Під
час
духовного
спустошення:
довірливе
серце
Якщо
Джуліана
зберігає
покірне
серце
під
час
духовної
втіхи,
то
під
час
духовного
спустошення її
серце
залишатиметься
спокійним
і
довірливим.
Звичайно,
що
її
духовне
спустошення
темне
й
інтенсивне:
«Я
змінилася,
стала
іншою,
пригніченою
і
втомленою
своїм
життям,
і
знущалася
над
собою,
і
навіть
не
мала
бажання
жити
далі.
Я
відчувала,
що
крім
віри,
надії
та
любові
ніщо
не
принесе
мені
полегшення,
але
не
відчувала
їх».
Коли
духовне
спустошення
приходить
знову,
то
Джуліана
пише:
«Я
могла
сказати
разом
із
св.
Петром:
Господи,
рятуй
мене,
гину».
Якщо
під
час
духовної
втіхи
людина
відчуває
духовну
безпеку,
то
під
час
духовного
спустошення
все
навпаки,
тут
вона
відчуває
духовну
невпевненість.
Джуліана
«не
має
бажання
жити»
і
кричить
разом
із
св.
Петром:
«Господи,
рятуй
мене,
гину».
Таке
почуття
покинення
й
безнадії,
разом
із
супроводжуючими
навіюваннями
неминучої
духовної
руїни,
знайомі
всім
людям,
які
переживають
духовне
спустошення.
Тепер
Джуліана
стає
«я-рефлектуюче-надсобою-в-спустошенні»
(
myself-reflecting-onmyself-in-desolation).
Спокійно
і
в
світлі
віри
вона
роздумує
про
значення
як
духовної
втіхи,
так
і
духовного
спустошення.
Хоча
вона
відчуває
біль
духовного
спустошення,
але
сприймає
це
спокійно
і
без
самозвинувачень
–
як
частину
Божого
провидіння
в
її
житті:
«Це
відбувалося
для
того,
щоб
навчити
мене,
щоб
я
зрозуміла,
що
для
деяких
душ
корисний
такий
досвід
–
якийсь
час
відчувати
втіху,
а
іншого
разу
втратити
її
і
залишитися
зі
своїми
силами.
Бог
хоче,
щоб
ми
знали,
що
Він
чуває
над
нами
в
скорботі
й
у
радості;
і
часом
людина
залишається
сама
ради
добра
її
душі,
хоча
її
гріх
не
завжди
є
причиною
цього.
Бо
тоді
я
не
поповнила
жодного
гріха,
через
який
би
заслужила
залишення,
бо
це
було
так
раптово.
Я
не
заслужила
цієї
радості,
але
Господь
дає
її
вільно
тоді,
коли
бажає,
і
часом
він
допускає,
щоб
ми
переживали
жаль,
але
як
одне,
так
і
друге
–
та
сама
любов»
.
Тут
Джуліана
є
прикладом
застосування
другої
половини
духовної
рівноваги,
описаної
Ігнатієм
у
правилі
11:
вона
роздумує про
духовне
спустошення
з
вірою
і
у
спосіб,
який
дає
відвагу
витримати
його
до
кінця.
Завдяки
таким
роздумам
вона
твердо
стоїть
на
своїй
позиції,
незважаючи
на
те,
що
почуття їй
говорять,
що
вона
довго
не
витримає
в
стані
духовного
спустошення.
Ігнатій,
як
у
правилах
7
і
8,
знову
заохочує
роздумувати так,
щоб
отримати
силу:
«
Навпаки,
переживаючи
спустошення,
слід
думати
про
те…».
Хоча
у
другій
частині
правила
11
Ігнатій
повертається
до
уже
висвітленої
теми
(правила
7
і
8:
як
слід
роздумувати
під
час
духовного
спустошення),
але
корисно
підсумувати
ці
слова.
Його
мова
наповнена
надією
–
чим
характеризуються
всі
поради
Ігнатій
під
час
духовного
спустошення.
Під
час
духовного
спустошення
потрібно
«
думати
про
те,
що
тієї
благодаті
,
яку
маємо,
достатньо,
щоби
протистояти
всім
ворогам,
звернувшись
по
допомогу
до
свого
Творця
і
Господа».
Під
час
духовного
спустошення,
коли
ми
схильні,
як
Джуліана,
кричати
до
Господа:
«Господи,
рятуй
мене,
гину»,
коли
відчуваємо,
що
ми
мало
на
що
здатні,
тоді
слід
думати навпаки
–
що
ми
можемо
зробити
багато.
Ми
повинні
думати,
що
можемо
зробити
багато
тому,
що
хоча,
як
і
Джуліана,
відчуваємо
себе
покинутими,
але
Божа
достатня
благодать завжди
з
нами:
отож
з
Божою
допомогою
зможемо
чинити
опір цьому
випробуванню.
Знаменно,
що
ми
повинні
думати,
що
Божої
благодаті
достатньо
для
того,
щоб
чинити
опір
усім, без
винятків,
нашим
духовним
ворогам.
Завдяки
таким
думкам
і
супроводжуючим
діям
ми
звертатимемося
по
допомогу до
свого
Творця
і
Господа,
і
ця
допомога
утвердить
нас
на
шляху
до
Бога.
|