Особисті
слабкі
місця
Теоретично,
як
відмічає
Даніель
Джіл,
ворог
може
атакувати
побожних
людей
у
будь-яке
місце
їхніх
«богословських,
кардинальних
і
моральних
чеснот»
.
У
Духовних
Вправах
Ігнатій
описує
загальні
взірці
тактики
ворога:
збудження
бажання
багатства,
що
веде
до
гордості
(
ДВ
142),
збудження
у
побожних
людях
«браку
довіри»
до
Божої
допомоги
(правило
4);
збудження
в
них
зміни
постанов
під
час
духовного
спустошення
(правило
5)
тощо.
Але,
на
додаток
до
тактики
стосовно
всіх
осіб,
які
шукають
Бога,
Ігнатій
вважає,
що
кожна
особа,
як
Саллі,
має
своє
найслабше
місце,
яке
буде
піддане
кмітливо
спрямованій
атаці:
«
нападає
і
намагається
захопити
нас
там».
Що
може
бути
цим
найслабшим
місцем?
На
що
побожній
особі
слід
звертати
увагу,
переглядаючи
свої
«богословські,
кардинальні
й
моральні
чесноти»
і
шукаючи
своє
найслабше
місце?
Для
Саллі
це
схильність
перепрацьовувати
у
своєму
служінні.
Ми
розглянемо
наступні
приклади,
щоби
краще
зрозуміти,
як
чотирнадцяте
правило
застосовувати
у
житті.
У
попередніх
розділах
ми
розглядали
восьмиденні
реколекції
Джейн
із
чергуванням
інтенсивної
духовної
втіхи
і
глибокого
духовного
спустошення
у
цих
днях.
Далі
йде
опис
особистості
Джейн
та
її
духовних
зусиль:
«Сестрі
Джейн
вже
під
сорок.
Вона
інтроверт,
але
емоційна
особа
зі
жвавою
уявою
й
широким
спектром
почуттів,
які
легко
зворушуються
як
ідеалізмом
і
ентузіазмом,
так
і
смутком
невдач
і
самотності.
Вона
любить
Христа
й
прагне
зростати
у
відчутті
Бога
й
служінні
ближнім.
Останніх
півтора
року
вона
користувалася
духовним
керівництвом
й
поглиблювала
своє
внутрішнє
життя
годиною
щоденної
молитви
і
щомісячними
днями
віднови»
.
У
цьому
описі
Джейн
постає
як
багата
людська
істота,
«емоційна
особа»
з
«жвавою
уявою»
і
«широким
спектром
почуттів».
Вона
також
постає
як
жінка
автентичного
і
глибокого
духовного
життя.
Джейн
«любить
Христа»
і
«прагне
зростати
у
відчутті
Бога
і
служінні
ближнім».
Для
цього
вона
робить
відповідні
кроки:
«останніх
півтора
року
вона
користується
духовним
керівництвом»,
поглиблює
своє
внутрішнє
життя
«годиною
щоденної
молитви»
і
«щомісячними
днями
віднови».
Ясно,
що
багато
що
в
її
духовних
укріпленнях
і
обороні
тверде
й
міцне.
Чи
в
своїй
духовності
Джейн
має
«найслабше
і
найвразливіше»
місце?
Здається,
що
в
описі
один
елемент
особливо
вразливий.
Джейн
наділена
широким
спектром
почуттів,
«які
легко
зворушуються
як
ідеалізмом
і
ентузіазмом,
так
і
смутком
невдач
і
самотності».
Фактично,
під
час
духовної
втіхи
Джейн
часом
нерозсудливо
продовжує
і
так
плідний
час
щоденної
молитви,
тим
самим
витрачаючи
свої
сили.
Під
час
духовного
спустошення
вона
легко
знеохочується.
У
світлі
чотирнадцятого
правила
Ігнатія,
Джейн
слід
порадити
вивчати
своє
людське
й
духовне
вразливе
місце.
Їй
слід
робити
це
особисто
і
з
допомогою
духовного
керівника,
використовуючи,
як
і
Саллі,
якісь
додаткові
засоби
для
кращого
самопізнання
і
прояснення
корисних
людських
і
духовних
кроків,
які
зміцнять
її
укріплення
і
оборону
у
цій
конкретній
сфері
її
життя.
Якщо
Джейн
намагатиметься
глибше
пізнавати
свою
вразливість
й
зробить
відповідні
активні
дії,
щоб
приготуватися
до
майбутньої
боротьби
стосовно
цього
слабкого
місця,
то
що
станеться,
коли
наступного
разу
під
час
духовної
втіхи
вона
відчуватиме
спонуку
занадто
витрачати
свої
сили,
або
коли
під
час
духовного
спустошення
відчуватиме
знеохочення?
Чи
вона
знову
легко
потрапить
у
ці
пастки?
І
якщо
вона
цього
не
робитиме,
то
що
станеться,
коли
наступного
разу
ворог
атакуватиме
саме
її
найслабше
місце?
Чи
вона
не
буде
схильною
потрапляти
у
ті
самі
пастки
постійно?
Це
вид
духовного
думання
і
дії,
які
Ігнатій
радить
у
чотирнадцятому
правилі.
Він
заохочує
побожних
людей
пізнати
найслабше
місце
в
своєму
духовному
житті
і
працювати
над
його
зміцненням.
Якщо
вони
цього
не
робитимуть,
то
будуть
вразливими
до
нападів
ворога
саме
там,
де
найменше
захищені.
Внаслідок
чого
завжди
наражатимуться
на
небезпеку.
Якщо
вони
пізнають
і
зміцнять
найвразливіше
місце,
то
отримають
велику
духовну
користь,
поступово
звільнятимуться
від
нападів
ворога
саме
на
це
місце,
а
інші
місця
залишатимуться
міцними,
і
вони
духовно
зростатимуть
саме
там,
де
найбільше
потребують.
Якщо
ми
уявимо,
що
глибоке
духовне
життя
Джейн
тепер
поєднається
із
працею
над
усвідомленням
і
зміцненням
цього
одного
найвразливішого
місця,
то
зрозуміємо,
що
вона
йтиме
до
Бога
плідно
–
як
прагне
її
серце.
Наступний
приклад
накладає
правило
14
на
ще
іншу
царину
духовного
досвіду:
«Джім
уже
кілька
років
є
членом
релігійного
згромадження.
Він
дуже
добре
там
себе
почуває,
з
упевненістю,
любить
конгрегацію
і
з
ентузіазмом
ставиться
до
її
апостольської
праці.
Однак
виникла
одна
трудність,
і,
попри
його
добру
волю
і
зусилля
в
молитві,
стає
не
краще,
а
гірше.
В
загальному
він
невдоволений
та
розчарований
настоятелями,
і
часто
перша
його
спонтанна
реакція
на
їхні
вказівки
чи
навіть
поради
–
бунт.
Зусилля
відчинитися
і
бути
послушним
зустрічаються
з
постійним
напруженням.
Що
гірше,
він
відчуває,
що
його
стосунки
з
Богом
часто
позначені
страхом
і
недовірою.
Він
стурбований
цим
усім
і
в
замішанні,
відчуває
провину
і
знеохочення
зростати
в
святості»
.
Очевидно,
що
Джім
–
особа,
яка
щиро
прагне
любити
Господа
й
служити
Йому.
Він
член
релігійного
згромадження;
він
«любить
конгрегацію»
і
«з
ентузіазмом
ставиться
до
її
апостольської
праці».
Джім
має
«добру
волю
і
зусилля
в
молитві».
Джім
–
дуже
добра
людина
і,
як
і
інші
люди,
про
яких
ми
вже
говорили,
має
сильні
духовні
укріплення
і
оборону.
Але
цей
опис
показує
«одну
трудність»,
яка
сильно
впливає
на
життя
Джіма
в
спільноті
й
на
його
стосунки
з
Богом.
Він
«невдоволений
та
розчарований»
настоятелями
і
«часто
перша
його
спонтанна
реакція
на
їхні
вказівки
чи
навіть
поради
–
бунт».
Він
пробував
відчинитися,
але
безуспішно,
і,
в
дійсності,
«стає
не
краще,
а
гірше».
Його
стосунки
з
Богом
також
погіршилися
і
«часто
позначені
страхом
і
недовірою»,
через
що
Джім
відчуває
«провину
і
знеохочення»
.
Постає
багато
питань.
Ясно,
що
труднощі
Джіма
в
релігійному
житті
й
безпосередньо
в
стосунках
з
Богом
пов’язані
з
емоційною
динамікою.
Але
що
це
за
емоційна
динаміка?
Як
ця
динаміка
розвивається?
Як
ця
динаміка
впливає
на
стосунки
Джіма
з
настоятелями
і
на
його
молитву?
У
цьому
описі
ніщо
не
вказує
на
те,
що
Джім
ясно
розуміє
емоційні
проблеми
і
їхній
вплив
на
своє
релігійне
й
духовне
життя.
Також
ніщо
не
вказує
на
те,
що
Джім
розмовляв
про
свої
проблеми
з
особою,
компетентною
в
психологічних
чи
духовних
питаннях,
яка
би
могла
йому
допомогти
(правило
13).
Джім
щось
усвідомлює
зі
своїми
проблемами
й
докладає
зусиль,
аби
зміцнити
своє
слабке
місце,
але
сам,
без
видимого
прогресу
й
без
сподівань.
Джім
–
щира
й
дуже
добра
людина,
але
має
«одну
трудність»,
через
яку
стає
вразливим
до
емоційного
напруження
і
духовного
спустошення.
Здається,
що
це
його
найслабше
і
найвразливіше
місце,
яке
породжує
різні
проблеми.
Якщо
Джім
у
своїх
емоційних
і
духовних
проблемах
зможе
попросити
допомогу
у
відповідних
осіб,
то,
ймовірно,
краще
зрозуміє
свої
проблеми
й
долатиме
їх
з
новою
надією.
Можливо,
що
він
знайде
нові
й
здоровіші
способи
емоційної
та
духовної
боротьби;
він
менше
піддаватиметься
розладам
і
духовному
спустошенню,
яке
тепер
переживає.
Зрозуміло,
що
багато
що
в
житті
Джіма
залежатиме
від
того,
як
він
зміцнюватиме
укріплення
і
оборону
у
найслабшому
місці.
Останній
приклад
стосується
побожної
жінки,
яка
після
кількох
тижнів
духовного
спустошення
роздумуємо
над
ним
і
пише:
«Що
я
тепер
бачу,
що
серцевиною
труднощів
була
та
сама
стара
проблема
у
новішій
формі,
але
все-таки
та
сама
–
сумніви,
що
Бог
мене
любить,
разом
із
усім
негативним
болотом,
які
вони
принесли
з
собою».
«
Та
сама
стара
проблема»:
чотирнадцяте
правило
пробуджує
в
нас
особливу
чуйність
до
будь-якої
мови,
яка
проявляє
цей
довготривалий
взірець
вразливості.
Здається,
що
слова
описують
усвідомлення
жінкою
цього
постійного
взірця
атак
на
«сумніви,
що
Бог
мене
любить»,
сумніви,
«які
принесли
з
собою»
«це
негативне
болото».
Не
важко
уявити
собі
емоційне
напруження
і
духовне
спустошення,
спричинені
цим
нападом.
У
чотирнадцятому
правилі
Ігнатій
заохочує
цю
жінку
зміцнити
це
слабке
місце
духовних
укріплень
і
оборони.
Якщо
вона
так
зробить,
то,
безсумнівно,
спокуси
ворога
поступово
втрачатимуть
свою
силу
шкодити
їй
і
в
ній
звільниться
багато
духовної
енергії
для
люблячого
служіння.
|