13.
Перервати
духовне
мовчання
(правило
13)
Христос
у
його
серці
слабший
від
Христа
в
слові
його
брата;
його
серце
невпевнене,
а
його
брата
–
впевнене
Дітріх
Бонгеффер
Спілкування
і
духовна
свобода
«Не
добре
чоловікові
бути
самому»
(Бут.
2,
18).
Це
біблійне
твердження,
застосовне
до
людської
природи
взагалі,
стосується
також
і
духовного
життя
і,
в
особливий
спосіб,
розпізнавання
духів.
Ми
вже
відмічали,
що
для
Ігнатія
спілкування
з
фахівцем
у
розпізнаванні
–
це
конститутивна
частина
розпізнавання
духів.
Завдяки
інструкціям
і
допомозі
в
розпізнаванні
іншої
особи
ми
зростаємо
й
намагаємося
розвивати
свою
здатність
розпізнавати.
Але
розмови
про
свій
духовний
досвід
з
компетентною
особою
залишаються
важливою
частиною
розпізнавання
духів;
не
добре
нам
бути
самими.
У
правилі
13
Ігнатій
виразно
обговорює
цей
аспект
розпізнавання.
Контекст
той
самий,
що
і
в
попередніх
правилах,
–
підступи
ворога
і
як
їх
долати.
У
цьому
правилі
Ігнатій
описує
бажання
ворога,
щоб
ми
мовчали
про
ці
шкідливі
підступи;
Ігнатій
закликатиме
нас,
як
і
очікується,
робити
точно
навпаки.
Як
і
в
попередньому
правилі,
спочатку
подається
метафора,
а
потім
її
застосування.
Ми
спочатку
обговоримо
текст
Ігнатія,
і
потім
вивчимо
кілька
конкретних
прикладів
цього
навчання.
Текст
говорить:
«
[326]
Правило
тринадцяте.
Поза
тим,
ворог
діє
як
спокусник,
потай,
роблячи
все,
щоби
його
не
виявили.
І
справді,
негідник,
намагаючись
лукавими
словами
звабити
доньку
шановного
батька
або
дружину
доброго
чоловіка,
прагне,
аби
його
слова
та
намовляння
залишалися
в
таємниці.
Навпаки,
він
страшенно
невдоволений,
коли
донька
батькові
чи
дружина
чоловікові
розкриває
його
оманливі
слова
й
облудні
наміри,
бо
ж
добре
бачить,
що
йому
вже
не
вдасться
довести
справу
до
кінця.
Так
само
й
ворог
людського
роду,
наражаючи
праведну
людину
на
свої
хитрощі
та
намовляння,
хоче,
щоби
вона
приймала
і
зберігала
їх
у
таємниці.
Проте
коли
людина
відкриває
їх
перед
досвідченим
сповідником
чи
іншою
духовною
особою,
обізнаною
з
його
лукавством
та
злістю,
то
це
аж
ніяк
не
припадає
йому
до
вподоби,
бо
ж
він
одразу
бачить,
що
не
зможе
успішно
звершити
свій
підступний
намір,
оскільки
його
хитрощі
виявлено
».
Ігнатій
висвітлює
тут
наступну
рису
ворога:
бажання
«
діяти
потай,
роблячи
все,
щоби
його
не
виявили».
Метафора,
як
і
в
попередньому
правилі,
зображає
неприродну
людську
ситуацію:
не
справжню,
а
скоріше
фальшиву
любов,
яка
бажає
егоїстично
використовувати
інших.
Метафора
ясна.
Спокусник
бажає,
щоб
намірена
жертва
мовчала
про
його
намовляння,
бо
лише
її
мовчання
дасть
йому
можливість
продовжувати
її
зваблювати.
Якщо
ж
вона
розкаже
властивій
особі
про
ці
намовляння,
то
спокусник
«
добре
бачить,
що
йому
вже
не
вдасться
довести
справу
до
кінця».
Якщо
ж
її
мовчання
переривається,
то
спокусник
зазнає
поразку
.
Потім
Ігнатій
застосовує
метафору.
Якщо
«ворог
людської
природи»
турбує
«праведну
людину»
своїми
«хитрощами
та
намовляннями»
(Джейн:
«глибока
молитва
не
для
тебе»,
і
твоє
«прагнення
Бога
–
це
тільки
ілюзія»,
Стів:
«Якщо
ти
не
можеш
робити
такі
прості
справи,
то
як
зможеш
взяти
на
себе
відповідальне
священство
до
кінця
життя?»),
то
він
«бажає
і
прагне»,
щоб
це
діялося
«
потай
,
роблячи
все,
щоби
його
не
виявили».
Ворог
хоче,
щоб
побожні
особи,
піддані
спокусам,
приймали
(коли
«хитрощі
та
намовляння»
тільки
з’являються)
і
не
виявляли
(коли
ці
«хитрощі
на
намовляння»
розвиваються)
його
дію,
а
мовчали
й
залишалися
самими.
Якщо
вони
мовчатимуть,
то
він
«зможе
успішно
звершити
свій
підступний
намір»
(Джейн
у
стані
знеохочення
може
перестати
молитися;
Стів,
наповнений
сумнівами,
може
залишити
семінарію
й
відмовитися
від
священства).
Ворогові,
коли
він
проявляє
«хитрощі
та
намовляння»,
«
ніяк
не
припадає
до
вподоби»,
коли
«
людина
відкриває
їх
перед
досвідченим
сповідником
чи
іншою
духовною
особою,
обізнаною
з
його
лукавством
та
злістю».
Якщо
це
стається,
то
«
він
одразу
бачить,
що
не
зможе
успішно
звершити
свій
підступний
намір»,
бо
«
його
хитрощі
виявлено»
(Джейн
виявляє
свої
проблеми
керівникові,
долає
своє
знеохочення
і
розвивається
у
молитві;
Стів
виявляє
своє
проблеми
керівникові,
долає
свої
сумніви
й
отримує
дияконські
свячення).
Такі
духовні
дії
Ігнатій
наполегливо
радить
у
правилі
13:
коли
побожні
особи
відчувають
підступи
ворога,
то
повинні
не
мовчати
й
залишатися
самими,
а
говорити
про
це
з
компетентною
духовною
особою.
Якщо
так
робитимуть,
то
звільняться
від
підступів
ворога.
|