«Це
був
кінець
усіх
моїх
тривог,
усіх
моїх
вагань»
Другий
приклад,
взятий
з
творів
Томаса
Мертона,
покаже
ширше
динаміку
назад-уперед,
якою
на
практиці
характеризується
тринадцяте
правило
Ігнатія.
Молодий
Мертон
відвідав
монастир
трапістів
у
Гетсемані,
Кентукі.
Тут
виникло
питання,
яке
пізніше
не
покидало
його:
Чи
Господь
кличе
мене
стати
трапістом
у
Гетсемані?
Мертон
продовжує
викладати
в
Університеті
Св.
Бонавентури
в
штаті
Нью-Йорк,
і
розмірковує
над
цією
думкою.
Питання
покликання,
в
якому
змішалися
привабливість
і
сумніви,
щораз
більше
поглинало
Мертона.
Він
знав,
що
повинен
про
це
поговорити
з
духовним
керівником,
але
вагався,
і
місяці
минали
безплідно.
Він
пише:
«В
моїй
голові
точилася
боротьба.
Але
тепер
проблема
перемінилася
в
одне
практичне
питання:
чому
я
на
цю
тему
з
кимось
не
проконсультуюся?...
Це
тим
більш
реально,
що
тут,
в
Університеті
Св.
Бонавентури,
є
священник,
якого
я
знаю
вже
рік,
мудрий
і
добрий
філософ,
отець
Філотей…
Я
знав,
що
можу
йому
довіряти
найінтимніші
духовні
проблеми.
Чому
я
з
ним
не
радився?
Мене
стримувала
одна
абсурдна
і
божевільна
річ:
ніби
сліпий
імпульс,
розгублений,
темний,
ірраціональний…
ніби
прихований
підсвідомий
страх,
що
я
почую
чітку
й
остаточну
відповідь,
що
не
маю
покликання.
Це
був
страх
остаточної
відмови»
.
Мертон
стоїть
перед
дуже
важливою
духовною
проблемою
свого
життя.
Він
знає,
що
потрібно
на
цю
тему
поговорити
з
духовно
компетентною
особою.
Відповідною
духовною
особою
він
вважає
францисканського
професора,
якого
знає
і
поважає.
Мертон,
як
і
Тереза,
починає
уявляти,
що
станеться,
якщо
він
озвучить
свої
надії
й
сумніви
щодо
покликання.
Як
і
Тереза,
він
уявляє,
що
якщо
поговорить
з
о.
Філотеєм,
то
це
буде
кінець
його
надії
на
покликання.
Він
говорить,
що
відчуває
страх,
«що
я
почую
чітку
й
остаточну
відповідь,
що
не
маю
покликання».
І
уявний
сценарій
ефективно
не
дає
йому
про
це
говорити.
Минають
місяці,
а
він
усе
ще
нерішучий.
Але
приходить
один
листопадовий
день,
коли
рішення
не
можна
вже
відкладати:
«Врешті,
в
четвер
ввечері
я
раптово
відчув
глибоке
переконання:
«Прийшов
час
стати
трапістом…»
Але
сумніви
ще
не
зникли.
Але
тепер
я
не
міг
вже
зволікати.
Я
повинен
вирішити
цю
справу
раз
і
назавжди
і
отримати
відповідь.
Я
повинен
поговорити
з
кимось,
хто
допоможе.
Це
можна
зробити
за
п’ять
хвилин.
І
тепер
цей
час
настав.
Тепер.
З
ким
мені
слід
поговорити?
Отець
Філотей,
ймовірно,
в
своїй
кімнаті
внизу.
Я
спустився
по
сходах
і
вийшов
у
двір.
Так,
в
кімнаті
о.
Філотея
світилося.
Добре.
Зайду
до
нього
й
побачу,
що
він
скаже.
Але
замість
цього
я
ступив
у
темряву
і
вирушив
до
гаю…
У
тиші
гаю
мої
кроки
гучно
віддавали,
коли
я
ступав
по
гравію.
Я
йшов
і
молився.
Біля
каплиці
Маленької
Квітки
було
дуже
темно.
«Ради
Бога,
допоможи
мені!»
Я
повернувся
назад
до
будинку.
«Добре.
Тепер
я
справді
готовий
зайти
до
нього
й
поговорити.
Ось
така
ситуація,
отче.
Що
Ви
думаєте?
Чи
мені
слід
вступити
до
трапістів?»
В
кімнаті
отця
Філотея
ще
світилося.
Я
рішуче
зайшов
у
хол,
але
коли
був
за
шість
футів
від
дверей,
то
щось
мене
ніби
зупинило
і
тримало
так,
що
я
відчував
це
фізично.
У
моїй
волі
щось
заклинило.
Я
не
міг
ступити
й
кроку,
хоча
хотів
цього.
Перешкода
мене
штовхнула…
я
повернувся
і
вибіг
назовні
ще
раз.
Я
знову
попрямував
до
гаю…
Знову
голосно
ступав
по
гравію.
Я
був
у
тиші
гаю,
серед
вологих
дерев.
Не
думаю,
що
в
моєму
житті
ще
були
моменти,
коли
моя
душа
відчувала
таку
нагальність
і
таку
особливу
муку».
Після
інтенсивної
молитви,
самотньо
у
вечірній
темряві,
Мертон
набрався
хоробрості
повернутися
до
будинку,
«обійшовши
довшою
дорогою
каплицю
Діви
Марії
з
Люрду
й
футбольне
поле»,
і
був
готовий
до
нової
спроби:
«Коли
я
зайшов
у
хол,
то
побачив,
що
в
кімнаті
отця
Філотей
не
світилося…
Моє
серце
завмерло.
Але
ще
була
одна
можливість.
Я
пройшов
через
двері
в
коридор
і
повернув
до
спільної
кімнати
ченців.
Я
ніколи
не
насмілювався
підійти
до
цих
дверей
близько.
Я
ніколи
не
смів.
Але
зараз
я
піднявся,
постукав
у
скляну
панель,
відчинив
двері
й
заглянув
всередину.
Там
був
тільки
отець
Філотей.
Я
спитав,
чи
можу
з
ним
поговорити,
і
ми
пішли
до
його
кімнати.
Це
був
кінець
мого
неспокою,
моїх
зволікань.
Як
тільки
я
представив
йому
свої
сумніви
й
питання,
то
о.
Філотей
сказав,
що
не
бачить
жодних
застережень
щодо
мого
вступу
до
монастиря
і
стану
священника.
Це
може
виглядати
ірраціонально,
але
в
цей
момент
ніби
полуда
спала
з
моїх
очей;
подивившись
у
минуле
на
свої
турботи
й
проблеми,
я
ясно
побачив,
якими
порожніми
й
марними
вони
були….
Різні
випадки
та
обставини
перебільшували
й
спотворювали
в
моїй
голові
стан
речей.
Але
тепер
усе
стало
на
свої
місця.
Я
знову
відчув
спокій
і
впевненість
–
усвідомлення,
що
все
стоїть
на
своєму
місці,
і
що
переді
мною
відкривається
ясна
й
рівна
дорога…
Я
піднявся
як
хтось,
покликаний
до
життя
зі
смерті.
Я
ніколи
не
відчував
такий
спокій,
непорушний
мир
і
впевненість,
які
наповнили
моє
серце».
Текст
Мертона
–
це
ясна
ілюстрація
тринадцятого
правила
Ігнатія,
і
потребує
тільки
невеликого
додаткового
пояснення.
Знову,
як
у
випадку
з
Терезою,
маємо
розходження
між
уявним
і
дійсним
сценарієм:
перший
обіцяє
кінець
надії,
другий
–
підтверджує
надію
й
дає
нове
життя.
Це
розходження
ясно
вказує
на
підступ
навіювань
ворога
зберігати
це
в
таємниці.
Ворог
навіює
побожним
особами
зберігати
це
в
секреті
для
їхнього
добра;
насправді
воно
слугує
тільки
«підступам
і
намовлянням»
ворога.
Після
розмови,
як
стверджує
Мертон,
підступи
ворога
зовсім
зникли:
«сумніви
і
питання»
замінилися
«миром
і
впевненістю».
Важливо
також
відмітити
«назад-і-вперед»
динаміку,
яка
внутрішньо
розіграється
у
серці
Мертона
(«я
спробую
поговорити»
–
«я
боюся
говорити»)
і
зовнішньо
у
просторі
(двір
–
гай
–
коридор
–
гай
–
спільна
кімната).
Мертон
у
цій
послідовності
описує
те,
що
побожна
особа
часом
може
відчувати,
коли
бажає
поговорити
з
відповідною
духовною
особою.
Вона
може,
як
Мертон,
потрапити
в
пастку
між
таким
самим
бажанням
розмовляти
і
страхом
розмовляти.
Вона
може,
як
Тереза
і
Мертон,
уявити
болючі
наслідки
розмови
з
відповідною
духовною
особою.
Як
і
Мертон,
вона
може
місяцями
зволікати
з
такою
розмовою.
І
коли,
як
Мертон,
набереться
хоробрості
говорити,
то
звільниться
від
страхів
і
знайде
новий
«мир
і
впевненість»
для
своєї
духовної
подорожі.
Якщо
побожна
особа
відчуває
спонуки
назад
і
вперед,
це
«бажання-поговорити
/
страх-поговорити»,
тоді
слід
згадати
тринадцяте
правило
Ігнатія.
Якщо
вибере
розмову,
то
знайде
звільнення.
|