Люцина Слуп, Юзеф Августин ТІ
ЯК ПОГОДИТИСЯ НА ВЛАСНЕ ЖИТТЯ?
«Жінці, яка жалілася на своє призначення, Учитель сказав: «Але
ж ти сама куєш свою долю!». «Але ж, напевно, не відповідаю за
те, що народилася жінкою, чи не так?» «Народитися жінкою – це
не призначення. Це доля. Призначення полягає в тому, в який
спосіб приймеш свою жіночість і що з нею
зробиш».
(Ентоні де Мелло ТІ)
Прийняти минуле, щоб будувати майбутнє
Ми відповідаємо за своє життя, за своє «призначення». Але коли
пізнаємо свою людську слабкість, глибину життєвих зранень
(особливо в любові) і загублення, яке вони спричиняють, то нам
часто здається мало правдоподібним, що можемо виконати своє
життєве завдання. Парафразуючи слова Ентоні де Мелло ТІ, можемо
сказати: «Те, що мене не любили так, як я хотів і прагнув, це
не моє призначення. Це моя доля. Моє призначення – прийняти
своє минуле, аби будувати на ньому своє
майбутнє».
Ми не відповідаємо за свої зранення в любові з наймолодших
років і за кривди, зазнані від інших людей. Але відповідаємо за
своє актуальне доросле життя. І хоча минуле впливає на нас, але
не детермінує нас. Можемо навчитися любити себе й інших з нашим
минулим. Можемо повністю примиритися зі своїм життям. Можемо
прожити його творчо.
Зранення в любові, особливо у ранньому дитинстві, часто
заважають нам повністю прийняти своє життя, але тільки на
першому етапі. Подолані й зцілені зранення стають «місцем»
творчості, внутрішньої вразливості, кращого розуміння
інших.
Зранення в людській любові – це лише одне з багатьох можливих
зранень. Життя приносить також інші зранення, кривди,
несправедливість, слабкості й немочі. Вони стають життєвим
завданням, яке вимагає від нас праці й жертовності. Але вони не
виключають красу і щастя людського життя. Можна навіть сказати,
що добро і краса людського життя приходять завжди через працю і
страждання. Добро у якийсь спосіб повинно бути відкуплене
жертвою.
Яскравий приклад цього – Джоні Ерексон або Деніс Легрікс.
Перша, шведка, в дитинстві пережила нещасний випадок і параліч,
після важкої депресії віднайшла радість життя: стала відомою
художницею (навчилася малювати, тримаючи пензель устами),
покохала й вийшла заміж. Друга, французка, народилася без рук і
ніг. Виграла боротьбу з безсенсовністю свого життя. Незважаючи
на каліцтво, заангажувалася в захист початого життя і в
допомогу неповносправним дітям і їхнім батькам. У своїй книжці
Так народжена, яка
стала бестселером, подає чудове свідчення боротьби з власною
немічністю – не лише фізичною, а й з бунтом проти
життя.
Прагнення повноти життя
Чому ми повинні погодитися на своє життя? По-простому: бо немає
іншого виходу. Або погодимося на життя і відкриємо його сенс,
смак і радість (серед життєвих труднощів), або перебуватимемо в
тупому бунті, проклинаючи своє життя, кривдячи у такий спосіб
не тільки себе, а й наших найближчих. Третього виходу
немає.
Основний обман, якому часто піддаємося, шукання цього «третього
виходу», «третьої дороги». Ісус говорить дуже ясно:
Хай буде ваше слово:
Так, так; Ні, ні (Мт. 5, 37). Не говорить: раз – «так»,
раз – «ні». Згода на життя вимагає «так» у всіх вимірах.
Якщо на одну форму життя говоримо «так», а на іншу – «ні»,
то виникає неузгодженість, яка стає джерелом внутрішнього
розладу.
Простою мовою – згода на життя дуже «оплачується». Щойно повна
акцептація життя відхиляє незвичайну емоційну, інтелектуальну і
духовну енергію, яка в нас дрімає і завдяки якій можемо жити
творчо й цікаво. Бунтуючи проти життя, витрачаємо багато сили
на будування видимості життя, на життєві
ілюзії.
Чому погодитися на життя можливо? Бо інтуїтивно відчуваємо, що
ми до цього здатні. Звичайно, що в нашому житті бувають хвилини
зневіри, розпачу, замкнутості в собі, але це тільки «тимчасове
затемнення сонця». Повнота життя – це глибоке прагнення
кожного. Носимо в собі часом неусвідомлене, але глибоке
переконання, що наше життя – хоча часом важке і болісне – має
сенс і мету. Саме з цього переконання народжується
усвідомлення, що можемо прийняти своє життя таким, яким воно є.
Загублення, життєві зранення і слабкості не повинні стати
причиною відкинення, а їх треба прийняти як «місця» своєї
життєвої відповідальності.
Акцептація себе і свого життя необхідна також і з огляду на
наших ближніх, які нас люблять і яких ми хочемо любити. Незгода
на власне життя, незалежно від форми, яку приймає, спрямована
не лише проти свого життя, а й проти життя інших. Ніхто не є
одиноким островом. Людське життя можемо порівняти зі спільним
сходженням альпіністів на гору, де всі прив’язані один до
одного. З деякими особами ми зв’язані грубішими канатами, з
іншими – тонкими шнурками. Якщо хтось відривається від скелі й
падає в прірву розпачу, агресії, узалежнень, самогубства, то
тягне за собою інших.
У психології відоме поняття «співалкоголізм». У родині п’є
тільки одна особа, а емоційні симптоми «алкогольної хвороби»
проявляються у більшій чи меншій мірі у всіх членів родини.
Вони мають такі самі комплекси неповноцінності, почуття
провини, сором, не приймають себе. Всі вони дихають і
отруюються хворою емоційною атмосферою, яку алкоголік створює
довкола себе. Людина, яка не погодиться із собою і своїм
життям, завжди кривдитиме інших.
Чого від нас вимагає згода на життя?
По-перше, шукати мету і сенс життя. Це основна умова повної
акцептації життя. Бо неможливо згодитися на «будь-яке» життя,
позбавлене сенсу і мети. Шукаючи згоду на життя, ми змушені
запитувати: На яке життя мушу згодитися?
Але зауважмо, що остаточною метою і сенсом нашого життя не може
бути розвиток лише одного з його проявів: біологічного,
емоційного, інтелектуального, сексуального.
Найвищим проявом життя є духовне життя, яке інтегрує всі форми
людського життя. Розлад життя полягає у відсутності площини,
яка поєднує всі прояви життя. Не можна погодитися на життя
частково. Не згода на одну його сферу автоматично стає не
згодою на всі інші. Найглибша незгода проявляється у
поверхневій незгоді.
Не заперечуємо важливості окремих проявів людського життя; але
важливо помітити, що суть життя не полягає у їхньому
змішуванні. Ми не отримаємо рецепт для життя, розділюючи свою
життєву енергію на окремі сфери життя, до прикладу, 20
відсотків – на біологічну, 30 відсотків – на психічну, 30
відсотків – на естетичну тощо. Для того, щоб згодитися на
життя, необхідно відкрити його суть, присутню у всіх сферах, –
духовне життя. Суть життя не входить у конфлікт із жодним
проявом життя, а перевершує їх і об’єднує.
Згода на життя вимагає також часто незвичайної емоційної та
духовної рішучості. Вона виражається відвагою, витривалістю,
вірністю. На своє життя може згодитися тільки та людина, якій
на цьому насправді залежить; людина, яка не боїться скинути
маски «позірного життя». Оскільки нам часто бракує цієї відваги
й рішучості, то ми повинні часто просити Подателя життя
досвідчити й відчути її.
Згода на життя вимагає творчої постави щодо життя. Йдеться як
про духовну, емоційну творчість, так і про інтелектуальну. У
справжній згоді на життя немає відмови, втечі, відчуження від
життя. Життя кожної людини неповторне, і тому не може бути лише
повторенням чужих взірців. Хоча в пошуках згоди на життя можемо
заохочувати себе до жертовності й зусилля через «придивляння»
або контемплювання життя святих, але згода на життя ніколи не
може бути відтворенням «чужого» життя в своєму житті, а
пошуками способу реалізації свого життя.
Відповідь на це запитання не можемо знайти поза собою: в мудрих
книжках, у порадах «великих учителів». Щоби її знайти,
необхідно розпочати діалог із власним життям, із усією його
історією. Бо Бог діє в нашому серці від початку нашого
життя.
Згода на життя вимагає долання своїх обмежень. Можна сказати,
що поєднується з вмиранням. Вмирання завжди важке. Нас не може
не торкати у якийсь спосіб проминання нашого життя. Наскільки
досвід зростання, входження у життя радісний, настільки
проминання життя, вмирання залишається важким і
болючим.
Згода на життя – це також згода на смерть. Навіть якщо все
життя було смугою успіхів і приємностей, то прийде момент, коли
все треба буде залишити. Якщо людина не впустила Бога в своє
життя, то мусить бунтувати проти залишення того, що вважала
його суттю, стрижнем. Згодитися на своє життя можна лише тоді,
коли впустимо в нього Бога. У повній згоді на життя немає
затримки на собі. Якщо повністю згоджуємося на своє життя, то
забуваємо про нього, і саме це – найвища форма нашої згоди на
життя.
Згода на життя вимагає також присутності іншої людини.
Замкнення у собі, втеча від людей – це прояв втечі від життя.
Бувають ситуації, які дуже важко прийняти без присутності іншої
людини. Але, з другого боку, згода на життя вимагає самотності,
прийнятої у повній свободі; самотності, яка не є втечею, а
пошуками умов до внутрішнього мовчання і поглиблення рефлексії
над собою.
Очевидно, що згода на життя у такому розумінні перевершує наші
людські сили, і тому вимагає допомоги Подателя життя – самого
Бога. Згода на життя вимагає присутності Господа
Бога.
Для того, щоб згодитися на життя, не вистачить виконати якісь
вправи, пройти тренінг; не вистачить зробити якийсь курс,
піддати себе психоаналізу. Згода на життя – процес усього
життя. Її найвищою формою залишається згода на власну смерть,
коли згоджуємося не лише на вегетативне життя, яке закінчується
у момент смерті, а й на все життя – також і те, яке за порогом
смерті. Це найвища форма згоди на життя. І це не втеча від його
суті, а прямування до його центру.
Це також згода на таїну, бо, як християни, віримо не лише в
особового Бога, а приймаємо також таїну Втілення Бога – віруємо
в Ісуса Христа. У випадку таїни легше сказати, чим вона не є,
ніж окреслити, чим є.
----------------------------------------------------------
Люцина Слуп (нар. 1960), богослов, багаторічний співпрацівник
католицьких видавництв, зараз членкиня спільноти
Chemin Neuf
(«Новий Шлях») у
Польщі.
|