14
Самоаналіз і
шукання справжніх причин проблеми є дуже важливою
складовою духовного розвитку людини. І не байдуже, як
людина робить самоаналіз і шукає причину своїх бід. У
наших роздумах звернімося до первородного гріха, який є
архетипом будь-якого людського
гріха.
Бт. 2, 23: ”І промовив Адам: Оце тепер вона
кість від костей моїх, і тіло від тіла мого”
– до первородного гріха людина була в повній
гармонії з Богом і з іншою людиною. Адам і Єва жили в
любові: Ромео і
Джульєтта.
Бт. 3, 12: „А Адам відказав: Жінка, що дав
Ти її, щоб зо мною була, вона подала мені з того
дерева, і я їв” – після гріха Адам втрачає гармонію з
Богом і з Євою, свою провину перекладає на неї:
Ромео
перетворюється в Отелло. Це саме
відбувається і під час сповіді: каянник,
сповідаючись зі своїх провин, одночасно свідомо
чи несвідомо шукає винних – я живу в
недосконалому світі, повному спокусників, які
мене до цього спокушують. Отже, в кінцевому
результаті я не винний, я
жертва.
Жінка, що дав Ти її – Єва – не причина, а наслідок. Причина – Ти,
Боже. Отже, не затримуючись на найближчій причині, а
намагаючись усвідомити те, що знаходиться далі, що на
перший погляд невидиме, я шукаю подальші причини – аж до
остаточної, першої, за якою нема нічого. І знаходжу її:
причиною всіх моїх бід є Бог як першопричина всього
існуючого та моєї гріховності в тому
числі.
Сучасні
християни-каяники не здатні аналізувати так глибоко.
Більшість людей бачать причину свого гріха лише в
близьких людях: чоловік, жінка, діти, батьки. Частина
спроможна перенести провину далі: соціальні проблеми в
країні, політичні, економічні тощо. Якби я жив в Америці,
то не мав би таких проблем, отже – не грішив би. Але
дійти до Бога? – моя побожність не дозволить мені цього
зробити.
В духовних книжках
можна прочитати, що людина повинна пробачити спочатку
всьому світові, потім – собі самій, і потім – Богові. Але
важко знайти опис процесу цих етапів прощення. До етапів
прощення ми можемо дійти, спочатку пройшовши етапи
ненависті: до всього світу, до себе самого, до Бога. З
досвіду духовного керівника знаю, що теоретично людина
неспроможна цього зрозуміти. Той, хто хоче спершу
зрозуміти, а потім вже робити – нічого не зробить. Лише
той, хто починає робити це без зрозуміння, може пройти ці
етапи.
Якби оті проміння
золоті
у струни чарами
якими обернути,
я б з них зробила
золотую арфу, –
в ній все було б
ясне – і струни, й гуки,
і кожна пісня, що
на інших струнах
бринить, мов голос
вітряної ночі,
бриніла б на моїй
злотистій арфі
тим співом, що
лунає тільки в снах
дітей щасливих.
Туга б відкотилась
від гуків тих
геть-геть удалину,
мов білі тумани,
пройняті сонцем,
що здалека
леліють, наче злото,
не хмарою, а мрією
здаються.
І жалі всі, в
гармонію з’єднавшись,
озвались би, мов
хори в емпіреях...
Леся
Українка

|