«Щойно
я
закінчила
говорити,
мої
сумніви
зникли»
Деякі
приклади
застосування
правила
13
у
конкретних
ситуаціях
продемонструють
навчання
Ігнатія.
Спочатку
ми
розглянемо
один
випадок
із
життя
св.
Терези
з
Лізьє,
який
дуже
виразно
показує
тринадцяте
правило
Ігнатія.
Це
несподівана
«буря»,
яку
Тереза
переживає
ввечері
перед
останніми
обітами
в
Кармелю
.
З
самого
дитинства
Тереза
була
дуже
впевнена,
що
Бог
кличе
її
до
кармелітського
чернечого
життя,
і
йшла
за
цим
покликом
із
непохитною
постійністю.
Як
перед
вступом
до
Кармелю,
так
і
в
Кармелю
під
час
приготування
до
останніх
обітів
Тереза
не
мала
жодних
сумнівів
щодо
свого
покликання
кармелітки.
І
раптово,
ввечері
перед
урочистістю,
вона
відчула
великий
неспокій
щодо
свого
покликання.
Її
відповідь
показує
її
виразне
усвідомлення,
розуміння
і
здатність
до
рішучих
духовних
дій.
Тереза
пише:
«
Нарешті
настав
прекрасний
день
мого
вінчання,
він
був
безхмарний,
але
напередодні
в
моїй
душі
розігралася
така
буря,
якої
я
ще
не
бачила»
.
«В
моїй
душі
розігралася
така
буря»:
ми
вже
відчуваємо
потребу
духовного
усвідомлення.
Духовний
неспокій,
особливо
дуже
інтенсивний,
«буря,
якої
я
ще
не
бачила»,
з’являється
напередодні
останнього
вибору
Терезою
чернечого
життя.
Вона
продовжує:
«
Жоден
сумнів
щодо
свого
покликання
ще
не
спадав
мені
на
думку,
треба
було
пізнати
й
це
випробування.
Ввечері,
коли
після
утрені
я
проходила
Хресною
Дорогою,
моє
покликання
здалося
мені
ніби
мрією,
марою...
я
вважала,
що
бути
в
Кармелі
–
це
дуже
гарно,
але
біс
пробуджував
у
мені
впевненість,
що
я
не
створена
для
цього
життя,
що
я
ввела
в
оману
настоятелів,
ідучи
дорогою,
до
якої
не
маю
покликання....
Моя
темрява
була
така
велика,
що
я
бачила
й
ро
зуміла
тільки
одне:
Я
не
мала
покликання!...
Ах!
як
зобразити
глибокий
неспокій
моєї
душі?»
Це
виразна
мова
духовного
спустошення:
«
Темрява…
глибокий
неспокій
моєї
душі».
І
глибоке
спустошення:
«Моя
темрява
була
така
велика…
Ах!
Як
зобразити
глибокий
неспокій
моєї
душі?»
У
стані
інтенсивного
духовного
спустошення
випливає
одна
думка
з
відчуттям
абсолютної
ясності:
вона
не
має
покликання
до
кармелітського
чернечого
життя.
Тереза
говорить:
«Моє
покликання
здалося
мені
ніби
мрією,
марою»,
і
говорить
про
свою
«
впевненість,
що
я
не
створена
для
цього
життя,
що
я
ввела
в
оману
настоятелів,
ідучи
дорогою,
до
якої
не
маю
покликання».
Ігнатій
заохочує
слідкувати
за
«
думками,
породженими
спустошенням»
(правило
4),
і
вчить,
що
«
якщо
під
час
втіхи
нас
забезпечує
проводом
і
порадами
добрий
дух,
то
у
час
спустошення
це
робить
злий
дух»
(правило
5).
Ми
відчуваємо,
як
Тереза
під
час
духовного
спустошення
спокушається
змінити
попереднє
духовне
рішення
й
відмовитися
від
кармелітського
чернечого
життя.
Тереза,
яка
володіє
великою
духовною
чутливістю,
відразу
усвідомлює
походження
цієї
«впевненості»,
що
не
має
чернечого
покликання,
і
називає
ворога
автором
цих
навіювань.
Тепер
з’являється
наступна
риса
цієї
«бурі»:
«Мені
здавалося
(абсурдна
річ,
яка
показує,
що
ця
спокуса
походила
від
біса),
що
якби
я
сказала
про
свої
страхи
магістрі,
вона
не
дозволила
б
мені
скласти
Святі
Обітниці,
а
все
одно
я
хотіла
виконувати
волю
Господа,
й
радше
повернутися
у
світ,
ніж
виконувати
свою
власну
волю».
Тут
Тереза
точно
описує
рису
ворога,
на
якій
Ігнатій
наголошує
у
правилі
13.
У
Терези
з’являється
не
тільки
відчуття
впевненості,
зроджене
«думками»
під
час
духовного
спустошення,
вона
також
відчуває
опір
розмовляти
з
магістрою
–
її
відповідною
духовною
особою
–
про
свої
страхи:
«Мені
здавалося…
що
якби
я
сказала
про
свої
страхи
магістрі,
вона
не
дозволила
б
мені
скласти
Святі
Обітниці».
Духовне
спустошення
розкриває
уяву
Терези.
Вона
уявляє,
як
розмовляє
з
магістрою
і
розповідає
їй
про
свою
нову
впевненість,
що
не
має
кармелітського
покликання.
Тереза
уявляє,
як
магістра
уважно
й
доброзичливо
слухає
її
й
погоджується,
щоб
Тереза
наступного
ранку
не
складала
чернечі
обіти.
Потім
вона
уявляє,
як
магістра
заохочує
її
«виконувати
волю
Господа,
й
радше
повернутися
у
світ».
З
болем
Тереза
уявляє,
що
озвучення
своїх
страхів
перед
магістрою
означає
кінець
усякій
її
надії
стати
кармеліткою
–
найбільшому
прагненню
її
життя.
І
хоча
цей
болючий
сценарій
видається
реальним,
але
Тереза
виразно
усвідомлює,
що
це
«спокуса»
ворога
діє
в
ньому:
що
це
«абсурдність»,
нереальність
в
її
уяві.
Вражає
її
духовне
усвідомлення
і
розуміння
всередині
духовного
спустошення.
Тереза
під
час
спустошення
є
«я-рефлектуюче-надсобою-в-спустошенні
(
myself-reflecting-onmyself-in-desolation)»
і,
як
результат
цього,
отримує
повну
духовну
ясність
про
внутрішні
порухи,
які
досвідчує.
«Я
покликала
магістру
і
з
глибоким
збентеженням
представила
їй
стан
своєї
душі....
На
щастя,
вона
бачила
ясніше,
ніж
я,
й
цілком
переконала
мене,
зрештою,
акт
покори,
який
я
виконала,
звернувшись
до
неї,
прогнав
біса,
що,
мабуть,
думав,
ніби
я
не
насмілюся
визнати
спокусу;
щойно
я
закінчила
говорити,
мої
сумніви
зникли».
«
З
глибоким
збентеженням»:
ці
слова
показують,
якими
потужними
можуть
бути
навіювання
ворога
зберігати
свої
пережиття
в
таємниці
і
яку
потрібно
мати
відвагу,
щоби
подолати
ці
навіювання.
Очевидно,
що
в
цей
момент
Терезі
потрібна
така
відвага
і
що
вона
вирішує
діяти
з
такою
відвагою.
Якщо
говорити
мовою
розпізнавання,
то
вона
з
духовного
усвідомлення
і
розуміння
рішуче
переходить
до
властивої
дії.
Тереза
так
діє,
і
все
змінюється.
Магістра
молиться
в
хорі,
ймовірно,
з
усією
спільнотою.
Тереза
повинна
набратися
великої
відваги,
щоби
перервати
хорову
молитву
магістри,
і
тому
вона
«у
глибокому
збентеженні»,
але
не
вагається
це
зробити.
Вона
просить
магістру
залишити
хор,
магістра
погоджується
і
вони
йдуть
порозмовляти
в
тихе
місце.
Тереза
повністю
відверта
з
магістрою;
вона
просто
стверджує:
«Я
представила
їй
стан
своєї
душі».
Магістра,
як
Тереза
говорить,
«бачила
ясніше,
ніж
я»
і
«цілком
переконала
мене».
Магістра
розуміє
краще
від
Терези,
що
«обман»
ворога
виразно
проявлений:
«
Вона
бачила
ясніше,
ніж
я».
І
ця
більша
ясність
визволила
Терезу:
«Вона
цілком
переконала
мене».
Останнє
речення
Терези
потужно
підтверджує
те,
що
Ігнатій
говорить
у
правилі
13:
«
Щойно
я
закінчила
говорити,
мої
сумніви
зникли».
«Щойно»:
це
духовно
потужне
слово.
Насправді,
«якщо
хтось
виявляє»
свої
духовні
проблеми
особі,
«
обізнаній
з
його
лукавством
та
злістю,
то
це
аж
ніяк
не
припадає
йому
до
вподоби,
бо
ж
він
одразу
бачить,
що
не
зможе
успішно
звершити
свій
підступний
намір,
оскільки
його
хитрощі
виявлено».
Дуже
корисно
порівняти
уявний
і
дійсний
сценарії
в
досвіді
Терези.
Уявний
сценарій
наповнений
жалем
і
означає
кінець
надії:
якщо
Тереза
розкаже
магістрі
про
свої
страхи,
то
буде
змушена
залишити
Кармель.
Дійсний
сценарій,
навпаки,
наповнений
радістю
й
новою
надією:
Розмова
з
магістрою
визволяє
її
від
страху
і
підтверджує
кармелітське
покликання.
Розходження
між
двома
сценаріями
є
мірою
брехливості
ворога
і
фальшивості
його
інсинуацій,
що
розмова
з
відповідною
духовною
особою
неминуче
призведе
до
катастрофи.
Саме
таке
розходження
і
такий
обман
показують,
що
під
час
духовного
спустошення
людина
повинна
згадати
це
правило
і
перервати
духовне
мовчання.
Але
Тереза
ще
не
закінчила
з
ворогом:
«
Щойно
я
закінчила
говорити,
мої
сумніви
зникли,
однак,
щоб
завершити
акт
покори,
я
хотіла
довірити
свою
дивну
спокусу
також
нашій
Матері,
яка
просто
розсміялася
з
мене.
Вранці
8
вересня
я
відчувала
себе
залитою
рікою
миру,
і
в
цьому
мирі,
«вищому
за
всяке
почуття»,
я
склала
Святі
Обітниці
».
Ми
вже
бачили,
як
Ігнатій
радить
реколектантові,
який
під
час
духовного
спустошення
підданий
спокусі
скоротити
час
молитви,
трохи
її
продовжити
і
«
звикаючи
у
такий
спосіб
не
тільки
чинити
опір
ворогові,
але
й
перемагати
його»
(
ДВ
13).
Саме
це
Тереза
тут
робить.
Вона
вже
подолала
своє
збентеження
і
відверто
поговорила
з
відповідною
духовною
особою
–
своєю
магістрою
новіціяту.
Тепер
вона
робить
наступні
кроки,
намагаючись
не
тільки
чинити
опір
ворогові,
але
й
повністю
його
подолати.
Тереза
вирішує
ще
раз
поговорити
про
свої
страхи,
але
цього
разу
з
настоятелькою
Кармелю,
іншою
духовно
компетентною
жінкою,
обізнаною
з
підступами
ворога.
Відмова
настоятельки
надати
цим
страхам
хоч
якесь
значення
повністю
відкинула
будь-яку
можливість
їх
повернення.
Темрява
зникла,
і
наступного
дня,
в
стані
великої
духовної
втіхи,
Тереза
склала
в
Кармелю
останні
обіти:
«
Я
відчувала
себе
залитою
рікою
миру,
і
в
цьому
мирі,
"вищому
за
всяке
почуття",
я
склала
Святі
Обітниці».
Тут
слід
розглянути
два
питання.
Що
би
сталося,
якщо
би
Тереза
піддалася
навіюванням
ворога
зберігати
свої
переживання
в
тайні
і
не
розмовляти
цього
вечора
з
магістрою
новіціяту?
Чи
в
світлі
її
найболючішого
щирого
прагнення
виконувати
Божу
волю
вона
би
склала
обіти
наступного
ранку?
Якщо
би
їх
склала,
то
чи
зробила
би
це
з
відчуттям
«
залитою
рікою
миру»?
Якщо
би
вона
їх
склала
без
цієї
розмови,
то
що
би
її
пам’ять
зберігала
в
наступні
роки
і
як
би
впливала
на
майбутні
неминучі
важкі
моменти
життя
кармелітки?
Її
швидке
й
рішуче
рішення
розповісти
про
свої
страхи
з
магістрою
новіціяту
відразу
усунули
таку
неприємну
можливість.
Окрім
того,
що
би
сталося,
якщо
би
Тереза
порозмовляла,
але
не
з
магістрою
новіціяту?
Що
би
сталося,
якщо
би
в
замішанні
й
страхові,
«що
якби
я
сказала
про
свої
страхи
магістрі,
вона
не
дозволила
б
мені
скласти
Святі
Обітниці»,
вона
би
про
це
поговорила
з
якоюсь
новичкою
чи
іншою
недосвідченою
сестрою?
Яку
пораду
вона
би
отримала?
Чи
цього
вечора
вона
би
отримала
таку
ясність
щодо
покликання
і
мир?
Відчувала
би
вона
мир
під
час
урочистої
професії
наступного
ранку?
Як
би
вона
на
це
дивилася
з
перспективи
років?
Очевидно,
що
в
цьому
випадку
вона
би
несла
якийсь
духовний
тягар.
Відвага
Терези
і
розмова
з
відповідною
духовною
особою
звільнили
її
від
цих
проблем.
У
цьому
досвіді
Тереза
досконало
духовно
розпізнає.
Вона
«всередині»
і
глибоко
усвідомлює
духовні
порухи,
які
переживає.
Навіть
у
болях
і
страхах
вона
розуміє
з
повною
ясністю,
що
це
оманливі
спокуси
ворога.
Вона
діє
негайно
і
з
безпомилковим
духовним
інстинктом,
розмовляє
з
відповідною
духовною
особою.
Її
проникливе
й
хоробре
розпізнавання
духів
руйнує
підступи
ворога,
і
завдяки
цьому
випробуванню
вона
зростає
в
усвідомленні
свого
кармелітського
покликання,
яке
є
благословенням
для
всього
Божого
люду.
|