явилося у 1988 році малим
накладом у виді малої брошури, ще в період комунізму,
стараннями реколекційного дому в Чеховіцах-Дзєдціцах. Із тих
пір ця книжка, яка допрацьовувалась у наступних виданнях, стала
дуже популярною серед реколектантів. Книжка допомагала їм
зрозуміти пережитий досвід, присвоїти його і поглиблювати у
щоденному житті.
Минуло вже більше двадцяти років від першого видання цієї
книжки; в суспільному, політичному і культурному житті багато
що змінилося. Політична незалежність і релігійна свобода не
змінили наше життя – як чарівна паличка – в рай на землі.
Навпаки – це важкий і вимогливий дар. Наступ секуляризації,
розбиті подружжя і родини, збільшення криз у поставах,
поведінці й вірності духовенства, постійне зменшення чернечих і
священицьких покликань, безробіття, схильність до депресії,
брак психічної відпорності молоді – це нові болісні проблеми, з
якими ми сьогодні повинні помірятися силами.
У цій важкій ситуації Духовні Вправи св. Ігнатія
Лойоли стають для багатьох із нас великою допомогою і
порятунком. Ігнатіянські реколекції допомагають зрозуміти, що
кожна форма свободи мусить засвоюватися людиною у пошуках мети
і сенсу життя, як і любов’ю та служінням ближньому, якщо не
хоче стати простором самознищення і кривдження інших людей. І
тому тішить факт, що в цій новій, важкій ситуації не тільки не
зменшується, а й ще постійно зростає зацікавлення духовенства і
мирян ігнатіянськими реколекціями, які виконуються у класичний
спосіб. Ігнатіянським методом проведення реколекцій
користуються не тільки єзуїтські реколекційні доми, а й
реколекційні доми інших орденів і єпархій. Згадаю лише Центр
Духовної Формації отців сальваторіанів, які ігнатіянські
реколекції ввели у постійний вишкіл вихованців єпархіальних і
чернечих семінарій.
2. Спосіб виконання Духовних Вправ етапами
(фундамент, чотири тижні, синтез), з річними перервами,
прийнявся у всіх єзуїтських реколекційних домах, і не тільки
єзуїтських. Багато формаційних, чернечих і єпархіальних
осередків користуються цим методом. Як показує досвід,
восьмиденні реколекції, які виконуються упродовж п’яти-шести
років, стають ефективною школою духовного і людського розвитку,
долання різних залежностей і людських слабкостей, розпізнавання
покликання, жертовної апостольської праці.
Саме для реколектантів, які вибрали ігнатіянські Вправи як особисту дорогу
внутрішнього розвитку,
видавництво WAM
приготувало нову, доповнену версію Що взяти з собою? Замість
одного збірного видання для всіх реколектантів пропонуємо
окремі книжки для окремих частин Вправ. У такий спосіб постала
реколекційна міні колекція із загальною назвою Що взяти з
собою?
Окремі томи названі: Що
взяти з собою? Після фундаменту «Духовних Вправ»; Що взяти з
собою? Після першого тижня «Духовних Вправ»; Що взяти з собою?
Після другого тижня «Духовних Вправ»; Що взяти з собою? Після
третього тижня «Духовних Вправ»; Що взяти з собою? Після
четвертого тижня «Духовних Вправ»; Що взяти з собою? Після
синтезу «Духовних Вправ».
Уся серія приготована редакцією квартальника «Духовне життя» у
співпраці з Центром Ігнатіянської Духовності в Ченстохові.
Редактор серії – головний редактор квартальника Юзеф Августин
ТІ, автор чисельних праць по реколекціях, який з другої
половини восьмидесятих років анімує ігнатіянські реколекції в
Польщі. Ці книжки написані як для реколектантів, так і для тих,
хто цікавиться ігнатіянською духовністю. Читання цих книжок
може бути заохоченням до продовження духовних вправ, які хтось
колись робив.
3. Перший том Що взяти з
собою? Після фундаменту «Духовних Вправ» (це друге,
доповнене видання) містить п’ять розділів: Що таке Духовні Вправи; Любов до
Бога, до себе і до ближнього; Молитва і тиша; Почуття і духовне
керівництво; Духовні
Вправи в щоденному житті. В цьому томі містяться статті з
першого видання у 1998 році. Подані тексти – це своєрідна
реколекційна класика у польських умовах. Публікуємо як відомих
і популярних заграничних авторів у царині ігнатіянських тем,
так і досвідчених вітчизняних авторів.
Думка австрійського вченого Конрада Лоренца може були вдалим
епіграфом до всієї серії Що взяти з собою? «Сказане ще
не є почутим, почуте ще не є зрозумілим, зрозуміле ще не є тим,
із чим погоджуємося, те, з чим погоджуємося, ще не є тим, що
застосовуємо, від застосування чогось один або два рази до
постійного практикування ще далека дорога».
Видавництво WAM
ЩО ТАКЕ ДУХОВНІ
ВПРАВИ?
ЛЮБОВ ДО БОГА, ДО СЕБЕ САМОГО І ДО
БЛИЖНЬОГО
МОЛИТВА І
ТИША
ПОЧУТТЯ ЛЮДИНИ І ДУХОВНЕ
КЕРІВНИЦТВО
ДУХОВНІ ВПРАВИ
У ЩОДЕННОМУ
ЖИТТІ
|