[ПРАВИЛА, БІЛЬШЕ ПРИДАТНІ ДЛЯ ДРУГОГО
ТИЖНЯ]
[328] ПРАВИЛА,
що служать тій же меті – кращому розпізнаванню
духів;
більш придатні для Другого
тижня
МНЕМОНІЧНА СХЕМА ДЛЯ ЛЕГКОГО
ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯ
Другий тиждень має 8 правил духовного
розпізнавання. Кожну цифру з 1 по 8 замінюємо предметом,
який має подібну форму, і до цих предметів чіпляємо
відповідні правила духовного розпізнавання.

[329] Правило перше.
Богові і Його ангелам властиво, впливаючи на душу,
дарувати справжню радість і духовну відраду, усуваючи у
такий спосіб будь-який сум чи тривогу, породжені ворогом.
Для ворога натомість характерно боротися з цією радістю та
духовною втіхою, використовуючи облудні міркування,
тонкощі і незмінну підступність.

Уявляємо, що добрий дух дає нам свічку,
символ радості й втіхи, яка усуває наш сум. Злий дух
дмухає на свічку і хоче її загасити, забрати радість і
повернути сум.
[330] Правило друге.
Тільки Господь Бог може дати душі втіху без попередньої
причини, бо лишень Творець має право входити в душу,
виходити з неї та викликати в ній порухи, спонукаючи
людину цілковито віддатися любові до Його Божої Величі.
Говоримо: “без попередньої причини”, тобто без жодного
попереднього відчуття чи пізнання певного предмета,
завдяки якому могла б з’явитися така втіха за
посередництвом власної дії нашого розуму чи
волі.
Без попередньої причини – думки і прозріння
приходять з порожнечі, тобто не від куди, немає
попередніх засновків, на основі яких ми робимо висновки.
Це ніби влита благодать, отож тільки Бог може її нам
дати.
Уявляємо, що в своїх руках тримаємо «гуску»
– це попередня причина, тобто відчуття чи пізнання
чогось, засновки, на основі яких наш розум і воля робить
висновки, дії. Гуска – це причина нашої радості. Якщо нам
радісно без гуски, то це Божа дія.

[331] Правило третє.
За допомогою попередньої причини розрадити нашу душу може
як добрий ангел, так і злий, маючи при цьому протилежні
цілі: добрий ангел діє задля поступу душі, себто для того,
щоби вона зростала і просувалася від доброго до ще
кращого; злий же ангел діє з протилежною метою, тобто для
того, щоб схилити душу до своїх проклятих намірів та
лукавства.

Уявити собі, що серце сповнюється радістю.
Ця радість не приходить з порожнечі, має попередню
причину: «гуску» – це може бути подія в житті, душевний
стан, напрямок наших думок тощо. Але така радість може
прийти і від злого духа.

Третє правило відразу можна зв’язати з
другим правилом і на одному рисунку відобразити два
правила: злий дух може викликати радість лише через
попередню причину, добрий дух – через попередню причину і
без попередньої причини.

Перші три правила з’єднуємо в одне.
Уявляємо: серце наповнюється втіхою, хтось нам дає цю
втіху через свічку (добрий дух) або гасить свічку (злий
дух). Свічку отримуємо без попередньої причина або з
попередньою причиною (наприклад, день народження).
Перекреслена гуска – відсутність попередньої причини.
Синя стрілка показує протилежність дії злого духа: гасить
втіху і викликає втіху.
[332] Правило
четверте. Злому ангелу, який з’являється під виглядом
ангела світла, притаманно спочатку йти в тому ж напрямку,
що й побожна душа, аби врешті-решт спонукати її рухатися у
своєму, тобто протилежному, напрямку; так, спершу він
навіює думки добрі та святі, привабливі для такої
праведної душі, а потім намагається поступово сягнути
своєї мети, втягуючи людину у свої приховані підступи та
злі наміри.
Четверте правило – це
продовження третього: дія злого духа через попередню
причину.
Уявімо злого духа на яхті. Спочатку він під
видом доброго духа навіює побожні думки, щоб завоювати
довіру в людини, позбавити її чуйності. Коли осягне свою
мету – повну довіру, тоді міняє курс в протилежну
сторону.
Четверте правило з’єднуємо з
попередніми.

Можемо порівняти тактику диявола в першому
і другому тижні духовних вправ.


[333]
Правило п’яте. Слід прискіпливо стежити за
перебігом своїх думок, і якщо початок, середина та кінець
у них цілковито добрі і спрямовані виключно на добро, то
це ознака доброго ангела. Та якщо перебіг думок, навіяних
духом, провадить в кінці до чогось злого, або відволікає
нас, або є не таким добрим, як той, що його душа мала
намір здійснити попередньо, або якщо послаблює, непокоїть
чи зворохоблює душу, позбавляючи її миру, тиші і супокою,
які були їй властиві раніше, то все це виразно свідчить
про те, що такі думки походять від злого духа, ворога
нашого поступу і вічного
спасіння.
Перший тиждень духовних вправ – дорога
очищення, другий – дорога просвічення. Людина, яка добре
виконала перший тиждень духовних вправ, уже щось
осягнула, пізнала, більше розуміється на духовних речах,
щось змінилось у її світогляді, розумінні Бога тощо.
Другий тиждень – наступний етап, вищий від попереднього.
Добрий і злий дух пристосовуються, адаптуються до людини,
тому діють уже по-іншому. Четверте правило – тактика
злого духа. П’яте правило – наші дії на тактику злого
духа.
Четверте правило говорить, що злий дух
маскується під видом доброго духа, тобто навіює людині
добрі думки. І він це може робити довший час, щоб
завоювати довіру і душу людини. Але оскільки його наміри
погані, то врешті-решт він почне зводити людину до чогось
поганого (згадаймо перше правило). Кінець – справі
вінець, отож треба бути постійно дуже чуйним і уважним до
своїх добрих думок, щоб непомітно не зійти на
манівці.
Уявімо, що перед нами
морська зірка. Ми не знаємо – отруйна вона чи ні, а якщо
отруйна, то як діє. Спочатку вона може випускати приємну,
нешкідливу речовину, щоб привабити нас. А коли візьмемо її
в руки, то тоді випускає отруту, пече наші руки. Початок
був добрий, кінець – поганий. По аналогії перенесімо це на
свої думки.
[334] Правило
шосте. Коли відчуємо та впізнаємо ворога людського
роду за зміїним його хвостом і за злою метою, до якої
провадить, то тоді душі, яку він у такий спосіб спокушав,
корисно переглянути увесь перебіг добрих думок, ним
навіяних, тобто і початок, і як крок за кроком злий дух
намагався змусити її відійти від тієї розкоші та духовної
радости, що в них вона перебувала, і як кінець-кінцем
привів її до свого злого наміру. Цей досвід, сприйнятий і
засвоєний, допоможе нам надалі уникати таких-ото
характерних для ворога пасток.
Уявімо собі, що ми добросовісно виконували
п’яте правило і розпізнали дію злого духа. З радості
беремо музичну трубу – валторну і граємо на ній, і знов
повертаємось до п’ятого правила – до морської зірки,
користь і необхідність якого досвідчили і зрозуміли на
своєму досвіді.
[335] Правило сьоме.
У тих, хто прямує від доброго до ще кращого, добрий ангел
торкається душі лагідно, легко і м’яко, наче ото крапля
води, яка всмоктується у губку; злий ангел натомість
торкається душі грубо, з шумом і неспокоєм, як крапля, що
падає на камінь.
У тих же, хто йде від поганого до гіршого, ці
духи торкаються душі у протилежний спосіб. Причиною цього
є ставлення до них душі – або негативне, або позитивне.
Якщо ставлення негативне, то вони входять із шумом та
гамором і їх легко помітити; якщо ж ставлення позитивне,
то вони входять потиху, буцім ото до власної оселі через
відчинені двері.
Простіше: наша душа наставлена до добра або
до зла, йде до доброго духа або до злого. Той дух, до
якого ми йдемо, діє на нас лагідно – спорідненість душ,
протилежний діє грубо – протилежність душ. Іншими словами
– система батога і калача.
Уявімо сокиру, занесену над нашою головою –
так грубо діє дух, від якого ми втікаємо. Ним може бути
як злий, так і добрий дух.
Уявімо краплю води, яка падає на наше
змучене обличчя – так діє дух, до якого ми
йдемо.
 
Сьоме правило можемо з’єднати з
четвертим.

[336] Правило
восьме. Коли втіха з’являється без попередньої
причини, то хоч у ній і немає обману, оскільки, як уже
зазначалося вище [330], вона походить від Господа Бога,
проте людина духовна, якій Бог дарує таку втіху, має дуже
ретельно й уважно розважати над цим досвідченням і
відрізняти час, коли переживаємо саму втіху, від часу,
коли душа ще зберігає тепло і насичена плодами втіхи, яка
вже відійшла. Бо часто саме в цей другий період ми діємо
із своїх власних, звичних для нас міркувань, або ж
унаслідок висновків, що випливають із наших понять та
суджень, або під впливом доброго чи злого духа, часто
приймаючи рішення та утверджуючись у переконаннях, які не
походять безпосередньо від Бога. Відтак їх потрібно
старанно обміркувати перед тим, як повністю з ними
погодитися чи виконати.

Уявімо, що наше серце сповнене втіхою, поки
працює пісочний годинник. Прозріння, думки, рішення і
постанови йдуть від доброго духа. Пісок висипався – втіха
закінчилась, але залишилось тепло, і далі йдуть
прозріння, думки, рішення і постанови, але їх причиною
може бути добрий дух, поганий дух, ми
самі.
З’єднаємо восьме правило з
третім.




Погляньмо на останній рисунок. Правила
духовного розпізнавання другого тижня діляться на дві
категорії правил:
1) втіха в нашому
серці;
2) розпізнавання своїх
думок.
1) втіха в нашому
серці:
походження;
без причини:
добрий дух;
після втіхи:
добрий дух;
злий дух;
ми самі;
з попередньою причиною:
добрий дух;
злий дух:
тактика злого духа;
тактика злого і доброго духа у двох категоріях
людей;
2) розпізнавання свої
думок:
початок, середина, кінець;
при виявленні дії злого духа повернутись до попереднього
правила.
|