Застосування
метафори
Ігнатій
вже
на
початку
правила
стверджує:
ворог
«
слабкий,
коли
зустрічається
з
силою,
і
сильний,
коли
зустрічається
зі
слабкістю».
Якщо
застосуємо
метафору
Флемінга,
то
вийде
наступне:
якщо
особи,
відповідальні
за
дітей,
тверді
з
розпещеними
дітьми,
то
розпещені
діти
«припиняють
поводитися
погано».
Якщо
ж,
навпаки,
ці
особи
слабкі
й
поблажливі,
то
розпещені
діти
«немилосердно
намагаються
отримати
те,
що
хочуть».
Ключем
до
того,
як
ці
стосунки
будуть
розгортатися,
є
відповідь
відповідальних
осіб
на
погану
поведінку
розпещених
дітей:
тверда
відповідь
припиняє
погану
поведінку,
а
слабка
відповідь
її
підсилює.
Спершу
Ігнатій
застосовує
метафору
для
того,
щоб
показати,
щоб
буде,
коли
побожна
особа
твердо
відповість
на
спокуси
ворога:
«
Так
і
ворог,
як
правило,
слабне,
втрачає
відвагу
і
відступає
зі
своїми
спокусами,
коли
той,
хто
займається
духовними
вправами,
рішуче
протистоїть
його
спокусам,
чинячи
прямо
протилежне».
Якщо
побожні
особи
рішучі
в
конфронтації
зі
спокусами
ворога,
чинячи
прямо
протилежне
до
навіювань
спокус
(«Чому
не
відкласти
молитву
на
пізніше?»
«Ні,
я
молитимуся
так,
як
було
заплановано»),
тоді,
як
говорить
Ігнатій,
ворог
слабне,
втрачає
відвагу,
відступає
й
перестає
їх
спокушати.
Швидка
й
рішуча
відповідь
позбавляє
спокусу
її
сили.
Потім
Ігнатій
використовує
метафору,
щоб
показати,
що
буде,
якщо
побожні
особи
проявлятимуть
слабкість
до
спокус
ворога:
«
Якщо
ж,
навпаки,
зіткнувшись
віч-на-віч
зі
спокусами,
починаємо
боятися
і
занепадати
духом,
то
не
знайдеться
на
землі
жорстокішого
звіра,
ніж
ворог
роду
людського,
коли
з
незмірною
підступністю
заходиться
здійснювати
свої
прокляті
наміри».
Якщо
побожні
особи
слабкі
в
конфронтації
зі
спокусами
ворога
й
починають
боятися
й
втрачати
дух
(«Чому
не
відкласти
молитву
на
пізніше?»
«Так,
це
слід…
Тепер
від
молитви
немає
користі…
Пізніше
піде
краще…»),
тоді,
як
говорить
Ігнатій,
ворог
стає
сильним
і
спокуси
зростають,
набуваючи
сили
й
стаючи
ефективними.
Слабка
й
нерішуча
відповідь
дає
спокусам
силу
над
тими,
кого
спокушають.
|