Ні
наївне
«вивищення»,
ні
розпачливе
«приниження»
Хоча
кожна
половина
одинадцятого
правила
містить
у
собі
багате
вчення,
але
справжня
сила
цього
правила
у
з’єднані
двох
половин
в
одне
правило:
«
Відчуваючи
втіху,
потрібно…
розмірковуючи
про
те,
як
мало
ми
варті…
переживаючи
спустошення,
слід
думати
про
те,
що
тієї
благодаті
,
яку
маємо,
достатньо…»
Особа
розпізнавання,
приймаючи
дар
духовної
втіхи
і
витривало
чинячи
опір
під
час
духовного
спустошення,
зберігає
форму
духовної
рівноваги.
Смиренна під
час
духовної
втіхи
(«принижуючи»
себе
тоді,
коли
перебуває
на
духовній
«висоті»)
і
довірлива під
час
духовного
спустошення
(«піднімаючи»
себе
тоді,
коли
перебуває
духовно
«внизу»),
вона
духовно
зростає
через
чергування
цих
двох
протилежних
порухів
із
деякою
духовною
рівновагою
і
зрілістю.
Ця
рівновага
–
це
зростаючий
плід
постійних
зусиль
жити
під
час
духовної
втіхи
з
таким
смиренням,
а
під
час
духовного
спустошення
–
з
такою
довірою.
Все,
що
Ігнатій
говорив
до
цього
моменту у
своїх
правилах
–
це
намагання
допомогти
нам
осягнути
таку
рівновагу.
Ігнатій
дуже
влучно
описує
Терезі
Рехадей
духовну
рівновагу,
яку
пропонує
в
одинадцятому
правилі:
«Під
час
втіхи
ми
повинні
принижувати й
впокорювати себе,
і
думати,
що
скоро
прийде
випробування
спокусами;
якщо
прийшли
спокуси,
темрява чи
смуток,
то
ми
повинні
діяти
всупереч ним
і
не
дозволити
неприємним
враженням
впливати
на
нас
у
будь-який
спосіб,
і
терпеливо
чекати
на
втіху Господа,
який
очистить
нас
від
проблем
і
темряви»
.
Необхідною
передумовою
такої
рівноваги
є
щоденне
духовне
усвідомлення.
Всі
побожні
особи
досвідчують
таке
чергування
духовної
втіхи
й
духовного
спустошення;
але
сам
такий
досвід
не
формує
особу
розпізнавання.
Духовну
рівновагу
можна
втримувати
тільки
завдяки
зсуву
з
«я-в-втісі/
спустошенні»
(
myself-in-consolation/
desolation)
до
«я-рефлектуюче-надсобою-в-втісі/
спустошенні»
(
myself-reflecting-onmyself-in-consolation/
desolation)
.
Як
ми
вже
говорили
на
початку
наших
роздумів,
вибір
жити
з
постійним
духовним
усвідомленням
–
це
початок
розпізнавання
і
двері
до
духовної
свободи
.
|