12.
Від
початку
стояти
твердо
(правило
12)
І
тепер
він
це
відчув,
саме
у
цю
мить…
що
його
внутрішнє
життя
було,
і
завжди
було,
балансуванням,
і
що
найменше
зусилля
могло
би
переважити
шальку
в
один
чи
другий
бік.
І
він
зробив
це
зусилля,
кличучи
Бога,
присутність
якого
він
відчував
у
своїй
душі
попереднього
дня,
і
Бог
відразу
відповів.
Лев
Толстой
Новий
етап
у
правилах
До
сих
пір
у
правилах
Ігнатій
говорив
про
духовну
втіху
і
духовне
спустошення,
аби
визволити
нас
із
пут
духовного
спустошення.
В
останніх
трьох
правилах
його
мова
змінюється,
Ігнатій
не
говорить
безпосередньо
про
духовну
втіху
і
духовне
спустошення.
Він
продовжує
озвучувати
підступи
ворога
з
незмінним
наміром
визволити
нас
із
духовних
пасток,
які
там
є.
У
правилі
12
Ігнатій
говорить
про
спокуси
ворога;
у
правилі
13
–
про
підступи;
у
правилі
14
–
про
атаки
ворога.
Ігнатій,
розглядаючи
духовне
спустошення,
завжди
звертається
до
спокус
у
правилі
4
(«
занепокоєння
з
приводу
різних
тривог
та
спокус
»)
і
правилі
7
(«
як
ми
чинитимемо
опір
різним
спонукам
та
спокусам
ворога»).
Різниця
між
ними
така,
що
духовне
спустошення
завжди
містить
у
собі
болісну
афективність
(смуток,
занепокоєння,
безнадію,
тривогу
й
подібні
почуття),
але
спокуси
не
завжди.
Спокуса
по
своїй
природі
–
це
тільки
оманливе
навіювання
ворога.
Вона
може
прийти
без
ефективності
(«Чому
не
перенести
молитву
на
пізніше?»)
чи
супроводжуватися
привабливим
відчуттям.
Водночас
не
можна
перебільшувати
ці
відмінності.
Як
показують
правила
4
і
7,
афективні
«порухи»
духовного
спустошення
–
це
плідні
зерна
спокус,
які
дуже
близькі
під
час
духовного
спустошення.
Як
духовне
спустошення,
так
і
спокуси
–
це
дія
ворога,
і
їхня
мета
однакова:
шкодити
нам
духовно
і
перешкоджати
«
в
служінні
Господу
Богу
чинит
и
поступ
від
доброго
до
ще
кращого».
І
хоча
в
останніх
трьох
правилах
увага
зміщується
на
щось
інше,
але
ми,
по-суті,
залишаємося
на
тій
самій
духовній
арені.
Загальний
огляд
правил
12,
13
і
14
показує
зміну
літературного
стилю
по
відношенню
до
попередніх
правил.
Кожне
з
цих
трьох
правил
розпочинається
з
метафори
для
ілюстрації
оманливих
дій
ворога.
У
правилі
12
Ігнатій
вживає
проблематичну
метафору
боротьби
жінки
з
чоловіком;
у
правилі
13
–
метафору
спокусника;
у
правилі
14
–
метафору
кмітливого
воєначальника.
Ці
три
метафори
ілюструють
відповідно
суттєву
слабкість
ворога,
якщо
ми
відповідаємо
рішуче,
значення
зберігання
таємниці,
щоб
приховати
підступ,
і
виразне
відчуття
ворогом
нашого
найслабшого
місця
під
час
атак.
Пояснивши
дію
ворога,
Ігнатій
говорить,
якою
повинна
бути
наша
відповідь
на
кожний
вид
нападу
ворога
.
Наша
відповідь,
як
говорить
Ігнатій,
у
великій
мірі
визначатиме
наступні
спокуси,
підступи,
напади:
вони
збільшуватимуться
або
зменшуватимуться.
Багатий
духовний
досвід
показує,
що
ці
правила
дуже
корисні
для
вірних.
Будучи
чуйними
до
цих
трьох
специфічних
способів
ворожих
підступів,
ми
скоріше
їх
розпізнаватимемо
й
ефективно
на
них
відповідатимемо
в
щоденному
житті.
|